Hoppa till innehåll

Hundar & Förare


338an

Recommended Posts

Hej!

Adam heter jag och Leo heter min jämte/gråhund. Jag är 18 och håller på och ska ta jägarexamen. Hunden är 3 år och har stor jaktlust och skäller och har ställt både gris och älg men inget skjutet för honom än. Jag kan gå som hundförare (utan bössa) hos dig som har brist på hundar. I och kring Stockholm.

Kuriosa: Leo kom till mig i September -09 från förra ägaren där han bara stog i hundgård. Jag har jagat sen barnsben med pappa och jagar under uppseende med honom nu men problemet är att han bor i Småland och jag i Stockholm därför tar jag alla möjligheter som finns att få jaga här i krokarna. Jag har bil så har inga problem att åka ca 20 mil.

Skicka PM, maila eller ring 07038730tvånoll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Border (2,5 år) me bra rovdjursintresse som används både under som ovan jord.

Under är det räv som gäller. Släpper inte gärna på grävling.

Ovan jord driver han i princip allt.

Har försökt inrikta honom på Gris som största intresse o det verkar funka kanon (inte blivit någon skjuten för honom ännu).

Men sätter även fart på rådjur, älg, räv, hjort mm

Bor i nordöstra Skåne. Klart möjligt till lite körning.

Fredde 0734077066

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

har en plottblandis på 16 mån som de har blivit skjutet räv grävling björn för, drivit lo ett par ggr. dock så har han lite svårt att hålla nosen ifrån älg och rå fastän han vet att matte inte blir glad för detta!

v-botten finns vi i men åker gärna en bra bit för lite spännande jakt på katter och djur med stora huggtänder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har två finnspetsar, samt en gråhund. jagar älg, gris grävling samt skogsfågel. Bor i SV sörmland, men kan åka mellan skåne-jämtland, beroende på jakt.

MVH Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en korsning laika/wachtel. Hon jagar mest älg och vildsvin, finns inte det så stöter hon fram det mesta. Bor i nv skåne och kan åka en bit för en trevlig jakt. Är för övrigt ny här på forumet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

lyfter tråden då jag gått o skaffat mig en hun

Västlaiak/karelare inriktnig på allt rovdjur från mård till björn +gris

rätt ung ännu 7månader men till nästa sesång är han 17mån o då ska han få visa vad han vill och ska få börja komma ikontakt med vildsvinen,

finns i mellan sverige men åker gärna land o rike runt för bra jakter :)

skjutet grävling o en vessla för han innan 7mån,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har en stövare som jagar hare så länge hon känner för, sista ett dygn men hon brukar inte driva mer en några timmar på bortaplan ;) Men helst i kronoberg om ni vill ha en har hund driver inte räv enbart haren. Hon har inga meriter men i hon skulle varit RR om vi har gått det, Gick 100m från rådjur på en åker och struntade i dem. Har även en i grannlaget som har en rävstövare som driver lite hare. Men 1 på räv så kan kanske ge er ett nr om ni verka rediga ! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har en stövare och en terrier. Vi jagar det mesta av rovvilt men mest räv och lo. Jag bor i Norge nära gränsen(Charlottenberg), men kjör gjärna en sväng både hit och dit. Är från Kolmården och är därför ganska ofta i det området också :thumbsup: .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en schbrador och en jämte/bayrare, schabisen jagar kanske inte så mycke men funkar fint till eftersök, Jämt korsningen jagar dessto bättre men jag använder honom helst till eftersök.

Vi finns i värmland och snurrar runt i länet. Mer info på hemsidan.

www.eftersok.n.nu

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

gör ett nytt försök med att söka mer jakt tid för mig jämttik nu på 5år,,

jag har inte nå större kött intrese,, och är inte sugen på att betala stora pengar för att få släppa hunden,,

kan köra 30-40 mil för att få jaga. men blir det så lånkt så vill jag gärna jaga i 2dar, och tillgång till en sovplats.

så mellan Sundsvall och happaranda och in till norskagränsen, jag bor i Lövånger mellan Umeå och skellefteå,,

mitt Nr 0706078940.

mvh JmK,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Bra att uppdatera lite till!

Har en västlaika på 3 år som har jagat grävling, älg och gris. Jag bor en bit ifrån Enköping och kan tänka mig att glida runt i hela Uppland och lite runtomkring om det skulle vara så!

Jag är givetvis då inte ute efter något kött utan enbart tid i skogen med hunden och förhoppningsvis kunna skapa häftiga jaktupplevelser för mig och andra!

PM:a ifall att ni vill dra en sväng, eller en längre sväng för den delen!

Mvh//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har en kh Vorsterh som jagar lite allt möjligt. Älg, rådjur, räv, lo och grävling har han gett sig efter hittills. Han följer efter ca 10-15 min som längst har han varit efter 20 min innan han vände, skäller lite vid kontakt. Älg och grävling skjutet för honom.

Går även på eftersök och apporterar både på land och i vatten.

Jag testar han gärna på allt möjligt vilt så stirra er inte blinda på vad han jagat tidigare.

Vi finns i norra västmanland men kan rör oss inom södra dalarna, hela västmanland och bort mot uppsala och sthlm. Ev längre bort också beroende på vad som lockar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Madelene Carlsson

Hej låter kul detta.

Jag har en drever/beagel/basset/basenji tik på 6 år som jagar all småvilt på ca 3-40 min beroende på vad djuret gör.

Jag har även en wachtelhane på tillväxt ingen jakt 2012 men 2013 vill vi jaga allt.

Det finns även en wachtelhane på 4 år med husse som gärna jagar massor, av alla dess sorter vilt som finns. Dock ej testad på björn.

Vi bor i södra delen av stockholmslän dvs Nynäshamn men tar oss gärna en liten bit för jakt :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

är det någon som har en bra hund till orre/tjäder så är det bara å säga till så kan ni komma å jaga =) marken ligger mellan svartå och åtorp skicka pm så styr vi upp nått snarast=) boende kan ordnas=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Någon som har gryt på markerna och vill ha besök av min tyskhane? Han har alldeles för lite att göra och skulle må bra av lite mer aktivitet. (Skulle inte alla Tyskar det...?! =) ) Vi bor i Göteborg och jag kan väl tänka mig att köra ett tiotal mil, eller så.

Skulle även vara intressant att se hur han sköter sig på gris i det fria. Har släppt honom i hägn ett par gånger, och det har varit full rulle! Men det skulle, som sagt, vara intressant att se hur han beter sig på svin som inte är halvtama och blassé. Så om du är nyfiken på hur en Tyske kan bete sig vid grisjakt får du gärna höra av dig oxo!

PM:a gärna så kanske vi kan sno ihop något!

//Ronny

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej Jag har tillgång till kortdrivare hundar i varierande storlekar, stöthundar, tysta och med skall, för fågel eller klöv, apporterande hundar, ställande hundar, stående fågelhundar, grythundar. Och eftersöksekipage, alltid 2 hundar+2 förare, en för spår, och en avfångningshund. Allt för ett effektivt eftersök.

Vi bor i Sörmland, Uppland och Närke, men åker gärna över hela Sverige med lite planering.

Kommer allt från 2hundförare till 10 hundförare. Hör av er om ni behöver ha hjälp.

Goda referenser finns.

Väl mött /Johannes Kahl, Hundförarna Sörmland

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Märkligt... Trodde jag skrivit här redan.

Nåja, se signatur.

Apan är väl den som man kan tänka sig att vilja åka och jaga med, älg och gris som paradgren. Rå, dov och kron 2-3 min i brist på annat.

Den andra duger att putta igenom småbackar med.

Bor i Katrineholm men rör mig dit det behövs.

Kontakt via PM.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vetefan om jag är uppskriven men jag kan erbjuda eftersök upp till rådjur med tax och labbe samt apportering med labben

 

hör av er om ni behöver några av dom här "tjänsterna" runt Dalsland

 

och som vanligt hör gärna av er före skott då det är bättre att ha en eftersöksekipage på standby som inte behövs än att stressa fram ett ekipage som har tid när det skitit sej

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en kh Vorsterh som jagar lite allt möjligt. Älg, rådjur, räv, lo och grävling har han gett sig efter hittills. Han följer efter ca 10-15 min som längst har han varit efter 20 min innan han vände, skäller lite vid kontakt. Älg och grävling skjutet för honom.

Går även på eftersök och apporterar både på land och i vatten.

Jag testar han gärna på allt möjligt vilt så stirra er inte blinda på vad han jagat tidigare.

Vi finns i norra västmanland men kan rör oss inom södra dalarna, hela västmanland och bort mot uppsala och sthlm. Ev längre bort också beroende på vad som lockar.

 

Jag får uppdatera lite då, skjutet rådjur, gris och kronhjort för honom. Jagar allt han kommit i kontakt med hittills från skogsmus upp till älg, även lo som gått i gryt och träat för honom. Fått upp tiderna lite men han är ju fortfarande snäv i söket (300-400m) och kort i förföljandet, varit borta i uppåt 40 min som längst efter djur men går i regel inte mer än 500-600 meter efter djur så små såtar eller flera hundar är en bra strategi med oss.

 

Kan till hösten åka över hela landet bara det finns boende på marken vid längre utflykter. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här finns en Munsterländer som fungerar både som stående fågelhund och kortdrivare med skall. Skjutet dov ståndat gris i 20 min skäller älg osv. Jag finns mellan Bålsta och Enköping, ställer mer en gärna upp på eftersök framför allt på rå och hjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en Münsterländer , fast denna i katrineholm. Unghund, men jag har iaf skjutit en gris för han.

Förhoppningsvis jagar han det mesta.

 

Kontakt via PM

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finnes: En liten tyska stationerad i södra västergötland i gränstrakten mot halland. Jagar det mesta som hon får jaga och lite till, driver sisådär 20-25 minuter som sig bör.

 

Går i gryt om man sätter henne framför ett, men det är ingen skjutet för henne i sådana sammanhang ännu.

 

Lite orutinerad då hon bara jagat en säsong, men det kompenseras med vilja och djävlar anamma.

 

Övrigt? Hon avslutade ett skammat rådjur på egen hand.

 

Uppdatering 16/1-2014:

Anlagsprov i gryt avklarat, hon jobbade väldigt när gallret. Hon är helt klart för skarp för grävling, de gånger hon släppts på grävling har hon antingen kommit upp helt sargad eller själv avslutat grävlingen. Kanske funkar det bättre med räv men det har vi inte jobbat med.

Hon har mognat ordentligt. Driver i ett lungt tempo med ett tätt och gällt skall, rådjuren buktar tätt och fint för henne. De senaste gångerna snarare 30 minuter än 15.

Har mest jagat rådjur med henne, men hon brukar ta upp det vilt som finns så hon har ställt älg, drivit och ställt gris, drivit dov etc.

 

Övrigt: En vimsig vorsteh valp under injagning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Såg att det kanske var dags fär en uppdatering.

Har två finnspetsar som jagar allt klövvilt. Den äldre stöter rå, hjort och älg upp till ca 20 min, samt ställer gris och grävling.

Unghunden försöker jag hålla ifrån rådjur och dov. Har trots liten erfarenhet skällt gris uppemot halvtimmen samt älg runt 15-20 min. Förföljer med skall, och brukar släppa efter ca 2 km om det drar. Dvs hundar som funkar skapligt i lite mindre såtar/marker.

Jag har även en basset fauve som driver hjort och rå. Har oftast riktigt klangfullt, tätt och hörbart skall.

Kommande säsong har jag även en ung gråhund att jaga älg med om han utvecklas som jag tänkt.

Bor utanför katrineholm, och åker gärna inom 20-25 mil för endagsjakt, eller mellan skåne och jämtland för fler dagar om möjlighet till övernattning finns.

/Urban

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag och sambon har varsin labrador som gladeligen skulle hämta lite fåglar om möjlighet ges! Vi bor söder om stockholm men rör oss gärna en bit för att få möjlighet att apportera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...