Hoppa till innehåll

Wachtel som hund!. hur är den??


ThomasMamre

Recommended Posts

1000ha räker de?

Jodå det räcker nog och blir över! Såg att jag har ca 50 mil upp till er så det kunde kanske gå att fixa. Du får väl bjuda in MKJ så han får tillfälle att lyssna på honom, vore kul med ett omdöme från en riktig Wachtel fantast!

mats

Skicka ett PM om du inte får tag på någon annan som har närmare och som har en vettig hund!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 119
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • ThomasMamre

    27

  • mats_bengt

    22

  • Suna

    8

  • MKJ

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

M-B, nä jag menar det jag skrev, 1-2 minuter är för lite för att det skall anses som dugligt på viltslaget oavsett storlek på såt. Att han sedan driver tassvilt endast på luftvittring är i sig ingen nackdel då det inte är den prioriterade måltavlan. Men förstår vad du menar isak och vi är nog egentligen överens här med ;)

Roger, Thomas, Är lite försiktig med externa uppdrag innan hunden är färdig. Jag har en väldigt bra hund att jämföra med (den som dog i fjol) :'(

Denna jagade jag med över hela Uppland och halva Skåne på den tiden.

Min hund är inte färdig ännu, dvs psykiskt. Han blandar och ger. Vissa dagar är han en besvikelse medans andra riktigt bra. Han måste byggas upp mentalt på marker där han hittar innan steget ut i världen tas. Jag mäter heller inte min hunds framgång i skjutna vilt utanpå sättet han arbetar, han gör snabba framsteg men är fortfarande bara en skugga av den gamla. Om du vill se han arbeta är det bättre du kommer hit en helg. :)

MVH

kommer gärna över å tar en titt när hon jagar!.. eller bara hälsar påna!..

Mvh

Jodå det räcker nog och blir över! Såg att jag har ca 50 mil upp till er så det kunde kanske gå att fixa. Du får väl bjuda in MKJ så han får tillfälle att lyssna på honom, vore kul med ett omdöme från en riktig Wachtel fantast!

mats

Skicka ett PM om du inte får tag på någon annan som har närmare och som har en vettig hund!

ok!.. du har så långt!.. aj då!... men om du vill så e du välkommen iaf!...

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska uppåt landet på Torsdag o jaga Fred-Lörd ca 25 mil från dig Thomas.

På BO Egendom tror jag de hette, nånstans vid Örebro.

Minst 2 wachtlar med, ev 3 o en blandis, wachtel-labbe.

Köpejakt på dovhjort, finns ett par platser över om intresse finns, är iofs inte billigt direkt...

Handlar om jakt på rödgris, dovhind, dovkalv o spets, ja o så rådjur oxå om man vill. ja om man inte har rejäl plånbok då kan man ju spendera en del på skovelhjort skulle jag tro...

Men för egen del så tänkte jag de kunde va kul o prova på o jaga där det finns mycket vilt en gång till.

För en rådjursexplosion till lär jag nog inte få uppleva.

Ska bli kul o testa "kräket" på dov, vilket hon iofs jagat ett par ggr förut men här skjuter vi dem inte än så länge..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska uppåt landet på Torsdag o jaga Fred-Lörd ca 25 mil från dig Thomas.

På BO Egendom tror jag de hette, nånstans vid Örebro.

Minst 2 wachtlar med, ev 3 o en blandis, wachtel-labbe.

Köpejakt på dovhjort, finns ett par platser över om intresse finns, är iofs inte billigt direkt...

Handlar om jakt på rödgris, dovhind, dovkalv o spets, ja o så rådjur oxå om man vill. ja om man inte har rejäl plånbok då kan man ju spendera en del på skovelhjort skulle jag tro...

Men för egen del så tänkte jag de kunde va kul o prova på o jaga där det finns mycket vilt en gång till.

För en rådjursexplosion till lär jag nog inte få uppleva.

Ska bli kul o testa "kräket" på dov, vilket hon iofs jagat ett par ggr förut men här skjuter vi dem inte än så länge..

mmm BO-Hjortkvarn, där får du inte långt mellan upptagen ;D Jagade där i fjol och det är nog en av de bästa dovmarker jag satt min fot på.

Lyllo :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Som MKJ säger lär du inte få långt mellan upptagen, det skjuts ca 400 dovhjortar och 40-50 älgar på den marken varje år, visserligen på 15 000 ha men ändå....

Kronvilt finns också, men inte i någon större omfattning tror jag.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska uppåt landet på Torsdag o jaga Fred-Lörd ca 25 mil från dig Thomas.

På BO Egendom tror jag de hette, nånstans vid Örebro.

Minst 2 wachtlar med, ev 3 o en blandis, wachtel-labbe.

Köpejakt på dovhjort, finns ett par platser över om intresse finns, är iofs inte billigt direkt...

Handlar om jakt på rödgris, dovhind, dovkalv o spets, ja o så rådjur oxå om man vill. ja om man inte har rejäl plånbok då kan man ju spendera en del på skovelhjort skulle jag tro...

Men för egen del så tänkte jag de kunde va kul o prova på o jaga där det finns mycket vilt en gång till.

För en rådjursexplosion till lär jag nog inte få uppleva.

Ska bli kul o testa "kräket" på dov, vilket hon iofs jagat ett par ggr förut men här skjuter vi dem inte än så länge..

Har du varit där förut?. Jag ska jaga på brevens bruk på torsdag o den marken gränsar mot Bo egendom. Jag brukar nog göra en 10 jakter på brevens bruk o jag kan lova dej att du kommer inte bli besviken Ns det är så förbannat mycket vilt så man kan inte tänka sig. vi brukar som regel jaga 3 såtar per dag på brevens o rekordet på observerat vilt när jag varit med är 86 dov vilt oett tantal älgar. Jag fick facktiskt förfrågan om jag ville med på jakten på Bo på fredagen men man måste ju jobba ibland också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Som MKJ säger lär du inte få långt mellan upptagen, det skjuts ca 400 dovhjortar och 40-50 älgar på den marken varje år, visserligen på 15 000 ha men ändå....

Kronvilt finns också, men inte i någon större omfattning tror jag.

Mvh!

Dom ska skjuta 28 vuxna älgar o minst lika mycket kalv i år. Ns du kommer få träffa en så jävla go gubbe när du jagar på Bo. Rolf heter han o han har gått som drev/hundförare i 50 år på den egendomen. Han är även med o jagar på Brevens därigenom känner jag honnom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom ska skjuta 28 vuxna älgar o minst lika mycket kalv i år

[/quote

Ok, uppåt 60 älgar :o

Finns det mycket gris på Brevens? Sjukt mkt dov däruppe, åkte igenom samhället en gång mitt på dagen och räknade till ca 15 kolsvarta hjortar på fälten bara några hundra meter från samhället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom ska skjuta 28 vuxna älgar o minst lika mycket kalv i år

[/quote

Ok, uppåt 60 älgar :o

Finns det mycket gris på Brevens? Sjukt mkt dov däruppe, åkte igenom samhället en gång mitt på dagen och räknade till ca 15 kolsvarta hjortar på fälten bara några hundra meter från samhället.

Det finns gris på dom norra delarna av brevens o där finns det en hel del sen finns det ju själklart lite strögris neråt södradelen.På vintrarna när det har kommit lite snö så kan det ju stå en 50 dov vid en ensilag bal

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope!

Har allri varit där.

En känning från Blekinge var där förra året o på den vägen är det.

Gillar egentligen inte upplägget med o köpa "licens" på djur i förväg o lyckas man inte fälla betalt djur så får man va lika glad ändå, men några tusen fattigare o utan kött...

Men de är bara o gilla läget skulle jag tro.

Vi ska köpa en "licenspott" och så får den som får chansen panga så möe han hinner...

Lotta såterna och passen nogsamt är det som gäller.

De vilt man tar hem för egen del betalar var o en och det vi ev inte lyckas fälla av tilldelningen, delar vi på kostnaden.

Vi ska sköta oss själva på 800 ha inte så våldsamt stort men tillräckligt för o lulla bort sig i... ::) '

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska uppåt landet på Torsdag o jaga Fred-Lörd ca 25 mil från dig Thomas.

På BO Egendom tror jag de hette, nånstans vid Örebro.

Minst 2 wachtlar med, ev 3 o en blandis, wachtel-labbe.

Köpejakt på dovhjort, finns ett par platser över om intresse finns, är iofs inte billigt direkt...

Handlar om jakt på rödgris, dovhind, dovkalv o spets, ja o så rådjur oxå om man vill. ja om man inte har rejäl plånbok då kan man ju spendera en del på skovelhjort skulle jag tro...

Men för egen del så tänkte jag de kunde va kul o prova på o jaga där det finns mycket vilt en gång till.

För en rådjursexplosion till lär jag nog inte få uppleva.

Ska bli kul o testa "kräket" på dov, vilket hon iofs jagat ett par ggr förut men här skjuter vi dem inte än så länge..

så trevligt!.. hoppas du får en trevlig jakt!... tyvärr kan jag inte komma med!.. e redan bokat för helgen för min del!..  :'(...

men tack för din omtanke!..  :D

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kul grej kunde varit om någon hade fixat någon jakt där ett gäng från jaktsidan kunde träffas och jaga med lite olika hundar. Kanske finns någon som har lite kontakter som kunde ta tag i detta. Skulle själv kunna ställa upp med tax och Wachtel.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kul grej kunde varit om någon hade fixat någon jakt där ett gäng från jaktsidan kunde träffas och jaga med lite olika hundar. Kanske finns någon som har lite kontakter som kunde ta tag i detta. Skulle själv kunna ställa upp med tax och Wachtel.

mvh

önskar ja kunde göra de!... men tyvärr så e mina gubbar i laget lite gammal modiga å kinkiga när de gäller å bjuda in folk!.. skulle verkligen vara super intresant för min del!. eftersom man står i start gropparna för att köpa hund!..  :D

går bra för predator jakter å sånt!... men så fort de handlar om kött som går att äta!..  :- då e de svårare!.. att ta in en hund då å då när dom själva får vara med är oki!...

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att man tog en köpejakt så att ingen behövde ställa upp med mark. Skulle gärna lägga lite pengar för en bra jakthelg.

mats

;D e man välkommen fast man inte kan bidra med hund???... fast ja kan juh ta med Eros!..  :-*..

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En gemensamhetsjakt låter ju jäkligt kul, om nån ids organisera...

Thomas, hör av dig när det blir dags, så får vi se om vi kan lufta Sally hos mig nån dag i veckan som kommer,

Vi höres. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En gemensamhetsjakt låter ju jäkligt kul, om nån ids organisera...

Thomas, hör av dig när det blir dags, så får vi se om vi kan lufta Sally hos mig nån dag i veckan som kommer,

Vi höres. 

Har talat med killarna i jakt laget!.. du e välkommen å släppa Sally hos oss när vi går igång med drevjakten på rådjur!...  ;D.... :-*

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vi väl ordna,

nu var ju du hemförlovad denna vecka men om du vill åka en tur så blir det förmiddagsjakt på Torsdag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vi väl ordna,

nu var ju du hemförlovad denna vecka men om du vill åka en tur så blir det förmiddagsjakt på Torsdag!

:D... Blir bra D!!!... vi kan höras på luren i morgon å bestämma närmre!...  :-*

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

;D.. då så!.. då har man fått jaga med sin första Wachtel!...  ;D..måste säja ja gillade de i massor!... hunden sätt å driva passar mej som hansken!.. söker igenom såterna snabbt å effektivt å e de tomt eller djuret går ur såten återvänder de till husse!..  ;D..

i detta fall var de Janssons "sally" som jag fick göra mej bekant med!... en mycket kompetent liten flicka!.. bra skall å tog snabbt upp spår!.. efter ca 5 timmar jakt så fanns de fortfarande fart i tjejen!..  ;D..

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Som MKJ säger lär du inte få långt mellan upptagen, det skjuts ca 400 dovhjortar och 40-50 älgar på den marken varje år, visserligen på 15 000 ha men ändå....

Kronvilt finns också, men inte i någon större omfattning tror jag.

Mvh!

Du glömde bort att vi har fått in gris på markerna, rå-stammen har ökat ;D. (Mina TJT  "sliter hund" på mark som i N gränsar  till Bo och sedan går in en bit neråt över länsgränsen)

Enda nackdelan kan ju  vara om man vill träna upp söket på någon hund i de markerna, eftersom de  är så viltrika.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...