Hoppa till innehåll

Tillvaratagandet av troféer


Jämta

Recommended Posts

Jag lägger in en nålad tråd även i detta ämne.

Bilder, tips och tillvägagångssätt i fråga om att ta tillvara olika vilttrofeér hoppas jag att den här tråden fylls med.

Har dåligt med bilder själv just nu, men snart kommer rävjakten igång på allvar och då ska jag passa på att fota ;)

Vi kokar skallar, ser till att allt kött, hinnor och annat smått och gott som finns i huvudet är borta och sedan penslar vi skallarna i väteperoxid några gånger. Dels för att det tar död på eventuella bakterier och dels för att skallarna blir vita och fina av det  ::)

Ska fota några av de skallar vi tagit rätt på och lägga in bilder på det färdiga resultatet inom kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak som är bra är att, flå bort allt så att kraniet blir rent.

Sen lägger man skallen i en hink rent vatten så att vattnet kan "suga" ur den blod som finns kvar i skallbenet som kan göra att skallen gulnar senare.

Man bör byta vattet varje dag tills man ser att det inte är missfärgat längre ca 2-3 dagar, sen är det bara att koka (varsamt).

Mvh....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag tar hand om ca 75 skallar om året och jag flår inte en enda.

Jag sågar dom sen kokar jag dom med skinn och ögon och allt sen är det bara att dra av allt på en gång och det funkar kanon.

Jag kokar sen skallarna i vätesuperoxid i en till två minuter, ca en liter till 6 liter vatten.

Jag använder 35 % vätesuperoxid.

Sen när dom är torra så  planar jag dom och sen på sköld.

Kokar jag hel skalle så är det högtryckstvätten som gäller kokar dom försiktigt helst råbock men älg och hjort tål mer stryk.

Mvh jerry.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej telgetok .

Jag har använt tvättmedel innan men min erfarenhet av det var att det löste upp benen framme i nosen.

Det finns vad skall jag kalla det ett naturligt klister på djuren som håller nosbenen på plats och det blir då upplöst lättare.

Har man för avsikt att använda blekmedel så tycker jag att man skall låta bli all typ av rengöringsmedel när  man kokar.

Jag vet dom som kokt i klorin och sen varit nöjd med det men det tror jag inte mina kunder hade godkänt.

När jag koker tio skallar eller mer så vitar jag dom genom att koka dom ett par minutor i blekmedel.

Men gör jag bara ett par tre skallar så blandar jag upp väteopexiden med vit krita så att det blir som en tjock sås och sen målar man på det och då sitter det kvar på skallen, där brukar jag låta det sitta ca tre timmar.

Vit krita kan man köpa i en välsorterad färghandel i lösvikt.

Sen när det suttet på i tre timmar så är det bara att spola av hornen i vasken och jag lovar dom är krit vita och den vita färgen håller sig bra om man inte rökar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej telgetok .

Jag har använt tvättmedel innan men min erfarenhet av det var att det löste upp benen framme i nosen.

Det finns vad skall jag kalla det ett naturligt klister på djuren som håller nosbenen på plats och det blir då upplöst lättare.

Har man för avsikt att använda blekmedel så tycker jag att man skall låta bli all typ av rengöringsmedel när  man kokar.

Jag vet dom som kokt i klorin och sen varit nöjd med det men det tror jag inte mina kunder hade godkänt.

När jag koker tio skallar eller mer så vitar jag dom genom att koka dom ett par minutor i blekmedel.

Men gör jag bara ett par tre skallar så blandar jag upp väteopexiden med vit krita så att det blir som en tjock sås och sen målar man på det och då sitter det kvar på skallen, där brukar jag låta det sitta ca tre timmar.

Vit krita kan man köpa i en välsorterad färghandel i lösvikt.

Sen när det suttet på i tre timmar så är det bara att spola av hornen i vasken och jag lovar dom är krit vita och den vita färgen håller sig bra om man inte rökar.

Jaha..jo jag har märkt att nosdelarna gärna löses upp och vill falla av...

Skall testa ditt sätt nästa gång jag kokar,har ett gäng rådjurstrofeer i frysen som jag inte fixat till än.

Tack för tipset :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant!! Koka i vätesuperoxid ?? Det har jag inte hört tidigare.. Brukar själv bara linda in skallarna i papper eller bomull för att sedan blöta upp med vätesuperoxid. Vad har ni för koktider på olika skallar ? Såsom smårovdjur (grävling/räv mfl), rådjur, hjort och älg .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har jag lärt mig av en konsovator det brukar räcka med två minuter men det är inte lönt om man inte har minst tio skallar för det går åt mycket vätsuproxid för det måste täcka hela skallen ca en liter till 6 liter vatten.

Jag köper mitt i 25 liters dunkar 35% men det är inte lätt att få fatt i.

Annars kan jag starkt rekomendera vit krita och blanda det till en vit trögflytande sås som sen man penslar på skallen mycket lätt att jobba med.

När det suttet där ca tre timmar så är det bara att spola av skallen med varmt vatten.

Mvh Jerry.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaa, förutom att få veta koktider på diverse slag så vore det intressant att få se bilder på de kokdon ni har då ni kokar älg/hjort skallar !!

Själv har jag bara kokat i större gamla kastruller på öppen eld.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kom över en HB som var ombyggd som är på ca 50l med elpatron 380w som kokar upp fort och den är värd guld.

Men till rå o dov och mindre kron använder jag en jätte stor gryta.

Älg kokar jag inte så så värst länge utan där får högtryckstvätten göra det största jobbet.

Min fru har förlagt laddaren till kamran så fort vi fixat en ny så skall jag försöka lägga in bilder.

Mvh Jerry.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hur fungerar det att lägga skallen på en myrstack?? Det har jag hört talas om.

Jag måste få bort kött mm från en rådjursskalle.

TIPS TACK!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fuskar lite i konservatorsbranchen, jag också.. Och även jag kokar skallen sågad, men helt oflådd. Innan jag sågar så flår jag bara under ögonen, och skär av öronen tätt efter skallen för att jag skall kunna "sikta in" mig. Kokar du den tills skinnet "krullar" ihop sig så får du med hinnorna och köttrester lätt när du flår. Det som blir kvar rensar jag med tryckluft - det är med luften lätt att justera hur hårt man vill blåsa på. Håll gärna trofén bakom någon slags "sköld", så blir inte hustrun sur på dig, när du kommer in med kokt hjärna över hela ansiktet... :P

Näsbenen och brosk tar jag bort med en tång. Testar ni varmblekning, som omnämns i tråden, så tänk på att skydda hornen bra...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag flådde skallen först.

Sedan så sågade jag den.

Sedan så skrapade jag den och pillade och petade i alla håligheter och rensade skinn under rosenkransarna.

Sedan så planslipade jag.

Efter det så lade jag plastfolie över rosenkransarna och lade på hushållspapper och vätesuperoxid som en målar kompis handlat ut åt mig.

I en plastpåse och voila........

Klar att monteras.

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det att lägga skallen på en myrstack?? Det har jag hört talas om.

Jag måste få bort kött mm från en rådjursskalle.

TIPS TACK!

Myrstackar funkar säkert men risken är att humusämnen färgar pannbenet som sedan blir svårt att få vitt..

Enklast är nog trots allt att koka skallen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Den här tråden kan bli riktigt bra men som några andra har sagt i tidigare inlägg så saknas de lite bilder

Kanske blir några nu när bockjakten är igång :mellow:

väntar med spänning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag brukar sno frugans hårbleknings medel till mina trofeer det fick ligga över natten och sedan var det bara att spola av.

Kan tänak mig att det blir dyrare men om man bara ska göra en så funkar det bra, dom har hållit sig vita och fina i ett par år nu och dom hänger i anslutnig till pannrummet vilket innebär viss rök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset funkade jäkligt bra=))

Här kommer bild på 2 st krita/väteperoxid blekta horn, till vänster skjuten 2 okt i Småland till höger 16 aug utanför Luleå.

post-4127-1255015367_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...
om det nu är så att man inte har en kastrull som passar ett hjorthorn :/ någon ide?

Wokpanna. ;)

Jag har precist kokat och tagit ur vildsvinsbetar, vad gör jag nu? :blush::blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wokpanna. <_<

Jag har precist kokat och tagit ur vildsvinsbetar, vad gör jag nu? <_<<_<

tjena :blink: har aldrig gjort detta men har sett en utförligt på video. Dianas stigar vildsvinsjakt 2 eller nåt sånt.

Lite kort:

Efter kokning å efter att du fått loss betarna.

*tar du ut pulpan & tvättar betarna.

*lägger i dom i en konserveringsvätska i 4 veckor

* häller i smält parafin 2/3 sen lite smältlim så de blir fyllt.

*putsar upp dom lite

* För att sen fästa betarna på en sköld föreslår jag silikonlim så blir de rörligt mot plattan och man kan ta bort betarna om man vill.

Men rekommenderar dig att fixa en bra video där man ser hur man gör är riktigt intressant faktiskt :D tror de va vildsvinsjakt 2 som sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tjena <_< har aldrig gjort detta men har sett en utförligt på video. Dianas stigar vildsvinsjakt 2 eller nåt sånt.

Lite kort:

Efter kokning å efter att du fått loss betarna.

*tar du ut pulpan & tvättar betarna.

*lägger i dom i en konserveringsvätska i 4 veckor

* häller i smält parafin 2/3 sen lite smältlim så de blir fyllt.

*putsar upp dom lite

* För att sen fästa betarna på en sköld föreslår jag silikonlim så blir de rörligt mot plattan och man kan ta bort betarna om man vill.

Men rekommenderar dig att fixa en bra video där man ser hur man gör är riktigt intressant faktiskt <_< tror de va vildsvinsjakt 2 som sagt.

Oj Ps betarna ska ligga i vatten så dom inte torkar ut om dom inte legat i konserveringsvätska vill säga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hur fungerar det att lägga skallen på en myrstack?? Det har jag hört talas om.

Jag måste få bort kött mm från en rådjursskalle.

TIPS TACK!

Hmmmm, inte helt dum idé.....men risken är ju ganska stor att någon liten gnagare börjar mumsa på trofén.......brukar man ju se på fällhorn att något har varit framme och mumsat..... ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...