Hoppa till innehåll

Toppjakt 2007/2008


Dorro

Recommended Posts

Jaha, idag åkte första tuppen i backen. Var ute och luftade stövarn men hade ppc:n med mig och till min förvåning så satt det helt plötsligt tre tjädertuppar och betade i några frötallar. Fick drygt 1dm snö igår och det har ju varit lite dåligt med bär så de kanske har börjat beta tallbarr redan. En järpe fick också sätta livet till, dock efter ett skott med hagelbrakaren.

Haren, den klarade sig dock denna gången...  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 702
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Lars

    62

  • jimbolo

    54

  • Pitepalt

    51

  • jakobj

    50

Top Posters In This Topic

Posted Images

Både denna jaktform och denna tråd har jag längtat till ;D ;D

Var ut en sväng idag, lite väl sent kanske, men så är det ibland ::)...första svängen hittils där jag inte sett en enda fågel i topp, trots nysnön som ligger på marken :-....stötte några strö-orrar som satten bit ner i träden...i övrigt nada.

Sen ringde en jaktkompis...han lät oerhört frustrerad i luren, han berättade att han hade slut skott, "jasså" tyckte jag..."mmm,vet du vad som är ännu värre då?"sa han....."njaää" sa jag...

"jag står nu och tittar på en tjädertupp som sitter i godan ro och betar i en talltopp"...

Så det kan gå! :o

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt att denna tråd dragit igång! Såg en hel del orre på marken under helgen, men det är lite snä än så länge så det får vänta ett tag till. Blir bra om man får se lite bilder här så suget är på topp (  ;)) när det är dags!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smög på en orrflock men det är ju som att smyga i knäckebröd. Kom in på 220m men då tog dom till vingarna och flög. Jaja imorgon då jäklar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag ut. Tyvärr så håller inte knäet ännu för skidåkning. :'( Jag har köpt pressenning och snöre. Vet av ett antal björkbestånd där orrarna betar. Har tänkt att bara ta horneten i dag och lägga mig i bakhåll och vänta. Kameran får också följa idag. Det går inte att sätta upp bulvanerna heller då det snöar. Dom snöar igen omedelbart och blir alldeles vita.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag ut. Tyvärr så håller inte knäet ännu för skidåkning. :'( Jag har köpt pressenning och snöre. Vet av ett antal björkbestånd där orrarna betar. Har tänkt att bara ta horneten i dag och lägga mig i bakhåll och vänta. Kameran får också följa idag. Det går inte att sätta upp bulvanerna heller då det snöar. Dom snöar igen omedelbart och blir alldeles vita.

Här är den lilla snön som Vi hade borta Nils. Det är grönt som det är på hösten ute nu. >:( Det var så fint med lite spårsnö igår när jag var till skogs. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var ca 40cm snö på vägen. Sprutade snö över bilen när jag körde in på skogsbilvägen. En orrflock kom flygande med eld i baken rakt över huvudet, några minuter senare kom höken efter i samma riktning. Förutom några som jag såg från bil var det det enda liv jag såg idag. Imorgon ska jag gå efter de oplogade vägarna med snödräkt på och leta orre. Summa:noll orrar idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har det fallit bortemot en halv meter sedan igår morse.Mätte alldeles nyss 40 cm blötsnö på gräsmattan.Tungjagat  ::)

Här flyter det bara. >:( >:( >:( Den lilla spårsnön är helt borta nu. Ca. 4-5 cm. :'( :'( :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får gå ut och jaga hare istället. Vita högar under täta granar som syns på 100m. Kan vara ganska kul det också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snön vräker ner! Ska jag eller ska jag inte. Har dom inte plogat kommer jag inte fram. Då har jag kört 10 mil tur och retur i onödan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får gå ut och jaga hare istället. Vita högar under täta granar som syns på 100m. Kan vara ganska kul det också.

Haha! Ja. jag får väl göra det men nu har Vi fått återigen ca. 4-5 cm blötsnö och mer kommer det. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att bryta ihop och komma igen. Orrarna satt längs vägen när jag kom med bilen. Gjorde i ordning för bulvanerna sedan åkte jag hem. Det är inte ens väder för en hund. Måste bli bättre nån gång. Nu är det för mycket snö för att det ska vara kul att plumsa utan skidor. Måste få tag i knäskyddet innan jag sätter på mig attackplankorna. Jag är rädd att jag vrider sönder knäet utan. :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att bryta ihop och komma igen. Orrarna satt längs vägen när jag kom med bilen. Gjorde i ordning för bulvanerna sedan åkte jag hem. Det är inte ens väder för en hund. Måste bli bättre nån gång. Nu är det för mycket snö för att det ska vara kul att plumsa utan skidor. Måste få tag i knäskyddet innan jag sätter på mig attackplankorna. Jag är rädd att jag vrider sönder knäet utan. :'(

ajajaj, tänk vad ett knä kan ställa till det :-[....hoppas det går ändå, toppjakten är ju Formel 1 av fågeljakt...

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

äntligen prämier efter lite jakt i tyskland körde till inlandet imorse och det hade snöat ca 20cm  lätt pudersnö!!  inom loppet av 20 min på skidor hittdade jag ett jätte orrflock på ca 60-70 fåglar på en cA 600 meter efterspannig med kikaren !! jag skidade försikte fram till skottläge och det var prämier för 6mm br på toppjakten  !! vilken var en trevligt kaliber !!  laddat med 80 grains  fmj hornady på 1030m/S  . fick bevisa va den gick för!!  skött första orren och ramlade ner!  flocket flyttade och det gjorde jag me !!  fyra orrar till blev efter alla flyttningar! när jag bestämde mig att är det nog med fågel ,bestämmde jag mig på att spana lite till och vistt så sitter en tjäder långt åt h vetet ,men bet i sur äpplet och tog mig dit och det vissade att det var en lite större tjädertupp ! man la sig ner siktade och skottet träffade och tjäder var på väg ner !!

va kunde jag konstera var ett det blir en mkt fin toppfågeljakt i vinter ! och det är mkt fågel!!

och önskar er en mkt trevligt toppfågeljakt!!  (skitjakt på er)  ;)

post-1220-1194809260_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är på min första (riktiga) toppjakt för i år alltså finnen är inte med, Väldigt bra med fågel gick ut lite väl hårt på orrarna så när när både samvetet och säcken inte tillät mera fågel var det bara orrar skjutna skidade förbi åtskilliga orrar på väg mot bilen och även 2tjädertuppar så imorgon ska jag inrikta mig mera på tjäder. Ända som är trist är att jag köpt en 22-250 hittat en laddning som skjuter väldigt bra och bössan är en dröm att skjuta med MEN, fåglarna blir väldigt stygga på håll under 150 och jag skjuter 90% av fåglarna där så det är ingen kaliber som passar mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att du funnit fågel!  :)

Men trisst att du inte är nöjd med kalibern...Ska själv prova min bössa ihelgen för första gången om allt går enligt planerat..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var ute en sväng i skogen idag, och fick den här på kornet:

PICT4031.jpg

skott på ca 190m. med en Tikka M690 6,5x55 - Norma Jaktmatch.

såg ca 20 fåglar på förmiddagen.

//

Gabbe

EDIT: glömde bilden :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...