Hoppa till innehåll

Filmat eftersöksavslut.


N S

Recommended Posts

Pär "bula" Kristofferson, Leif Fredriksson är väl va jag kommer på såhär men varken de eller Tham är nog av jägarförbundet godkända instruktörer

Eftersom uttalandet är så dåligt nyanserat ifrågan om egen åsikt från den svarnade så går mina tankar till "Bula", han har under hela den tid han rest runt och talat eftersök likt "Målle Lindberg" koncekvent varit motståndare till detta sätt av avfånga påskjutet vilt.

Det gäller då givetvis att själv leva som man predikar, så är inte alltid fallet.

Kan säja att detta ställningstagande är skit svårt för en som funderat på en ställande grishund  !!!

Ja ,inte jakten som sådan utan mera förehavandet då det finns skadad gris !!!!!

Kommer i vart fall å det längsta avliva medelst krutvapen,den saken är då säker.

Har aldrig gillat knivar som vapen,förmodligen därför jag inte heller gillar bågjakten.

Här hemma finns det en snubbe som fungerar som eftersökspatrull precis som i detta fall eller andra fall...

Med sej har han en kal 22 single action som obönhörligen släpper n kula i regio atlaskotan rakt in i ryggraden..

Djuren stendör på fläcken !!!!!

Borde väl inte vara så svårt eller ????

Det här med stickvapen,är inte det en dåligt ärvd sak från  vildsvinsjakter från forntida Tyskland ????

Har namnet på tungan om vad dessa knivar kallas med glömt bort det i skrivande stund ???

Förövrigt tycker jag att det ser skitäckligt ut efter det att grisen blivit stucken och hund/arna äntrar scenen uppe på grisen efter att hundföraren enkelt knallar därifrån med vetskapen om att grisen dör inom 1 minut eller så.....

Nonchalant kanske är ett ord i dess rätta bemärkelse...

Sen kan man vara hur kunnig och erfaren som helst,jag gillar inte detta sätt att ta djur av daga...

Sen tycker jag inte heller om hundar som sliter och drar heller,men om detta kanske jag skall vara tyst då jag har en stövare som tydligen gillar samma sak... :-[

Faktum är att i den situationen som visas på filmen så finns inte så värst många alt att ta till då grisen är så pass dålig som den är, att testa som någon skrev att kalla av hundarna och sedan skjuta, detta förlänger bara lidandet ännu mera för grisen, så fort uppvaktningen är borta så sticker den omedelbart och man får börja om från början någon annanstans.

Nu provar ju föraren ett skott mot grisen, men pågrund av stenen i förgrunden så går detta väl högt i ryggen och på grund av detta så gör han valet att sticka nu är enda alt som återstår.

Detta är INTE nonchalant på något sätt från förarens sida, han gör det han bör göra i den uppkomman situationen, märkväl att han testade vedertagen metod INNAN han tog till kniven.

Att bara testa att att ta sig in på någon meter för där avfyra en ärtpistol i 22long mot denna storlek på gris är om inte vårdslöst så är det absolut nonchalant och ett ännu större djurplågeri.

Vet de som testat på snäppet mindre gris och då fått en rejäl åktur i planteringen och som "extraallt" ett 10tal stygn i låren och dom hade tur !

Detta tackvare att hundarna gav understöd då grisen vände och skulle gå rond nr2 med en liggande och väldigt desorienterad skytt.

Detta med vapen vildsvin och eftersök i kombinationen med kniv så kan man ha många åsikter det är jag den första att hålla med om, men låt inte känslorna spela in utan vi måste inse att åtskilliga alt är sämmre än den otäcka kniven.

Många här har inte så värst stora problem med en drever eller tax eller wachtel för den delen som ligger och håller ett påskjutet rådjur som skriker som en barnunge i någon plantering !

Bara det att rådjuret kan skrika bevisar till att börja med en sak !  att hunden är i helt felände på djuret.

Har ni valt fel hund för uppgiften ?? tycker inte jag iaf, hunden hittar ju det.

Ni kommer i denna situatonen INTE att kunna skjuta så vad väljer ni för avfångnings metod ?

//B

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • N S

    18

  • Hipshot

    16

  • Pertan

    6

  • MKJ

    5

Top Posters In This Topic

Björnhunden.

Kan tänka mig att den som funderar i banor om 22 long tänker sig sätta pipan mot öronroten på grisen inte skjuta från nån m håll.

Men i situationen som visas på filmen är det förfarandet med ev skott från handeldvapen mot kotpelaren/öronroten helt IDIOTISKT!

Hund håller tag om kinden/örat o att i det läget skicka in en kula i grisen är mycket riskabelt för hunden som håller grisen även om det är en "ärtbössa"...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske det är så att man inte i alla situationer kan skjuta det skadade djuret,och då kanske det är nödvändigt att sticka djuret med kniv...Dock känns det för mej som om det skulle vara den sista möjligheten att ta till !!

För nått år sedan hördes det i jaktradion från grannmarken..

"" fan, sticken med kniven,sticken me kniven " sen tyst ett tag sen garv och  andra konstiga samtal.

Kan säja att vi som hörde detta reagerade stark,och vi undrade va i fan grannlaget höll på med ???

Säkert inte bara vi som hörde detta på radion...

Kal,22.long är en mycket potent kula på nära håll,ser det inte alls som en "ärtbössa"

Valet av kulor är i stort sett obegränsat ! Själv känner jag till en bonde som (hemslaktar)  både gris och nöt med sin ärtbössa......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många här har inte så värst stora problem med en drever eller tax eller wachtel för den delen som ligger och håller ett påskjutet rådjur som skriker som en barnunge i någon plantering !

Bara det att rådjuret kan skrika bevisar till att börja med en sak !  att hunden är i helt felände på djuret.

Har ni valt fel hund för uppgiften ?? tycker inte jag iaf, hunden hittar ju det.

Ni kommer i denna situatonen INTE att kunna skjuta så vad väljer ni för avfångnings metod ?

//B

Sånt känns definitivt inte bra,och visst känner i alla fall jag avsmak i munnen.

Sen sitter hunden i arslet på rådjuret,så går det väl att stoppa pipan bakom örat och trycka av......

Sen har jag faktist inte jagat med såna hundar vid rådjursjakt. Antigen har dom varit för fega för att gå på och markerar oftast med skall,eller så har det varit typen som slår käften runt strupen och avlivar rådjuret.

Stövaren jag har idag besitter en otrevlig egenskap vid skammade harar då hon inte verkar fatta detta med att ta djuret av daga utan biter tyvärr litet för mycket både här och där. Har jag en skammad hare måste jag springa fortare än vinden i skogen för att vara på plats så snabbt som möjligt... Skit tråkigt är det >:(

Den förra jag hade tog ett grepp och bara skakade till så att haren dog,det som sedan kunde hända var två saker...antingen släppte hunden haren på platsen för att sedan leta ny eller så gömde hunden haren nånstanns.'

Även där fick jag springa efter  hunden i skogen ;D

Avfångningsmetoden vid småvilt är "karateslag" behövs inga knivar här inte :D

Lite off vart det här,men jag tänkte muntra upp stämmningen litet ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår inte diskussionen!

Om nu grisen hade legat där de brukar som skadskjuten, i ett snår där det inte går att skjuta. Ska man då dra ut grisen och skjuta den sen eller hur gör man?

mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sitter hunden i arslet på rådjuret,så går det väl att stoppa pipan bakom örat och trycka av......

Jupp! men vi kankse ska ta en funderare kring hundens hörsel oxå.

Den ska ju helst höra vad vi säger åt den åtmindstonde till den är 8-10 år....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske det är så att man inte i alla situationer kan skjuta det skadade djuret,och då kanske det är nödvändigt att sticka djuret med kniv...Dock känns det för mej som om det skulle vara den sista möjligheten att ta till !!

För nått år sedan hördes det i jaktradion från grannmarken..

"" fan, sticken med kniven,sticken me kniven " sen tyst ett tag sen garv och  andra konstiga samtal.

Kan säja att vi som hörde detta reagerade stark,och vi undrade va i fan grannlaget höll på med ???

Säkert inte bara vi som hörde detta på radion...

Kal,22.long är en mycket potent kula på nära håll,ser det inte alls som en "ärtbössa"

Valet av kulor är i stort sett obegränsat ! Själv känner jag till en bonde som (hemslaktar)  både gris och nöt med sin ärtbössa......

Till saken hör väl som i ditt falla att du inte vet vad dom gjorde ? kan varit e-sök då dom sade (stick med kniven) ?

Kan ha varit så att det inte gick att bruka vapen i just den miljön och vid det tillfället.

cal 22long (ärtpistol) är en helt meningslös cal att bruka på just vildsvin, möjligen på de mindre 30-50kg kan det väl fungera något så när men på större är den näst in till verkningslös, och de risker du tar när man ska komma i position för skott är allt för stora både för din egen och hundarnas säkerhet.

Om du för en enda sekund tror att grisen är så stilla så att tillfälle ges till skallskott så glöm det.

Att sätta pipan i nacken som du nämner är ett väldigt bra sätt om man vill total haverera hörseln på hunden och som lök på laxen få en skotträdd hund,  (ett riktigt skit alternativ) ursäkta ordvalet.

Karateslag du måste skämta ???, möjligen på hare/kanin som är det enda vilt som har en anatomi som medger detta sätt.

Skulle tro att viltet vi talar om i denna tråden bara blir sur och du får en öm handrygg och inget annat händer, jo möjligen att du själv står med en tesked benfritt i kallingarna,

(om vi nu ska lätta upp stämningen?????????)

//B

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såklart skulle jag vara mycket rädd om min hund,,självklart !!

Börjar mer och mer inse att nån hund för min del som jagar grisar i jakt och vid eftersök inte är min kopp med te..

Ser inget nöje i detta att utsätta mej själv eller hundar i situationer som detta vi nu diskuterar...

Andra än jag själv får syssla med denna form av jakt,jag fortsätter jaga med småviltshundar tror jag.

Skall inte tjata sönder denna tråd mer 8)

Björnhunden...trodde det framgick av texten att jag avlivade harar med karate slag,beskrev ju lixom mina stövare i sammanhanget. Fast och andra sidan har jag fruktansvärt hårda handkantsslag, så att knäcka ryggen på en storgalt av kollosalformat torde inte det heller vara nåt problem... HAI !!!!!!  ;D

Med vänliga hälsningar Telge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår inte diskussionen!

Om nu grisen hade legat där de brukar som skadskjuten, i ett snår där det inte går att skjuta. Ska man då dra ut grisen och skjuta den sen eller hur gör man?

mats

Kan du sticka den så kan du skjuta den förutsatt att inte hunden är i vägen och det är ju som sagt en disciplinfråga. Tror att fler grisar blir stressade av att se en människa närma sig med kniv än att man skjuter den genom att sticka in en pipa i busken. Har både skjutit och gjort eftersök på ganska många grisar och har aldrig hitills upplevt behovet att lägga ner bössan för att ta fram kniven. Men så jagar jag oftast med "mesiga" gråhundar som inte sitter ihop med måltavlan heller. ;)

Den ursprungliga diskussionen var inte generellt förfarande heller, utan vad som var rätt i detta uppvisade fall. Då jag inte var med är det svårt att säga men jag tror inte den grisen var på väg någonstans då ryggen förmodligen var av som en följd av skottet. Inte heller gjordes det något försök att kalla in hundarna. Detta anser jag vara fakta men det fråntar inte killen att han skötte momentet rutinerat.

Bra med diskussion i städad ton, fortsätt gärna med det. :)

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du sticka den så kan du skjuta den förutsatt att inte hunden är i vägen och det är ju som sagt en disciplinfråga

Tror nog du kan ha en poäng i detta. Men som jägare har man ju ett ansvar att förkorta djurets lidande så fort som möjligt och anser man att detta går fortare och säkrare med kniv så tycker jag det är helt ok.

Ps. Har varit inne och avlivat rådjur där det varit så tätt att jag inte kunnat haft bössan med mig, men det är ju inget man rekomenderar på en gris kan jag förstå!

Ds. Men jag föredrar bössan, taxen kan man ju ta i nackskinnet och lyfta bort!

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns många sätt och alla är inte bra, att avlossa skott med hundar så nära eller i närheten så finns risk för att kulan går igenom och far iväg åt okänt håll, i värsta fall in i en själv eller in i en av hundarna, jag är ganska ovan med kniven då det inte behövts, men inte heller främmande att sticka en älg, vildsvin eller rådjur, rådjur har jag stukit då i samband med trafikolyckor och jag har inte alltid bössan med mig, ur hundsynpunkt så föredrar jag en kniv istället för att smälla på så nära en hund som kan uppleva det som obehagligt och kan rent av bli skotträdd (har diskuterats i en annan tråd) älg och rådjur är nackstick inga problem men gris verkar hjärtstick vara mer lämpligt.

Var på ett eftersök på påskjutet rådjur för många år sen jag hade 1 passkytt med mig som stod med studsare utanför den skogsbacke rådjuret befann sig, jag hade spårat en stund och rådjuret går upp, jag släppte tiken direkt som gick i fatt och fällde djuret inte så långt ifrån den passkytt som var utställd, han springer dit och skjuter rådjuret när hunden håller fast det, jag hade nog tagit kniven istället och han med sa han senare men hade inte tänkt på det, det var svårt att komma till skott när hunden höll i tyckte han, allt hade gått mycket fortare om han använt kniv istället för bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ifall grisens rygg var av eller ej kan jag lätt ta reda på om det nu har någon betydelse för diskutionen.

Om sen killen har lydnand nog för att kalla av hundarna vet vi faktiskt inte.

Det enda filmen visar är att han inte gör det.

Sen kan vi oxå fundera vilket som är vettigast att fokusera på, för hundar som jobbar med farligt vilt.

Vad husse vill eller vad grisen tänker göra härnäst?

Släpper huden taget på grisen så skulle förmodligen risken för att hunden blir biten eller sprättad öka med väldigt många procent.

Jag är dessvärre rätt envis o har helt enkelt svårt att fatta vad som är så förskräckligt i det hela. 

Rambo kniv eller revolver i bältet... vilket sticker mest i ögonen på andra i sammanhanget ?  ;) :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man också ställa frågan: Med vilket vapen i näven är du bäst rustad för att hantera orationell handling hos den ställda och panikslagna grisen innan du når fram? Med bössan i färdigläge eller med kniv i näven ??? Ponera att grisen i exemplet hade rest sig och stuckit när han närmade sig alternativt gått till anfall så skulle utkomsten av hans vägval att hänga bössan på ryggen tett sig minst sagt lustigt och förmodligen också rätt smärtsamt.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den var slut grisen, det hade gått att koppla jyckarna och låta den slokna i lugn och ro..

Men skit samma, vi får vara lite försiktiga med att analysera sönder detta.. jag tycker det vore tråkigt om vi skulle hamna i en sits där man har ett filmklipp som man tycker är helt ok men avhåller sig från att publicera i rädlsa för allt tjafs när experter likt mej själv och några till härjar, klyver hårstrån och tjafsar.

Bit ihop NS!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte egentligen inte lägga mig i denna intressanta diskusion eftersom jag är totalt oerfaren när det gäller eftersök.

Men de som sett Tham´s Vildsvin Jakt & Hundar del 3 kan väl förklara för mig vad som skiljer killen på filmens agerande mot hur Tham agerar :-. Jag personligen tycker vissa sekvenser nästan är identiska.

NS: Stämmer ryktet att du ev. ska hålla i en eftersökskurs i Emmaboda? Om så är fallet anmäler jag mig direkt.

Mvh Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den var slut grisen, det hade gått att koppla jyckarna och låta den slokna i lugn och ro..

Men skit samma, vi får vara lite försiktiga med att analysera sönder detta.. jag tycker det vore tråkigt om vi skulle hamna i en sits där man har ett filmklipp som man tycker är helt ok men avhåller sig från att publicera i rädlsa för allt tjafs när experter likt mej själv och några till härjar, klyver hårstrån och tjafsar.

Bit ihop NS!

Mvh!

Käre broder!

Skippa håll varann i handen snacket, det gagnar absolut inte diskussion öht.  :-* Jag tror att NS vet att du, jag och alla andra hårklyverister egentligen uppskattar hans inlägg väldigt mycket liksom har stor respekt för kunskapen han besitter. Dessutom kan han säkert bita ifrån om han vill. ;)

Dock får man räkna med att alla jägare/medmänniskor inte är full komfortabla med tanken att sticka knivar i levande grisar medans två hundar febrilt tuggar i varsin ända. Då NS publicerade får han också leva med risken att folk har synpunkter. Synpunkter är alltid av godo så länge dom framförs i civilicerad ton utan påhopp. Det är också vårt jobb som Moderatorer att upprätthålla.

Från början var det ett dåligt skott av tredje part som skapade situationen men följden är ju inte barn TV riktigt. Mitt ända frågesättande i hela trådens historia är varför det skall anses så stilbildande med hundar som beter sig som vargar. En lugn och metodiskt arbetande hund ställer en skadad gris minst lika bra som en som hänger i svansen, dessutom minimeras skaderisken och man kan enkelt få skott på den utan att riskera hunden.

Att en gris skulle springa i flera timmar med ett bukskott för att den har en för vek hund efter sig vet alla som hållit på är en myt. Den har inte bra förutsättningar för det ens när den är frisk.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JO jag tål nog en del tror jag... ::)

Försöker dessutom stå rakryggad med min stånpunkt eller va faen man nu ska kalla en envis smålänning för..

Förresten för o skojja till de lite så finns det en gammal ramsa i släkten..

En Niklasare spräcker hellre en aln i ryggen än backar en tum.. ;) 

Tycker tom diskutionen emellanåt kan vara rätt underhållande  :-*

Till ämnet:

Skillnad på "varg" och lungt ställande hund på detta vilt borde vara att det är större chans att grisen väljer terräng att stå i med den lungnare hunden med fördel för grisen i det läget.

För en gång skull på denna film så får hundarna stopp på grisen där det är rätt öppet.

Med hund/hundar som inte nappar tag i grisen och tvingar den att försvara sig så är det mer på grisens vilkor var den väljer att stanna. 

Jag tror utan att veta givetvis, att gris och hund hade varit i besvärligare terräng om det varit "snällare" hundar.

Förresten så släpptes en annan hund innan detta ekipage på grisen men då avgick grisen med segern och hunden återvände.

Om den hunden hade kontakt med grisen vet jag iofs inte.

Har nog glömt o tala om det. :-[

Barnfilm är det kanske inte för alla barn men mina ungar 8,11,13 år har sett den o inte lyste skräcken i ögonen på dem.

Men så vet de oxå att köttet inte växer vacumförpackat i kyldisken på ICA.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag vill hålla NS i tassen så är det min fulla rätt MKJ, håller gärna i din med  ;D ;D

Jag vill i alla fall återkomma till jyckarna.. Hundarnas förmågor skapar experter tror jag, de som har skarpa jyckar som ställer mer eller mindre etiskt försvarbart hävdar att just deras hundars arbetssätt är det enda vettiga och kniv är ett vanligt förekommande verktyg. De andra, mest rena spetsar samt kopov och wachtel och terrier typ skjuter oftast grisarna oavsett i vilket skick de är i.

NS har en point tveklöst, är det en skammad gris så är två killerdogs i lag ruskigt effektiva! Visst ställer en vanlig ståndhund samma gris men vart och på vilken mark?

Samtidigt så är det ju som så att det ingalunda är eftersök varje gång vi släpper hundarna och då blir det svårt att försvara gristuggeriet.. det går i praktiken inte för det är oetiskt oavsett vilken guru som uttalar sig. Såg ngn läskigt inlägg här innan om någon signatur som minsann hade en kompis som minsan knivade tillhöger och vänster, det är rätt vidrigt tycker jag. Hela den hanteringen att tvingas slita tag i ett bakben och sätta en fot på halsen för att sen trycka en kniv i mellangärdet på ett friskt djur är förjävligt och jag undrar hur många som upplevt det här?

Genomvidrigt faktiskt och detta på ett vilt som när allt funkar är så fruktansvärt roligt att jaga med bössa..

Vet en person som var inbjuden som hundförare till ett jaktlag, hans hundar ställde en gris och trots att han aboslut inte under några förutsättningar ville ta grisen med kniven så var den tillslut så pass illa skadad att han var tvungen. Det var sista gången han jagade på den marken såvitt jag vet..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet en person som var inbjuden som hundförare till ett jaktlag, hans hundar ställde en gris och trots att han aboslut inte under några förutsättningar ville ta grisen med kniven så var den tillslut så pass illa skadad att han var tvungen. Det var sista gången han jagade på den marken såvitt jag vet..

Har han inte samma hundar om han jagar på andra marker? ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag tycker att det är rätt att lägga in videoklippet precis som NS gjort, så vi kan analysera,kritisera och diskutera ämnen som vi till andra stora delar av jägarkåren inte kommer i kontakt med till vardags direkt.

Vi kritiserar och och ställer varann tankeställningar just pga. att vi tänker olika. Att tänka olika är sunt, hur skulle livet se ut annars. Speciellt i vårat eget ämne som förbinder oss här på sidan är det viktigt att vi på sakligt sett kan delge varann våra synpunkter utan käbbel !!

Tycker oxå att denna debatt förts fram på ett moget sett.

Heders åt alla eftersöksgrupper som ställer upp och städar i skogen efter oss andra :D

Och även om inte jag gillar vissa delar i arbetssättet så betyder ju inte detta att det skulle vara fel,men ställningstagandet kan jag ju göra dvs.jag kan ju välja själv om jag vill syssla med denna form av jakt/eftersök.

Talade med en annan skribent här på sidan idag..han föreslog gevär med bajonett fäste !!!

Eftersök...bajonett på !!!!!!!!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har han inte samma hundar om han jagar på andra marker? ???

Jo skillnaden är att på storjakt tex så är acceptansen rätt hög för hundtagna grisar medan det ser annorlunda ut i vanliga jaktlag ofta.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man nu retar upp sig på gristuggeriet så sker det efter skottet och det är väl få hundar som inte biter i ett sånt läge, minns en annan film om en boxer som tuffsar till en grävling och hur många grythundar är inte i fight på icke skadeskjutet vilt, men under eftersök på gris så försöker man hålla på etiska regler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man nu retar upp sig på gristuggeriet så sker det efter skottet och det är väl få hundar som inte biter i ett sånt läge, minns en annan film om en boxer som tuffsar till en grävling och hur många grythundar är inte i fight på icke skadeskjutet vilt, men under eftersök på gris så försöker man hålla på etiska regler.

En nog så intressant jämförelse!

Kom på en till, men är helt borta vad det gäller den jakten.. :-

Ställande hund på björn som bevisligen är livsfarlig för jägaren om det vill sig illa.

Jag skulle nog inte gå på en med kniv iofs... :o men om vi jämför arbetsättet på hunden isället.

Jag vill nog gärna veta exakt var björnen är iallafall.

Vilket borde vara lättast med en hund/hundar som jobbar tätt på viltet.

Även hund som avärjer ett anfall geom att använda hörntänderna o hugga tag i björnen borde vara det rätta om man nu tänkt sig kunna berätta om upplevelsen....

Ska vi då vara lika "etiska" o säga att nä hundarna får inte bita i viltet för det ser så hemskt ut.

Det blir iofs en priorienterings lista på nått vis..

För o klara livhanken så kan jag tänka mig bli j-vligt oetisk...  ::)   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst..jämförelsen är läbbigt nära varanndra.. Viltet som bor i "borgen" dvs. Borgen är mitt hem !!!!!

Så kommer en hund från ovan och börjar bita i mej..... Nä fy satan !!!! Gillar inte denna slutsats :(

Flyr jag från mitt "hem" blir jag skjuten kanske...

Detta var tänkvärt ???

Måste gå tillbax nu och läsa min egen tråd "Mått dåligt av skyttet (dödandet) !!" igen ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...