Hoppa till innehåll

Avståndsmätare man INTE blir besviken över...


Fredde_piteå

Recommended Posts

Halloj!

För tillfället har jag en Leupold RX-I avståndsmätare...den fungerar dugligt, och visst visar den avstånd när man trycker på knappen s.a.s...MEN...jag är fruktansvärt less på att den vägrar att visa avstånd om det blir över ~200m...ibland funkar den...fick stå i ca 15min vid ett tillfälle för att få ut avståndet på en tall, som det tillslut visade sig att den stod på 282m...

upp till ~200m är det inga problem....men ser jag en fågel/rådjur/räv på ännu längre håll, så vill jag i alla läget få ut ett avstånd så att jag vet hur långt det är, ifall jag måste smyga närmare eller om den är inom "min gräns" s.a.s....

På Hus och bilar (högreflekterade mål) så fungerar den i 9 fall av 10 på avstånd mellan 200-300m....men det hjälper inte mig i min jakt :-

Har ni några tips på avståndsmätare som inte gör mig besviken?

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Leica rangemaster 900 och har hittils aldrig haft problem att mäta ut avstånd kring 5-600, längre avstånd behöver man bättre stöd för darret.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Leica rangemaster 900 och har hittils aldrig haft problem att mäta ut avstånd kring 5-600, längre avstånd behöver man bättre stöd för darret.

//Roggman66

Tack för det snabba svaret kompis :-*

Vad är det för pris på en dylik?...Leica är väl "värstingarna" av avståndsmätare om jag inte har fått det om bakfoten?...

/Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt, jag tog den som betalning för slipat golv, men jag har för mig att det stot 4500:- eller 5500:- på kartongen. det är några år sen nu, så dagspris vet jag inte.

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde, vad är det minsta avstånd som du vill att din rangefinder ska fungera på?

Kom ihåg att vid sträng kyla, dimma, regn så kommer dessa 900 yards att minska kraftigt. Ett tips bara :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har en Bushnell VLR, som JS här på sidan tog hem från USA åt mej nyligen!.. mycket nöjd me den!.. den räknar ut viklar å allt å dej!.  ;D... å du behöver ej släppa knappen när du tar nya avstånd.. de ändar sej så länge du flyttar på mätaren!...

http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...entId=cat602006

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde, vad är det minsta avstånd som du vill att din rangefinder ska fungera på?

Kom ihåg att vid sträng kyla, dimma, regn så kommer dessa 900 yards att minska kraftigt. Ett tips bara :)

Det absolut minsta är runt 400m skulle jag tro...men då vill jag att den ska fungera till 100% varje gång :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det absolut minsta är runt 400m skulle jag tro...men då vill jag att den ska fungera till 100% varje gång :)

Jag har aldrig skjutit mot något med en Leica LRF. Men jag hade nog iaf lagt de få extra hundra lapparna på en 1200 istället.

900 yards är ca 820 meter. 1200 yards är ca 1100 meter. Tänk en kall morgon med -30 på toppjakten eller en sen kvällsdimma på bockjakten. Då vill du inte att det gormar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har haft en Leica 1200 men sålde den till förmån för en Bushnell Elite 1500 istället, ett byte jag inte ångrar.

Leican var bättre rent optikst och belysningen var fin i den, men Bushnellen mäter så mycket längre.

Det krävdes dock ett byte då den första jag fick hem mätte ut till 800m bara.

Med nuvarande har jag mätt hus på 1500m+ handhållet. Den tar buskar/träd på 1400m+.

ranging-full.jpg

Bilderna tagna med taskig mobiltelefon, optiken är många gånger bättre än vad bilden visar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Leica handkikare med avståndsmätare i 8x42 och är skitnöjd med den, det är lite lättare att hålla den stilla om man gemför med en liten mätare.

Men det är helt andra pengar oxo så det skall vara lite skillnad.

Mvh jerry.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror på den här mojen vanja05 har, allt blir lättare om man har en vettig tvåhandsfattning.. Lekt med en Leica 900 och den var verkligen grym, den tog rätt lätt fågel i luften medan min egen junkbuschnell var ett litet helvete att mäta i luften med. Dessutom så anger Leican mätvärdet i röda digitalsiffror medan puckobuschnell har svarta siffror.. hur j-la bright är det på en skala om man tex jagar i skymningen? Skitsvårt att se siffrorna..

Sen ska Fredde ha en avståndsmätare där det står "Ge dej Pucko!" i displayen på alla avstånd över 200 meter  ;D ;D ;D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror på den här mojen vanja05 har, allt blir lättare om man har en vettig tvåhandsfattning.. Lekt med en Leica 900 och den var verkligen grym, den tog rätt lätt fågel i luften medan min egen junkbuschnell var ett litet helvete att mäta i luften med. Dessutom så anger Leican mätvärdet i röda digitalsiffror medan puckobuschnell har svarta siffror.. hur j-la bright är det på en skala om man tex jagar i skymningen? Skitsvårt att se siffrorna..

Sen ska Fredde ha en avståndsmätare där det står "Ge dej Pucko!" i displayen på alla avstånd över 200 meter  ;D ;D ;D

Mvh!

;D ;D ;D ;D den var rolig.

Jag har en Leica 900 den är väl bra men nog har jag problem med min, först började mätknappen gå extremt tungt vid kyla och nu får jag även fukt på insidan av bakre linsen. Det som är stora fördelen med dessa lite dyrare är garantin så den skall fixa när jakten är över

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen ska Fredde ha en avståndsmätare där det står "Ge dej Pucko!" i displayen på alla avstånd över 200 meter  ;D ;D ;D

Mvh!

;D ASG  ;D....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag använder en Bushnell Scout. Helnöjd med den. Den mäter från 10 meter upptill ca 700 meter.

Funkar bra till toppfågel också. Kan hålla med om att man skulle ha haft belysta siffror på den.

Nästa grej blir nog en kikare med inbyggd avståndsmätare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en Leica 1200 men sålde den till förmån för en Bushnell Elite 1500 istället, ett byte jag inte ångrar.

Leican var bättre rent optikst och belysningen var fin i den, men Bushnellen mäter så mycket längre.

Det krävdes dock ett byte då den första jag fick hem mätte ut till 800m bara.

Med nuvarande har jag mätt hus på 1500m+ handhållet. Den tar buskar/träd på 1400m+.

ranging-full.jpg

Bilderna tagna med taskig mobiltelefon, optiken är många gånger bättre än vad bilden visar.

om man inte behöver mäta över 800 (likt undertecknad) verkar leica vara en bättre avståndsmätare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter extremt sällan på längre håll än 200 men vill ändå att mätaren skall mäta minst 500. Det är väldigt bra att kunna planera ansmygningen med hjälp av mätaren har ofta gjort så att man mäter tex. 450meter sedan mäter till ett träd som man ser möjligheten att smyga fram till sedan är det bara lite huvudräkning så vet man om den vägen funkar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Genom årens lopp har jag haft en Bushnell (kommer int ihåg modellnummret) men sedan 3-4 år har jag använt mig av en Leica 1200 LRF med utmärkt resultat. I princip använder jag den varenda gång jag sitter på ett pass där jag inte redan vet avstånden. Bland det första som jag gör när jag kommer till ett nytt pass är att först försöka bedömma avstånden för att sedan mäta upp dem..

Kanske lite OT men för att besvara frågeställarens ursprungliga fråga så säger baserat på egna erfarenheter Leica eller Swarovski, dessa VET jag fungerar.....

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tröttnade på min Leupold RX2 och köpte en Leica Geovid BFR 8x42, klockrent... mäter på nästan allt/alla avstånd utan en massa tjaffsfunktioner ;D

Som kikare är den mycket bra.

Dessutom är det bara en pryl att ta med sig, förr hade jag handkikare+avståndsmätare+vapen, det blir för mycket.

Enda nackdelen var att jag fick leva på havregryn ett tag >:(

Mvh

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...