Hoppa till innehåll

Laddata Hornady v-max 6,5x55


Adam.p

Recommended Posts

Hej!

Jag har nyligen köpt en ny bössa och med den följde det med en hel del hornady v-max kulor, samt hylsor. Fick även med 10 färdig laddade skott. På asken stod följande data:

43gr Norma 203,B

Norma hylsa 

Tändhatt Win Lr Mag

Helkal. anpassad

Col: 75,0 mm.

Tillägger att jag har väldigt lite/ingen erfarenhet av handladdning, ska få lite hjälp men av en som har laddat lite men han är absolut ingen expert.

Är detta ett bra recept? om inte vart kan man hitta bra data?

Spelar det någon roll vad man använder för tändhattar?

Vad menas med "helkal"?

Har inte direkt koll på vad som menas med "col" heller men gissar att det är den totala längden på patronen eller har jag fel?

Jag vet att det finns många duktiga människor på forumet så jag hoppas att jag kan få någon hjälp!  :smile:

tacksam för svar.

Mvh Adam

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har nyligen köpt en ny bössa och med den följde det med en hel del hornady v-max kulor, samt hylsor. Fick även med 10 färdig laddade skott. På asken stod följande data:

43gr Norma 203,B

Norma hylsa 

Tändhatt Win Lr Mag

Helkal. anpassad

Col: 75,0 mm.

Tillägger att jag har väldigt lite/ingen erfarenhet av handladdning, ska få lite hjälp men av en som har laddat lite men han är absolut ingen expert.

Är detta ett bra recept? om inte vart kan man hitta bra data?

Spelar det någon roll vad man använder för tändhattar?

Vad menas med "helkal"?

Har inte direkt koll på vad som menas med "col" heller men gissar att det är den totala längden på patronen eller har jag fel?

Jag vet att det finns många duktiga människor på forumet så jag hoppas att jag kan få någon hjälp!  :smile:

tacksam för svar.

Mvh Adam

Receptet låter rätt, men om det skjuter bra i just din bössa är ju en annan femma. 

Självklart spelar tändhatten roll vilken man har. Men smaken är som baken där. 

"Helkalibrerad anpassad" står det nog för, antar att han har någon special inställning till just den kulan som han inte brukar använda när han laddar. 

COL är hela patronens längd ink kula. 

Dom bör skjuta bra, kolla bara så tidigare ägare använt dom i just din bössa. För kan ha tråkiga effekter om dom tex är för långa för den.

Är själv under nybörjar fasen i handladdning men  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att han har använt kulorna i min bössa, enligt honom så hade han riktigt bra precision med dom också. Har dock inte riktigt kunnat bekräfta det då jag bara fick med ca 10 skott men har inte märkt något annat heller.

Vad händer om man väljer en annan tändhatt och finns det nån tändhatt som funkar extra bra/dåligt till visst krut?

Och vad menas med "helkalibrerad" hur vet man vad man ska ha för inställning där?  :geek:

Ber om ursäkt om jag ställer fruktansvärt dumma frågor men känns bättre att gör det än att göra fruktansvärt fel när jag väl ska ladda  :happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har en bra sida/länk där man kan läsa om grunderna i handladdning, har letat men inte lyckats hitta något bra. Skulle uppskattas då kanske man inte behöver ställa lika dumma frågor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte

http://www.rcbs.com/guide/step_by_step_reloading.aspx#

Kom bara ihåg att det finns inga dumma frågor bara dumma svar. Frågar gör man för att man inte vet, svarar gör man när man tror sig veta.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt tacksam för svar och länkarna såg ut innehålla mycket bra information!  :thumbsup:

Ska läsa igenom när jag får tid för de sen lär jag nog återkomma med mer frågor om det är någonting som fortfarande verkar oklart! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hunnit läsa igenom det mest och börjar klarna en hel del faktiskt.  :happy:

Men jag har inte lyckats hitta några laddmanualer där det står vilken den maximala hylslängden får vara, samt där det står rekommendationer på tändhattar.

måste man köpa det i bokform och vars hittar man de?

 

Och om jag nu har en patron som är laddad för just mitt vapen, kan jag få ut information av den så jag inte behöver mäta hur jag ska ställa in "helkalibreringsverktyget" vilket verkar vara en rätt omständig process?  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det finns någon erfaren handladdare i Skellefteåtrakten så skulle jag vara otroligt tacksam om jag fick komma och observera medans denna håller på att ladda. Jag skulle vilja se så jag inte har fått allt helt om bakfoten. :tongue:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har du lite bilder och en snabbguide av lyman. http://www.lymanproducts.com/lyman/presses-and-kits/pdf/IntroToReloading.pdf När du skjutit patronerna i ditt eget vapen så kan du delkalibrera hylsan genom att backa verktyget så att du kan se lite ljus mellan hylshållaren och verktyget. Det gör att du inte bearbetar hylsan så hårt och att den passar bättre i ditt vapen. Det ska bara vara så mycket att det inte går trögt att stänga slutstycket. Det tredje sättet är att skaffa ett halskalibreringsverktyg som endast bearbetar den främre delen av hylsan men det är inget jag rekommenderar att du börjar med direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

otroligt bra länkar Nils! 

Hade hittat och kikat lite på normas laddata men de står ju inte rekommendationer på tändhatt eller är jag blind?

Jag har inte heller hittat någon sida där det finns ladata för v-max kulan men funkar det att ta för kulan som är mest lik?
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag approximerade mellan en 80 och en 100 grains kula när jag laddade V-max i 6,5x55 för väldigt länge sedan. Inget jag rekommenderar men det går om man laddar lite försiktigt och jobbar sig uppåt. Tog maxladdning för en 80 grains likvärdig kula och minladdning för en hundra grains och kollade samtidigt så att maxladdning för 80 grains kulan låg över minladdning för 100 grains kulan. Sedan la jag mig i de nedre regionerna mellan maxladdning för 80 grainskulan och minladdning för 100 grainarn. Annars så skriver du ett snällt mail till grabbarna på norma så kanske du får ett bättre svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...