Hoppa till innehåll

Lånelicens


Erkon

Recommended Posts

Vet nån om det måste upprättas ett avtal för att få låna vapen? Har tittat i vapenlagen och där verkar det som om det inte finns några bestämmelser om formkrav, endast att man måste ha jägarexamen osv....men det känns som jag har fel. Kan nån reda ut det hela vore det kanon! (bra som bevis iofs men är det ett KRAV?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du måste upprätta en skriftlig lånehandling. Den finns att ladda ner från polisens hemsida, kolla under vapen, blanketter. Där står också vad som gäller.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp det duger men du måste ha med vapennummer, utlånare, låntagare samt datum och underskrift..

Sen har jag nog glömt en hel del MEN jag tror att du måste ha licens för motsvarande vapen, lånar du en hagelbössa för jakt så måste du ha licens på en redan och samma sak med kula. Lånelicenser från handlare gäller enbart provskjutning.. men jag kan ha fel. Tror jag tjafsade om detta med ett berömt troll på SJF forum för länge sedan och vi kom nog fram till att man kunde låna en älgpang för jakt givet att man skjutit godkänt på högvilt och gjort högviltsprovet.. Lät rätt puckat, det innebär, givet att det stämmer, att jag kan vara värsta mördaren med 37 dommar bakom mej och trots detta få lånelicens på ett vapen. Dock aldrig vanlig licens..

Mr Fiberclass kanske har några tankar i ämnet?

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Så här är det.

För enskilt lån av gevär som skall skjutas på bana så behöver man bara vara 18 år och INTE fått några vapenlicenser indragna.

För den som fått vapen indragna så får han ALDRIG nånsin låna vapen igen.

För enskilt lån av vapen för jakt så krävs att låntagaren antingen har eget vapen eller jägarexamen, och att det lånade vapnet finns på jaktlicens och inte något annat.

Kravet på lånelicens utgår helt vid lån till familjemedlem som då bara behöver ha med tillståndsbeviset på vapnet.

Krav på att man skall ha eget vapen vid lån gäller endast vid enhandsvapen och helautomatiska vapen, och har alltsåledes inget med gevär att göra alls.

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får inte låna ut vapen till någon som kan antas missbruka vapnet. Vet man att polaren är dömd för mord så bör man alltså inte låna ut vapnet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Kravet på lånelicens utgår helt vid lån till familjemedlem som då bara behöver ha med tillståndsbeviset på vapnet."

Hur defineras familj, räknas svåger in? Eller bara rakt uppåt och nedåtgående led?

Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man måste bo i samma hushåll för att kraven skall falla. Då anses man sas ändå ha tillgång till vapnen. Jag tror inte man kan låna ut till svågrar ed.

Försökte kolla på polisens hemsida men jag blev så sömnig  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...