Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Hej allihopa.

Tänkte grilla en hel gris till en fest. Någon som har några erfarenheter?

T.e.x. ska man rimma eller röka grisen först? Marinad? Grilltid?

Alla tips är välkommna. //Lars.

Publicerat
Hej allihopa.

Tänkte grilla en hel gris till en fest. Någon som har några erfarenheter?

T.e.x. ska man rimma eller röka grisen först? Marinad? Grilltid?

Alla tips är välkommna. //Lars.

Vad är det för storlek på grisen?

Publicerat

Kan du få den Lättrökt så tar det ca 6-8 timmar att helgrilla.

Färsk gris så tar det 10-12 timmar.

Har gjort det några ggr i jobbet o hemma.

Marinerar du så funkar vanliga svarta plastsäckar rätt bra...

Jag marinerade med rejält med cajp´s grill nånting va de nog sist.

Alltså stoppa in grisen o häll i marinaden. knyt igen och tejpa tätt o hårt kring grisen så man får en kroppsformad säck...

Allt för att man inte ska behöva 50 l marinad...

Vänd paketet under marinadtiden o ha det i kyl, givetvis om du nu vill marinera längre tid, över natten eller nått.

Som sagt man bör ha dagen för sig. och snurra ordentligt och ha kol så det räcker hemma.

Man bör oxå ha möjlighet att höja o sänka grisen efter behov.

Alltså moderera värmen.

En glace på kryddor, honung och olja att pensla på mot slutet gör det hela till en perfekt dag.. jo o så en back öl o släcka törsten med under tiden :)

Funkar kanon o spreja grisen med öl oxå.

En sprayflaska typ blomspruta med vatten är bra o ha att slå ner lågorna med om det tar sig i grisafettet som gärna smälter ner i kolen.

Hmm.. nu blev jag hungrig.. -_-

Publicerat

Helgrillade en 22-kilos för ett par veckor sedan, den var lättrökt i rökkåtan och grillningen tog lite drygt 5 timmar. Tänk på att glöden INTE ska vara mitt under grisen, fettet som droppar ner kommer då att brinna och du får en eldad gris, två strängar glöd på var sida om grisen, ca: 30 cm utanför själva kroppen blir tillräckligt varmt för att göra jobbet. Hittade en grillolja med hickorysmak som hjälpte till rejält med smaksättningen.

Saltade bara grisen lätt i ett dygn före rökningen.

Publicerat

Hungrig var bara förnamnet.... ^_^ Låter såååå himla gott! Tangentbordet blir kladdigt (dregel..)så jag får byta tråd... :D;)

Publicerat

Sprutsalta fungerar fint det med, lättrimmad gris med andra ord, en kryddblandning av grillkrydda och glögg är inte så dumt att pensla på under grillningen heller.

Och dugliga mängder med trevlig öl att hälla i grillkocken, det är varmt att grilla :D

Publicerat
Och dugliga mängder med trevlig öl att hälla i grillkocken, det är varmt att grilla :unsure:

Just ja, glömde ju den MYCKET VIKTIGA detaljen! :unsure:

Publicerat

Sprutsalta eller lättrök.. använd endast torra grillkryddor eller lite marinad i start skedet så det inte brinner och jävlas med en massa olja och gör istället en riktigt kladdig glace med honung och dyl och pensla på efteråt .. Använder man kött termometern och kör köttet till 55 grader i kärnan och sedan vilar den så inser man att man inte behöver hålla på så många timmar :unsure:

• Like 1
Publicerat

Har kört några st i storlekar mellan 20 och 35 kg.

Lättrökt blir bäst men sprutsaltat är inte så dumt det heller.

Jag har en vanlig "sjukhus spruta" modell större.

Kör alltid med termometer. Oavsett om det är tam eller vild gris som grillas.

5-6 timmar brukar räcka. Men då är det som någon skrev ovan viktigt att man låter den vila ett tag innan man börjar stycka.

OBS. i min grill så "fläker" jag ut grisen och lägger bogarna i bröstkorgen. Det blir då ett platt paket med någorlunda jämn tjocklek. Som vänds 10-12 ggr /timmen.

Skyddshandske för styckningen kan rekomenderas. Speciellt med tanke på de temperatur reglerande vätskorna kocken brukar få i sig... ;-)

Publicerat

Jo de där vätskereglerande dryckerna kocken brukar få i sig kan ju göra att det tar längre tid för mig o få grisen färdig.. :unsure:

Publicerat

Tusen tack för alla tips!

Verkar passa mig bra då jag tycker om öl :lol:

Grisen vägde 47kg levande,gissar på runt 20kg nu. Var o panikköpte en frysbox,dom hade bara en 200 liters hemma så jag fick bryta ned grisen. Får nog spetta ur den :wacko:

Publicerat
Tusen tack för alla tips!

Verkar passa mig bra då jag tycker om öl B)

Grisen vägde 47kg levande,gissar på runt 20kg nu. Var o panikköpte en frysbox,dom hade bara en 200 liters hemma så jag fick bryta ned grisen. Får nog spetta ur den :mellow:

Du får gärna filma när den ska ur... ^_^;)

• 10 months later...
Publicerat

lyfter denna tråd lite.

Har själv funderat på att göra detta. Men hur ser en sådan grillställning ut köper man en sån eller bygger man en sj??

Publicerat

Har en blogpost om helgrillat lamm på min lammblogg, principen är densamma: http://lammunge.blogspot.com/2011/03/helstekt-lamm.html (Lammet på bilderna är dock rätt litet, ett vårlamm som jag slaktade strax innan midsommar....

Egentligen behöver man inte en speciell ställning. Är slaktkroppen inte allt för stor så kan man använda två metallstänger som man najar ihop som ett X. Själva krysset kan man försöka placera så det hamnar i brösthålan och sticker ut i halsen. Benen najas givetvis också fast. Rent praktiskt är det bra med två grillhögar, en fram och en bak, på mitten är köttet så tunt att den indirekta värmen från grillhögen fram och bak räcker.

Det bästa är om man orkar vända typ en gång var 5:e minut. Men att sitta så i bortåt 8 timmar kräver nästan att man är två och har en back öl....

Publicerat

Har en blogpost om helgrillat lamm på min lammblogg, principen är densamma: Men att sitta så i bortåt 8 timmar kräver nästan att man är två och har en back öl....

Du menar förstås två och en halv back öl? :lol:

//F

Publicerat

Hungrig var bara förnamnet.... ^_^ Låter såååå himla gott! Tangentbordet blir kladdigt (dregel..)så jag får byta tråd... :D;)

håller med...det börjar rinna i mungipan :P:D