kennetht Publicerat Maj 8, 2011 Publicerat Maj 8, 2011 har fått ett rökskåp av svärfar som inte fick den att fungera. har tyvärr ingen manual till den. vet att jag ska stoppa i en digital temometer men sen..... någon här inne som har någon aning hur den fungerar?? elda längst ner och rökspån i skålen?? eller e jag ute och cyklar Citat
Tjörnbon Publicerat Maj 8, 2011 Publicerat Maj 8, 2011 har fått ett rökskåp av svärfar som inte fick den att fungera. har tyvärr ingen manual till den. vet att jag ska stoppa i en digital temometer men sen..... någon här inne som har någon aning hur den fungerar?? elda längst ner och rökspån i skålen?? eller e jag ute och cyklar Jag fick ett likadant av mina bröder och jag kan försäkra att det funkar. Mitt tips får bli att använda grillkol/briketter och var snål med dem för skåpet blir snabbt onödigt varmt. Jag använde nästan inte skålen alls, det fick ligga lite alspån i den men om man skulle få rök på dem så fick man elda så att skåpet blev överhettat i stället. Så här gjorde jag : Alufolie med blött alspån gör ett antal korv av det och stick några småhål i dem dessa matar du in i kolbädden allt eftersom rökningen sker, de ryker bra men kort så för att få långtidsrök så, tar du och gör stickor av lite vedklabbar som du kan lägga på kolbädden så pyr de ganska länge sedan gäller det att hålla koll på tempen. Resultatet blev riktigt fint rådjurs och älgkött, den funkar men är i min smak något för liten. Lycka till! Citat
kennetht Publicerat Maj 8, 2011 Författare Publicerat Maj 8, 2011 Jag fick ett likadant av mina bröder och jag kan försäkra att det funkar. Mitt tips får bli att använda grillkol/briketter och var snål med dem för skåpet blir snabbt onödigt varmt. Jag använde nästan inte skålen alls, det fick ligga lite alspån i den men om man skulle få rök på dem så fick man elda så att skåpet blev överhettat i stället. Så här gjorde jag : Alufolie med blött alspån gör ett antal korv av det och stick några småhål i dem dessa matar du in i kolbädden allt eftersom rökningen sker, de ryker bra men kort så för att få långtidsrök så, tar du och gör stickor av lite vedklabbar som du kan lägga på kolbädden så pyr de ganska länge sedan gäller det att hålla koll på tempen. Resultatet blev riktigt fint rådjurs och älgkött, den funkar men är i min smak något för liten. Lycka till! tackar höll på att bli galen idag när jag provade.....varmt så skåpet smälter...men kom på att om man ställer skålen på briketterna så röker det fint. ska pröva med folien som du skrev Citat
Tjörnbon Publicerat Maj 8, 2011 Publicerat Maj 8, 2011 tackar höll på att bli galen idag när jag provade.....varmt så skåpet smälter...men kom på att om man ställer skålen på briketterna så röker det fint. ska pröva med folien som du skrev Gör det men glöm inte stickorna för annars så blir gumman arg för att all folie är slut Citat
kennetht Publicerat Maj 8, 2011 Författare Publicerat Maj 8, 2011 Gör det men glöm inte stickorna för annars så blir gumman arg för att all folie är slut ja det vore ju en riktig hälso risk.. körde på skoj 2 st hotdogs och dom blev faktiskt ätbara... Citat
wonderboy Publicerat Maj 8, 2011 Publicerat Maj 8, 2011 ja det vore ju en riktig hälso risk.. körde på skoj 2 st hotdogs och dom blev faktiskt ätbara... "Ätbara" och "hotdogs" i samma mening brukar behöva en negation! Men det var ju bara på skoj... Citat
kennetht Publicerat Maj 8, 2011 Författare Publicerat Maj 8, 2011 "Ätbara" och "hotdogs" i samma mening brukar behöva en negation! Men det var ju bara på skoj... Förstår det. Hade bara sådana tingestar kvar efter som kidsen inte äter riktig mat. Tänkte att dom kan ju inte bli sämre. Citat
Tjörnbon Publicerat Maj 9, 2011 Publicerat Maj 9, 2011 ja det vore ju en riktig hälso risk.. körde på skoj 2 st hotdogs och dom blev faktiskt ätbara... Själv tänker jag mig att röka lite rådjur och älgstek men bara helt lätt för att sedan lufttorka det och se hur det blir. En bekant gjorde det med nöt och det smakade riktigt fint med en kall Carlsberg till . Men de mindre bitarna som man tycker är lite tråkiga att göra något med pga senor m,m gör sig riktigt bra i en saltlag och sedan hyggligt hårt rökta. Jag tog med det till jobbet och det blev strykande åtgång. Citat
kennetht Publicerat Maj 9, 2011 Författare Publicerat Maj 9, 2011 Själv tänker jag mig att röka lite rådjur och älgstek men bara helt lätt för att sedan lufttorka det och se hur det blir. En bekant gjorde det med nöt och det smakade riktigt fint med en kall Carlsberg till . Men de mindre bitarna som man tycker är lite tråkiga att göra något med pga senor m,m gör sig riktigt bra i en saltlag och sedan hyggligt hårt rökta. Jag tog med det till jobbet och det blev strykande åtgång. Det låter riktigt gott. Tänkte pröva det mesta så röken kommer nog att få jobba. Citat
Tjörnbon Publicerat Maj 9, 2011 Publicerat Maj 9, 2011 Det låter riktigt gott. Tänkte pröva det mesta så röken kommer nog att få jobba. Säger då det ,,, snart går Makrillen till Men en varmrökt Havsöring är inte skit det heller Citat
kennetht Publicerat Maj 9, 2011 Författare Publicerat Maj 9, 2011 Säger då det ,,, snart går Makrillen till Men en varmrökt Havsöring är inte skit det heller nej det e fint.. ska ut och rycka lite strömming sen så då ska röken fungera.. Citat
Milner Publicerat Maj 16, 2011 Publicerat Maj 16, 2011 Rökte torsdag förra veckan Köttet hade legat i saltlag sedan måndagen Det som röktes.. 2st Benfri fläskkarré 1st Urbenat Rådjurslår 1st Fransyska 1st Benfri fläskkotlettrad 1st Fläskfilé En bädd av briketter i botten och flis av Al på Det ryker i grillen Varför då? Jo Tänder briketter som flyttas och läggs ovanpå brikettbädden i röken. Då blir det så här... Ovanpå bädden en skål med Alspån. Köttet inlagt och dörren ska stängas. Har monterat en röktermometer från Clas Ohlsson. Köptes för ca ett år sedan och blev inte monterad förrän till denna rökomgång. Kostnad då 99skr Dörren är stängd och rökningen börjar Den färdiga fläskfilén. Rökt till ca 72c Ca 2 timmar. Rökte den för Birgers chark i Lerum. De är snälla och förser mig med nät Hoppas de blev nöjda Röktemperatur. Termometern visade sig fungera riktigt bra Citat
Milner Publicerat Maj 16, 2011 Publicerat Maj 16, 2011 Det färdiga resultatet.. Närmast en fläskkarré och den benfria kotlettraden. Rådjursstek Fransyska och en till fläskkarré Eftersom det fanns värme i skåpet så lade vi på skivor av fläskkarré till middag kryddade med grillkrydda. Rör om lite i rökskålen och släng på lite spån på glöden.. Stäng dörren........ Färdiga skivor.. Smakade helt ok.. Rökte på detta ett par chorizokorvar samt en frusen skinkstek som inte legat i lag.. "Blev lite torr" Visade sig vara helt ok invändigt. Blev även lite bacon. Finns tyvärr inga bilder på det Tog stickprov på köttbitarna då och då o kollade temperaturen på dom. I början på min rökkarriär hade jag termometrar i köttet hela tiden, men de fixar röken dåligt. Delade köttbitarna på mitten och frös in ena halvan. Andra halvan skivades i tunna skivor till smörgåspålägg som också lades i frys. Mycket mat blev det Det tar ett tag att lära sig reglera temperaturen i skåpet. Blev klart lättare med monterad röktermometer Hoppas detta inlägg är till hjälp och inspiration. Vet inte vad skåpet kostar nu,men när jag köpte det så vart det ca 990skr. Känner mig nöjd med det så det behöver inte kosta tusenlappar att börja röka Rökspånet köper jag i 150 liters säckar hos en firma i Kungsbacka för 150skr som jag tyvärr inte minns namnet på Mvh Lennart Citat
Flex Publicerat Maj 16, 2011 Publicerat Maj 16, 2011 Det var en klockren beskrivning hur man röker o sen smakade det väll riktigt mumma kul med alla bilder oxå Mvh. Citat
kennetht Publicerat Maj 16, 2011 Författare Publicerat Maj 16, 2011 Bra med bilder. Tack för det. Ska pröva snart att röka. Citat
tolf Publicerat Juni 19, 2011 Publicerat Juni 19, 2011 Tänkte dela med mig av min uppgraderade modell av Jularökskåpet. Rökbygget Med en dragregulator som ställs på önskad temp har man tid för annat. (tar dock lång tid att trimma in, men lätt värt det) Om någon undrar varför rökgastermometern sitter så lågt är det för att jag vill ha den i närheten av regulatorn, blev lättare att trimma in allt då. Själva tempen i skåpet mäts av en digitaltermometer från Pentronic. Citat
Tjörnbon Publicerat Augusti 24, 2011 Publicerat Augusti 24, 2011 Här är ett litet pott puri av rådjur som hamnade i mitt Julaskåp, smaken har varit kanon och nästan allt (ca:5kg kött) är slut eller bortlovat till vänner och bekanta. Trevligt att man kan ta tillvara på så mycket mer kött på rådjuret även om man inte vill dra igång kvarnen och göra färs! Jag har även en skank liggande för att bli någon form av hemmagjord prochutti ( den stavningen får jag nog skämmas för) I varje fall så ligger den inbäddad i en hink med 10kilo salt för att torka till sig, ska bli kul att se resultatet, (om det blir bra dvs ) Arbetet blir att vända och gnugga den 1 gång i veckan i si och så många månader , vet inte så mycket ännu går mest på ett recept som Sambon snappat upp på en Dansk kanal och det kan ju bli språkförbistringar så det räcker det var dessutom Skinka som tillagades/konserverades. Citat
kennetht Publicerat Augusti 25, 2011 Författare Publicerat Augusti 25, 2011 det där såg gott ut.det vattnas i munnen har inte fått tillgång till någon jakt på rådjur eller annat vilt då jag är marklös jägare. var upp och sköt en canada gås för nån vecka sen så rökningen har stått still Citat
Tjörnbon Publicerat Augusti 25, 2011 Publicerat Augusti 25, 2011 det där såg gott ut.det vattnas i munnen har inte fått tillgång till någon jakt på rådjur eller annat vilt då jag är marklös jägare. var upp och sköt en canada gås för nån vecka sen så rökningen har stått still Jag har läst om rökt gås , att det ska vara gott i tunnt skurna skivor och att jänkarna pysslar en del med sådant! Tror det kallas Jerkys Citat
kennetht Publicerat Augusti 25, 2011 Författare Publicerat Augusti 25, 2011 Jag har läst om rökt gås , att det ska vara gott i tunnt skurna skivor och att jänkarna pysslar en del med sådant! Tror det kallas Jerkys hade fundering på det också men mörningen gick inte så bra. Citat
Milner Publicerat Augusti 27, 2011 Publicerat Augusti 27, 2011 Tänkte dela med mig av min uppgraderade modell av Jularökskåpet. Rökbygget Med en dragregulator som ställs på önskad temp har man tid för annat. (tar dock lång tid att trimma in, men lätt värt det) Om någon undrar varför rökgastermometern sitter så lågt är det för att jag vill ha den i närheten av regulatorn, blev lättare att trimma in allt då. Själva tempen i skåpet mäts av en digitaltermometer från Pentronic. Det där grunnar jag på att göra med Fast jag hade velat ha rökröret isolerat. Men det ser grymt nice ut Mvh Lennart Citat
kennetht Publicerat September 10, 2011 Författare Publicerat September 10, 2011 körde ett par gös fileer jag hade i frysen. blev helt okej trots jag inte hade någon termometer....men det blev mycket springande och öppna i onödan.. men gott vart det Citat
Tjörnbon Publicerat November 11, 2011 Publicerat November 11, 2011 Jag tog vara på 2 Älghjärtan från jakten, efter att ha delat dem och 4 dagar i saltlagen från Rutiga kokboken och 3,5timmar i Jularöken med enris och lite Alspån så fick de en alldeles utmärkt konsistens och smak. En mindre presentabel arbetskamrat gav utlåtandet att det smälter som skit i mun Vet inte riktigt om det var mitt eget utlåtande direkt men mört var det Rekommenderas att prova på. Citat
kennetht Publicerat November 11, 2011 Författare Publicerat November 11, 2011 Jag tog vara på 2 Älghjärtan från jakten, efter att ha delat dem och 4 dagar i saltlagen från Rutiga kokboken och 3,5timmar i Jularöken med enris och lite Alspån så fick de en alldeles utmärkt konsistens och smak. En mindre presentabel arbetskamrat gav utlåtandet att det smälter som skit i mun Vet inte riktigt om det var mitt eget utlåtande direkt men mört var det Rekommenderas att prova på. det tror jag säkert att et gjorde :D det ska prövas så fort man knuffar omkull en älg Citat
Recommended Posts