kjalltrac Publicerat Augusti 9, 2012 Publicerat Augusti 9, 2012 Nu har jag och min bror köpt var sin jaktstege från Jula. Har provmonterat det och verkar faktiskt väldigt vettigt, sitter bra i det men önskar att det vore vadderat skjutstöd. Vädigt lätt att sätta upp själv och tar bara 5-10 minuter. Ser fram emot bockpremiären då vi skall använda dessa Är det någon mer som använder Julas stege? Citat
merkel Publicerat Augusti 9, 2012 Publicerat Augusti 9, 2012 Skulle man inte kunna sätta på sån rörisolering, rund, på skjutstödet? 2 Citat
pfrep Publicerat Augusti 9, 2012 Publicerat Augusti 9, 2012 995 pix enligt julas hemsida. ser fin ut men känns inte jättebilligt när tryckimpregnerat material till ett torn kostar 650:- alternativt torn i byggsats 1200:-. finner du fler fördelar med stol kontra torn än bara kostnad? Citat
N S Publicerat Augusti 9, 2012 Publicerat Augusti 9, 2012 Ett problem med den typen av torn är att man inte kan vända sig om och skjuta tex långt åt höger som högerskytt o tvärt om för vänsterskytt. Har liknande konstruktion, typ stol som fästes i träd. Men bara man tänker på att ställa stolen så man täcker där det är tänkt att djuren dyker upp fungerar det bra. Som tornet står på bilden så får en högerskytt svårt att skjuta i kanten till höger om tornet. Skär upp en vattenslang och trä över metallrören så minskar risken för metallslammer.. Citat
jeger57 Publicerat Augusti 9, 2012 Publicerat Augusti 9, 2012 Har du bara en sele på dig som är fäst i trädet så kan du stå på sitsen,funkar korta stunder. Citat
N S Publicerat Augusti 9, 2012 Publicerat Augusti 9, 2012 Har du bara en sele på dig som är fäst i trädet så kan du stå på sitsen,funkar korta stunder. Äh inte fan kommer jag någonsin att jaga med sele Nu va det j-vligt länge sen jag använde min trädstol.. Men det va rätt kul när det begav sig.. Letade upp ställen som va hårt slitna av fejingar och häxringar, monterade tornet lämpligt och sköt en del fina bockar. Hyggen behövde det inte va, funkade bra mitt i skogen osv. När bocken va skjuten så flyttade jag till nått annat ställe. Lite retligt bara de gånger bocken kom bakom trädstammen... Citat
RW Publicerat Augusti 10, 2012 Publicerat Augusti 10, 2012 Har suttit i en liknande och då gick det en 80kg:s galt 25 m bakom trädet i lugn mak men det gick inte att komma runt trädet å skjuta. Därför sätter jag bara liknande stegar invid gränser så jag slipper reta mig på djur jag inte kommer åt... Citat
NiKKEE Publicerat Augusti 10, 2012 Publicerat Augusti 10, 2012 Här är vi så välsignade med kalhyggen så det går bra utan torn 1 Citat
BollnäsViktor Publicerat Augusti 10, 2012 Publicerat Augusti 10, 2012 Var iväg och köpte en idag Citat
kjalltrac Publicerat September 6, 2012 Författare Publicerat September 6, 2012 Efter ett antal sittningar och flyttningar av tornen, så kan jag säga att vi är hel nöjda med Julas torn, smidigt att plocka ner och flytta. Som sagt, någon vaddering av skjutstödet blir det till nästa höst. Tips! Vi monterade på krokar, så man kan hänga tex bössa eller ryggsäck vid sidan om sitsen. Selen som kom med tornet är mer eller mindre bara att kasta, otymplig och ej nödvändig enl min mening. Tornet sitter som berget, samt att det är inte överdrivigt högt. Har inte använt selen. Citat
mt_knot Publicerat Januari 24, 2013 Publicerat Januari 24, 2013 Såg att dom nu kostar 695:- på Jula. http://www.jula.se/skjutstege-3-m-770144 Någon som har provat Biltemas motsvarighet för 899:-? Bättre eller sämre? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Utrustning/Jaktstege-mobil-48828/ Johan Citat
FISKARN nr.1 Publicerat Januari 24, 2013 Publicerat Januari 24, 2013 Vi kör med xxl:s två olika jaktstegar. Dom är 3 respektive 5m höga och har sköna stolar och skjutstöd. 3m är portabel och går snabbt och lätt att sätta upp själv medans 5m är tyngre och man behöver vara två personer för att flytta den. 5m kostar 1300:- och 3m 1500:- Riktigt bra köp! Citat
lindgren Publicerat Januari 24, 2013 Publicerat Januari 24, 2013 http://www.xxl.se/Root/Jakt-%26-fiske/Jakt/Tillbeh%C3%B6r-till-jakt-och-vapen/Diverse-jakttillbeh%C3%B6r/Aluminium-folding-tree-stand-Jakttorn/p/1080243_1_Style verkar vara prisvärt! Citat
FISKARN nr.1 Publicerat Januari 24, 2013 Publicerat Januari 24, 2013 http://www.xxl.se/Root/Jakt-%26-fiske/Jakt/Tillbeh%C3%B6r-till-jakt-och-vapen/Diverse-jakttillbeh%C3%B6r/Aluminium-folding-tree-stand-Jakttorn/p/1080243_1_Style verkar vara prisvärt! Det är den och den andra vi har, väldigt prisvärda och bekväma som sagt! Denna tar ingen plats, väger 14kg, viker ihop den som en stege och skjutstödet kan man ställa till önskad höjd. Citat
mt_knot Publicerat Januari 24, 2013 Publicerat Januari 24, 2013 Blir svårt att välja nu! Men jag har ingen XXL-butik i Skåne ännu Någon som vet vikterna på XXL´s stegar? Såg ej tidigare kommentar! Julas väger 14,2 0ch biltemas 18kg Johan Citat
FISKARN nr.1 Publicerat Januari 24, 2013 Publicerat Januari 24, 2013 Blir svårt att välja nu! Men jag har ingen XXL-butik i Skåne ännu Någon som vet vikterna på XXL´s stegar? Såg ej tidigare kommentar! Julas väger 14,2 0ch biltemas 18kg Johan 3m väger som ovan och 5m väger hela 33kg. Det är ett riktigt projekt att skruva ihop det tornet men det är jätte bekvämt och stabilt och man bör inte vara höjdrädd om man ska ha det Citat
lindgren Publicerat Januari 27, 2013 Publicerat Januari 27, 2013 Min vana trogen så bidde det XXL som fick lura på mig den portabla stegen. Kändes rikigt thight och fin! Norrbaggarna vet hur man lurar mig 1 Citat
Recommended Posts