Hoppa till innehåll

Vilken båt?


daavviid

Recommended Posts

Tänkte jag skulle sälja trolling båten som jag tappat intresset för och köpa en mindre som ska användas för vertikalfiske.

Vet inte riktigt vilken man ska ha så kom gärna med tips.

Det ska vara en helt öppen båt (eka)

Ej styrpulpet, vill styra bak vid motorn.

Ev så blir de en 15 hk motor på den så jag vill att den ska vara kraftig nog för att hålla den.

Runt 5 meter

Skriv om ni har förslag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ärligt, jag hade köpt mig en billig båt och sedan byggt på kastdäck osv, är inte alls svårt, du håller ner kostnaderna och du får den precis som du vill.

 

ange gärna ett pris du kan tänka dig annars. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Crescent 410 med minimal styrpulpet och en Nissan 13,6 hk. Tror något sådant skulle passa rätt bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ärligt, jag hade köpt mig en billig båt och sedan byggt på kastdäck osv, är inte alls svårt, du håller ner kostnaderna och du får den precis som du vill.

ange gärna ett pris du kan tänka dig annars.

Ja det skulle vara riktigt fint med ett kastdäck. Priser som jag kollat på är runt 10k för bara båten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Crescent 410 med minimal styrpulpet och en Nissan 13,6 hk. Tror något sådant skulle passa rätt bra?

Det skulle nog fungera :)

Är båten till salu? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Crescent 410 har ju fördelen av av att vara snabbmanövrerad och kräva ganska liten motor.

Nackdelen är ju att den blir vindkänslig och lite stampig i sjön. Själv har jag en crescent 430 som jag tycker funkar hyfsat. Fördelen med den är att den tar sjön mycket bättre om det börjar gå lite sjö. Men den går ju tyngre i sjön och kräver mer motor. Om du skall köpa ny båt till vettigt pris, då hade jag kollat på en, scandica 420 vertikal PRO.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på någon av Linders modeller. Bytte till aluminium för något år sedan och vill inte tillbaka. Lättare, tål skrap och enkelt att göra rent om den ligger i hela säsongen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte citera i denna förbannade browser :wallbash:

 

Men jag instämmer om Crescent 410:ans känslighet för sjö. Vi kommer uppgradera till en lite biffigare båt nästa säsong, delvis av denna anledning. Under semestern sista tre veckorna har vi knappt varit ute en gång pga vind och vågor. Med en större båt som är mindre känslig borde man kunna åka ut betydligt oftare. Nu har vi båten i havet på västkusten och det är nog betydligt "värre" än i en insjö förstås. En Yamarin 64 DC eller liknande ligger på önskelistan - vi får se var det landar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man har tänkt att mestadels hålla på med pelagiskt vertikalfiske, så rekommenderar jag att man inte köper för stor båt. Det är en balansgång mellan att ha en liten smidig eller stor och sjöduglig. Själv skulle jag inte gå mycket över 4,50.Linderbåtarna är ju fina, även om 400:an är väldigt lät och vindkänslig. Och även stampig i sjön, sen så kostar dom väl mer än 10000.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...