Hoppa till innehåll

Canon VS Nikon ?


jimbolo

Recommended Posts

Jag kör Canon 400D, underbar kamera. Men när jag såg jaktpolarens Pentax höll jag på att gå i spinn. Bildstabiliserare i kamerahuset och K-fattning. Tala om en uppsjö av begagnad idiotbra optik.

Jepp! Det är just därför min nästa blir en Pentax K10D. Helt klart värd slantarna!

// gAsToN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jimbolo

    28

  • Seger

    9

  • gaston

    7

  • json

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Då ser vi fram emot mkt bildmaterial :)

Kom på en sak när de gäller just digitala systemkameror.

Hur viktig är lagringsmedian man använder för fotonas kvalliteè?

Vet inte hur tekniken fungerar o därav frågan!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

INGEN SOM VET?

Nog har väl minnena ngn funktion eftersom de finns i så abnorma skillnader i pris imom samma storlekar.

Arbetshastigheten är ju av viss vikt har ja förstått men som frågan lät:

Kan de påverka bildkvalliteè ngt med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte hört talas om eller läst om något att minneskortet skulle påverka bildkvalién. Har testat av rätt många varianter genom åren.

Vad som kan skilja mellan korten är deras kompatibilitet mot olika hårdvaror. Här kan man säga att SanDisk, Sony och Panasonic är de kort som står sig bäst i jämförelser.

Vad som kan påverka bildkvalitén är dock hur du bränner ner dina bilder på skivor. Här finns det klara exempel på att höga brännhastigheter försämrar bildkvalitén pga dataförlust. Sen om vi som lekmän kan se detta? Ja det är en annan sak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

INGEN SOM VET?

Nog har väl minnena ngn funktion eftersom de finns i så abnorma skillnader i pris imom samma storlekar.

Arbetshastigheten är ju av viss vikt har ja förstått men som frågan lät:

Kan de påverka bildkvalliteè ngt med?

Skillnaden är snabbheten på korten.Alltså hur snabbt man kan spara in ett foto på kortet så att kameran blir redo för nästa bild.

Om man tex bara fotar landskapsbilder så spelar det ju ingen roll, men om man ska fota sport eller liknande spelar det stor roll.

Olika format och märken kostar även olika, detta kan du dock inte göra så mycket åt eftersom endast ett format passar i just din kamera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett bra kort är sandisk Compactflash ultra II eller extreme III.

Prisen varierar beroende på hur stort kort du vill ha, men 1-4 GB räcker gott till oss amatörfotografer.

Skillnaden är snabbheten på korten.Alltså hur snabbt man kan spara in ett foto på kortet så att kameran blir redo för nästa bild.

Om man tex bara fotar landskapsbilder så spelar det ju ingen roll, men om man ska fota sport eller liknande spelar det stor roll.

Kameran påverkas dock inte av minneskortet, iaf inte min kamera ( Nikon d70s )  kameran arbetar i en takt och bildena lagras i kortet med en annan takt  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

rak på sak !!

I det här fallet canon 400d mot 40x  nikon har ett mkt bättre mätsystem och blixtsystem bättrefärger bättre autovitbalansen  ,nikon har en exaktare autofokus specielt vid kontinuerligt fokusering !

canon 18-55 optik som är orginal leverar 5,1 m p      nikons orginal optik lev 7,5 m p alltså är optiken bättre  efter mätning  !! canons orginal optik är helt enkelt för dåligt i förhållande til huset  !!  det är som att köpa em motorcykel som har cykeldäck !! 

på papper och av erfarenhet eftersson jag jobbar just med kameror så nikon bättre "!!

om du tvekar än åk till en butik  kolla på bägge kameror ta upp dem och sätt bägge på autoläge (gröna lägen) fota på samma sak vuala nu ser du skillnaden !!

ta nikon eller canon kamera och fota mot en taklampa så kommer du att se den största skillnaden !! 

den säljaren som påstår att canon 400d är bättre än nikon d40 eller 40x bildmässigt ljuger !!

canon 400d var bra när nikon hade d50 eller d70 eller d70s men inte nu längre tyvärr!!

lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

canon 18-55 optik som är orginal leverar 5,1 m p       nikons orginal optik lev 7,5 m p alltså är optiken bättre  efter mätning  !! canons orginal optik är helt enkelt för dåligt i förhållande til huset   !!   det är som att köpa em motorcykel som har cykeldäck !! 

Canon har kommit med en ny kit optik för ett par månader sen, EF-S 18-55 3,5-5,6 IS. Den ska tydligen vara bättre än den gamla och har dessutom bildstabilisator. Enligt vad jag har hört lär den vara i samma klass optiskt som nikons kit-optik, plus IS;en.

om du tvekar än åk till en butik  kolla på bägge kameror ta upp dem och sätt bägge på autoläge (gröna lägen) fota på samma sak vuala nu ser du skillnaden !!

Man köper väl inte en systemkamera för att köra på automatik? Jag anser att man ska kunna hantera en kamera bra(mycket efarenhet) innan man kan säga att den är bra eller dålig. Du har förmodligen den förmågan eftersom du arbetat inom området, men en nybörjare har kanske inte dem kunskaperna, man kanske har fel inställningar och så "råkar" den andra kameran få bättre bilder etc etc. Men alla tester säger ju att rent bildkvalite-mässigt ligger dem i det stora hela på samma nivå. Och som alla säger i detta sammanhang, välj den som passar dig själv bäst.

Jag valde Canon 400D, av tillfälligheten att den lanserades just då när jag skulle köpa en kamera. Känner att jag gjort ett bra val, egentligen inte mycket kvar att önska. Det som talar för canon är det stora utbudet av tele-optik i konsumentklassen, både nytt och begagnat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej självklart  ska ska man inte köra kamera på automatik hela tiden  men det är det ända sättet att kolla hur mätsystem funkar tex!

om man fotar sport tex och en fotograf vill ta 3-9 bilder per sekund så måste man lita på mätning vid en kontinuerlig autofokus !! tex en älg som kommer springande i skogen så kommer bakgrunden att varjera med olika ljus  ,en kamera som är bra kan göra skillnaden på att exponera rätt utan att älgen blir siluett eller för mörk !!

självklart canon kommer med den nya optiken och jag har tittat på den IS stabilisator på normal zoom så är det bortkastad pengar!!

Is har blivit ett sälj argument tyvärr Nikon har stabilisator på sin 18-55 me och det funkar lika bra som canons , men tycker att det inte värt pengarna !!  lägg pengarna på en blixt istället om inte en riktig filter ( ingen billigt skitfilter  som sänker prestanda på optiken)

men som sagt optikens kvalitet bestämmer hur bra bild skärpan/kontrast/autofokus funkar/  + att mätsystem bestämmer hur bra kameran konverterar det du ser till en digital bild!!

Man kan säga så här ,om man får lägga mkt tid bakom datorn för att redigera en bild man har tagit då är det 2 st alternativ att gå på  1 kameran är ingentligen för dåligt för dem typ av bilder man vill ta !  2  fotografen kan helt enkel inte hantera kameran!! 

mvh pacco

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här nedan har ni ett litet test som säger ganska mkt samma inställningar på bägge !!

vilket är den bästa bilden  kan ni förklarar för mig och varför !

första bilden är nikon d40x och andra canon 400d

post-1220-1199707044_thumb.jpg

post-53-1199707044_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

pacco: Du som verkar kunna detta med kameror, hur skulle du ranka Pentax K10D mot Nikon D40x och Canon 400d?

Jag är på gång att köpa nytt och har fastnat lite för Pentax'en...

Man blir lite villrådig när det finns så många alternativ.

// gAsToN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja pentax K10 är en lätt yrkeskamera nästan vattentätt med rätt optik !  en kamera helt enkelt som klarar av bolder från extremsport till porträtt  (action som stilla stående motiv)  jag skulle kunna gissa om du tar med dig den till jakten fiske lite här o där och du tappar den nångång  i backen  utsätter den för fukt värme mm så kommer den att hålla längst !!  den stora fördelen med k10 är stabilisator ,man slipper en massa stativ konkande!! 

dem har släpp mkt fina serier med nya optik som lika vassa som nikon och canon  och dessutom mkt mindre (smidigare optik)  om jag skulle välja mellan dem tre självklart tar k10d  räcker inte pengar till nikon 40x eller d80  men ej canon om det inte är en 40d  !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej självklart  ska ska man inte köra kamera på automatik hela tiden  men det är det ända sättet att kolla hur mätsystem funkar tex!

om man fotar sport tex och en fotograf vill ta 3-9 bilder per sekund så måste man lita på mätning vid en kontinuerlig autofokus !! tex en älg som kommer springande i skogen så kommer bakgrunden att varjera med olika ljus  ,en kamera som är bra kan göra skillnaden på att exponera rätt utan att älgen blir siluett eller för mörk !!

självklart canon kommer med den nya optiken och jag har tittat på den IS stabilisator på normal zoom så är det bortkastad pengar!!

Is har blivit ett sälj argument tyvärr Nikon har stabilisator på sin 18-55 me och det funkar lika bra som canons , men tycker att det inte värt pengarna !!  lägg pengarna på en blixt istället om inte en riktig filter ( ingen billigt skitfilter  som sänker prestanda på optiken)

men som sagt optikens kvalitet bestämmer hur bra bild skärpan/kontrast/autofokus funkar/  + att mätsystem bestämmer hur bra kameran konverterar det du ser till en digital bild!!

mvh pacco

Det där med att prova på automatik känns mer som att testa vilken kamera som funkar bäst, på just automatik-programmet. För att kunna jämnföra olika kamerors prestanda(som jag iofs tidigare nämnde) så måste man kunna hantera dem, för att få ut 100% av kameran dvs. Sen om Pentax eller Canon ger bättre eller sämre bilder på automatiken tycker jag är tämligen ointressant. Det berättar mer hur bra de olika tillverkarna lyckats komponera ihop ett program, inte bildkvalité.

Kanske aning skum jämnförelse, men ta en äldre analog, helmanuell kvalitetskamera, typ hasselbladare och jämnför med en en-gångs-kamera. Om du bara tar upp en-gångs-kameran och trycker på knappen så får du(eventuellt) en hyfsad bild, medans med hasselbladaren får du knappast nått värt att spara. Om du hade ställt in Hasselbladaren så hade du däremot fått kvalite av världsklass.

Håller med dig, det är väldigt viktigt kameran har ett välfungerande mätsystem, och det är möjligt att Nikons är bättre än andra tillverkares. Men det är nog inte så rättvist att göra den jämnförelsen på auto-läget.

Vet inte om jag heller direkt saknar IS i mina objektiv, klart ett plus i kanten, men inte direkt livsavgörande. Det var heller inte det jag menade, utan att många argumenterar med att man bör köpa Nikon för ett deras kit-optik är bättre än Canon's, men som det verkar vara nu så är den skillnaden tydligen inte så stor för närvarande. Har för mig att den nyare Canon optiken kostar ca 1000kr mer än den förra versionen, jag tror att jag skulle vara beredd att betala det för bättre optisk prestanda + IS. Men nu är jag ute på sidospår återigen..

Angående K10D Gaston, det verkar vara en mäkta bra kamera för en billig peng. Även äldre optik funkar på den så man kan få riktigt fina beggade fasta objektiv för några hundrlappar. Att den har vädertätning gör inte heller saken sämre, vilket jag skulle värderar högt när man är mkt ute. Finns tyvärr inga vädertätade objektiv ännu, men de är påväg, tror att dem skjutit upp lanseringen ett x antal gånger nu. Höll nästan på att glömma bort den inbyggda bildstabiliseringen, som funkar med alla objektiv, mkt bra.

Det som inte talar för K10D, jag läser ofta på Fotosidan.se's forum, det känns som att rätt många har problem med sina K10D, snedmonterade sensorer(som verkat vara ett omfatattande fel) och dylikt. Sen är servicen inte så bra, kan ta lång tid(månader) innan man får tillbaka kameran. Egentligen bara ett intryck jag fått under en lång tid, känns inte alls som att det skrivs lika ofta om problem bland de andra märkena. Sen att Pentax skjuter upp sina leveransdatum hela tiden känns inte så bra heller, antingen interna problem eller så väntar dem på nått. Om du vill fota med långa telen så skulle jag inte rekomendera Pentax, där är Canon och Nikon helt outstanding.

Innan jag köpte mina kamera var jag inne på Sony:n, frågade min fotolärare om råd och han tyckte att jag bara bör satsa på Canon's eller Nikon's system, som är världsledande och därför säkra kort. Men jag vet inte, alla källor är inte alltid så oberoende, och personliga intressen kan spela in.

Hörde en gång ett citat(eller vad man nu ska kalla det), det var iaf en journalist som hette Irwin som skrev en artikel om Hemingway och interjuvade honom. Hemingway till Irwin. Du tar fina bilder, vad är det du har för kamera? Irwin svarade. Du Ernest, du skriva bra romaner, vad har du för skrivmaskin?

Väldigt tänkvärt tycker jag, välj vad du vill, det är ändå du som bestämmer hur bilderna blir.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Rj-s 

jag menar  inte kapa dig på nåt sett ,jag jobbar som yrkesfotograf och har fotat analog som digitalt  och är anställd på en yrkesfotbutik

!!och har jobbat med alla dessa kameror i snart 11 år jag har sett alla deras styrka och svagdelar!.

pentax optiken som är  väderskyddad för leverans ,ja canon och nikon är väldig stora !

jag hanterar reparationerna på alla system kameror på  yrkes som amatörer , en sak vet jag att pentax har en mkt bra verkstad tillsammas med fuji ! canon  verkstad är skrämmade dåligt på snabba rep , om du skickar ner en canon mark III ds  för du vänta minst 3 veckor innan du får tillbaka !! canon fick ta  tillbaka alla kameror på yrkessida på grund av felfokus +ojämn kvalitet på optikerna+  att damm är ett mkt stor problem och är så kallade std fel !! (och kallas tyvärr för världens dyraste dammsugare)

som du ser i bilden ovan så är canon kamera taget med optiken canon ef  17-40/4 L alltså en proffsoptik som kostar över 7000kr  och jämför med nikon 18-55 för 2000kr ,borde inte skillnaden vara större!!

visst mäter man själv så får ,man  en bättre bild men hasselblad är fortfarande beroende av en mkt bra ljusmätare, hasselblad som kända för sina fina carl zeiss optik så var carl zeiss beroende av ett optik som sitter närmaste kameran (den viktigaste elementen på optiken) och den delen av optiken var inte zeiss det var en fujinon optik (fujis optik) .

tar du hasselsblad nyaste kamera och den första med autofokus så har den inbyggt mätare och den kommer från gamla minolta ! . en mkt bra mätare är ao oberoende om den står auto läge eller p läget eller manuellt .

dagens mätare i kameror har blivit mkt bättre , till och bättre än gamla analoga proffskameror , !

en kamera inställd på automatik P läge eller Gröna läge måste kunna läsa  om motivet mot ett fönstret eller inte ,den som mäter rätt lätta upp motivet med en balanserad blixt den som mäter fel gör motivet till en siluett .

jag hade gärna gjort mer tester på kameror och dess optik så att man visa  lite linje upplösningen

autofokustracking , mätbalansen , blixtmätning mm , men då blir jag inte så populär på jobbet eller hos leverantörer .

jag menar inte att kränka/kapa  nån eller va dum eller uppkäftig mm . om nån uppfattar det så  så ber jag en ursäkt !

jag hoppas att ni väljer en kamera som passar era behov

mvh pacco

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående K10D Gaston, det verkar vara en mäkta bra kamera för en billig peng. Även äldre optik funkar på den så man kan få riktigt fina beggade fasta objektiv för några hundrlappar. Att den har vädertätning gör inte heller saken sämre, vilket jag skulle värderar högt när man är mkt ute. Finns tyvärr inga vädertätade objektiv ännu, men de är påväg, tror att dem skjutit upp lanseringen ett x antal gånger nu. Höll nästan på att glömma bort den inbyggda bildstabiliseringen, som funkar med alla objektiv, mkt bra.

Det som inte talar för K10D, jag läser ofta på Fotosidan.se's forum, det känns som att rätt många har problem med sina K10D, snedmonterade sensorer(som verkat vara ett omfatattande fel) och dylikt. Sen är servicen inte så bra, kan ta lång tid(månader) innan man får tillbaka kameran. Egentligen bara ett intryck jag fått under en lång tid, känns inte alls som att det skrivs lika ofta om problem bland de andra märkena. Sen att Pentax skjuter upp sina leveransdatum hela tiden känns inte så bra heller, antingen interna problem eller så väntar dem på nått. Om du vill fota med långa telen så skulle jag inte rekomendera Pentax, där är Canon och Nikon helt outstanding.

Hmm... snedmonterade sensorer låter ju inget vidare. Och långa telen är ju nåt jag gärna använder så jag får nog fundera lite till.

Tack för läsvärd info, pacco och Rj-s!

// gAsToN

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

pentax har större tele att leverera ,snedasensorer har varit ett få tal modeler fel på ,inget av vara orolig för !.

du ska vara mer orolig på optiken som måste skickas för att justeras ,för canon bak fokus front fokus är ett mkt vanligt fel hos dem !

köper du en pirat optik och du justerar ett orginal optik ,så kan man säga godnatt till piraten . tänkt noga hur du ska göra

vi har sålt över 90 st k10 :or en var det fel på men kunden erkände att han hade tappat den i stengolven !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Rj-s

jag menar  inte kapa dig på nåt sett ,jag jobbar som yrkesfotograf och har fotat analog som digitalt  och är anställd på en yrkesfotbutik

!!och har jobbat med alla dessa kameror i snart 11 år jag har sett alla deras styrka och svagdelar!.

pentax optiken som är  väderskyddad för leverans ,ja canon och nikon är väldig stora !

jag hanterar reparationerna på alla system kameror på  yrkes som amatörer , en sak vet jag att pentax har en mkt bra verkstad tillsammas med fuji ! canon  verkstad är skrämmade dåligt på snabba rep , om du skickar ner en canon mark III ds  för du vänta minst 3 veckor innan du får tillbaka !! canon fick ta  tillbaka alla kameror på yrkessida på grund av felfokus +ojämn kvalitet på optikerna+  att damm är ett mkt stor problem och är så kallade std fel !! (och kallas tyvärr för världens dyraste dammsugare)

som du ser i bilden ovan så är canon kamera taget med optiken canon ef  17-40/4 L alltså en proffsoptik som kostar över 7000kr  och jämför med nikon 18-55 för 2000kr ,borde inte skillnaden vara större!!

visst mäter man själv så får ,man  en bättre bild men hasselblad är fortfarande beroende av en mkt bra ljusmätare, hasselblad som kända för sina fina carl zeiss optik så var carl zeiss beroende av ett optik som sitter närmaste kameran (den viktigaste elementen på optiken) och den delen av optiken var inte zeiss det var en fujinon optik (fujis optik) .

tar du hasselsblad nyaste kamera och den första med autofokus så har den inbyggt mätare och den kommer från gamla minolta ! . en mkt bra mätare är ao oberoende om den står auto läge eller p läget eller manuellt .

dagens mätare i kameror har blivit mkt bättre , till och bättre än gamla analoga proffskameror , !

en kamera inställd på automatik P läge eller Gröna läge måste kunna läsa  om motivet mot ett fönstret eller inte ,den som mäter rätt lätta upp motivet med en balanserad blixt den som mäter fel gör motivet till en siluett .

jag hade gärna gjort mer tester på kameror och dess optik så att man visa  lite linje upplösningen

autofokustracking , mätbalansen , blixtmätning mm , men då blir jag inte så populär på jobbet eller hos leverantörer .

jag menar inte att kränka/kapa  nån eller va dum eller uppkäftig mm . om nån uppfattar det så  så ber jag en ursäkt !

mvh pacco

´

Nä, inget ont om någon här, mkt trevlig och konstruktiv diskussion tycker jag.  :)

Ok, tack för bra info, du verkar ha bra koll. Det där med Pentax K10D var som sagt nått jag "fått känslan" av, och inget direkt bekräftat. Mer än att det var ganska många på FS som fick sneda horisonter på sina bilder, pga snedmonterad sensor. Fast o andra sidan, det går ju på garanti, men då får man vänta ett tag.

Har också läst en del om problem med Canon's 1D/s mk3, som du nämner. men har inte felfokuserings-problemet lösts med någon ny funktion i mk3 modellerna? Inte säker på hur de funkar men nå inställning av fokusering för enskilda objektiv. Har inte behövt använda Canon's garanti än så länge, så har ingen koll på hur den funkar.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Pacco"

Jag läste ett test på fotosidan, http://www.fotosidan.se/cldoc/6652.htm, som nämnde brus i högre iso-tal som ett problem för just Pentax K10D.

Om ja förstod de rätt hade han inte jämfört med Canon.

Men hur står den sig i brus mot Nikon d80/d300?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Pacco"

Jag läste ett test på fotosidan, http://www.fotosidan.se/cldoc/6652.htm, som nämnde brus i högre iso-tal som ett problem för just Pentax K10D.

Om ja förstod de rätt hade han inte jämfört med Canon.

Men hur står den sig i brus mot Nikon d80/d300?

tjenare har sett den testet lite tunt om man jämför med dpreview.com    dem är bäst på att testa kameror helt oberoende av andra !!

bruset mmmm för var det pixel hysteri och är det brushysteri  överallt inkl mig själv  jag canon 400 mot k10d brusmässigt väldigt lika vid 800 iso!

jag som fotar extrem sport där jag är beroende av korta slutartider har sällan behovt kliva över 800 iso !.

man kunde se tydligt på testet hur vardera optikerna presterar att pentax ed optik är mkt bättre !!

och bruset mellan d80/d200/40x  obs samma sensor ! mot d300 ja tyvärr blir det som dag och natt jag provade för skoj skull att dra upp den mot 3200 iso  och det motsvarade nikon d200 i 800 iso och eventuellt lägre på vissa  ungefär beroende på motiv ,.  jag sitter själv och testa d3 och d300 mkt imponerande på iso att dra upp dem mot 6400 iso är fortfarande skrattretande bra !!  men jag kommer nog att välja d300 på grund att den är mindre när man tar ut battgreppet .  d300 är 97 % av d3  d3 ans fördel är ett äckligt storfärgrymd  och mindre brus och självklart 11 bilder per sekund mot 8 bilder persekund  , .jag har ägt själv d200 + d2xs  mkt bra kameror och var nöjd med dem , men tekniken går frammåt tyvärr och d300 blev helt enkel 2 ggr bättre på alla punkter mot d2xs  ,.

obs d200 är inget dåligt kamera alls precis som d80 som 96% av d200  och d40 som är 90% av d80 ! samma sensor på alla dem och bildomvandling men självklart kommer d200 att bli mindre lurad i svåra ljusförhållande ,och att autofokusen kommer att vara mkt säkrare vid dåligt kontrast  !!

kör hårt grabbar med fotande  !!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag står o väger fram o tillbaks mellan Pentax K10d mot en Nikon D80 just nu.

(300:an e utanför ekonomiska täckningen)

De väger över mot Pentax men så kommer då frågan vilket objektiv man ska köpa den tillsammans me. För de blir ju ett par slantar billigare än att bara köpa huset.

Pentaxen kommer me ett:

18-55 - DA 3,5/5,6  7825:- eller

SMC-DA 16-45/4 ED AL 9790:-

Skiljer rätt rejält i pris e de värt de extra slantarna.

Visserligen är ja nybörjare men ja vill int ha begränsningar i fotandet pga objektivets kvaliteè.

Nikon kommer med:

AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF ED  9750:- eller

AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED 9990:-

Här e kostnad typ lika. Men ja e lite avvaktande till superzoomar.

Har de verkligen täckning för namnet?

Sen finns de andra kombinationer med superzoomar till Pentaxen också om man söker på pricerunner.

Så va sägs?

Vad ger mest kvalliteè för pengarna?

Beställde nästan en Pentax ikväll men efter lite avtrubbning från förnuftet fick habegäret ge vika ngr timmar till :) ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tje det är som seger skriver du blir mer en nöjd oavsett kamera , men om du kan skulle jag välja mellan k10+ med optik 16-45 ed och nikon d80 + 18-135. 

det är mkt bra kameror  det här är här behover du inte vara orolig för vilken du väljer , min flikvän har en d80 som har lånat en hel del när klippklättrar och vill inte ta med mig tunga pjässet den funkar mkt bra !!  k10d  nya 50-135 2,8 ät mkt skarp  12-24 är jäkligt bra  dem nya fasta optik som 2 cm tjocka och mkt skarpa tex optiken 40mm eller 43 mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...