Hoppa till innehåll

Ang Värmländsk tunnelfälla...


Guest Peran71

Recommended Posts

Guest Peran71

I förra veckan monterade jag ihop min fälla och på fredag ska jag finputsa det hela med att fixa giller och se till så att fällan funkar praktiskt.

Som utlösare hade jag tänkt använda en trampplatta.

Nu lite frågor så här i elfte timmen till er som kan det här:

Bör/kan/ska/måste fällan "gömmas", dvs täckas över med granris eller liknande eller räcker det att den står där, rakt upp och ner?

Öppningen ligger ju ca 15 cm över backen, den är uppställd på SJ-pallar, bör/ska/måste jag jämna ut det hela så att det ser ut som en naturlig övergång?

Bete: hur och var betar ni? Lägger ni betet på trampplattan, eller använder ni er bara av beten i taket?

När ni fixar till betena, kastar ni in betena från långt avstånd, eller gör det inte så mycket att man öppnar luckan upptill och fixar till allting därifrån, tänkte mer på vittringen.

När första räven gått in, om den nu gör det, är det bra om man gnuggar in rävens vittring i fällan?

Pust, många frågor, hoppas nån kan bistå med lite hjälp till en förvirrad själ...

Mvh Pär

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som med all rävfångst så¨är placering och inåtling A&O, minimera din vittring så mkt det går, den behöver inte maskeras så där värst, men det är ju bra om den står lite gömd iaf....jo, jag tror det är bra att försöka ta bort höjden, varför står den så högt?.....blir spännande att läsa hur det går för dig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo, jag tror det är bra att försöka ta bort höjden, varför står den så högt?.....

Jag tror knappast att det inverkar nämnvärt om den står på några pallar...den räv som inte orkar ta klivet upp är nog inte så sugen på

att gå in i fällan alls. Tvärtom så tror jag det kan vara smart med några pallar därunder..först och främst så skyddar du ju fällan mot onödig

fukt...men du kan även åtla in massor med råttor därunder..fyll med hö/halm blandat med spannmål så har du nog rätt hyfsat med smågnagare

därunder...och de i sin tur gör ju inte det hela mindre intressant för räven...

Dessutom är det ju jäkla smidigt att flytta fällan om man har tillgång till traktor....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Peran71

Hmmmm... det krävs alltså att man bönar och ber för att en rookie ska få lite svar på forumet...??? ;)

Jag ber att få tacka så mycket för infon av er bägge.

Som Kettukiller säger så står de på pallar för att komma upp lite från

backen och därigenom minimera fuktrisken...

Gott om räv är där och jag tror att placeringen inte kan bli bättre, sen beror det väl på hur inåtlingen går.

Bra tips ang. spannmål, ska ta tillvara det.

Var där idag och fixade till det sista med gillret. Övergav dock tanken med trampplatta då utlösningen var

så känslig att plattans tyngd direkt löste ut fällan. Nu blir det i stället ett bete där inne. Det räcker med att

räven/grävlingen drar försiktigt i betet för att fällan ska lösa ut. Otroligt spännande ska det bli.

Då jag har 10 mil till mina jaktmarker är det min granne där och tillika jaktledare som ska vittja fällan. När jag

sa att "på måndag drar vi igång", skruvade han på sig och sa att han trodde det var lugnast i byn om vi väntade

till älgjakten drar igång. "Då skjuts det ju lite varstans i alla fall, och vi har ju hela vintern på oss..." >:( ??? :P :'(

Hmmm... Nåja, den står ju på hans mark och det är ju han som ska vittja den så det är väl bara att hålla god min.

Återkommer i frågan när den ska skjuta skarpt!!!

Mvh Pär

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak jag funderat lite på är hur man avlivar en fångad räv om man har en 6,5x55 som minsta kaliber i sitt skåp? Det borde bli genomslag på både räven och fällan!

/Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man laddar själv så kan man skapa en reducerad laddning för ändamålet...annars blir det till att investera, en enkelskotts 22LR grytpistol går att få licens på om man fångar räv, grävling och mink i levande fälla.....får du inte geonomskott med en 6.5 och std laddning, så är det antingen inte en räv du har där utan nått betydligt större, och då är det nog läge att använda benen till att springa åt andra hållet istället eller så har du använt nog så kraftigt virke.... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag föredra en bra trampplatta faktiskt. Jag har iofs slutat med fällor nu och jagar bara med hund...men har ändå

klurat lite på fällor..nåt måste man ju fördriva tiden med..Men det jag klurade på var att man skulle ha en trampplatta som var i höjd

med övriga botten på fällan..alltså nersänkt i golvet(övertäckt med lite gräs)....då minimerar man risken att räven ska bli misstänktsam

mot trampplattan(jag har lösningen i huvudet men det är jäkligt svårt att förklara det via text). Det blir lite klurigare att bygga fällan och i ditt fall är den ju redan byggd..men jag tror nog man kan vinna på den konstruktionen. Men...jag tror nog egentligen att en helt vanlig platta funkar riktigt bra oxå...förutsatt att den är rätt avvägd...och inte får för tidig utlösning(sånt är ju aldrig bra ;D). Använder du dig av ett helt vanligt bete som den ska slita i måste du tänka på att betet inte får frysa fast på vintern...för då funkar det inte alls...

Förresten...snubbeltråd....funderat på det? Vid närmare eftertanke skulle jag nog helgardera mig....både vanligt bete plus antingen

trampplatta eller snubbeltråd.Ratar den betet så åker den dit ändå...skulle plattan/tråden jäklas så finns ju betet kvar...å de vore väl tusan

om båda sakerna ska strula samtidigt.

Ja, det var bara några tankar. Är ingen mästare på fällor men har ändå hållit på några år med det(innan jag visste bättre)...om jag har rätt..ja, det vete tusan... Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

Tips nr 1) Fixa en salongare Bössa eller picka spelar ingen roll. Om du mot alla ods tänker dundra på med 6,5 an så glöm inte hörselskydd,Det kan bli en hyfsad tryckvåg från en liten klass etta när det rör sej om trånga utrymmen tro mej jag har provat och vet andra som haft en klar ton ljudande i öronen  timmar efter själva avlivningen.Det kan liknas med en sjyst smäll från en 6 kg stekpanna rätt i nyllet jag lovar.

Tips nr 2) Om det finns lador i närheten eller andra byggnader som räven törs närma sej så är det en god ide att placera fällan mot väggen så att den smälter in miljön. Om fällan ska placeras i skogen så ar det viktigt att den smälter in i den miljö den står i.Och då är det viktigt att till exempel golvet även ser likadant ut som marken utanför fällan.

tips nr 3) Åtla med finhackad fisk eller kött eller hund/kattmat. Från början kan du slänga lika mycket utanför fällan som inne i fällan så att räven blir van att du matar den. Till slut börjar han lita på dej och då är han död.

Tips nr 4) Om fällans placering blir så att du kan se den på långt håll så är det bra att ha en larmflagga som dras ut ur ett rör när den slår igen så slipper du gå ända fram för att kolla den. Kan vara bra om du har nån gammal skogsräv som stryker runt fällan men förknippar den med folk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan igen !

Tips nr 5) För att få en känslig mekanism så är det inte dumt att använda en sorkfälla mod stor som utlöser den större mekanismen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Peran71

Kettu, bra idé med att gardera sig med två olika giller. Hade ju som sagt en första tanke

med en trampplatta men den blev för tung och gillret löste ut direkt så den idén förkastades.

Hmmm... Hur skulle det här med snubbeltråd och betesgiller se ut?

Nånting i stil med att linan till gillret går utvändigt väggen, ner och in genom det lilla hålet i väggen och över på

motsvarande vägg invändigt. På den tråden sätta ytterligare en lina inne i fällan med ett bete.

Ungefär som en fisklina med olika flugor på?

Förstår du hur jag tänker?

Som sagt, jag har idén i huvudet men det är svårt att förklara... ::)

Vad används det för lina till snubbeltråden?

Har du nån bättre förklaring, eller tänker jag hyfsat rätt??

Tacksam för ytterligare hjälp.

Lillis, ang mitt giller så kan jag säga att det är oerhört känsligt.

Det är en likadan princip som en sorkfälla men med en liten egen konstruktion

som jag fått hjälp med av en annan forumist...

Mvh Pär

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kettu, bra idé med att gardera sig med två olika giller. Hade ju som sagt en första tanke

med en trampplatta men den blev för tung och gillret löste ut direkt så den idén förkastades.

Hmmm... Hur skulle det här med snubbeltråd och betesgiller se ut?

Nånting i stil med att linan till gillret går utvändigt väggen, ner och in genom det lilla hålet i väggen och över på

motsvarande vägg invändigt. På den tråden sätta ytterligare en lina inne i fällan med ett bete.

Ungefär som en fisklina med olika flugor på?

Förstår du hur jag tänker?

Som sagt, jag har idén i huvudet men det är svårt att förklara... ::)

Vad används det för lina till snubbeltråden?

Mvh Pär

Jodå,tycker du tänker ganska så rätt..det är väl bara att prova dig fram..men det borde funka tycker jag. Om jag inte missminner mig helt

så använde jag mig av fiskelina....om det sedan är det bästa vet jag inte...men det fungerade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Peran71

Vilken höjd bör man sätta den på?

5cm, 10cm, 15 cm???

Får fundera på det där, hur själva lösningen ska gå till...

Men intressant och roligt är det... ;D

Mvh Pär

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

AH... Blir både irriterad och glad....

Glad för att all mat som läggs ut till räven är borta morgonen därpå.

Irriterad för att inte fällan är gillrad... >:(

Han som har marken vill vänta till älgjakten då "det ändå alltid smäller i skogen"...

Jaja, bara att gilla läget...

Tills dess får vi se till att locka ännu fler rävar till platsen!!!

Mvh Pär

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

en vinge från mås/kråka eller någon annan större fågel brukar jag hänga i taket på fällan och dränka i tonfiskolja eller fisklever olja luktar bra och ruttnar inte så snabbt direkt, dessutom rör den sig i vinden, så rävvalparna bli nyfikna vad det är....lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har en rävfälla, det enda som fångats där i är 1 grävling, tre illrar och 2 katter vilka alla 6 har förpassats till himmlen...jag har en wiresnare som är kopplad till en sprint som håller uppe luckan, ja, hela fällan är en egen konstruktion, men vad är det bästa att lägga i snaran för att göra räven intresserad...han tar ju allt som ligger i öppningen och runtom, men inte det som sitter i snaran...vet att han varit inne i fällan och hämtat fågel när den inte varit gillrad....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en vinge från mås/kråka eller någon annan större fågel brukar jag hänga i taket på fällan och dränka i tonfiskolja eller fisklever olja luktar bra och ruttnar inte så snabbt direkt, dessutom rör den sig i vinden, så rävvalparna bli nyfikna vad det är....lycka till!

Tack för tipset Linus. Har två ripor i frysen som jag tänkte dela på mitten och fästa som giller.

Då har jag åtminstone fyra stycken beten. Men att ta en vinge och sätta upp som lock hade jag inte tänkt på.

Bra idé....

Varje dag så är rävarna där och tar maten inne i fällan.

Det bådar gott till älgjakten när fällan ska gillras...

Mvh Pär

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Linus. Har två ripor i frysen som jag tänkte dela på mitten och fästa som giller.

Då har jag åtminstone fyra stycken beten. Men att ta en vinge och sätta upp som lock hade jag inte tänkt på.

Bra idé....

Varje dag så är rävarna där och tar maten inne i fällan.

Det bådar gott till älgjakten när fällan ska gillras...

Mvh Pär

varsågod! funkar fin fint med en vinge hängande på stockfälla till mård med...lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Trött, trött, trött!!!! >:( :'(

Har ju som bekant en värmländsk tunnelfälla stående i stugan.

Nu lagom till älgjaktspremiären för en månad sedan så tänkte jag börja gillra den och

fånga mig en räv eller två.

Bodde hos jaktledaren, i huset bredvid mitt, eftersom mitt hus var uthyrt till andra

jägare. Till saken hör ju att fällan står på hans mark för att han skulle ha koll

på den när inte jag är där.

Nåväl, dyker upp där kvällen innan och tog upp frågan.

- Nja, vi väntar väl tills det blir mer höst och kanske vinter, då pälsen är mycket finare.

Det var hans svar...

Och då tar han ändå inte reda på skinnet!!!! :D

Det är ingen, med betoning på INGEN tjurig gubbe utan världens goaste och trevligaste, men

jag har fått för mig att grannarna i byn inte gillar det här med fällan och att han då lyssnar på dem.

För vaka räv, det gjorde han minsann tidigare i höstas, dock inte på gården, utan långt från

bebyggelsen.

Ok, åkte till stugan en andra veva och bodde då i MIN stuga. Smög ut på kvällen och gillrade fällan,

med pannlampa som enda belysning.

Från hans hus ser man nämligen inte fällan...

Tyckte inte att jag fick till gillringen riktigt som jag ville, men jag var stressad för att inte bli påkommen

så jag gjorde färdigt och gick därifrån. Gillrade för övrigt med en ripa.

På morgonen innan det blivit ljust smög jag dit och kollade på avstånd.

Nej, luckorna var fortfarande öppna...

När det sen blivit ljust sa jag att jag skulle bara inspektera för att se att allt var ok...

Då visade det sig att räven/grävlingen/katten/lon osv. hade varit där och försökt ta med

sig ripan... Hela anordningen hade låst sig.... Inte ens om jag tog i för kung och fosterland fick jag

fällan att lösa ut.

Den dagen sköt vi en älg och då kan ni ju gissa...

Inte faan gick det in nån räv på natten då, eftersom alla räntor låg utspridda i skogen runt ikring huset...

Murphy hette han va, han som uppfann lagen om alltings jävlighet... :-

MEN!! Jag ger mig inte...

Nya insatser, nya vinster!

Allting kan inte gå bra.

Mvh Pär

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Spinner vidare på det här med fällan...

Tycker det är lite dåligt med tryck i just den här tråden...

Till helgen och en del av nästa vecka ska jag till stugan och försöka få fast Mickel.

Behöver förslag på vad som kan tänkas användas som bete till själva gillret.

Har inte tillgång till slaktrester och ben därifrån, så det är inget alternativ.

Kanske nåt man köper i frysdisken, eller nåt som redan finns i frysen?

Förslag mottages med vänlighet...

Och snabba ryck, då ni bara har den här veckan på er!!! ;)

mvh Pär

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ubåt i denna tråd ett tag nu men jag är så förb spänd på om du skall få någon räv så jag håller på och spricka.

Bästa botemedlet äär att bygga sin egen. Den gamla fällan vid ån har rasat och jag funderar på att bygga den nya aldeles bakom ladugården. Jag har en öppen kompost där(tala inte om det för miljökontoret) på gamla dyngkasan och har tänkt vaka från "lagårsbottn" i vinter men varför inte ha en fälla också...

man kan ju somna.36_19_1.gif

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde först att du drev med mig och ville göra lite narr av mig, men jag tror att du menar allvar...

Är själv spänd som en fiolsträng...

Rävarna finns ju där och bara väntar på att fångas...

Nåja, det blir nu eller aldrig känns det som!

Tack för visat intresse...

Kan du inte delge mig lite tips och trix?

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...