Hoppa till innehåll

Vorsteh


KungCocos

Recommended Posts

Ska smyga mig ut på ett Vorstehprov på tis.

//Jimmy

Trevligt Jimmy att du äntligen ska få se hur en riktig fågel/jakthund arbetar.

Jag vågar iaf erkänna att jag är lite småsugen på en Breton, så släpp lös min vän och erkänn att du också är sugen på en ny ras i form av en Kh Vorsteh :)

Dina Betonvänner blir nog bara impade och avis på dig då :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt Jimmy att du äntligen ska få se hur en riktig fågel/jakthund arbetar.

Jag vågar iaf erkänna att jag är lite småsugen på en Breton, så släpp lös min vän och erkänn att du också är sugen på en ny ras i form av en Kh Vorsteh :D

Dina Betonvänner blir nog bara impade och avis på dig då B)

Finns mycke fel i ditt inlägg ovan seger ;)

För det första har han ju breton och har gått jaktprov med massa bretoner = bättre jakthundar än så får han aldrig se :P

För de andra så blir hans bretonvänner varken impade eller avis utan tycker däremot att det är bra att han vidgar sina vyer och inser att han kan inte få nån bättre jakthund än den han redan har B)

Vissa av hans bretonvänner har ju konverterat upp sig från Vorsteh till breton vettu :P

Skämt å sido så tycker även jag att det finns en del intressanta moment som ingår för Vorsteh. I vissa länder måste dock även breton ha exempelvis "spår & vatten"! Cobras föräldrar tror jag har detta.....kan vara en orsak till varför hon är ett sånt vattendjur....de sitter i generna :P

Ni vorsteh människor som i alla tider hållit på med spår och vatten. Syns det i aveln om valpen kommer från föräldradjur som är bra på spår och vatten? Är det en sak som nedärvs? Vattenglädjen alltså! Hur stor vikt läggs vid detta när man avlar? Är bara lite nyfiken iom att vi inte har med den delen inom vår ras!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns mycke fel i ditt inlägg ovan seger ;)

För det första har han ju breton och har gått jaktprov med massa bretoner = bättre jakthundar än så får han aldrig se :D

För de andra så blir hans bretonvänner varken impade eller avis utan tycker däremot att det är bra att han vidgar sina vyer och inser att han kan inte få nån bättre jakthund än den han redan har B)

Vissa av hans bretonvänner har ju konverterat upp sig från Vorsteh till breton vettu B)

Skämt å sido så tycker även jag att det finns en del intressanta moment som ingår för Vorsteh. I vissa länder måste dock även breton ha exempelvis "spår & vatten"! Cobras föräldrar tror jag har detta.....kan vara en orsak till varför hon är ett sånt vattendjur....de sitter i generna :P

Ni vorsteh människor som i alla tider hållit på med spår och vatten. Syns det i aveln om valpen kommer från föräldradjur som är bra på spår och vatten? Är det en sak som nedärvs? Vattenglädjen alltså! Hur stor vikt läggs vid detta när man avlar? Är bara lite nyfiken iom att vi inte har med den delen inom vår ras!

Tihi!

Va kul de ble härinne!

Jag saknar o skulle gärna träna dessa moment som Vorstehfolket håller på med men ALLTID skulle de vara med den ras jag har (tror jag).

Sett mkt Vorsteh-filmer :P

Vill inte fördärva denna eminenta tråd med det.

Men nog finns de fördelar med en Vorsteh, men inte i min dagsform, jaktform o absolut inte för min kroppsform.

Skulle ju inte behöva ta ett cykel eller skidtag me en sådan ju :P

Men nog tycker jag de e kul med många olika raser o deras olika sätt att jobba!

Jag återkommer med mina upplevelser efter tis.

VEM VET.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

....o int ble ja speciellt impad.

Inte för att hundarna på ngt sätt var av dålig karraktär.

Tvärtom jätteduktiga hundar men jag såg inge som int min egen breton klarar.

Möjligen 12kg:s räven som elitarna konka in :D

Men de va kul att se att Vorsthrar dug till nåt iaf ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej nu kommer första rapporten om årets jakt !

har spenderat 1 vecka uppe i stugan och jagat nästan varje dag. blivit turer på ca 2 timmar morgon och kväll , och även nån längre då jag enbart gjort 1 sväng under dagen.

hur det har gått ? ja det var juh premiären för både mig och troya i skogen. jag har aldrig jagat över stående hund och hon har aldrig jagat förut=)

men jag måste säga att jag är helt nöjd.

hon hade fina sök och höll kontakten väldigt bra trots den täta skogen så sågs vi ca var 30 sek-1 minut förutom nån längre sväng då hon hade vittring i näsan. men då blåste vi inkallning och då kom hon direkt för att skickas ut igen åt annat håll.

Näsan är det heller inget fel på vi hittade fågel varje gång, mest järpkullar iofs men 10 tal orrar och ca 8 tjädertuppar hann vi oxå med, men dåligt med fågekullar bara gammelfågel, ändå har jag letat i all typ av terräng men dom måste ju finnas nånstans med tanke på att vi hittade inte en enda tjäder höna.

ståndet har inte riktigt funnit sig ännu hade 3-4 stånd på hela veckan varav ett var på tjäderlöpa första dagen och det var spännande må jag säga.. men tuppen hade träat och flög sin kos när vi gått förbi. sen frös hon fast i kanten av en traktorväg och jag manade på JA! och därefter sprang vi båda i en löpa ca 20 m innan 2 orrar lättade dock i allt för risigt. men nästan;)

sen had evi ett tom stånd på vad vet jag inte + 1 på en liten fågel på en myr

troya följde fåglarna hon stötte ca 20 m tills dom var uppslukade av skogen eller jag lyckades blåsa fast henne.

allround hund? javisst trampade nästan på en hare som for upp ur legan...som jag satte lite extra fart på :D tog seda hunden och skulle se ifall den inte vart tagen av några hagel ...men det hade den nog undkommit för efter 1 minut hade jag ett hardrev med skall som for efter skogsvägen ca 3 minuter sen blev det tyst och jag kallade in henne och fortsatte jakten å fågel.

Hur har dt gått för er andra?

på fredag åker jag upp igen 2 veckor med älgjat och fågel=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

nu var det jakt dags igen! åker upp till stugan på 3 dagars jakt...glädjande är att det poppat upp fågel i lite större mängder nu när det blivit kallare...

dessutom verkar ripkullarna vara tillbaka...har inte sett en enda ripa under hösten hitills vilket är konstigt då jag tidigare år alltid sett bra med ripa, trodde nästan dom gått ner sig totalt. Men nu hade far min sett 3-4 olika kullar när han var på harjakt, alla var på samma berg .så går allt som jag planerat ska vi väl förhpoppningsvis få fälla premiär fågeln för både Troya och mig. (skjutit förut! men har alldrig fällt för ståendehund)

Tar med tantens Nikon D60 så får jag bra bilder om läge dyker upp .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hjälp med att hitta en Vorsteh.

Jag har jagat endel i mitt liv men håller först nu på att ta jägarexamen.

Tänkte jag ta och skaffa mig en hund till efter sommaren. Vorsteh har jag haft i hela mitt liv, dock är det mina föräldrar som börjar bli lite till åren med det hela, som förut stått för det.

Nu vet jag inte riktigt vart jag skall börja. <_<

Är det någon som har bra tipps?

Hur bra är Vorstrar på att arbeta som stötande tex?

Är det några speciella förutom vanligt skk godkända parningar som jag kan hålla utkik efter?

Tacksam för alla tips jag kan få! :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hjälp med att hitta en Vorsteh.

Jag har jagat endel i mitt liv men håller först nu på att ta jägarexamen.

Tänkte jag ta och skaffa mig en hund till efter sommaren. Vorsteh har jag haft i hela mitt liv, dock är det mina föräldrar som börjar bli lite till åren med det hela, som förut stått för det.

Nu vet jag inte riktigt vart jag skall börja. :lol:

Är det någon som har bra tipps?

Hur bra är Vorstrar på att arbeta som stötande tex?

Är det några speciella förutom vanligt skk godkända parningar som jag kan hålla utkik efter?

Tacksam för alla tips jag kan få! :lol:

Du kan använda en vorsteh precis hur du vill och till stötande hund går det utmärkt.

Allt handlar bara på hur du lägger upp träningen av hunden.

Min yngre hund hade en förkärlek till just klöv vilt som älg och rådjur under första året, men det har jag fyat bort och numer vill han inte ens se ett djur med klövar. :lol:

Jag har aldrig haft mina till annat än som stående, apporterande och vid eftersök.

Men det är så jag vill ha mina vorstrar och lägger träningen på det.

Du skall inte leta kullar som inte är godkända annat än av avelsrådet.

Det är för att undvika sjukdomar och HD, som tyvärr är allt för vanliga i de flesta raser.

Vorsteh är inget undantag, men är parningen godkänd av avelsråd är det betydligt mindre risk för sjukdom och HD.

Tips på en bra kull har du här

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15526

Du har PM

:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Qipper är snygg!!! :rolleyes:

Hur gör de flesta då de skaffar valp och jobbar?

Sån tur är pluggar jag, till jägmästare, men jag kommer ändå inte kunna vara hemma i tre månader dygnet runt? Framförallt inte då jag vi skall ut på en sverigeresa i en månad direkt efter sommaren.. Att ha med sig någon månad gammal voffsning då i bilen känns inte som en lysande idé..? Hur gör Ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Qipper är snygg!!! :lol:

Hur gör de flesta då de skaffar valp och jobbar?

Sån tur är pluggar jag, till jägmästare, men jag kommer ändå inte kunna vara hemma i tre månader dygnet runt? Framförallt inte då jag vi skall ut på en sverigeresa i en månad direkt efter sommaren.. Att ha med sig någon månad gammal voffsning då i bilen känns inte som en lysande idé..? Hur gör Ni?

Det är inte lätt detta.

Men såhär har jag gjort med mina valpar.

De första två veckorna brukar jag vara ledig från jobbet och bara se till att vara så mycket med valpen som möjligt.

Få den trygg i sitt nya hem och få den rumsren.

Första veckan är man med hunden iprincip hela tiden, andra veckan börjar man lämna den själv.

Först korta stunder som man ökar hela tiden.

Sedan brukar jag ha valpen med mig i bilen om det inte är för varmt förståss.

Som tur är bor jag i hus och har en hundgård, i den brukar valpen få vara i de stunder den blir själv en längre tid.

Sedan är grannar och vänner alltid en stor hjälp om det går att lösa på så sett.

I vissa fall kan man prata med uppfödaren om han/hon är villig att ha hunden som i ditt fall en längre tid under din resa ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Qipper är snygg!!! :D

Hur gör de flesta då de skaffar valp och jobbar?

Sån tur är pluggar jag, till jägmästare, men jag kommer ändå inte kunna vara hemma i tre månader dygnet runt? Framförallt inte då jag vi skall ut på en sverigeresa i en månad direkt efter sommaren.. Att ha med sig någon månad gammal voffsning då i bilen känns inte som en lysande idé..? Hur gör Ni?

Tjenare. Här har du en skogis-kamrat. Jag går i kursen över dig, 07/12.

Du kommer aldrig ha bättre tillfälle att skaffa hund än när du går på skogis! Man får pussla lite i början men snacka med nån som har hundgårdsplats plus skriv upp dig på listan på jvf:s anslagstavla. Sverigeresan är inget hinder, tvärtom ett utmärkt tillfälle att ta med valpen. I min kurs hade vi 7-8 hundar med på norra resan varav två små valpar som var 10 veckor när vi drog iväg. Jag hade min vorsteh med och det var aldrig några problem. Jag får själv hem en drevervalp om två veckor som också kommer få hänga med på våran södra sverigeresa nu i maj.

Ska du ha kort eller sträv? Kolla vorstehklubbens hemsida för godkända parningar. Ring o prata med avelsråd och uppfödare. Kolla historiken, sjukdomar, jaktprovsresultat på föräldrar, kullsyskon, tidigare kullar och längre bak i leden. Vill du ha mer allroundblod så kolla efter danska/tyska linjer. Det finns intressanta kullar på g!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

En liten fråga runt Vorsteh vs. Räv.

Min vovve har drivit räv med skall ett fåtal ggr & aldrig fått skjuta nån räv för honom. Men har just fått en riktigt STOR mickel-hane av en kompis. Så min fråga är hur betér era Vorstehs rund den döda räven?

Jag hade räven på bron & släppte ut hunden för att lukta på den, det första han gör var att göra ett litet "hugg" på den, men sen är han lite avvaktande & sniffar försiktigt på den. Han ryggar inte för den eller så...

Skulle gärna haft en liten räv-tik för att dra "spår-apport" med, då denna är bland de större jag sett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten fråga runt Vorsteh vs. Räv.

Min vovve har drivit räv med skall ett fåtal ggr & aldrig fått skjuta nån räv för honom. Men har just fått en riktigt STOR mickel-hane av en kompis. Så min fråga är hur betér era Vorstehs rund den döda räven?

Jag hade räven på bron & släppte ut hunden för att lukta på den, det första han gör var att göra ett litet "hugg" på den, men sen är han lite avvaktande & sniffar försiktigt på den. Han ryggar inte för den eller så...

Skulle gärna haft en liten räv-tik för att dra "spår-apport" med, då denna är bland de större jag sett.

Min brukar börja med ett snabbt hugg över ryggen och ett våldsamt skak för att konstatera att dom är döda sedan apporterar han dom gladligen stora som små. Inget kan få han så stolt som när han hittar rävar eller grävlingar eller mindre vildsvin förden delen. Då ska det svansas runt husse för att riktigt visa hur duktig han är :)

post-2573-1235807825_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min hund visar sig ha lite jaktlig skärpa när han får träffa på en död räv, går fram med stort intresse och hugger tag ett par gånger. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm... Men då mer frågor; -Kan det vara skillnad på om räven är djupfrusen, storleken, att den ligger på bron in till huset? Kanske man kan få igång ett större intresse för den om man har en lite mindre, upptinad räv som man låter han leka lite med & husse kan "hetsa" hunden lite till hugg/bett & allt detta på neutral mark såsom i skogen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm... Men då mer frågor; -Kan det vara skillnad på om räven är djupfrusen, storleken, att den ligger på bron in till huset? Kanske man kan få igång ett större intresse för den om man har en lite mindre, upptinad räv som man låter han leka lite med & husse kan "hetsa" hunden lite till hugg/bett & allt detta på neutral mark såsom i skogen?

Fungerar all övrig apportering? Räven bör vara tinad och inte sönder skjuten om du ska öva första momenten med den.

Tycker han räven är stor konstig etc, vänj honom med en räv svans istället som du låter han apportera.

placera räven i skogen och gå förbi helt appropå och visar han intresse så uppmuntra honom och dra dig därifrån samtidigt som du lockar med honom har han den övriga apporteringen befäst så brukar det inte var någe problem att få med sig räven.

Men som sagt är det första gången som han träffar en räv låt han bekanta sig med den första gångerna utan att ställa massa krav.

Det är svårt att ge några generella tips utan att ha sett hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, apporten sitter som den ska... Sen finns ju intresset för räven, han har ju som sagt drivit räv ett fåtal ggr med skallgivning. Men tror att det skulle sitta fin med en lite mindre räv & få lägga spår i skogen & som du säger låta hans nyfikenhet växa mer & mer naturligt. Ska ta svansen från denna & börja där iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en stor dummy på två kilo som jag tejpat en rävsvans på. En annan apport jag har är från ett byxben som jag fyllt med tyg och rävskinn. Sedan sytt så den är i tre delar bara för å få henne och vänja sig med att bära på stora saker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, apporten sitter som den ska... Sen finns ju intresset för räven, han har ju som sagt drivit räv ett fåtal ggr med skallgivning. Men tror att det skulle sitta fin med en lite mindre räv & få lägga spår i skogen & som du säger låta hans nyfikenhet växa mer & mer naturligt. Ska ta svansen från denna & börja där iaf.

Sitter apporten som den ska, så ska detta inte vara något problem alls.

Men ta det lite lungt i början, inga krav och ge hunden tid på sig att vänja sig med räven.

När du ser att hunden är redo, lägger du på lite krav och låter hunden apportera.

Det brukar krävas ett och annat omtag innan den hittar den rätta tyngdpunkten på räven.

Du skall givetvis inte börja träningen med en frusen räv, utan den skall vara upptinad och mjuk.

Storleken skall igentligen inte spela någon roll, då hunden i sig orkar mer än vad vi tror.

Qipper, min yngre hund fick börja sin rävapportering med en som vägde kring 7 kg.

Det tog många omtag, men när han väl hittade den rätta balansen var det inga problem.

Målet är nu att han ska få gå på något praktiskt eftersök på räv, vet ej hur det kommer att gå, men intressant blir det när han väl finner räven om den ännu är vid liv.

En död räv apporterar han garanterat utan problem.

post-3-1235846340_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Legetima
Tjenare. Här har du en skogis-kamrat. Jag går i kursen över dig, 07/12.

Du kommer aldrig ha bättre tillfälle att skaffa hund än när du går på skogis! Man får pussla lite i början men snacka med nån som har hundgårdsplats plus skriv upp dig på listan på jvf:s anslagstavla. Sverigeresan är inget hinder, tvärtom ett utmärkt tillfälle att ta med valpen. I min kurs hade vi 7-8 hundar med på norra resan varav två små valpar som var 10 veckor när vi drog iväg. Jag hade min vorsteh med och det var aldrig några problem. Jag får själv hem en drevervalp om två veckor som också kommer få hänga med på våran södra sverigeresa nu i maj.

Ska du ha kort eller sträv? Kolla vorstehklubbens hemsida för godkända parningar. Ring o prata med avelsråd och uppfödare. Kolla historiken, sjukdomar, jaktprovsresultat på föräldrar, kullsyskon, tidigare kullar och längre bak i leden. Vill du ha mer allroundblod så kolla efter danska/tyska linjer. Det finns intressanta kullar på g!

Sedär, det kunde man väl ana att man skulle hitta en sådan här ^_^

Dock har jag hört att det går noskvalser i hundgården, och det är ingen höjdare..

skall erkänna att jag inte är den som är förtjusat i att låta hunden stå i hundgård hela dagarna. Det är ett underbart komplement, men inte en lösning..

Jag har första tjing på en kort nu som föddes förra veckan.

Dock är det min första egna hund nu som jag skall jakt-träna så jag är lite nervös. Tänk om jag gör fel etc.

Någon sa dock att är man en bra hundägare så skall man vara det -_- Jag vet inte.

Sitter just nu för första gången i mitt liv och läser böcker om jaktträning med mera. Förut har det bara varit självklart, men nu när allt ansvar ligger på en själv så känns det som om man borde göra något mer..

Kansje har Du bra tipps?

/legetima

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har första tjing på en kort nu som föddes förra veckan.

Dock är det min första egna hund nu som jag skall jakt-träna så jag är lite nervös. Tänk om jag gör fel etc.

Någon sa dock att är man en bra hundägare så skall man vara det :P Jag vet inte.

Sitter just nu för första gången i mitt liv och läser böcker om jaktträning med mera. Förut har det bara varit självklart, men nu när allt ansvar ligger på en själv så känns det som om man borde göra något mer..

Kansje har Du bra tipps?

/legetima

Bra val av valp, det blir med all säkerhet en fin och duktig jakthund. :lol:

Sedan vet du att jag står med 100% support om det är något du funderar över inom dressyr och jaktdelen.

Har ju haft stående hundar i ca 20 år, så lite har man väl lärt sig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bokat en strävhårstik!

Var nästan inne på en pointer men kom på bättre tankar.

Blir nog bra,fadern e tysk och modern har viss gotlandsanknytning. lev i början på juni om allt går som planerat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bokat en strävhårstik!

Var nästan inne på en pointer men kom på bättre tankar.

Blir nog bra,fadern e tysk och modern har viss gotlandsanknytning. lev i början på juni om allt går som planerat

Klart du ska ha en Vorsteh, skulle bara vart ett korthår, annars var det alla tiders! B) Har själv haft tankar på en Pointer... Men, det kommer troligen att bli en Breton eller en kleiner münsterländer nästa gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...