Hoppa till innehåll

Slutfört - Toppjakt-skidor


Henrik O

Recommended Posts

Jag har många år svurit över hur tung militärens "Vita blixten" är efter man har åkt en längre tid.

Sneglat på lite bredare vallningsfria plastskidor, men de är ju inte gratis och man behöver en varm bra känga till dem för att kunna jaga toppfågel i kylan.

Men nu råkar det ju vara så att jag bor på en gård där det tidigare bodde en skidmakare. I snickarboa' hittade jag ett gäng halvfärdiga skidor...och tanken föddes på att färdigställa ett par av dessa till mina nya "toppfågelskidor".

post-1154-1205418610_thumb.jpg

Sagt och gjort. Lade ut samtliga halvfärdiga par på golvet och provade vilket par som hade lämpligast spann.

Tog sen in paret som passade bäst och började hyvla, snida och slipa.

post-1154-1205418646_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter all slipning så var det dags för ytbehandligen. Skulle försöka vara smart och behålla lite struktur i träet, och valde därför att vitlasera istället för att vitmåla.

Ni som vitlaserat björk vet att det ser likadant ut som man skulle ha målat skiten.... Nåja, nu vet ju även jag det!!

Efter skidorna var helt gulvita så tyckte jag det såg lite konstigt ut och ville samtidigt ha lite "camo" på dem.

Då kom ett gammalt knep jag lärde mig i träslöjden fram!!

Då klarlacken är nyutstruken så tänder man på en bit näver och "sotar".

Efter ytterligare ett lager klarlack är skidorna klara!!

post-1154-1205419096_thumb.jpg

post-1154-1205419103_thumb.jpg

post-1154-1205419109_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

oj oj oj. seriöst!! ja hade tur hittade ett par tegsnäsare med epok bindning för 250kr!!

men kan ja kul att ha nå lite eget! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen var det ju dehär med bindning då. Till sånna här jaktskidor vill man ju kunna ha lite av varje på fötterna, beroende på hur kallt det är osv.

Tegsnäs Epok var första tanken, men många i min omgivning klagade på att de inte hållit så bra gjorde att jag letade vidare.

Hittade tillslut denna:

post-1154-1205419297_thumb.jpg

Intresserade hittar bindningen här: Furuträ

Nu återstår bara att invänta att klarlacken blivit riktigt torr, så ska bindningen på och undersidan av skidan rengöras från lasyr och lack.

Sen är det trätjära på och ut å prov....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul och lite anorrlunda projekt!

Ska bli intressant att höra hur dom funkar.

Här efter Söderhamnskusten behöver man inga skidor till toppjakten längre, det är ju fan inge snö nu för tiden :) , brukar ha snöskorna fastknutna på ryggan, och tar på dom vid ev behov.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul och lite anorrlunda projekt!

Ska bli intressant att höra hur dom funkar.

Jo jag tyckte det var lite kul med ett udda projekt...

Det det är ju osett ännu om de funkar, men nog tror jag de!

Kanske inte ypperliga till djup lössnö i fjällen då de är lite i kortaste laget. Men här hemma är det ofta lite kompaktare snö och att de är korta underlättar ju bara lappkasten....

Syns kanske inte på bilderna, men skidmakaren var tidigt ute med "carving"!!!

De är också grymt lätta! Men så kanske de flyger av på mitten över första svacka! Det visar sig väl....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu är bindningen monterad, belaget tjärat och 1:a provturen avklarad!

post-1154-1205519629_thumb.jpg post-1154-1205519635_thumb.jpg

+ Superlätta jämfört med "Vita blixten"

+ Korta och smidiga

- Lite för korta kanske för att vara stabila på hårdare spår, men det beror nog även på "carving"-utformningen tror jag.

- Kanske inget för djup pudersnö

Men jäsiken, jag tror man får valla rejält på en plastskida för att få samma "bett" i snön som det är på dessa alldeles nytjärade björkplankor!!

Klättrade rakt upp för bergknixen här nedanför huset på väg hem igen!

Nåja, nöjd är jag i allafall. Nu är det bara vänta till toppjakten....och det känns som ett tag till dess!

Projektet får väl anses som slutfört nurå...

/Henke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

schyssta skidor, hörru!! det blev snyggt med sotningen. jag vill sjunga lite klagosång om tegsnäs bindningen. som du skrev ovan håller inte tegsnäs bindningen så bra. bra att du tog andra bindningar. mina tegsnäs bindningar måste jag popnita om då och då.jätteirriterande. skidturen i morse började med att reparera bindningen, och i farsans garage kan man ju tappa bort en elefant, så stökigt är det där. så det tog ett tag innan jag fick komma ut i vårsolen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...