Hoppa till innehåll

1,5-6 eller 1-4 till drevjakt?


BigJim

Recommended Posts

Har fått en grej på hjärnan som jag inte kan släppa riktigt. Köpte en Meopta 1-4 med rödpunkt vid ett besök på Torsbo Handels i våras. Det var lönedag och det blev ett spontant köp kanske man kan säga. Siktet tänkte jag ha till älgjakt men även till hundjakt på rå

Nu är jag väldigt sugen på att testa en 1,5-6 med riktmedel 1 eller 2. Kanske helst 2:an. Har kikat ett tag efter beggade Zeiss, S&B med dessa riktmedel. Men det dräller inte direkt av dem.

Bytte in ett S&B 1,25-4 med riktm 2 när jag köpte Meoptan, vilket jag kanske ångrar lite idag.. :D

Nån som har nått klokt att flika in i detta.. :D Vad ska man satsa på.. <_< Vad kör ni med?

Kan tillägga att jag har en 2,5-10x50 till vak/pürsch.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått en grej på hjärnan som jag inte kan släppa riktigt. Köpte en Meopta 1-4 med rödpunkt vid ett besök på Torsbo Handels i våras. Det var lönedag och det blev ett spontant köp kanske man kan säga. Siktet tänkte jag ha till älgjakt men även till hundjakt på rå

Nu är jag väldigt sugen på att testa en 1,5-6 med riktmedel 1 eller 2. Kanske helst 2:an. Har kikat ett tag efter beggade Zeiss, S&B med dessa riktmedel. Men det dräller inte direkt av dem.

Bytte in ett S&B 1,25-4 med riktm 2 när jag köpte Meoptan, vilket jag kanske ångrar lite idag.. :D

Nån som har nått klokt att flika in i detta.. :D Vad ska man satsa på.. <_< Vad kör ni med?

Kan tillägga att jag har en 2,5-10x50 till vak/pürsch.

/Må

har själv ett likadant meopta och visst är inte optiken i absolut toppklass som zeiss men jag har svårt att se ett bättre köp till snabba skott.

trivs svinbra med mitt, inte lika förlåtande som ett aimpoint men man får ju ändå tänka på att det går att vrida upp det till x4 vilket jag ibland saknade när jag hade just aimpoint.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste nog svara att meoptan vore nog mitt förstaval för drevjakt,har testat

Maddogs och den kändes fantastisk.

Rödpunktskänsla med möjligheten att vrida upp så den

kändes klockren.

/M.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske är puckat att gå i bytar-tankar när jag inte har provat siktet i praktiken.... <_<

Men det vore intressant att ha möjlighet att testa lite olilka varianter på älgbanan för att se vilket man trivs med bäst.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har både ett varipoint 1,1-4x24 på drillingen och en 1,5-6x42 på drevjaktsbössan. Då jag trots allt fortfarande hageljagar en del med drillingen vill jag gärna komma så nära 1x. På 4x gånger skjuter jag på det mesta upp till 80 meter med kulan och snälltryck om jag sitter i ett torn eller liknade. Där slutar mitt användningsområde för drillingen. Detta har jag accepterat och finner därför ingen anledning att skaffa en kikare med större förstoring eller objektiv. Har kulan inskjuten på endast 40 meter då den då skjuter hyfsat tillsammans med Rottweil Brenneke för eftersök.

Med 1,5-6x42 har du en bössa som fixar skott på 120-150 meter om det står still, tillika har du ett skymningsvärde som duger till det mesta. 1,5x stör heller inte även om hållen blir korta. DocK är kikaren ju lite större, inte långt ifrån din 2,5-10 i storlek.

Sålde min andra VP 1,5-6 för några månader sedan, fick pruta en hel del - synd. Har riktmedel 0 i bägge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har Zeiss VP 1,5-6x42 med riktmedel 54 och det är det utan tvekan bästa sikte jag haft på studsaren. Går ju mest med hund och skjuter sällan eller aldrig på några längre håll så behovet av större glugg har liksom försvunnit, speciellt efter att jag insåg att siktet gick utmärkt att vaka gris med även.

Kollat i några av swarrarna men ännu inte sett något som jag imponerats av.. har iofs inte kollat i den nya swarreserien inser jag precis :P

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm..

Ett upplägg är kanske att byta mitt Zeiss VP 2,5-10x mot ett dito 1,5-6x (nån som är intresserad?? :P ) och sen skaffa nån lämplig mer högförstorande kikare till vak/smyg på rå/räv och toppfågel (när man ngn gång får möjligheten att åka i väg på det... )

Tål att tänka på.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm..

Ett upplägg är kanske att byta mitt Zeiss VP 2,5-10x mot ett dito 1,5-6x (nån som är intresserad?? :P ) och sen skaffa nån lämplig mer högförstorande kikare till vak/smyg på rå/räv och toppfågel (när man ngn gång får möjligheten att åka i väg på det... )

Tål att tänka på.

/Må

Lite gift och framförallt trend med högförstorande sikten. Men skall sanningen fram så när man har börjat purscha med 15-16x känns 10x lite futtigt.

Vad får jag ge i mellan då? :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad får jag ge i mellan då? :P

He, he...

Vad har du? Är den av senaste modell (Lotutec, Auto ljusstyrka)?

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade ett zeiss diavari 1-4 innan på studsaren (vridmontage och ett zeiss varipoint 3-12x56 för vak och purch) kände dock aldrig att jag blev kompis med det och sköt avsevärt sämre på skjutbanan än vad jag gjort tidigare. Fick för mig att 4 ggr förstoring var lite dåligt iaf för min smak. Så efter en lönedag och ett ingrepp i bankvalvet stod jag helt plötsligt med ett Swarowski Z6 1-6x24 i handen. Snuskigt mycket pengar men har trots det inte ångrat mitt beslut någon gång, kvalitet rakt igenom.

Skulle jag däremot bara ha ett sikte hade det säkerligen blivit ett Zeiss varipoint 2,5-10x50 riktigt bra grejor och betydligt smidigare än min zeiss med 56 tub.

Vet inte om detta gjorde dig mycket klokare men det var lite av mina erfarenheter iaf...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...