Hoppa till innehåll

Fox Terrier


Foxterrier

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne starte en tråd om Fox Terrier, der vi kan presentere våre hunder og skrive litt om hvor de er fra, prestasjoner osv......

Jeg kan jo starte med å fortelle om mine to.

Min eldste terrier er en tispe som heter Idun, født 01.01.2004 og er av norsk/svenske linjer. Far er Badgerhills Tuff og mor er Lyerbakken's Tussa.

Hun veier 6,5-7 kg og har en boghøyde på ca 36 cm.

Jeg bruker henne mest på mink, men har også tatt noen få rever med henne. Revebestanden her er jeg bor har vært veldig lav i de siste årene pga skabb.

Hun har vært på en dobbelutstilling, var en helg lørdag og søndag her i Haugesund og da fikk hun 1. premie begge dagene.

Forrige år hadde hun sitt første kull og jeg har beholdt en hannvalp selv som heter Asterix av Røvær, født 01.10.2007

Faren til kullet er russerimporten Black og det ble 6 valper, 5 hanner og 1 tispe.

Han veier nå ca 8,5 kg, men kan nok slankes noen hundre gram. Jeg har ikke jaktet med de så mye i det siste pga rådyr og hjortejakt.

Han viser veldig bra intessere for mink og har vært i kunsthi på rev 1 gang. La ut en liten filmsnutt på youtube http://www.youtube.com/watch?v=Jx-uWOiM7Ag

Han var på samme utstilling som moren og fikk meget bra kritikk, han ble premiert med BIR begge dagene, men siden han da kun var 7 mnd så er jo ikke det tellende. De må være min 9 mnd før kritikken blir godskrevet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Foxterrier

    12

  • Foxhound

    8

  • kettukiller

    5

  • Foxstrott

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kan jo legge ut noen bilder av mine hunder, de har muligens blitt postet før på dette forumet :D

Bilder av Idun

160620080808XsGadcJxHWPXMbuT26.jpg

160620080801HjMPBNgtgnYJc15pXL.jpg

Idun_og_4_mink.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeg skal på utstilling med terrierene mine neste helg og er spent på hvordan det kommer til å gå.

Jeg er ingen erfaren mann på utstilling og det er heller ikke noe jeg har tenkt å satse stort på.

Det er jakt som er min store interesse, men nå har jeg bestemt meg for å delta på litt flere utstillinger.

Både fordi det gikk såpass bra første gang, men mest fordi jeg er forbannet på at terriere som er alt for store iht. rasestandarden blir høyt premiert på utstilling.

Så om en vil gjøre noe med det, så har jeg funnet at det nytter ikke å sitte hjemme i sofaen og være sur, man må delta på utstillinger og heller vise frem at terriere som brukes på jakt og er av korrekt størrelse, også kan ha fint eksteriør.

Etter forrige utstilling så skrev jeg ett brev til Norsk Terrier Klubb (NTK) og raserepresentanten, der jeg stilte kritiske spørsmål til hvorfor de store hundene blir så bra premiert og om de hadde tenkt å gjøre noe med det.

At noen kom til å bli provosert av det jeg skrev regnet jeg med og raserepresentanten gikk rett på.

Han skrev ett brev tilbake som tydelig avslørte hvilke holdninger han hadde ovenfor jegere og deres hunder.

Han påsto blant annet at samtlige jegere kun var opptatt av hvordan hundene fungerte på jakt og at vi avlet på hunder med alle mulige eksteriør feil.

Brevet han skrev var så uprofesjonelt og barnslig, at jeg tror styret i NTK kan ha reagert på det.

Jeg har vertfall fått positiv tilbakemelding fra NTK der de skriver at de vil anbefale at rasen blir tatt opp til vurdering på en dommerkonferanse.

Så da håper jeg at jeg har fått noe på gang, vil samtidig anbefale alle jegere med Fox Terriere til å gå på en utstilling eller to i året for å gi utstillingsfolket litt konkurranse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeg skal på utstilling med terrierene mine neste helg og er spent på hvordan det kommer til å gå.

Jeg er ingen erfaren mann på utstilling og det er heller ikke noe jeg har tenkt å satse stort på.

Det er jakt som er min store interesse, men nå har jeg bestemt meg for å delta på litt flere utstillinger.

Både fordi det gikk såpass bra første gang, men mest fordi jeg er forbannet på at terriere som er alt for store iht. rasestandarden blir høyt premiert på utstilling.

Så om en vil gjøre noe med det, så har jeg funnet at det nytter ikke å sitte hjemme i sofaen og være sur, man må delta på utstillinger og heller vise frem at terriere som brukes på jakt og er av korrekt størrelse, også kan ha fint eksteriør.

Etter forrige utstilling så skrev jeg ett brev til Norsk Terrier Klubb (NTK) og raserepresentanten, der jeg stilte kritiske spørsmål til hvorfor de store hundene blir så bra premiert og om de hadde tenkt å gjøre noe med det.

At noen kom til å bli provosert av det jeg skrev regnet jeg med og raserepresentanten gikk rett på.

Han skrev ett brev tilbake som tydelig avslørte hvilke holdninger han hadde ovenfor jegere og deres hunder.

Han påsto blant annet at samtlige jegere kun var opptatt av hvordan hundene fungerte på jakt og at vi avlet på hunder med alle mulige eksteriør feil.

Brevet han skrev var så uprofesjonelt og barnslig, at jeg tror styret i NTK kan ha reagert på det.

Jeg har vertfall fått positiv tilbakemelding fra NTK der de skriver at de vil anbefale at rasen blir tatt opp til vurdering på en dommerkonferanse.

Så da håper jeg at jeg har fått noe på gang, vil samtidig anbefale alle jegere med Fox Terriere til å gå på en utstilling eller to i året for å gi utstillingsfolket litt konkurranse.

Bra att du tar tag i saker och ting. Jag tycker det är viktigt att poängtera att det finns en rasstandard att följa..och att det även ska gälla storleken på hundarna. Vanligtvis är jaktfoxar exteriört mycket sämre än exteriörlinjerna...men däremot har de en bättre storlek...dvs de håller sig inom rasstandarden. Jag tycker att det är helt rätt att våra jaktfoxar får tex en 2:a på utställning om de inte har en bra exteriör...men även de stora snygga hundarna ska kunna få sänkt prisvalör just pga deras storlek.De må vara hur snygga som helst men vi har ju en rasstandard att följa och då ska man ta hänsyn till storleken också. Det är inte bara foxterriern som lider av detta utan många andra terrierraser. Det är rasklubbarna som måste ta tag i saken och utställningsdomarna måste också ta sitt ansvar i denna fråga. Sedan får vi jägare skylla oss själva som har en sämre exteriör på våra hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående utställning av foxterrier!

Min terrier har lite problem med ena örat, det vill gärna stå upp. Vad tror ni kan man få en 2:a på utställning?

Går det att göra någonting åt det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående utställning av foxterrier!

Min terrier har lite problem med ena örat, det vill gärna stå upp. Vad tror ni kan man få en 2:a på utställning?

Går det att göra någonting åt det?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur de bedömer ståndöron, däremot tror jag att man kan påverka sånt litegrann genom att tejpa öronen från det att valpen är ung...men å andra sidan vet jag inte riktigt om jag tycker att det är rätt att göra så. Visserligen så kanske öronen ligger rätt men samtidigt så biter man sig själv lite i svansen genom att dölja ett fel. Jag tror nog att det är samvetet som får styra där. Har hört flera teorier om vad som orsakar ståndöron...allt från kalkbrist till dålig blodcirkulation i örat...vete tusan vad som är rätt. Tror egentligen att det är ett större problem hos exteriörfoxen än jaktfoxen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja taping er vel det utstillingsfolket gjør, har også hørt at de klister tyggegummi inni øret for å få det til å henge ned.

I utstillingsringen er det veldig mye juks for å få hundene til å se bra ut.

En dyktig utstiller kan få en dårlig hund til å se bra ut og vice versa.

Det er det som er så synd, det er ikke nødvendigvis den beste hunden som vinner, men den som kjenner dommerene og vet hvordan han skal stille hunden sin :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeg har 2 Foxterriere. Lyerbakkens Raisi som er etter Badgerhills Tuff og Stenlyckans Katja. Mighty Fox Eira som er etter Mighty Fox Aido og Badgerhills Alli.

Begge brukes som sprengere og er ganske identiske i størrelse , ca 7 - 7,2 kg , 35-36cm høy og måler ca 45cm rundt brystet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeg har 2 Foxterriere. Lyerbakkens Raisi som er etter Badgerhills Tuff og Stenlyckans Katja. Mighty Fox Eira som er etter Mighty Fox Aido og Badgerhills Alli.

Begge brukes som sprengere og er ganske identiske i størrelse , ca 7 - 7,2 kg , 35-36cm høy og måler ca 45cm rundt brystet.

Jag har också 2st foxterriers, badgerhills Yla och en valp efter henne, temsgårdens Josefina. Yla är en sprängare, valpen bara 7månader. Yla är efter Badgerhills Skojja och Mighty fox Aido. Valpen har en Rysk import som far, Mars. Yla ligger i samma storlek som foxhounds foxar, valpen tror jag kommer hamna där också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också 2st foxterriers, badgerhills Yla och en valp efter henne, temsgårdens Josefina. Yla är en sprängare, valpen bara 7månader. Yla är efter Badgerhills Skojja och Mighty fox Aido. Valpen har en Rysk import som far, Mars. Yla ligger i samma storlek som foxhounds foxar, valpen tror jag kommer hamna där också.

När kommer du att börja gryt träna valpen eller har du redan börjat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Er det noen av dere jegere i sverige som har vært på utstilling det siste året ?

Fant denne teksten på hjemmesiden til Rasklubb för Släthårig Foxterrier som jeg syntes var veldig positiv.

Exteriör och funktion

Storleken bör det ses upp med, speciellt då hanhundarna. Även breda fronter och överdrivet djupa bröstkorgar bör

man se upp med då detta inverkar negativt på hundens förmåga att gå i gryt.

”Storlek är faktiskt en av de enklaste egenskaper man kan välja att förändra i en hundras. Orsaken är den

förhållandevis höga ärftlighetsgraden. Gör man ordentliga mätningar bör ärftlighetsgraden hamna mellan 60 och

80 procent. Det innebär att av den skillnad man genom urval åstadkommer mellan föräldradjur och

rasmedelvärdet så kommer ca 60-50 % att återfinnas hos avkomman. Väljer man därför föräldradjur som i

genomsnitt ligger 3 cm under rasmedelvärdet så kommer deras avkomma att i genomsnitt ligga ca 2 cm under det

tidigare rasmedelvärdet. Det som kan komplicera urvalet för storlek lite till att börja med är inavelseffekter.

Orsaken är att starkt inavlade hundar tenderar att vara lite mindre än hundar med lägre inavelsgrad. Om man då

genom ett avelsprogram för minskad kroppsstorlek samtidigt bryter upp en del tidigare inavel kan det till att börja

med se ut som om hela programmet är misslyckat. Avkomma efter tidigare inavlade hundar kan inledningsvis och

i genomsnitt bli något större än de inavlade föräldrarna. Men det gäller bara i den första generation då man bryter

upp gammal inavel. Därefter fungerar urvalet åter med full effekt på storlek.

Det finns inget behov att koncentrera avelsarbetet kring särskilda linjer med små hundar för att nå framgång

vid urval för storlek. Fortsätt i stället med avel på i övrigt fullgoda hundar men se till att man vid val inom kullar

och bland de bra hundarna hela tiden i första hand väljer de mindre hundarna i de kullar där det är aktuellt att ta ut

avelsdjur. Det ger visserligen en lite långsammare förändring av storlek därför att man då inte får lika stor

skillnad mellan de nya föräldradjuren och rasmedelvärdet som om man bara använde de minsta hundarna. Men

vinsten är att man kan bevara rastyp och dessutom minskar riskerna för att avelsbasen begränsas så starkt att

inavelsproblem blir följden. Det är när man försöker nå sina avelsmål alltför snabbt som man hamnar i de

problem med inavel som alltid följer i spåren av för liten avelsbas.”

Texten är framtagen av professor Per-Erik Sundgren för Rasklubb för Släthårig Foxterrier.

MÅL: Att försöka använda hundar som ligger inom storleken, då storleken behöver bli mindre.

Dette tyder jo på at den svenske fox terrier klubben har satt fokus på størrelsen og at det er viktig at terrieren skal kunne fungere i gryt !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju kul att även rasklubben börjar ta tag i saker o ting, det är på väg åt rätt håll.

Har ju glömt berätta vad jag har för fox. Han heter Lyerbakken's Takko och är efter Lyerbakken's Prikk/Lyerbakken's Bjuti.

Han är ca 35cm hög och ca 42cm runt bröstet. Han har ett väldigt rörligt arbetssätt och är väldigt lätt hanterlig vid gryt, något jag uppskattar.Han har två kullar efter sig och vad jag hört så har många av dem kommit igång bra med jakten, de verkar också vara väldigt bra storleksmässigt. Hans svaga sida är stengryt, där blir han skeptisk.Jag tror att det kan bero på att han som 1 åring fastnade i ett stenröse och jag var tvungen att ta traktorn till hjälp för att få ut honom.Gissar att han halkade på isiga stenare och kilade fast.

Hmm...kom å tänka på en sak...om man ska berätta för en engelskspråkig jägare att hunden gjorde ett bra sprängarjobb...vad säger man då..??? "he did a great blowjob"?... B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När kommer du att börja gryt träna valpen eller har du redan börjat?

Nej jag har inte börjat med henne än, hon ska få följa med på mårdjakt i vinter och natuligtvis ska hon få springa i lite tomma gryt men någon räv/grävlings jakt i vinter blir det inte med henne. Hon jagade grannens katt under ladan och den erfarenheten räcker gott och väl än! Mård och i sällsynta fall någon mink ska hon väl få bekanta sig med men dom tyngre grejerna får då vänta till nästa år. Det kan bli fel om man börjar jaga med en för ung hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm...kom å tänka på en sak...om man ska berätta för en engelskspråkig jägare att hunden gjorde ett bra sprängarjobb...vad säger man då..??? "he did a great blowjob"?... ;)

Jo du kan jo prøve med det B)

Men fra spøk til revolver. Om hunden sprenger en rev, så heter det "to flush the fox out" eller "he did a very good job flushing the fox out of the den"

"To flush out for the gun" sier de også, men bruk av våpen ser jo britene på som usportslig B)

Om hunden jobber som forligger så heter det "to hold at bay" og det virker som det er det britene liker best.

Om du har "done a great dig" altså brukt noen timer på å grave i jorden, så har dagen vært bra <_<

"Fox den" er revegryt og "bagder set" er grevlinggryt <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte börjat med henne än, hon ska få följa med på mårdjakt i vinter och natuligtvis ska hon få springa i lite tomma gryt men någon räv/grävlings jakt i vinter blir det inte med henne. Hon jagade grannens katt under ladan och den erfarenheten räcker gott och väl än! Mård och i sällsynta fall någon mink ska hon väl få bekanta sig med men dom tyngre grejerna får då vänta till nästa år. Det kan bli fel om man börjar jaga med en för ung hund.
Ok ,träffade hennes syster för nån månad sen en jäkligt trevlig valp (tiken som Magnus har) han har nog tänkt att bara köra henne på mård oxå i vinter......har du träffat och sett alla valpar??
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju kul att även rasklubben börjar ta tag i saker o ting, det är på väg åt rätt håll.

Har ju glömt berätta vad jag har för fox. Han heter Lyerbakken's Takko och är efter Lyerbakken's Prikk/Lyerbakken's Bjuti.

Han är ca 35cm hög och ca 42cm runt bröstet. Han har ett väldigt rörligt arbetssätt och är väldigt lätt hanterlig vid gryt, något jag uppskattar.Han har två kullar efter sig och vad jag hört så har många av dem kommit igång bra med jakten, de verkar också vara väldigt bra storleksmässigt. Hans svaga sida är stengryt, där blir han skeptisk.Jag tror att det kan bero på att han som 1 åring fastnade i ett stenröse och jag var tvungen att ta traktorn till hjälp för att få ut honom.Gissar att han halkade på isiga stenare och kilade fast.

Hmm...kom å tänka på en sak...om man ska berätta för en engelskspråkig jägare att hunden gjorde ett bra sprängarjobb...vad säger man då..??? "he did a great blowjob"?... :P

In English its called to BOLT the fox B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja bolt brukes også ja....

Ser på hjemmesiden til fox terrier klubben at siden 2007 så har de fleste fox terriers som har stilt på grytprov fått påført mankhöjd, bröstomfång og vikt også.

Er det noen her som har stilt på grytprov og vet om man måler på prøven eller er det noe man opplyser selv ?

Er veldig interessert i å få vite om dette, ettersom jeg har tenkt å pushe på NTK og fortelle om hva svenskene holder på med.

Vi nordmenn elsker å jo å etterligne det svenskene holder på med, bortsett fra at vi gjør det mye bedre da selvsagt B):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har själv en foxhanne efter Badgerhills Yster och Zintra. Han blir 2 år nu i oktober, arbetar som förliggare. Riktigt trevlig hund att ha och göra med, kan va lite svår mot andra hundar bara, men det är som det är... Är min första foxterrier, dock ej min sista.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I sverige har det tagits ett beslut att på alla Grytanlagsprov ska mätas och vägas samtliga hundar....hur vägningen går till är lite olika jag hadde en stor säck för ett antal år sen men och det blev lite av ett mentaltest för hunden :) ....givetvis går det bra med en liten transportbur också....

I grythundsklubbens årsbok finns dessa införda det slarvas väl lkte med detta ännu men det blir nog bättre och bättre....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en foxtik som är född 14-08-2007. Hon heter Thorsheim's Ira och är efter Lyerbakken's Takko och Foxy. Hon är 35 cm hög och ca 42 cm runt bröstet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har också en foxterrier. En snart 12-månaders hane.

Namn : Karlsros Elon efter Ricky och Dormacs Nala.

Höjd: 39cm Bröstomfång: 44cm. Vikten har jag dålig koll på men skulle gissa på 6,5- 7 kg.

//Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...