Hoppa till innehåll

Vem är Maichel


Maichel

Recommended Posts

Som ämnestiteln säger så heter jag Maichel. Bor i Kristianstad tillsammans med min sambo Charlotte, men rötterna finns på landet i en liten by som heter Huaröd. Arbetar på Klantmännen som föreningen tydligen heter på detta forum. Arbetar förtillfället med logistik, men kommer att få mer utmanande arbetsuppgifter efter årsskiftet 08. Säga vad man vill om Lantmännen men deras duvfoder funkar superbra på gris. Återkommer till detta om en liten stund.

Som jag nämnde så är jag uppväxt på landet och det var också där mitt intresse för jakt och natur väcktes från första början. Som liten fick jag följa med min farbror och jaktlaget han var med i på jakt av diverse karaktär. Allt från älg, till harjakt. Det var också tillsammans med min farbror som jag på riktigt fick upp ögonen för naturen. Tyvärr går man igenom faser i livet varför motorer, fest, och brudar blev melodin. Med andra ord hamnade jakt och natur längst ner på prioriteringslistan. Efter lumpen som avhandlades i Hässleholm snubblade jag över golfklubborna och blev biten som några andra på forumet. Har märkt att det kommer att gå utmärkt att kombinera golf och jakt, sålänge sambon får lägga in sitt veto.

Hur återupplivades då jakt och natur intresset? Som så många andra gånger så var de vin kvinnor och sång inblandat. Närmare bestämt på midsommarafton 2008. Den firades på vårt lantställe några mil söder om Kristianstad tillsammans med goda vänner och Bengtadjävelen. Fram mot midsommaraftons kväll så såg jag att Bengtadjävelen något påstruken försvann ut på baksidan av gården. Hittade honom vid ett av körsbärsträden där han stod och härmade kråkornas skrän. Bengtadjäveln lockade dit en hel drös kråkor som snabbt vek av när dom upptäckte att de var en störig fylltratt och inte en artfrände som väsnades.

En av kvällens diskussioner avslutades iallafall med att jag fick i uppdrag att lösa medlemskap i förbundet så att uppsiktsjakt fick bedrivas. Sagt och gjort, kråkpremiären avslutades och jag i Bengtadjävelens sällskap hade fällt min första flygande kråka. Gissa om man blev biten. Den enda jaktform jag inte provat tillsammans med min farbror var fågeljakt. Vilken miss. Man var ruskigt försiktigt när man satt där i gömslet så till sist surnade Bengtadjävelen när jag släppt iväg fem kråkor som var inom tio meter. Han satt och avvaktade mina skott ifall jag skulle bomma varför de inte blev något skjutet alls de första två timmarna. Efter en uppläxning från Bengtadjävelen kom vi iallafall igång. Resultatet är inget i jämförelse med proffsen här på forumet men som jag nämnde tidigare så blev jag av med min kråkmödom.

Fler fågeljakter har avverkats sedan dess, det var vid ett av de tillfällena som vi upptäckte hur bra duvfodret är på att locka gris. Bengtadjävelen trodde vi skulle få bättre tryck i luften om vi utfodrade med lite ärtor och majs varför en säck duvfoder inhandlades. Visst var det så, plötsligt fanns även duvor på lantstället. Det var inte nog där, utan även grisarna hade vågat sej fram. Men grisjakt får vänta tills utbildningen är avklarad.

Finns bara en sak jag ångrar historiskt sett. Under lumpen fick man erbjudande om att ta en Jägarexamen vilket jag också påbörjade men givetvis avslutade då jag var för "trött" på kvällarna för att orka med lektionspassen.

Det var lite om Maichel. Väl mött på forumet!

P.s Bengtadjävelen heter egentligen något annat, men kärt barn har många smeknamn. Byggarebengt, Brokeback-bengt, Bengtadjävel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen =)
Välkommen !
Välkommen till forumet Mikael, hoppas på att du kommer trivas bland oss! :lol:
Välkommen i gänget :lol:

Tack! Med fyra så snabba svar bekräftades min första känsla på detta forumet. Har hängt lite på grannforum men detta är trevligare och roligare, mer familjärt faktiskt.

Ska försöka lura hit Bengtadjävelen också, fast jag är tveksam om jag lyckas. Han är med för tidningar tror jag, iallafall efter vad jag lyckats lista ut sen jag gjorde ett besök på hans dass...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det fantastiskt roligt med jakt, själv har jag jagat i X antal år men som många andra missat detta med fågeljakt. Det är skit kul, lite som harjakt men många ggr bättre.

Så kämpa på med jägarexamen nu och välkommen ut på Jaktsnack och Dianas stigar.

/Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det fantastiskt roligt med jakt, själv har jag jagat i X antal år men som många andra missat detta med fågeljakt. Det är skit kul, lite som harjakt men många ggr bättre.

Så kämpa på med jägarexamen nu och välkommen ut på Jaktsnack och Dianas stigar.

/Lasse

Tror faktiskt inte att jag fått en så grym nytändning om det inte vore för just fågeljakten. Bäst minns jag passjakten med min farbror inte för att jag kände spänningen som fanns där, utan för att det var så sällan man stötte på något vilt. Fåglar däremot fanns de gott om vid de tillfällena. Kanske inte de typer man tänker på i jaktsammanhang, men de är faktiskt väldigt rogivande att bara sitta och se hur småfåglarna far fram i vegetationen. Harjakt ser jag fram emot.

Bengtadjävelen har mumlat något om att vi kanske ska ge oss ut efter hare någon dag, själv känner jag nog mer för att försöka lura ut den faen på skjutbanan för övning istället. Han vill träna sin hund, och jag vill bli en god skytt så vi har haft lite diskussioner om vad som bör prioriteras. Mitt skytte eller hans odåga till hund. En sak är säker iallafall. Jag ger mej inte ut på harjakt utan träning först. Var sak har sin tid liksom.

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Klockren presentation!! Rätt många här nu som finns anställda inom Klantmännen koncernen :lol: Har själv en syrra där..

Ett annat tips, när du svarar de här som önskar dej välkommen, peta in ett inlägg för varje svar så når du de magiska 50 fortare B)

Ett annat tips kanske mest för Bengtajävelen, du behöver inte vara medlem i SJF för att få uppsiktsjaga men jaktkort är bra :rolleyes:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Klockren presentation!! Rätt många här nu som finns anställda inom Klantmännen koncernen :lol: Har själv en syrra där..

Ett annat tips, när du svarar de här som önskar dej välkommen, peta in ett inlägg för varje svar så når du de magiska 50 fortare B)

Ett annat tips kanske mest för Bengtajävelen, du behöver inte vara medlem i SJF för att få uppsiktsjaga men jaktkort är bra :rolleyes:

Mvh!

Tjena, och tack!

Sannolikheten är ganska hög att man stöter på koncernkollegor lite här och var faktiskt. Upptäckte efter att ha bott i min lägenhet i ungerfär 1½ år att en av grannarna någon våning upp jobbar på

samma företag, men en annan avdelning på samma ort där jag sitter! Lustigt.

Bra tips för att få snurr på mina inlägg, undrar varför jag var så anonym?

Grävde runt som tusan i köpmanslädret bland all mal och annat bråte och där låg jaktkortet. Felskrivning av mej, förlåt! Blev väldigt osäker där ett tag, men Bengtadjävelen hade visat mej i rätt riktning.

Ska åka och kolla på lerduvekastare ikväll med Byggarebengt, han var givetvis emot köpet med motiveringen att han minsann säkert skulle kunna svepa ihop en kastare. Tror faktiskt på honom, MEN då får

han fanimej riskera sina egna fingrar när den ska laddas. Får se om min motivering vinner när vi står och klämmer på dem i butiken.

En sak är säker iallafall, lerduveträningen är nog aldrig skadlig. För övrigt så nära fågeljakt jag någonsin kom tillsammans med min farbror som liten påg på landet.

Hans halvautomat gick varm ordentligt några sommarkvällar vill jag minnas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen Klantman... Är själv en dito ;)

Trevligt! vart finns du inom koncernen? Norrköping, eller Tjockholm? Man blir alltid lite nyfiken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som ämnestiteln säger så heter jag Mikael Nilsson. Bor i Kristianstad tillsammans med min sambo Charlotte, men rötterna finns på landet i en liten by som heter Huaröd. Arbetar på Klantmännen som föreningen tydligen heter på detta forum. Arbetar förtillfället med logistik, men kommer att få mer utmanande arbetsuppgifter efter årsskiftet 08. Säga vad man vill om Lantmännen men deras duvfoder funkar superbra på gris. Återkommer till detta om en liten stund.

Som jag nämnde så är jag uppväxt på landet och det var också där mitt intresse för jakt och natur väcktes från första början. Som liten fick jag följa med min farbror och jaktlaget han var med i på jakt av diverse karaktär. Allt från älg, till harjakt. Det var också tillsammans med min farbror som jag på riktigt fick upp ögonen för naturen. Tyvärr går man igenom faser i livet varför motorer, fest, och brudar blev melodin. Med andra ord hamnade jakt och natur längst ner på prioriteringslistan. Efter lumpen som avhandlades i Hässleholm snubblade jag över golfklubborna och blev biten som några andra på forumet. Har märkt att det kommer att gå utmärkt att kombinera golf och jakt, sålänge sambon får lägga in sitt veto.

Hur återupplivades då jakt och natur intresset? Som så många andra gånger så var de vin kvinnor och sång inblandat. Närmare bestämt på midsommarafton 2008. Den firades på vårt lantställe några mil söder om Kristianstad tillsammans med goda vänner och Bengtadjävelen. Fram mot midsommaraftons kväll så såg jag att Bengtadjävelen något påstruken försvann ut på baksidan av gården. Hittade honom vid ett av körsbärsträden där han stod och härmade kråkornas skrän. Bengtadjäveln lockade dit en hel drös kråkor som snabbt vek av när dom upptäckte att de var en störig fylltratt och inte en artfrände som väsnades.

En av kvällens diskussioner avslutades iallafall med att jag fick i uppdrag att lösa medlemskap i förbundet så att uppsiktsjakt fick bedrivas. Sagt och gjort, kråkpremiären avslutades och jag i Bengtadjävelens sällskap hade fällt min första flygande kråka. Gissa om man blev biten. Den enda jaktform jag inte provat tillsammans med min farbror var fågeljakt. Vilken miss. Man var ruskigt försiktigt när man satt där i gömslet så till sist surnade Bengtadjävelen när jag släppt iväg fem kråkor som var inom tio meter. Han satt och avvaktade mina skott ifall jag skulle bomma varför de inte blev något skjutet alls de första två timmarna. Efter en uppläxning från Bengtadjävelen kom vi iallafall igång. Resultatet är inget i jämförelse med proffsen här på forumet men som jag nämnde tidigare så blev jag av med min kråkmödom.

Fler fågeljakter har avverkats sedan dess, det var vid ett av de tillfällena som vi upptäckte hur bra duvfodret är på att locka gris. Bengtadjävelen trodde vi skulle få bättre tryck i luften om vi utfodrade med lite ärtor och majs varför en säck duvfoder inhandlades. Visst var det så, plötsligt fanns även duvor på lantstället. Det var inte nog där, utan även grisarna hade vågat sej fram. Men grisjakt får vänta tills utbildningen är avklarad.

Finns bara en sak jag ångrar historiskt sett. Under lumpen fick man erbjudande om att ta en Jägarexamen vilket jag också påbörjade men givetvis avslutade då jag var för "trött" på kvällarna för att orka med lektionspassen.

Det var lite om Mikael Nilsson. Väl mött på forumet!

P.s Bengtadjävelen heter egentligen något annat, men kärt barn har många smeknamn. Byggarebengt, Brokeback-bengt, Bengtadjävel...

;) Inte en till från detta släkte! :D

Hej & välkommen hit skåning!

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja välkommen ska du vara, sen att du är kollega typ med mongotofflan ´Bohman får man väl gratta till :D

ASG!! :lol:

Välkommen och som du märker är humorn av det sjukare slaget på forumet. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst ingår Granngården i koncernen? Syrran jobbar iaf i Norrtälje.

Mvh!

Hej och välkommen Mikael! :)

Klantmännen ja, har man lite att göra med. Bohman också, det visste jag inte :P

Jorå, Granngården ingår i koncernen. Det är faktiskt väldigt många andra namn som finns i koncernbilden, har arbetat här själv i snart 13år och blev faktiskt överraskad själv när vissa namn dök upp.

Ibland ser man inte förbi nästippen...

Har läst någonstans att Granngården saluför duvskal, eller om det var duvbulvaner? var de en engångsförseelse eller har detta varit en frekvent produkt? Är på jakt efter fler sådana, men lokala jaktbutiken är lite för dyr för min smak. Duvsnurran är för svårhanterad för att generera bra resultat. Bengtadjävelens hemmabygge är förvisso bra, men skruvdragaren från rusta är galet svårinställd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...