Hoppa till innehåll

Inte riktigt den eftermiddagen man tänkt sig:(


bjorn_b_84@hotmail.com

Recommended Posts

Den här eftermiddagen tog en liten annan väg än dom vanligtvis brukar göra.

I mitt jobb som anläggare har jag fördelen att kunna ha med min 4 månaders gråhundsvalp i stort sett hela tiden och han får chansen att varje dag spendera åtskilliga timmar ute i naturen. Idag befann vi oss vid ett litet torp mitt ute i ingenstans och jag såg inga hinder med att ha honom att springa lös. Han är relativt duktig och lättlärd så jag hade satt honom att sitta still och han befann sig ca 15 meter ifrån mig när jag gick och pillade lite med skyffeln.

Helt plötsligt från ingenstans dyker det upp en bullterrier, Sixten(min hund) viftar på svansen men bullterriern ger honom inte en chans utan flyger på honom direkt.

Jag vräker mig över dom båda hundarna och försöker sära på hans käkar som fått ett rejält grepp om Sixtens vänstra armbåge, det ger inte önskad effekt så på samma gång trycker jag mot ögonen och till slut så får jag loss hunden. Maskinisten som är med mig kommer flygande ut ur grävmaskinen och plockar upp den tjutande valpen.

Han blöder från armbågen och stödjer inte på benet och nojjig som jag är drog jag till djursjukhuset. Där får han lugnande och röntgas som tur va är inget brutet/sprickor men det finns ett rejält djupt jack från en tand. Så nu är såret dränerat och han har tratt och går på antibiotika.

Jag tackar gud för att jag i all kalabalik inte kom på att jag hade en Mora kniv väldigt lättåtkomligt på benet för i så fall hade jag nog fått inställa mig i tinget för hundmord.

Säga vad man vill, såklart är det ju mitt fel att hunden springer lös men man förväntar ju inte sig riktigt att där ska komma hundar som utan förvarning bara har "döda" i sinnet. Och framförallt när man hoppar på en valp så kan inte allt stå riktigt rätt till alltså. Nåja jag får ju bara va tacksam att jag fanns i närheten och att han inte fick tag runt hals/nacke.

post-2151-1227114659_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ruggigt..

Fanns någon ägare med till den andra hunden? Hade nog dräpt den där jycken är jag rädd :D

Mvh!

[/quote

Jo hade ju inte varit svårt att undanröja bevisen heller med en grävmaskin till hands.

/Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

var den andra hunden kopplad?

men som du säger Oavsett så är inte en hund frisk om den flyger på en valp på det där sättet.

Skulle hunden varit lös o flygit på min valp hade jag vridit nacken av den tror jag..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du hade ju en spade du skulle ha dragit den i huvudet på den andra saten :D

Håller med hippen där tror att även jag hade dräpt den andra

Hoppas han inte får några men efter den incidenten

J.J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt. Oavsett hundras så hade jag försökt ta livet av hunden på alla sätt, iallafall tills den hade avbrutit attacken.

Ett tipps!

Tänkt nu på vad din valp har varit med om. Hade jag varit du så hade jag låtit valpen träffa stabila hundar, som kan bete sig, i MÄNGDER! Jag har själv en hund som i ung ålder blivit "attackerad" och efter detta utvecklat hundaggressioner som vi, efter mycket jobb, nästan fått bukt med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I huset vi var vid var det ingen hemma men hunden sprang tydligen lös i trädgården som dock var inhängnad med ett vad jag tyckte mycket gediget staket, men på nåt vis hade han lyckats ta sig ut. Är också lite orolig för om det ska sätta sig nåt på psyket och att han blir rädd/aggresiv/reserverad eller vad vet jag mot andra hundar, snackade med vetrinären om det och hon sa att dom liksom har det där i sig att dom kan bli uppryglade av äldre hundar så jag hoppas han bara skakar av sig det.

Hör ju på era tongångar att det kanske inte vart så farligt att använda den där kniven ändå :D Nä men om man ska va lite seriös så har faktiskt inte sådana hundar på jorden att göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:D Gud så obehagligt!

Hoppas valpen skakar av sig händelsen, och att ägaren till bullterriern håller bättre koll på sin hund i fortsättningen, så att det slipper hända fler gånger, det kan sluta illa annars en vacker dag. :D

(min hund blev också påflugen som valp, av en labradortik, otippat nog, och jag kan väl säga att den hunden fick sig en känga utan dess like. Vi befann oss i ett litet kök, och tiken bara tiltade helt plötsligt. Hon hamnade i köksinredningen så att säga, hemskt det också men vad gör man inte när ens hund sitter fast mellan käftarna och blodet sprutar. *ryser vid tanken*

Han klarade sig med sprucken läpp, ett hål i kinden och småsår lite här och där. Hade garanterat slutat väldigt illa om jag inte gått mellan. :D )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fy helvete att sånt händer :/ jag skulle inte att skyllt dig för nåt ifall moran had slintat upp hunden :D

hur mår valpen nu ?

och pitten ?

du har väl krävt ersättning mm ?

kan ju inte heller riktigt vara väl tränad/menaltstabilt om hunden har såndär aggresion i sig :D

Hoppas på en snabbt och bra återfiskning till både hund och ägare !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Starkt av dig att kunna hålla koll på nerverna när en sådan situation uppstår, själv vette tusan hur jag reagerat, troligtvis hade nog moran åkt fram.

Vet inte, men hur svårt skulle det vara i domstolen att gå fri om man bevisar att man stack ner mördarmaskinen i syfte för att rädda sin egen valp? själv kan jag bara se en ljus utgång men hur är det i verkligheten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns inte riktigt som att jag kan kräva någonting av hundägaren, dom va ju inte hemma och jag var ju liksom inne på deras gård. Orkar helt enkelt inte bråka,är bara glad att det inte gick värre och att jag gick på försäljar snacket och tecknade den värsta försäkringen som gick att hitta :wub:

Men satan jag visste ju iofs om det innan men man har inte riktigt råd att springa hos veterinären varje vecka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De är skyldiga att betala för alla kostnader som du fått pga att deras hund bitit din valp! Strikt hundägaransvar kallas det för. Jag antar att de visste om att du var där och arbetade?

Dessutom bör det polisanmälas, så att det i alla fall finns en notering om att hunden inte är pålitlig..

Taskigt? Kanske, men i längden kan det visa sig vara det rätta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Usch usch...... jag hade nog inte heller gått lätt åt den attackerande hunden. :blush:

Jag håller helt klart med Jämta! Ägarna till den attackerande hunden skall betala skadorna på din valp och en polisanmälan skall göras!

Hade det varit min valp som råkat ut för detta så hade jag inte tummat en mm på de strikta hundägaransvaret! Vem vet, hunden kanske gjort liknande saker tidigere (kanske finns en polisanmälning sedan tidigare?) och det kan ju hända fler gånger om inte ägarna tar sitt ansvar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo ni har säkert rätt. Pratade med hundägaren idag och han var ju givetvis helt förstörd och kunde inte be nog om ursäkt. Han visste ju om att vi var i trakterna och jobbade men som han sa så har aldrig hunden vart ute från den inhägnade trädgåden tidigare. Sixten får tyvärr spendera denna natten på djursjukhuset, vi skulle höra av oss om han inte hade börjat stödja på benet idag och eftersom han inte visade minsta lilla tendens att stödja så fick tjejen köra ner med han idag :huh: Dom kände lite på han och kunde bara konstatera att han hade väldigt ont så han skulle få morfin och då har dom han under uppsikt över natten.

Vad beträffar bullterriern hade den nog haft en tuff natt också, när jag väl fick loss den från min valp så fick den en del pryl och den hade tydligen blivit så rädd/förvirrad att den inte vart hemma på hela natten och den hade irrat runt på en hårt traffikerad väg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

usch, vilken otäck händelse :D

men träna din lille valp så fort han blir kry på att möta vuxna, stabila hundar för det är nog inte så som vetten säger att dom är vana vid äldre hundar, för detta var ingen normal tillrättavisning av äldre hund!

Hade en gråhane som blev påflugen på en utställning som valp av en gammal hane som gick förbi, våran satt lugnt vid fötterna så han kunde inte retat upp honom och efter det blev han tokgalen och klarade inte av andra hanhundar än dom som fanns i vår "flock".

Tur att inget hände med den andra hunden när han irrade omkring, tror nog du hade mått dåligt om du fått höra att han blivit påkörd... men absolut jag försvarar ditt handlande med att han fick sitt...

Hoppas valpen kvicknar till fort nu och det inte blir några större men för honom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo ni har säkert rätt. Pratade med hundägaren idag och han var ju givetvis helt förstörd och kunde inte be nog om ursäkt. Han visste ju om att vi var i trakterna och jobbade men som han sa så har aldrig hunden vart ute från den inhägnade trädgåden tidigare. Sixten får tyvärr spendera denna natten på djursjukhuset, vi skulle höra av oss om han inte hade börjat stödja på benet idag och eftersom han inte visade minsta lilla tendens att stödja så fick tjejen köra ner med han idag :D Dom kände lite på han och kunde bara konstatera att han hade väldigt ont så han skulle få morfin och då har dom han under uppsikt över natten.

Vad beträffar bullterriern hade den nog haft en tuff natt också, när jag väl fick loss den från min valp så fick den en del pryl och den hade tydligen blivit så rädd/förvirrad att den inte vart hemma på hela natten och den hade irrat runt på en hårt traffikerad väg.

Det blir oftast väldigt dyrt om hunden även skall vara inlagd och på de kommer att valpen kanske är "förstörd" för framtiden. Sånt kan man idag inte veta, så de minsta ägarna kan göra är iaf att betala vet. kostnaderna. Att sedan bullterriern haft en jobbig natt.....de var ju rätt självförvållat!

Nu är de inte alls på samma plan denna historia men min hund råkade under bus med en annan hund igår riva sönder en stor blomkruka för grannen......är rätt självklart att jag ska ersätta den krukan (som tyvärr inte är köpt på en speciellt billig affär). Men de var min hund som rev sönder den alltså är de jag som får stå för kostnaden!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag vara asnegativ och dum..

Ponera att du aldrig får ordning på din jycke, den blir hundrätt och labil alt får en infektion i själva leden som gör den trebent. Du vänder dej till ditt försäkringsbolag för att du vill ha ut ersättning för veterinärnotan som med tiden blivit avsevärd.. De kommer då att avkräva en polisanmälan. Den kan du iofs göra i efterskott men hellre nu när händelsen är färsk än senare..

Jag hade tveklöst anmält detta direkt, fan vet vart det hamnar med din hund. Undantaget är om givetvis om man avslutat hunden direkt samt grävt ned den :D

Har för mej att såna här ärenden ofta hamnar i att var och en ersätter skador på sin egen hund men oavsett så är det iaf bra att ha det dokumenterat i någon utsträckning.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering om hur det går med Sixten.

Idag på förmiddagen ringde veterinären och medelade att dom tänkte söva honom för att kolla om inflamationen gått in i leden. Tack och lov fick dom ut klar ledvätska så den hade inte spridit sig. Så idag på em var jag och hämtade en ganska trött och lite vimsig hund. Till sken hör att vi ska åka till London över helgen och det är ju just typiskt första gången jag ska lämna iväg honom så händer nåt sånt här. Så nu får morsan och farsan agera hundvakt/veterinärer. Nu äter han smärtstillande och anti-inflammatoriska tabletter så nu hoppas vi det blir bättre. Nu får han även träffa våra taxar där hemma som han känner sen innan, dom tycker på intet sätt att han är rolig men dom är ju stabila och håller han sig på sin kant så låter dom han va alltså vet han var han har dom. Hoppas att det kan va br för honom. På sjukhuset hade han varit helt normal mot alla dom andra hundarna bara vftat på svansen och vart glad så jag hoppas att händelsen inte sätter några spår.

Fick också en hälsning från en av sköterskorna att han måste lära sig skillnaden mellan älg och häst, han hade ju tydligen skällt ut varenda häst efter notor där :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick också en hälsning från en av sköterskorna att han måste lära sig skillnaden mellan älg och häst, han hade ju tydligen skällt ut varenda häst efter notor där :D

finns en stor låga i den lilla vovvens hjärta :rolleyes: den kommentaren blev dagens bästa i mitt tycke :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sånt där gör mig ruggigt förbannad kan man inte lita på att hunden inte ger sig på andras hundar eller mänskor så SKA dom va kopplade även om dom är i sahara.

Hoppas din hund tillfrisknar fort.

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Inte kul med hundfight...Min jämthund blev attackerad av en karelare under älgjakten förra hösten. Vi hade skjutit en kalv och var i färd att ta ur den. Min hund stod bunden vid ett träd och helt plötsligt kom en karelare och bara flög på jämten. Så arg som jag var då har jag nog aldrig varit. Jag vrålade som en galning och kastade mig in i hundslagsmålet. Tillslut fick jag in en träff med kängan i röven på karelaren och han avbröt sina attacker. Då tog jag tag i nackskinnet och tryckte ner han i backen. Jag hade ett extra koppel i fickan så det åkte på och så fick han sitta och skämmas vid ett annat träd. Det hela var över på några sekunder men min hund hade ändå blivit biten under ögat. Han hade kunnat bli blind om bettet träffat ögat! ^_^

Sen börja man tänka efter och inser att man hade kunnat bli biten själv. Men när sinnet rinner till och adrenalinet pumpar tänker man inte så långt. Min kompis som också var där hade stått helt förstummad och sett på. Han sa sen att han inte visste vem han skulle vara rädd för. Mig eller hundarna. :)

Jag visste vem som var ägaren så han fick komma och hämta sin hund. Den hunden dog senare den hösten men till det är jag oskyldig. Jag lovar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte kul med hundfight...Min jämthund blev attackerad av en karelare under älgjakten förra hösten. Vi hade skjutit en kalv och var i färd att ta ur den. Min hund stod bunden vid ett träd och helt plötsligt kom en karelare och bara flög på jämten. Så arg som jag var då har jag nog aldrig varit. Jag vrålade som en galning och kastade mig in i hundslagsmålet. Tillslut fick jag in en träff med kängan i röven på karelaren och han avbröt sina attacker. Då tog jag tag i nackskinnet och tryckte ner han i backen. Jag hade ett extra koppel i fickan så det åkte på och så fick han sitta och skämmas vid ett annat träd. Det hela var över på några sekunder men min hund hade ändå blivit biten under ögat. Han hade kunnat bli blind om bettet träffat ögat! ;)

Sen börja man tänka efter och inser att man hade kunnat bli biten själv. Men när sinnet rinner till och adrenalinet pumpar tänker man inte så långt. Min kompis som också var där hade stått helt förstummad och sett på. Han sa sen att han inte visste vem han skulle vara rädd för. Mig eller hundarna. ;)

Jag visste vem som var ägaren så han fick komma och hämta sin hund. Den hunden dog senare den hösten men till det är jag oskyldig. Jag lovar....

Man får oanade krafter när hundar slåss! ;)

Jag i princip lyfte bort min förra hund (55 kg) när han slogs en gång. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur går det för Sixten? :)

Jodå tackar som frågar. Han har hämtat sig förvåtnatsvärt bra, verkar inte som den lille krabaten ens kommer ihåg det längre för han reagerar precis som en valp ska göra vid möte med andra hundar så jag är väldigt lättad. Den fysiska skadan gjorde också otroligt snabba framsteg när veterinären väl konstaterat att inflamationen inte gått in i leden. På en natt gick han från att inte stödja öht till att på morgonen/fm stödja lätt för att senare på kvällen springa på det dock lite haltande. Och bara 5-6 dagar efter attacken märktes det ingenting. Så nu är det nya mål i sikte i helgen la ag tex hans första blokspår och det gick som en dans :D:lol::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...