Hoppa till innehåll

Hälsingar på jaktsnack


sealhunter

Recommended Posts

Sydösthälsing som sätter predatorjakten i främsta rummet, och sedan älgjakten.

Har en fru som också jagar, men då enbart älg och björn som hundförare med våran jämte.

Iofs så är vi på väg att bli upplänningar nu, då vi köpt en gård i norduppland, det blir ju 2 år med studier i Uppsala för oss, med början till hösten, så då kändes bättre att flytta ner dit.

Kommer att stycka av vår nuvarande gård och behålla skogen och stugan, måste ju tänka på jakten... ;)

Obotlig bygelfanatiker, enskottsfreak och bågjägare dessutom. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Centrala Hälsingland... Om nu Hälsingland kan kallas centralt?

Jagar lite av allt, men lägger 30dar på älg... Saknar rådjursjakten med drivande hund.

En allmän fråga till Hälsingar: Hur ser Kronstamen ut hos dig? Här finns dom sporadiskt men ökar.

vadfalls Kråkskräcken! Flytta? Våffer? Berätta

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Centrala Hälsingland... Om nu Hälsingland kan kallas centralt?

Jagar lite av allt, men lägger 30dar på älg... Saknar rådjursjakten med drivande hund.

En allmän fråga till Hälsingar: Hur ser Kronstamen ut hos dig? Här finns dom sporadiskt men ökar.

vadfalls Kråkskräcken! Flytta? Våffer? Berätta

Tomas

Jo därför att både jag och frun ska plugga i Uppsala i 2 år, och med häst och hund och en son som ska börja tvåan i gymnasiet i Uppsala, så blir det bästa lösningen, sen får man ju mer jaktmarker på köpet. :P

Men som sagt, vi styckar av gårdcentrat på den gård vi har nu, och behåller skogen och stugan i skärgården, tar ju under 2 timmar att åka upp när man ska jaga, och sen är det ju året runt standard i stugan, och den ligger på jaktmarken, så det

blir kalas att bo där när det är älgjakten, och all annan jakt också för den delen. B)

Angående kronhjort så har jag inte sett röken av en sån här, finns det överhuvudtaget kronhjort på östra sidan av E4 stängslet ?

Skulle vara förbannat kul om det kom hit såna också, alla dagar i veckan jag har kron i min skog, än gris..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En allmän fråga till Hälsingar: Hur ser Kronstamen ut hos dig? Här finns dom sporadiskt men ökar.

Tomas

Kron har inte vi alls kring Bollnäs, fanns några enstaka rymlingar från ett hägn förut men det var ett tag sedan. Vore ju inte helt fel med sådana! Håller med kråkskrämman, hellre hjort än gris!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Harmånger har på sin tilldelning av kronhjort i år 4+4+4 skjutit 3 hjortar varav en kapital 3 hindar och 3 kalvar.

En av dessa har jag lyckats nedlägga.

Jättendal vet jag inte på rak arm vad dom har i tilldelning men jag vet att det är någon skjuten där också.

Övriga nordantig kan jag lämna rapport om i mitten på veckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma här, kronviltet är ju ett riktigt häftigt vilt :blink: . Ge dom en spark mot Bollnästrakten är ni snäll :lol:

Ja prexis !

Där uppe blir dom ju bara vargkrubb i alla fall.. :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här utanför hudik så finns det en stam av kronhjort och ett av områderna som jag jagar på ingår i ett hjortskötsel område.

Såg 7st förra veckan men på fel omr.

Mvh P

Jag tror det var 10 st i Finflo i förra veckan och det är väl inte så långt från ditt område?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hallå en hälsing här oxå! bor utanför hudiksvall i norrbo. jagar istort sett bara rovdjur, främst räv med min finnstövare kim har en finnevalp oxå som verkar lovande på räv...blir endel grävling för min tax/tyskterrier bill med...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hallå en hälsing här oxå! bor utanför hudiksvall i norrbo. jagar istort sett bara rovdjur, främst räv med min finnstövare kim har en finnevalp oxå som verkar lovande på räv...blir endel grävling för min tax/tyskterrier bill med...

Å du kanske var med på rävjakten i jättendal?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det var 10 st i Finflo i förra veckan och det är väl inte så långt från ditt område?

Finflo gränsar mot Hög där jag jagar såg mina hjortar i forsa som tyvär inte ingår i hjortområdet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å du kanske var med på rävjakten i jättendal?

japp var där men hunden funka dåligt var lite yr efter sövningen dagen före....kul iallafall att han tog kalla lo spår i flera kilometer....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En till hälsing :o

Bor i norrbo är väl en all ätare jagar allt men mest rådjur med tysken och så blir det lite älg jakt med jämten

Nu laddar man för den årliga räv jakten i norrbo bara att pm mig om man är sugen på räv jakt i slutet av februari

Det blir väl 10-15 stövare god soppa på dagen och bankett på kvällen

Mvh jörgen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...