Hoppa till innehåll

ungdomstråden


first_clas

Recommended Posts

tänkte höra lite ang hur ni i andra kretsar arbetar med aktivera ungdomar, som riksjägare och snart även med uppdrag för sjf vägar i ungdoms frågar kan det vara bra reflektera lite med övrig.. är med i båda förbunden dock,men tyckt riksjägarna bakat upp mig otrligt mycket bättre och känslan att inte bara varit ett nummer på pappret aldrig in funnit sig...

#tycker redan innan jag fått uppdraget att det handlar om värva inte värna ungdomarna och aktivera dom,alltså vad jag själv fått för fattning..

#verkar som våran krets har bra antal medlemmar ca800st, dock utan gehör på nått och ställer sig gärna inte in när det är olika möten och föredrag typ erik b från rävas kennel var och föreläste om björn så kom hela 45st och hälften var ikket medlemmar vilket inte ska betyda nått men ändå..

#hemsida kommer komma sägs det vilket är ganska 1990 tänk...

hur jobbar ni??

jag kommer nog satsa på få mycket mer småvilts intresse och ge chansen till olika jakter för dom få jag ändå tror kommer nappa,,specielt rävjakt och grytjakt i synnerhet då jag inte vill vara ensam om att jaga dom här uppe,alltså kan vi gynna främst fågel jägarna som främsta aktiva hära

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag saknar verkligen någon äldre att följa med ut.

Visst har jag licens, men de är ju mark och erfarenhet man saknar.

Tyvär verkar de inte vara så många som tar med sig ungdomar ut här i sollefteå:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag saknar verkligen någon äldre att följa med ut.

Visst har jag licens, men de är ju mark och erfarenhet man saknar.

Tyvär verkar de inte vara så många som tar med sig ungdomar ut här i sollefteå:lol:

nä har nog oxå varit med om samma fast i sthlm, dyrt och jävligt, men hur ser dina förbund ut? vad erbjuder dom dig och vad saknar du från dom???

tyvärr finns det kvar hos vissa att man inte delar glädjen utan att tro man måste dela köttet då... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nä har nog oxå varit med om samma fast i sthlm, dyrt och jävligt, men hur ser dina förbund ut? vad erbjuder dom dig och vad saknar du från dom???

tyvärr finns det kvar hos vissa att man inte delar glädjen utan att tro man måste dela köttet då... :D

tyvär har jag inte sett någon annons om ungdomsjakt eller liknande.

Jag har också annonserat här på forumet om någon i min trakt som ja kan följa med,men de verkar inte vara någon från trakten här inne på forumet:(

Man får helt enkelt klara sig själv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.jagareforbundet.se/lan/mittnorr...dom/default.asp

ser att det är uruselt som vanligt mycket snack och lite verkstad...tyvärr..

dock har jag min förre ägare till bilen som bor iofs kramfors som gärna tar hjälp med en grythund när du fått igång hunden,,han har även 2 stövare vars en driver räv hellre än husses önskan... han jagar mycket oxå på stora marker

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.jagareforbundet.se/lan/mittnorr...dom/default.asp

ser att det är uruselt som vanligt mycket snack och lite verkstad...tyvärr..

dock har jag min förre ägare till bilen som bor iofs kramfors som gärna tar hjälp med en grythund när du fått igång hunden,,han har även 2 stövare vars en driver räv hellre än husses önskan... han jagar mycket oxå på stora marker

jasså låter intressant. finns han här på forumet eller?

Ja de är helt klart uruselt. Men de blir kul hur dom löser det om 30 år:) då ska dom se att jägarantalet är mkt mindre om dom inte tar tag i ungdomsverksamheten nu. Varför inte bara ta med några ungdomar på harjakt eller rådjursdrev? perfekt jakt för ungdomar ju.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

zorox.. såg ditt pm, återkommer där.

Försök att låta bli att svara i den här arean, FC har ställt frågan till just SJF så låt dem försöka reda ut begreppen.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

First Clas,

jag är inte helt säker på vad du frågar efter... men skall försöka svara. Hur kretsar och länsföreningar lägger upp sitt ungdomsarbete varierar oerhört mycket. I en hel del fall är vi alla ense om att man borde göra mer... Inte sällan faller goda ambitioner på att det är samma människor som drar lasset, eller rättare sagt lassen, inom en massa olika områden. Samma personer sitter i styrelsen, är skjutinstruktörer, hundsinstruktörer, ungdomsansvariga, jaktledare osv. Till slut räcker inte tid & ork till helt enkelt, och då är det tyvärr ofta samma frågor som hamnar i kläm.

Vi jobbar just nu aktivt med frågon om hur vi bättre skall introducera de som börjar med jakt i jaktlagen, och även med ungdomsfrågan. Det kommer att komma en del nya grepp inom kort!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo varit prat om länge att det SKA göras nått men ännu står vi kvar med en föråldrande jägarkår plus sviktande medlemsantal iaf för Sfj,,,

men som ungdomsansvarig vad har man för skyldigheter riktigt? alltså är syftet att knyta nya medlemar eller knyta in jakt intresserade,,

vet ej själv om jag räknas ännu som ungdom(25år) men känner själv att man ska betala 450kr för nått man inte får nått av och en tidning som står mest om politik och älgar/rådjur osv,visst känns inte det så lockande om vi tänker kalle 19år med studiemedel,, så är det idag,samma sak plus en jävligt uppåtgående tidning får man för halva priset i andra förbundet som även skriver lite väl mycket från ämnet jakt ska vara kul... går juh inte att sätta ansvaret på endast en simpel ungdomsansvarig i flen då,utan förbundet så brister eller hur??

finns det nån tankeverksamhet för just ungdomsfrågorna?? alltså årsmöte eller dylikt, ett steg i rätt riktning är väl kunna förmedla sig via detta forum men tror dock dom flesta som hittar hit hört det från en vän osv, gäller juh leda in dom igenom att dom får ut nått av det vilket jag kollat och ännu inte funnit...tacksam för svar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska bara börja med att döda några myter:

Jägarkåren blir inte äldre. De svenska jägarna har haft samma medelålder, med en variation på decimalen, i över 50 år.

Vårt medlemsantal sjunker, men långsammare än antalet jägare. Vilket innebär att vi aldrig någonsin har haft så stor del av jägarna som medlemmar som vi har idag.

FC: Som ungdomsansvarig så får du nog ta ett snack med din styrelse om vad som förväntas av dig. Vill du lära dig mer så har vi ett antal varianter på ungdomsledarutbildningar som du kan gå. Brukar kunna vara en bra början... Du verkar inriktad på att ta med ungdomar på jakt, det är en variant. Vi brukar försöka börja tidigare med ungdomar som går i mellanstadiet och då arbeta i skolorna. Men där du håller till kanske det inte behövs då många säkert har en sund inställning och medvetande om jakt med sig från början.

Som en början kan du surfa in här:

http://www.jagareforbundet.se/ungjagare/

Där finns en hel del material och tips...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

First Class,

från den nationella nivån jobbas det huvudsakligen med att fram materiel, utbildningar och att utbilda dem som sedan skall utbilda ledare i nästa led. Under förra året utbildades ungdomsledare som nu skall jobba med kretsinstruktörer och ledare. Dessutom jobbar vi aktivt med att få in jakt & viltvård i skolan i betydligt större utsträckning än förut.

Ute i landet skall verksamheten ske genom kretsarnas och länsföreningarnas arbete. I vanlig ordning handlar det i första hand om ideellt arbete, och det är vare sig lätt eller önskvärt att kräva en viss arbetsinsats... Väck frågan i krets och länsförening, samt försök samarbeta är mitt råd. Upplever man som du att det är "mycket snack och lite verkstad", och själv har intresse för frågan, så har jag väldigt svårt för att tro att man inte tas emot med öppna armar. Ungdomsfrågan är en av de frågor som alla är överens om är viktig, men där det ofta i slutändan inte blir så mycket verksamhet. Det finns till och med ofta avsatta medel hos länsföreningar och kretsar som inte utnyttjas, pga brist på frivilliga instruktörer.

När det gäller vad man erbjuds från den andra jägarorganisationen tänker jag inte ta någon debatt med dig, även om jag som du förstår tycker att man får en hel del för sitt medlemskap hos oss. Tycker du att Svensk jakt bör ha en annan inriktning så tycker jag att du bör maila deras redaktion, och vill man inte ha tidningen kan man ju vara medlem utan tidning.

I den här frågan ser jag hur som helst ingen som helst anledning till att vi inte skulle kunna samarbeta på lokal nivå; vi vinner alla på en stor jägarkår!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack för svar..

ps testa göra en omröstning om vilka jakttidningar som är bra och som folket här på sidan läser., satsar mina kallingar på att svensk jakt inte är bland dom 3 första!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

FC: Visst kan vi göra en sådan undersökning men man ska ha klart för sig att folket på en dylik sida INTE är ett representativt urval av den svenska jägarkåren... Vi gör hela tiden läsarundersökningar och de ser minst sagt bra ut.

Vad gäller Svensk Jakt så ska man komma ihåg att det är en förbundstidning som inte alltid kan slå helt vilt åt alla håll och skriva vilka lögner som helst. Dessutom håller den på att göras om.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tittar man runt på olika kretsars hemsidor inkl min egen annordnas ungdomsfrämjande arrangemang men jag tycker inte det verkar vettigt, vad ger en skyttedag och korvgrillning?

Det enda rätt i mina ögon är fadderverksamhet, där kretsarna aktivt jobbar med att slussa ut unga direkt ut i jaktlagen!

En kontaktperson i kretsen som kontaktar kretsens jaktlag som är villiga att ta emot en ungdom, jaktlag öppna för idéen får en "tilldelad" person, deltar ex utan att jaktlaget måste köra och hämta/lämna, sköter sig personen slussas vederbörande in i laget på ett naturligt sätt, om inte kontaktas kontaktpersonen som tar dialogen med ungdomen hur man hittar en lösning på problemet.

Tror helt klart att unga jägare måste "fostras" in i jakten precis på samma sätt som många andra äldre blivit sedan urminnes tider...bättre med kvalite än kvantitet!

En snabb titt i vår krets A-licenslista konstaterar snabbt att "vi" lätt skulle kunna omsätta 15 unga jägare direkt ut i verkligheten :blush:

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr var du inte först med den idén Hylsan. Vi ska testa ett identiskt upplägg till hösten i några län...

Du vet min ålder så det vore 17 om jag va den förste...hur har det gått med deras uplägg *nyfiken*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi testa lite olika lösningar för att kunna jämföra men i grunden så skiljer det mellan om man kan stå själv på pass eller måste ha en uppsiktare med sig. Tanken är att om man är medlem (inte minst för försäkringarnas skull) så erbjuds man ett visst antal jakter varje höst. Det stora jobbet är att hitta platserna, gubbarna är inte alltid gästfria...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi testa lite olika lösningar för att kunna jämföra men i grunden så skiljer det mellan om man kan stå själv på pass eller måste ha en uppsiktare med sig. Tanken är att om man är medlem (inte minst för försäkringarnas skull) så erbjuds man ett visst antal jakter varje höst. Det stora jobbet är att hitta platserna, gubbarna är inte alltid gästfria...

Linkis, om alla kretsars årsmöte haft det som en punkt, att sondera antalet "ungdomplatser" till nästkommande höst, hur många tror du att vi kunde haft möjlighet att slussa ut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har faktiskt redan testats... Inget vidare resultat. Allt hänger på att någon kan marknadsföra idén. Ungefär som att sälja dammsugare skulle jag tro... Så med rätt marknadsföring skulle det definitivt ge massor av platser. Vi jobbar på lite olika lösningar just nu så får vi se vilken som funkar. Tyvärr tror jag inte AB är försökslän men väl Uppsala...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har faktiskt redan testats... Inget vidare resultat. Allt hänger på att någon kan marknadsföra idén. Ungefär som att sälja dammsugare skulle jag tro... Så med rätt marknadsföring skulle det definitivt ge massor av platser. Vi jobbar på lite olika lösningar just nu så får vi se vilken som funkar. Tyvärr tror jag inte AB är försökslän men väl Uppsala...

Oki, trist om det sitter ungdomsansvariga som inte besitter egenskapen att engagera jaktlagen, beklagligt isf!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte vad som är mest trist, ingen ungdomsansvarig eller en oengagerad ungdomsansvarig. Båda fallen är tyvärr rätt vanliga...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte vad som är mest trist, ingen ungdomsansvarig eller en oengagerad ungdomsansvarig. Båda fallen är tyvärr rätt vanliga...

Håller med, skall lobba på mitt håll...det borde/måste funka mkt bättre än "dagens" system!

/Vänligen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har det kommit 4 "häften" med förslag på det du efterfrågade FC. Finns att ladda ned eller beställa gratis.

http://www.jagareforbundet.se/ungjagare/De...&path=19082

Det som finns i häftena är beprövade övningar som visat sig fungera tidigare så det är ingen pappersprodukt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har det kommit 4 "häften" med förslag på det du efterfrågade FC. Finns att ladda ned eller beställa gratis.

http://www.jagareforbundet.se/ungjagare/De...&path=19082

Det som finns i häftena är beprövade övningar som visat sig fungera tidigare så det är ingen pappersprodukt...

Ska printa ut dem och ta med till dagis när jag ska hämta små terroristerna.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...