Hoppa till innehåll

Valpen hemma


Pitepalt

Recommended Posts

Det som är mest frustrerande nu är allt annat hon pysslar med när man är ute. Hon skäller på småfåglar, letar ben, badar osv. osv. Hur håller man humöret uppe? Försöker att inte ställa så mycket krav nu i början men det är svårt när hon är på samma punkt i 10min. Visst växer det här bort?? B)

känner igen detta :D men visst växer det bort när poletten trillar ner ordentligt frågan är bara när det inträffar :D det är det som är lite spänning med hundar tycker jag iallafall man vet att poletten kommer trilla ner men inte när... tänk på att det är en jämte du har skaffat = valpig läääänge i beteendet (enbart baserat på min erfarenhet av dom). Får se det positivt du får mycket frisk luft... tips ta med en bra bok när du är ute...

När jag var ute med min i morse på en snabb runda innan jag åkte till jobbet tvärstannade hon 10 m framför mig och det kom ett morrande som jag aldrig hört :D sen började hon skalla så jag tänkte sjutton nu när man ska iväg men men det får bli som det blir hon vågade sig inte fram så jag gick sakta framåt för att ge henne stöd när jag sedan ser vad det är hon skäller o morrar åt... en ormbunke som det vindar lite i :D men det räckte att jag gick fram så kom hon efter och såg nästan ut som hon skämdes...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svar 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Pitepalt

    23

  • veronika

    12

  • Tofflan

    5

  • Pertan

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu har det hänt grejer. Sköts en ko för henne i lördags. Kon tog hon upp 08.55 och det gick ca 300m och sen var det fast. Problemet var att det var 150 m utanför jaktgräns. Smög mig in på ca 250m och avvaktade på linjan. När hon skällt i nära 3 timmar så börjar det gå in mot markerna igen. Passerar åt fel håll från mig och hinner inte få någon skymt av vad det var. Sakta gångstånd i ca 1 km innan hon går rakt på en passare. Lite halvt reserverad är hon för älgen som ligger och sparkar men efter att tiken har kopplats och fångskott är skjutet så är det full luggning som gäller.

Igår fick hon upp 4 älgar. Ko + dubbelkalv och en fjoling. En passare skjuter en av kalvarna som faller. När kalven slutar sprattla så hakar hon på resterande djur som skenar. Hon avbryter efter 2,7 km och kommer bakspåren tillbaka. Tyvärr hann hon inte få fast dom innan kalven sköts. Nu blir det vila så hon får smälta det här och sen ska jag ut på kalvjakt och då ska det stå pall innan jag skjuter

Inte så pjåkigt för en 8½ månaders valp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt grejer. Sköts en ko för henne i lördags. Kon tog hon upp 08.55 och det gick ca 300m och sen var det fast. Problemet var att det var 150 m utanför jaktgräns. Smög mig in på ca 250m och avvaktade på linjan. När hon skällt i nära 3 timmar så börjar det gå in mot markerna igen. Passerar åt fel håll från mig och hinner inte få någon skymt av vad det var. Sakta gångstånd i ca 1 km innan hon går rakt på en passare. Lite halvt reserverad är hon för älgen som ligger och sparkar men efter att tiken har kopplats och fångskott är skjutet så är det full luggning som gäller.

Igår fick hon upp 4 älgar. Ko + dubbelkalv och en fjoling. En passare skjuter en av kalvarna som faller. När kalven slutar sprattla så hakar hon på resterande djur som skenar. Hon avbryter efter 2,7 km och kommer bakspåren tillbaka. Tyvärr hann hon inte få fast dom innan kalven sköts. Nu blir det vila så hon får smälta det här och sen ska jag ut på kalvjakt och då ska det stå pall innan jag skjuter

Inte så pjåkigt för en 8½ månaders valp

super grattis till lyckat älgarbete för unghunden :D:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt grejer. Sköts en ko för henne i lördags. Kon tog hon upp 08.55 och det gick ca 300m och sen var det fast. Problemet var att det var 150 m utanför jaktgräns. Smög mig in på ca 250m och avvaktade på linjan. När hon skällt i nära 3 timmar så börjar det gå in mot markerna igen. Passerar åt fel håll från mig och hinner inte få någon skymt av vad det var. Sakta gångstånd i ca 1 km innan hon går rakt på en passare. Lite halvt reserverad är hon för älgen som ligger och sparkar men efter att tiken har kopplats och fångskott är skjutet så är det full luggning som gäller.

Igår fick hon upp 4 älgar. Ko + dubbelkalv och en fjoling. En passare skjuter en av kalvarna som faller. När kalven slutar sprattla så hakar hon på resterande djur som skenar. Hon avbryter efter 2,7 km och kommer bakspåren tillbaka. Tyvärr hann hon inte få fast dom innan kalven sköts. Nu blir det vila så hon får smälta det här och sen ska jag ut på kalvjakt och då ska det stå pall innan jag skjuter

Inte så pjåkigt för en 8½ månaders valp

Jätte grattis!

Visst är det en av livets absoluta höjdpunkter när unghundarna börjar leverer :) a

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Nu drar jag inte för stora växlar av det här men helt klart var det en grymt härlig hälg. Nu vill jag bara skjuta själv också :) .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hon har haft lite fuffens för sig på senaste tiden. Har varit allt för ivrig och älgarna skenar. Förra helgen funkade det dock bättre igen och det blev ståndskall på ko och kalv. Efter 15 min flyttade det sig en kilometer och förnyat ståndskall. Tyvärr på fel mark så det var bara avvakta. Tyvärr kom hon tillbaka efter ca 1 timme. Misstänker att hon började undra vart jag var för hon var nu ca 3 km från där hon lämnade mig. Jaja det blev en bra avslutning på älgjakten för våran del. Hon har kommit på det här med att hitta älg och det känns lovande.

Nu väntar vila och sen ska jag försöka få henne till nån utsällning

Längtar redan till nästa höst för det är då det gäller :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att "lampan" tänts för henne :D Tycker nog inte att du ska säga att hon tyvärr kom tillbaka efter en timma till dig det var ju super gjort, enligt mig :huh: , det visar att hon vill jaga med dig och inte ensam. hade du varit närmare hade hon säkert endast släppt för att komma och säga hej och sen på´t igen. Och hon är ju inte sååå gammal ännu tiden finns helt klart för henne att våga stå längre själv.

Grattis iallafall till en duktig unghund ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Längesen jag skrev i tråden eller på forumet öht. Har varit lite för bra skotersäsong för att sitta inne och dega ;)

Tänkte bara uppdatera lite.. 3 av kullsyskonen har ställts ut redan och alla 3 har fått 1or och en ck. lindrig men ändå. Har anmält min till boliden i maj. Någon mer som ska dit och ställa ut?

Tvärr har en preliminärröntgats i 5e månaden och visat sig ha ed. Visserligen lindrig men ändå :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...