Hoppa till innehåll

950 yards


farmer_boy

Recommended Posts

snyggt skott om det vore på en tavla, skjuta på levade djur på det här avståndet är inte ok

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det här fungerar

950 yards = 868.68 meters

Visst fungerar det, beror förstås lite på vad man har för vapen. Jag har själv skjutit på liknande avstånd och även längre avstånd än så, men det var på tavlor!

I övrigt stämmer jag in i kören om att det är förkastligt i seriösa jaktsammanhang.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig klart tveksam till om det kan stämma. Jag får det till ungefär 1,1 sekund känns väldigt snålt med en så stor kula...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det bantiden du funderar över?

1,1 sek

Nåväl här är en artikel med vildkatt makaren själv, han känns ganska trovärdig i sig,

http://longrangehunting.com/articles/338-edge-1.php

Jag körde kalibern med en 300 grains SMK i PCB och fick ganska exakt 1,20 sek som bantid för kalibern med en utgångshastighet på 850 m/s dvs lite på den konservativa sidan, det känns som om filmen är inom ramen för avvikelser med mera.

Men jag förstår vad du menar Humlegaard

Fantastiskt duktig skytt, moralfrågor diskuterar jag inte längre på öppna fora.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det var det. Jag har inga egna beräkningar jag jämförde mina egna flygtider i kaliber .30 för 800m och då tyckte jag det var i underkant med 1,1 sekund.

Skitsamma, kul att fundera kring. Jag saknar verkligen långhållsskyttet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Humlegaard,

jag vet att det egentligen är intermediate range men upp till 600 meter är tokkul, synd bara att man så sällan får vara där och skjuta,

våra .30 cal kulor har lite klent med ork om man inte talar 175/200 grains SMK från stora magnum .30 kalibrar,

en 338 Edge är ett "mönster" till kaliber.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt duktig skytt, moralfrågor diskuterar jag inte längre på öppna fora.

Inte jag heller :) och med tanke på det så funderar jag även starkt på att lägga ner min jaktdagbok till hösten.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller :) och med tanke på det så funderar jag även starkt på att lägga ner min jaktdagbok till hösten.

/Micke

Tja du är ju mod så det kanske är bäst att låta bli,

för egen del kommer jag bara att låta bli att redovisa en del detaljer som jag anser vara oviktiga.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte jag heller -_- och med tanke på det så funderar jag även starkt på att lägga ner min jaktdagbok till hösten.

/Micke

Nej det gör du så fan heller! Vad ska vi annars sitta och tråna efter om vi inte får läsa om dina bravader i skogarna där det står en bock i varje buske. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det gör du så fan heller! Vad ska vi annars sitta och tråna efter om vi inte får läsa om dina bravader i skogarna där det står en bock i varje buske. -_-

Precis !

Tänk om, tänk rätt Micke ! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej det gör du så fan heller! Vad ska vi annars sitta och tråna efter om vi inte får läsa om dina bravader i skogarna där det står en bock i varje buske. :D

-_- vi får se,altenativet är att censurera allt över 100m för husfridens skull.

Någon bygelbock blir det säkert i skogen.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

B) vi får se,altenativet är att censurera allt över 100m för husfridens skull.

Någon bygelbock blir det säkert i skogen.

/Micke

Du kanske bara behöver ljuga lite liksom ;) . Alla avstånd behöver ju kanske inte vara med om det finns några stollar som kritiserar. Det är ju bara att läsa din dagbok för att inse att här har vi en av de seriösaste jägarna på den här sidan.

Vi håller på dig Micke och hoppas verkligen att få gotta ner oss i din dagbok snart igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...