Hoppa till innehåll

Bra ammunition till 6,5*55?


Hinkraka

Recommended Posts

11 hours ago Wizard sa:

Det har nämnts att ammunitionen är en bråkdel av vad det kostar att jaga och det stämmer mycket bra!

Och jag bestrider inte det påståendet.

11 hours ago Wizard sa:

men när du skall jaga så är det andra premisser som gäller och då är inte billigaste ammunitionen rätt väg att gå. Det tror jag nästan 100% av alla här skriver under på, med undantag för någon obstinat jävel :P 

Och jag bestrider inte det påståendet heller, men jag har tidigare i en annan tråd frågat om vilken ammunition jag skall använda för räv, och fick då till svar att Hordany V-Mmax är rätt ammo för ändamålet. Och om man skall tro tillverkaren (det finns flera tillverkare, skall väl nämnas), så är det rätt kula.

Jag har inte sett att någon ännu bestridit det påståendet och om det är riktigt, varför skall jag (ånyo) köpa plugg för 20 :- knallen, när jag kan få samma effekt från en kula som kostar ~3, 50:- knallen, det är den frågan jag ställde. Sedan lackade jag ur.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago klompdomp sa:

Man får ju se positivt på det! Det är ju jättebra att nybörjare som mig och MrT kan få råd och tips och ställa korkade frågor på forum som detta istället för att prova sig fram i skog och natur. Sen gäller det ju att lyssna också på råden också. :D

.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Wizard sa:

Absolut! Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar ;) 

.

11 hours ago Wizard sa:

Dessutom har vi så pass högt i tak här inne att alla får ha sina åsikter och filosofier, men vi skyr heller inte att tala om när någonting är riktigt obra och det var ju det som hände här... typ...

Och jag har inga synpunkter på att jag blir tillrättavisad om jag kommer med någonting felaktigt. Däremot har jag synpunkter på vilket sätt jag blir tillrättavisad, eller när jag beskylls för att ha skrivit något som jag faktiskt inte skrivit. Då lackar jag ur :angry:.

Jag är helt seriös i mina frågor och jag uppskattar sakliga och informativa svar som du Wizard, inte sällan sammanställer. Men något j*vla sandlådenivå, det klarar jag mig utan.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Joacim sa:

Jag säger inget om att man frågar och blir upplyst - ty det är det dessa forum finns till för, men när man ger själva f*n i att lyssna på råd som erfarna jägare och skyttar ger då blir jag förbannad å det grövsta. 

Mvh Joacim 

Om detta var riktat mot mig, så kan jag upplysa om att jag tar inte åt mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago sidelock sa:

Vad gäller skadeskjutningar så kommer du orsaka tillräckligt många även med bra ammunition. Den dagen du hittar benbitar men inget djur och sitter och väntar på spårhund en timme så kommer du få veta vad ågren innebär.

Jag hoppas verkligen att jag slipper uppleva det (men det är väl att hoppas på för mycket).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago pmt sa:

Tycker jag visst att du ska. Kuljakt är bara nått man gör för att fylla frysen.

Konstigt, jag trodde att jakt innebar viltvård. Men då har jag fått det om bakfoten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MrT. sa:

Jag säger inte emot, men just nu så är det (som jag redan nämnt) en månadslön som ryker inför köpet av de nödvändigaste och då har jag ännu inte köpt något sikte och några hörselskydd.

Det finns ingen som helst anledning för dig att köpa jakt ammo det första du gör, om ekonomin blir knaper vid inköp av bössa etc. 

Mitt förslag blir således att du köper ren övnings plugg ( JM / S&B) och bekantar dig med bössan, hur trycket är, olika ställningar, avstånd mm sen när säsongen börjar rycka närmare så köper du 1 ask av ett par av förslagen och ser hur dom går i just din bössa..

Men du kommer att upptäcka att vår hobby är inte en av dom billigaste;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hobbe sa:

Det finns ingen som helst anledning för dig att köpa jakt ammo det första du gör, om ekonomin blir knaper vid inköp av bössa etc. 

Mitt förslag blir således att du köper ren övnings plugg ( JM / S&B) och bekantar dig med bössan, hur trycket är, olika ställningar, avstånd mm sen när säsongen börjar rycka närmare så köper du 1 ask av ett par av förslagen och ser hur dom går i just din bössa..

Men du kommer att upptäcka att vår hobby är inte en av dom billigaste;)

Och som tur är förändrar man snabbt sin uppfattning om vad som är dyrt och billigt  om man "blir biten". 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago MagnusN sa:

Och som tur är förändrar man snabbt sin uppfattning om vad som är dyrt och billigt  om man "blir biten". 

... och oturligt nog så ska nog frun påminna en om vad som är dyrt eller billigt... <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Skånepåg sa:

... och oturligt nog så ska nog frun påminna en om vad som är dyrt eller billigt... <_<

Här hade möjligheten att köpa ammo via webbutik varit väldigt smakligt, sålänge man hinner vittja postlådan innan frugan.... tänk vad delad ekonomi och delad postlåda kan ha bitter eftersmak...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago MrT. sa:

Men uppenbarligen duger dom till att krossa lerduvor med. Och kråkfågel...

Nja, då får du ha kråkan bra nära....... Och kråkan är ganska varsk så den  håller sig gärna en bit ut, kajor kan man som regel skjuta om de kommer nära. Det finns stålplugg för banan som duger bra till kråkorna - men då får man upp lite från SteelMax-slisket. Och köra med US6or.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Joacim sa:

Här ovanför citerar jag vad allt detta började med. Du tänkte köpa V-max - ja allt bra så.

Enig !

6 hours ago Joacim sa:

När du då gjort dessa två val så återstår det att skjuta räven med jaktmatch vilket ALLA i tråden ännu så länge avrått dig ifrån - men det tar du inte till dig (vilket jag påpekat ett antal gånger redan). 

Men nu är du ju där igen !!

Hur många gånger skall jag behöva upprepa mig ? Jag har aldrig skrivit att jag skall jaga räv med jaktmatch. Var har jag skrivit det !?? Citera !!!!!!

Däremot finns det andra skribenter som säger att man kan göra det, men man bör avstå, av uppenbara skäl. Och vilket jag också gett uttryck för, jag har inte för avsikt att jaga räv med jaktmatch och jag har aldrig haft för avsikt att göra det heller, inte minst med tanke på risken med skadeskjutning.

Sedan börjar du orera och skriva en jävla massa skit igen !!

Om att jag är för snål och att rävar också är kännande varelser bla bla bla. Ja, tro faan att dom är kännande varelser !! Men det gäller väl inte Tjäder kan jag tänka utifrån ditt resonemang, eftersom det uppenbarligen går alldeles utmärkt att jaga toppfågel med övningsammunition/helmantel. Själv skulle jag föredra att använda mig av luftvärnsammunition i samband med toppfågeljakt, för att säkerställa att skottet har önskad effekt vid en direktträff och för att vara på den säkra sidan att skottet är direkt dödande , för att undvika onödigt lidande.

Däremot kan jag av egen erfarenhet berätta att jag (i den mån det inträffar) numer inte använder mask om jag skulle få för mig att meta, vilket jag gjorde när jag var betydligt yngre än vad jag är idag. Och om du undrar varför, så kan jag berätta att dom är också levande och kännande varelser, det vet var och en, som någon gång trätt en mask på en metkrok !

Om jag skulle få för mig att fiska Gädda, så använder jag mig inte av levande betesfisk heller, av precis samma anledning, det är också levande och kännande varelser. Dessutom är det numer ett lagbrott att använda sig av levande betesfisk i samband med fiske.

6 hours ago Joacim sa:

att du ens börjar din jaktliga karriär med att kategorisera räven som något mindre värt än allt annat känns sunkigt

Det är din tolkning, inget jag har skrivit. Jag betackar mig för att du (eller någon annan) projicerar felaktiga slutsatser om vad jag skriver, och sedan försöker få det till att det är jag som tänker i dessa banor.

6 hours ago Joacim sa:

och vi skulle vara tacksamma allihop om du då lyssnar och tar till dig av råden

Det tror väl självaste f**n att jag gör det, Varför skulle jag annars sitta här och skriva !??

6 hours ago Joacim sa:

Men om det nu är så knapert så kan jag inte för mitt liv begripa varför du sätter dig i sitsen med en splitt ny Tikka T3 - hade du köpt en begagnad M65

För det första; Jag har pengar att köpa allt jag behöver på ett bräde, i nyskick direkt från fabrik, kontant. Vad jag däremot inte har, är motivation att göra just det, i dagsläget.

Skälet till varför jag valde att köpa en ny Tikka är av samma anledning till varför jag inte skulle köpa en begagnad bil. Jag (tror mig veta) vad jag får för något. Det vet jag inte om jag köper en begagnad bil, eller en begagnad bössa, eftersom jag saknar kunskap i ämnet.

Dessutom vill jag inte starta min jaktliga karriär med ta ta risken och få ett slutstycke i ansiktet i samma ögonblick som jag kramar av avtryckaren för första gången, bara för att handlaren i butiken svarade jakande på frågan "är detta ett bra begagnat vapen ? " Jag är redan ful som jag är, och jag tror inte att en plastikoperation med ett slutstycke i ansiktet skulle innebära en förbättring i det avseendet.

Avslutningsvis:

Joacim, ett gott råd i all välmening. Prova någonting nytt; Tänk ! Att öppna käften utan att tänka först är som att torka sig i röven, innan man har skitit. Dessutom kan jag berätta för dig, att tänka, det är lite grann som att lära sig cykla. Det är svår i början, men när man väl lärt sig, så kan man, även om man har ett långt uppehåll.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Engelbrekt sa:

Här hade möjligheten att köpa ammo via webbutik varit väldigt smakligt, sålänge man hinner vittja postlådan innan frugan.... tänk vad delad ekonomi och delad postlåda kan ha bitter eftersmak...

ammunition är billigt...

Bössor, optik, kläder, hund är den dyra sidan..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Joacim sa:

När du då gjort dessa två val så återstår det att skjuta räven med jaktmatch vilket ALLA i tråden ännu så länge avrått dig ifrån - men det tar du inte till dig (vilket jag påpekat ett antal gånger redan). 

Nja - inte alla......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

57 minutes ago Skånepåg sa:

ammunition är billigt...

Bössor, optik, kläder, hund är den dyra sidan..

Håller din frugan med om detta?

Min har en annan världsbild, så rent ekonomiskt skulle hon nog accepterat att man jagade med övningsammo...

Men när jag ville vara duktig och köpte en ask EcoStrike så blev hon lite förvånad över prisbilden på ammunition..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.. och hur många askar Ecostrike bränner du om året? :) en ask är väl lika med en 5-6 besök med väninnorna på valfritt cafè :P

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Skånepåg sa:

.. och hur många askar Ecostrike bränner du om året? :) en ask är väl lika med en 5-6 besök med väninnorna på valfritt cafè :P

 

Jag nämnde just detta....det var som att pissa på en gås med att försöka göra denna liknelse...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Enig !

Men nu är du ju där igen !!

Hur många gånger skall jag behöva upprepa mig ? Jag har aldrig skrivit att jag skall jaga räv med jaktmatch. Var har jag skrivit det !?? Citera !!!!!!

Däremot finns det andra skribenter som säger att man kan göra det, men man bör avstå, av uppenbara skäl. Och vilket jag också gett uttryck för, jag har inte för avsikt att jaga räv med jaktmatch och jag har aldrig haft för avsikt att göra det heller, inte minst med tanke på risken med skadeskjutning.

Sedan börjar du orera och skriva en jävla massa skit igen !!

Om att jag är för snål och att rävar också är kännande varelser bla bla bla. Ja, tro faan att dom är kännande varelser !! Men det gäller väl inte Tjäder kan jag tänka utifrån ditt resonemang, eftersom det uppenbarligen går alldeles utmärkt att jaga toppfågel med övningsammunition/helmantel. Själv skulle jag föredra att använda mig av luftvärnsammunition i samband med toppfågeljakt, för att säkerställa att skottet har önskad effekt vid en direktträff och för att vara på den säkra sidan att skottet är direkt dödande , för att undvika onödigt lidande.

Däremot kan jag av egen erfarenhet berätta att jag (i den mån det inträffar) numer inte använder mask om jag skulle få för mig att meta, vilket jag gjorde när jag var betydligt yngre än vad jag är idag. Och om du undrar varför, så kan jag berätta att dom är också levande och kännande varelser, det vet var och en, som någon gång trätt en mask på en metkrok !

Om jag skulle få för mig att fiska Gädda, så använder jag mig inte av levande betesfisk heller, av precis samma anledning, det är också levande och kännande varelser. Dessutom är det numer ett lagbrott att använda sig av levande betesfisk i samband med fiske.

Det är din tolkning, inget jag har skrivit. Jag betackar mig för att du (eller någon annan) projicerar felaktiga slutsatser om vad jag skriver, och sedan försöker få det till att det är jag som tänker i dessa banor.

Det tror väl självaste f**n att jag gör det, Varför skulle jag annars sitta här och skriva !??

För det första; Jag har pengar att köpa allt jag behöver på ett bräde, i nyskick direkt från fabrik, kontant. Vad jag däremot inte har, är motivation att göra just det, i dagsläget.

Skälet till varför jag valde att köpa en ny Tikka är av samma anledning till varför jag inte skulle köpa en begagnad bil. Jag (tror mig veta) vad jag får för något. Det vet jag inte om jag köper en begagnad bil, eller en begagnad bössa, eftersom jag saknar kunskap i ämnet.

Dessutom vill jag inte starta min jaktliga karriär med ta ta risken och få ett slutstycke i ansiktet i samma ögonblick som jag kramar av avtryckaren för första gången, bara för att handlaren i butiken svarade jakande på frågan "är detta ett bra begagnat vapen ? " Jag är redan ful som jag är, och jag tror inte att en plastikoperation med ett slutstycke i ansiktet skulle innebära en förbättring i det avseendet.

Avslutningsvis:

Joacim, ett gott råd i all välmening. Prova någonting nytt; Tänk ! Att öppna käften utan att tänka först är som att torka sig i röven, innan man har skitit. Dessutom kan jag berätta för dig, att tänka, det är lite grann som att lära sig cykla. Det är svår i början, men när man väl lärt sig, så kan man, även om man har ett långt uppehåll.

 

I all välmening, du gräver din egen grav.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Engelbrekt sa:

Men när jag ville vara duktig och köpte en ask EcoStrike så blev hon lite förvånad över prisbilden på ammunition..

Och själv var jag inne på att köpa Laupa Naturalis som inte finns i klass 1 eftersom dom håller en vikt på 9,1gram. Om jag inte har missförstått det hela, så uppnår en kula på 9,1 gram inte den anslagsenergi som krävs för att komma upp i klass 1. Och den ammunitionen kostade dubbelt mot vad Laupa Mega kostar, men jag hade köpt den ändå, bl. a för att minimera köttförlusten, trots att jag är en snål jävel,...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago sidelock sa:

I all välmening, du gräver din egen grav.

Jag tar den risken. Tack för omtanken...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Mad Mike sa:

Jag gillar inte riktigt tonen som utvecklat sig i tråden så mitt tips är att alla tar ett steg bakåt och andas till 10 innan nästa inlägg.

Jag håller med dig och jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig på det sätt jag gjorde, men jag blev så ända in i aftonsången förbannad ! 

Ingen skall tro att jag inte tar detta med jakt och "målskjutning" på levande varelser på största allvar, för det gör jag.

Jag hoppas också att ingen framdeles ifrågasätter det så att jag ånyo tvingas förklara mig, det är tidsödande att behöva förklara sig upprepade gånger. Jag ställer frågor i ämnen jag saknar kunskap om, och uppskattar saklig information, som är kopplat till frågeställningen. 

Men jag menar allvar när jag säger att jag inte metar med mask. Jag brukar fiska med fluga eller spinn istället.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är lite nyfiken på var man kan hitta färdigladdad V-max för 3,50 smällen? Sen är jag lite nyfiken på resonemanget med att du har pengar att köpa allt på ett bräde men saknar motivation, men sen tycker du det är dyrt att lägga 20 spänn på att skjuta en räv?? En räv som förmodligen äter upp DITT kött som du kunde fått..........beträffande köttsnålheten du nämnde.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...