Hoppa till innehåll

Vad gör jag för fel


miss_winchester

Recommended Posts

Det går så bra att gå med hunden på vägen tillbaka men då jag börjar gå är han så ivrig och drar i kopplet.

Och ska vi gå i skogen så drar ha i kopplet konstan men han brukar lugna ner sig efter ett tag.

Jag har lärt mig nånstans att hunden ska ha ögonkontakt med matte men det har jag väldigt sällan med min hund.

Kan jag få lite tips på övningar vi kan ha så jag kan få mer kontroll över min hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • miss_winchester

    10

  • Pertan

    7

  • Flex

    7

  • Vicks

    6

Det går så bra att gå med hunden på vägen tillbaka men då jag börjar gå är han så ivrig och drar i kopplet.

Och ska vi gå i skogen så drar ha i kopplet konstan men han brukar lugna ner sig efter ett tag.

Jag har lärt mig nånstans att hunden ska ha ögonkontakt med matte men det har jag väldigt sällan med min hund.

Kan jag få lite tips på övningar vi kan ha så jag kan få mer kontroll över min hund.

vill du ha ögonkontakt så finns det ett jättebra hjälpmedel! Och de är den berömda Klickern :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter precis som Daimler! Han drar som besatt i början av promenaderna men lugnar sig när han blir trött (i skogen får man riktigt bra draghjälp i uppförsbackarna :D ).

Vi har två gå-fint-i-koppel-övningar som vi brukar köra. Den ena är att vända och gå i motsatt riktning så fort hunden drar. Den andra är att bara stanna och inte berömma och gå vidare förrän hunden slackar kopplet. Om man är konsekvent så ska dessa övningar lära hunden att inte dra. Vi har dock inte kommit dit än på grund av bristande konsekvens, så jag har väl bara mig själv att skylla :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har samma problem jag med våran pudel,

brukar göra som kristin sa att stana tills han slackar på kopplet, eller så gör man ett snappt ryck på han och låter sur de brukar funka då går han fint i kopplat går även att jogga och ha han bedvid sej när man har gjort det en gång

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Korrigera med stryplänk har funkat bra för mig. När hunden drar gör du ett bestämt ryck så det rasslar till ordentligt runt halsen, du kan också i samma ögonblick göra heltom och gå åt andra hållet. När hunden lyfter på huvudet och tittar på dig så berömmer du! Det du vinner är att hunden blir mer uppmärksam på dina signaler, detta funkar iaf för mig.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder samma metod som Perra.

Använder stryplänk och kör korta pass med snabba, snärtiga korrigeringar och sedan snabbt beröm när hunden följer. Timingen är viktig, undvik att "håva in" hunden, utan ett snabbt, snärtigt ryck. Brukar efterhand öka störningarna, med andra hundar, katter, höns, "roliga människor" etc., som jag går emot och sedan vänder, går runt, möter (kan varieras i oändlighet...). Här är det viktigt att ge hunden chansen att göra rätt genom att låta den utnyttja hela koppellängden, vid sträckt koppel, snabb korrigering, sedan beröm när hunden gör rätt.

Har funkat för mig, och fördelen som jag ser det, är att det går snabbt att lära hunden, några korta obehag, mycket beröm, sedan brukar det sitta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vill du ha ögonkontakt så finns det ett jättebra hjälpmedel! Och de är den berömda Klickern :wub:

Klickern????

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som jag lyfter upp hunden i min ansiktshöjd i kopplet skriker jag "SLUTA DRA HUNDJÄVEL!!" o ruskar om tills tungan blir blå på na.. Sen e den lugn!

(ett skämt)

Samma som ovan fast jag använder sällan strypkettingen.. Har ett vanligt halvstryp som rasslar fint! Det tar ca 50 meter beroende på ivrigheten i henne.. Ibland får jag ge små snärtor över ryggen me koppeländen som ger lite obehag. Ibland så räcker de me att jag suckar me tungan så blir allt bra igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder stryplänk och brukar rycka till utav bara den men han verkar aldrig fatta, eller så har jag inte rätta knycken. Men jag vill inte rycka för hårt så han får wiplash.

Problemet är att hunden är av modell större och stark som en oxe. Men det kanske bara är att nöta på tills lut kanske han börjar fatta och han blir mer erfaren. Nu tycker han ju ALLT är jätteintresant dom första 300 metrarn i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder stryplänk och brukar rycka till utav bara den men han verkar aldrig fatta, eller så har jag inte rätta knycken. Men jag vill inte rycka för hårt så han får wiplash.

Problemet är att hunden är av modell större och stark som en oxe. Men det kanske bara är att nöta på tills lut kanske han börjar fatta och han blir mer erfaren. Nu tycker han ju ALLT är jätteintresant dom första 300 metrarn i skogen.

Sådär var det med min förut me.. trots att hon är LITEN samt ATT jag ryckte wiplash.. Men de tar sig väl me tiden.. de har det gjort med min.. Testa o skrika till samtidigt annars.. Eller gå en kurs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klickern????

Nja du får inte upp något ledarskap med klickern, däremot så kan du få hunden att utföra lite konster med dig som godisautomat, du måste bestämma dig innan du går ut att du bestämmer, gå åt ett håll släpp ut halva kopplet, börjar han dra så släpp ut resten och vänd helt om, han ska följa dig inte tvärtom, nu kommer han säkert dra åt det hållet så fånga upp halva kopplet och är han på väg att dra så släpp ut kopplet och gå åt andra hållet, beroende på hur han lär sig så är det bra hålla på så, sen en promenad, under promenaden så kommer hunden prova att grisa lite så då vänder du igen.

Funkar inte det så hör av dig igen så kör vi coachning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja du får inte upp något ledarskap med klickern, däremot så kan du få hunden att utföra lite konster med dig som godisautomat, du måste bestämma dig innan du går ut att du bestämmer, gå åt ett håll släpp ut halva kopplet, börjar han dra så släpp ut resten och vänd helt om, han ska följa dig inte tvärtom, nu kommer han säkert dra åt det hållet så fånga upp halva kopplet och är han på väg att dra så släpp ut kopplet och gå åt andra hållet, beroende på hur han lär sig så är det bra hålla på så, sen en promenad, under promenaden så kommer hunden prova att grisa lite så då vänder du igen.

Funkar inte det så hör av dig igen så kör vi coachning.

Tack

Jag ska ut imorn och öva med "LILLA" diesel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har hyfsad hum om vad du har i snöret :lol::wub:

Vänta du bara din valp har inte vuxit färdigt

Jag vet vad du har att vänta. :lol::lol:

Du kommer oxå att få bita i gräset :lol::D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänta du bara din valp har inte vuxit färdigt

Jag vet vad du har att vänta. :lol::lol:

Du kommer oxå att få bita i gräset :lol::lol:

Mmmmm :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som jag lyfter upp hunden i min ansiktshöjd i kopplet skriker jag "SLUTA DRA HUNDJÄVEL!!" o ruskar om tills tungan blir blå på na.. Sen e den lugn!

(ett skämt)

Ibland får jag ge små snärtor över ryggen me koppeländen som ger lite obehag.

Hoppas sista meningen är ett skämt också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas sista meningen är ett skämt också.

Inte direkt att jag slår hunden. Nej jag skämtade inte med sista meningen. I stort sett så "duttar" jag med koppelhandtaget på ryggen så att hon kuvar sig av obehaget.rysningar eller nåt.. . men "duttar" är ett ord jag inte använder då det är risk för att ingen förstår då. "Snärtar" var ett bättre val bara.

Vet inte varför det skulle vara sämre än att slita o rycka i ett stryphalsband? Vet du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Befäst din roll som ledare det är du som är ute o går med hunden o inte tvärtom på Flex o krut har jag först o främst lärt dom va fot är o nej sen har jag sagt fot o drar hunden blir det ett nej i normalton o litet ryck i kopplet for sätter hunden o dra ett skarpt nej o hårdare ryck i kopplet fortsätter hunden o dra ikull med hunden o dominera den den ska ligga helt avslappnad på sidan innan du kallar upp hunden sen löser du upp situationen o visar att ni är vänner igen o fortsätter det i kull med hunden igen dän här gången blir det ett kraftigt bett i örat o kraftigt morra o hunden ska ligga still igen tills du kallar upp den samma sak igen lös upp situationen o visa att ni är vänner igen det här har funkat på mina hundar efter andra vändan på backen behöver man bara sega ett mjukt nej o strama upp kopplet lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Befäst din roll som ledare det är du som är ute o går med hunden o inte tvärtom på Flex o krut har jag först o främst lärt dom va fot är o nej sen har jag sagt fot o drar hunden blir det ett nej i normalton o litet ryck i kopplet for sätter hunden o dra ett skarpt nej o hårdare ryck i kopplet fortsätter hunden o dra ikull med hunden o dominera den den ska ligga helt avslappnad på sidan innan du kallar upp hunden sen löser du upp situationen o visar att ni är vänner igen o fortsätter det i kull med hunden igen dän här gången blir det ett kraftigt bett i örat o kraftigt morra o hunden ska ligga still igen tills du kallar upp den samma sak igen lös upp situationen o visa att ni är vänner igen det här har funkat på mina hundar efter andra vändan på backen behöver man bara sega ett mjukt nej o strama upp kopplet lite.

Okej jag har provat att brotta ner han men oftast slutar det oavgjort till hans fördel. :P

Har du nåt brottargrepp för att få ikull rackarna??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt handlar hur man tajmar in saker och ting. Koppeldragande är en sak som jag personligen har som en av de viktigaste dressyrmomenten. Dels är det otroligt jobbigt att bli bogserad, och dels är det en ledarskapsfråga. Bra linförighet ger inte bara trevligare promenader, det är också nyttigt för Hövdingrollen, i synnerhet om man har en tuffare sak i kopplet.

Själv accepterar jag inget dragande, det är respektlöst och nolltolerans råder! Min hund testar gränserna jämt och ständigt, och han är långt ifrån någon lydnadsstjärna, hård och envis och tänder på smärta, så en korrigering som blir fel ger honom direkt försprång på rangskalan oss emellan.

Tror på Pertans metod, och lägger hela min styrka på det. Rätt använt är det få som det inte fungerar på tror jag. Det svåra är att få in rätta "knycken", särskilt om man tränar ensam därhemma på gården och är osäker hur hårt man törs ta i. :P

Ser det till och med som en quick fix-övning, varit med om hundar som hajat poängen på ett par minuter, men problemet är inte över för det, utan träning och framförallt konsekvens är nyckeln.

Ta befälet och tolerera INGET klättrande som leder till självbelöning är mitt tips.

Ville kan i ett korkat ögonblick (teflonhjärnesyndromet) kasta sig ut till en doft till exempel, så hela jag flyger efter i en båge. Ett utmärkt exempel på självbelöning om jag ger vika, men han får surt ångra det för då blir matte arg och lukta på fläcken kan han bara glömma.

Det här kräver lite tid & energi men du ska se att det är värt det i slutändan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej jag har provat att brotta ner han men oftast slutar det oavgjort till hans fördel. :P

Har du nåt brottargrepp för att få ikull rackarna??

Det är bara o svepa frambenen samtidigt som du trycker på med andra handen på sidan av skuldran o ner i marken sen håller du en hand vid kinden o en på bakdelen o trycker tills hunden är lugn sen släpper du försiktigt då ska hunden ligga still.

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Befäst din roll som ledare det är du som är ute o går med hunden o inte tvärtom på Flex o krut har jag först o främst lärt dom va fot är o nej sen har jag sagt fot o drar hunden blir det ett nej i normalton o litet ryck i kopplet for sätter hunden o dra ett skarpt nej o hårdare ryck i kopplet fortsätter hunden o dra ikull med hunden o dominera den den ska ligga helt avslappnad på sidan innan du kallar upp hunden sen löser du upp situationen o visar att ni är vänner igen o fortsätter det i kull med hunden igen dän här gången blir det ett kraftigt bett i örat o kraftigt morra o hunden ska ligga still igen tills du kallar upp den samma sak igen lös upp situationen o visa att ni är vänner igen det här har funkat på mina hundar efter andra vändan på backen behöver man bara sega ett mjukt nej o strama upp kopplet lite.

Det blir ju rätt drygt att behöva ha en hund gåendes "fot" bredvid en hela tiden. Det tar rätt bra inuti hundens huvud i allafall...

OM man nu vill ha kommandot "fot" för vad det egentligen är...dvs. att hunden egentligen bara trippar bredvid vänsterbenet å i princip tittar på föraren hela tiden. Aldrig huvudet framför dina ben och heller inte bakom....

En sådan promenix blir rätt jobbig som rastrunda...

Jag har istället ett "fritt följ" under rastningen, med eller utan koppel, och sen naturligtvis "fot" om man vill ha lite mer skärpning och exakt veta hundens position (vid väg-passage osv.)

Sen beror det väl på boendemiljön också. Bor man i stan så har man säkerligen hunden närmare sig rent automatiskt, medan en annan som bor på vischan är lite mer släpphänt och får sota för det vid promenaderna...

Själv försöker jag bara hålla hunden inom halva kopplets längd (både med eller utan koppel) under rastning och normal promenad (inte helt enkelt med min lilla Breton heller, som lärt sig hantera smärtan som strypkopplet avger och struntar i detta!!)

...och så har jag kommando för pissa å skita...så slipper du låta hunden lalla runt och bestämma själv när det är dags!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej jag har provat att brotta ner han men oftast slutar det oavgjort till hans fördel. :D

Har du nåt brottargrepp för att få ikull rackarna??

Det där funkar inte på laika och har inget med ledarskap att göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunden skall i utgångsläget ha huvudet eller bogen i höjd med förarens knä.

Det bästa sättet är att det händer inget om hunden uppför sig på fel sätt.

DET HJÄLPER DEFINITIVT INTE ATT JAGA UPP SIG SJÄLV. BEHÅLL LUGNET SÅ LÖSER DET SIG. Hunden lyssnar inte på en stressad ledare utan då tar den kommandot själv och hjälper till att leda flocken.

När han/hon sitter lungt vid dörren tas kopplet på, och dörren öppnas inte förräns den sitter lungt med koppel på sig.

Föraren/ledaren går först ut genom dörren, INTE tvärtom. Man ska tala lungt till hunden utan att skrika till den, då vissa röstlägen bara gör den förvirrad eller stressad. Rösten är trots allt den bästa dressyren. Fungerar den så behövs inget koppel. Med fungerar menar jag att hunden lyssnar på dig. Det gäller alltså att göra sig intressant för hunden så den finner ett välbehag i att lyssna och försöka ställa in sig hos dig, UTAN godis, hugg och slag. Med enbart beröm kommer du långt, betydligt längre än man kan tro. Skall det mot förmodan användas koppel i dressyren så använd det med förnuft. :D

Ett tips är vid inkallning: När hunden är liten så börja med att vissla in den med en visselpipa. Typ fågelpipa.

Använd redskapet vid matningen. Hunden SKALL sitta på bestämd plats och vänta tills det är serverat. Två snabba signaler i pipan talar om för hunden att det är OK att äta. När hunden kan detta moment kommer den obekymrat in på inkallning även utomhus. Detta är inte muta utan en matsignal och tillika inkallning. När hunden kan detta så kan man befästa andra signalvariationer utomhus och få hunden till olika saker även på distans. Ex.vis en lång signal så sätter sig hunden och tittar på dig för att den förväntar sig att snart händer det något roligt, och du får därigenom uppmärksamheten från hunden. Därefter kan man skicka hunden i olika riktningar, eller be att den gräver sig ner till Kina om man vill dit. Ja bara fantasin sätter gränser. :D:rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik O Det blir ju rätt drygt att behöva ha en hund gåendes "fot" bredvid en hela tiden. Det tar rätt bra inuti hundens huvud i allafall...

OM man nu vill ha kommandot "fot" för vad det egentligen är...dvs. att hunden egentligen bara trippar bredvid vänsterbenet å i princip tittar på föraren hela tiden. Aldrig huvudet framför dina ben och heller inte bakom....

En sådan promenix blir rätt jobbig som rastrunda...

Hej Henrik vet inte vart jag skrev i mitt inlägg att jag har min hund gå fot han får alltid springa lös när jag rastar den enda gången den går fot är när jag bland hus o möter andra miniskor o hundar o andra djur efter att dom passerat släpper jag kopplet o då får han röra sig ides fulla längd men inte dra då blir det tråkigt med en gång.

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...