Hoppa till innehåll

Kopiera fabriksammo?


BigJim

Recommended Posts

Min Tikka skjuter väldigt bra med Sako Arrowhead II vilken är en Nosler Accubond 180gr. Sparar numera alla hylsor för att ha ett lager när/om jag börjar handladda.

Skulle vilja "kopiera" den laddning som är i dessa fabrikspatroner. Vad behöver jag veta?

Det står i deras tabell att det är 41,6 gr Vihtavuori och en "SR" primer.

Är det bara att köra samma recept och mäta patronlängden på fabriksammon?

mvh/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går nog bra att kopiera den även om fabriks ammon ofta laddas med något annat krut än man säljer så det kunde vara idé att skjuta i kronograf också för att ladda till samma fart.

Men vitsen med handladdning är att optimera laddningen för din bössa så även om denna fabriksladdade fungerar bra borde det gå att hitta en ännu bättre, sedan är den största vinsten att man automatiskt skjuter mera då man testar nya laddningar <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men vitsen med handladdning är att optimera laddningen för din bössa så även om denna fabriksladdade fungerar bra borde det gå att hitta en ännu bättre, sedan är den största vinsten att man automatiskt skjuter mera då man testar nya laddningar ^_^

Visst är det så. Men jag har svårt att se att laddningen skulle kunna bli bättre än vad den presterar nu.. Det är nog undertecknad som är begränsningen med de prylar som jag har nu.. :(

Och kulan tror jag är ett bra val för min typ av jakt.

Men hur som helst kanske det är ett bra utgångsrecept.

Vad betyder SR som primer?

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SR= Standard Rifle,

skulle jag kunna tro till skillnad från MR= Magnum Rifle,

WMR exempelvis är ju Winschester Magnum Rifle.

Instämmer med Lars kommentarer, du kommer säkert att kunna hitta en laddning som är lika bra eller bättre än den du skjuter med som farbriks idag,

lycka till med framställandet av dina nya jaktladdningar.

Om jag får föreslå en sak är att du köper 150 kulor eller så och använder dem du behöver för att ta fram rätt laddning för att sedan ladda upp resten, så har du en större mängd jaktammo att tillgå för framtiden.

Som en kommentar kan jag lägga till att jag brukar göra 50-100 jaktskott i taget, det gör att jag inte är rädd för att ta ett eller ett par jaktskott för att verifera skottställningen under säsong.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha! Vad ska man läsa för litteratur och förkovra sig i ämnet innan man skrider till verket? Eller det kanske räcker att läsa på denna och grannforumet för att komma i gång?

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Må- de vettigaste rådet jag har att ordna en hands on lektion i metoden, jag skulle gärna lära dig,

det skall inte ta mer än 2 timmar för dig att lära dig hur du skall göra.

Att lära sig från böcker är nog fn svårare än vad man kan tro.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Må- de vettigaste rådet jag har att ordna en hands on lektion i metoden, jag skulle gärna lära dig,

det skall inte ta mer än 2 timmar för dig att lära dig hur du skall göra.

Att lära sig från böcker är nog fn svårare än vad man kan tro.

/Christian

Låter trevligt Christian. Jag hör av mig via pm. Vi kanske kan kombinera detta med nån jakt häromkring framöver?

mvh/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SR= Standard Rifle,

skulle jag kunna tro till skillnad från MR= Magnum Rifle,

WMR exempelvis är ju Winschester Magnum Rifle

..

/Christian

SR = Small Rifle = liten tändhatt till gevär.

Beteckningen för typ av tändhatt görs med bokstäverna

S = Small

L = Large

R = Rifle

P = Pistol

M = Magnum

Sedan finns tändhattarna även i Match utförande d.v.s. tävlingskvalitet.

WLRM heter Winchesters magnum tändhatt till stort gevär

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SR = Small Rifle = liten tändhatt till gevär.

Beteckningen för typ av tändhatt görs med bokstäverna

S = Small

L = Large

R = Rifle

P = Pistol

M = Magnum

Sedan finns tändhattarna även i Match utförande d.v.s. tävlingskvalitet.

WLRM heter Winchesters magnum tändhatt till stort gevär

Öhhh, är det inte ovanligt med en kulvikt på 180gr och 41,6gr krut i en hylsa med den lilla tändhatten???? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SR = Small Rifle = liten tändhatt till gevär.

Beteckningen för typ av tändhatt görs med bokstäverna

S = Small

L = Large

R = Rifle

P = Pistol

M = Magnum

Sedan finns tändhattarna även i Match utförande d.v.s. tävlingskvalitet.

WLRM heter Winchesters magnum tändhatt till stort gevär

ZXC- jo jag vet att SR vanligtvis står för Small Rifle, men då Lapua släppte sina nya Palma hylsor i 308 Win för mindre än 6 månader sedan och med förutsättningen att det är en 308 Win som Må skjuter kan SR i ljuset av detta inte tolkas på annat sätt än Standard Rifle,

sen är det ju trots allt finnar vi talar om som tillverkar sakerna, de är noggranna grabbar.

Men det var bra och snällt av dig att du skrev ut de vedertagna förkortningarna/angivelserna för tändhattar, hade tydligen dabbat mig dig.

Må- Det skulle vara en mycket trevlig sak om du vill samköra en liten laddkurs med lite jakt, som min byline anger så reser jag gärna för att jaga. :D

Ha det väl/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lapua is proud to introduce the new .308 Win. PALMA (Small Rifle Primer) case.

lapua palma

Om jag inte läser helt fel så laddas inte Palmahylsorna med kulan (Sako Arrowhead/Nossler Accubond) som nämdes och därför bör det inte vara en Palmahylsa, men jag kan ha fel....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag inte läser helt fel så laddas inte Palmahylsorna med Kulan (Sako Arrowhead/Nossler Accubond) som nämdes och därför bör det inte vara en Palmahylsa men jag kan ha fel....

Du har nog rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...