Hoppa till innehåll

Wachtel/Gråhund


Robban240

Recommended Posts

Hej!

Min Hund är ca 8månader nu och jag undrar när en Wachtel/Gråhund inte växer mer?

För skulle skaffa en väst till henne så man kan träna och ha på henne.

Man hör massa svar sen vet man inte vad man ska tro på.

Tack på förhand:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga till: Är det någon runt skåne som har en vildsvinshäng som man kan kanske träna sin hund med?

Kan få pengar eller viltkött.

Sen vet jag inte när man kan träna en Wachtel/gråhund på vildsvin?

Ska börja spåra snarast med henne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Anledningen till att du kanske inte fått nåt svar är att det är omöjligt att generalisera utan att känna dig och din hund.

Men många gråwachtlar är tidiga till jakt, min erfarenhet är tidigare än nån av de renrasiga ingående.

Oberoende på om du önskar en klövviltshund eller en grishund så kan jag inte se några hinder till hägnträning, prägling på gris är en fördel om det sker tidigt innan rådjuren kommer in i bilden. Ståndträning sker ju annars med fördel på just grävling som är förhållandevis ofarliga och lite enklare att jaga.

Fredskogs är ju ett hägn rätt känt i södra sverige, dom har nog svin på hela arghetsskalan att släppa på. :rolleyes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu är det så att jag kommit fram till att jag behöver en till/ny hund ganska omgående.

Och ska ha den till klövvilt.

Älg , gris , kron och ev rådjur. Har för mkt marker och inga hundar.

Så jag har börjat intresera mig för gråwachtel.

För jag tror den kan ha de egenskaper jag söker. Både ställande och stötande.?

Va inne på en tyskterrier ett tag och den ligger nog stark tvåa än så länge.

Men tror GW´n ställer säkrare.

Så ni som har eller jagar med gråwachtlar ös på med posetiva OCH negativa saker om den rasen.

/mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag kommit fram till att jag behöver en till/ny hund ganska omgående.

Och ska ha den till klövvilt.

Älg , gris , kron och ev rådjur. Har för mkt marker och inga hundar.

Så jag har börjat intresera mig för gråwachtel.

För jag tror den kan ha de egenskaper jag söker. Både ställande och stötande.?

Va inne på en tyskterrier ett tag och den ligger nog stark tvåa än så länge.

Men tror GW´n ställer säkrare.

Så ni som har eller jagar med gråwachtlar ös på med posetiva OCH negativa saker om den rasen.

/mvh.

Att köpa hund är som att köpa en lott. Att köpa blandras är som att välja bland nitlotterna från två lotterier :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att köpa hund är som att köpa en lott. Att köpa blandras är som att välja bland nitlotterna från två lotterier :o

Just den där idiotkonservativa hållningen blir jag såååå trött på :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gråwachteln är som MKJ säger en hund med mycket jakt tidigt.. sen ligger det mycket i hur du som förare utnyttjar och förmår forma din hund villket arbetsätt du väljer att premera osv.... Det är en hund som driver med skall och har goda egenskaper att ställa det vilt som låter sig ställas.

Nitlott!!?? ja vet inte det ja.... jag tycker det är högre antal % gråwachtlar som jagar bra än dom renrasiga sorterna....

Min kollega i jaktjouren är inne på sin 12 kull tror jag ... och mig veterligen är det ingen hund som skämts för sig ur dom kullarna. Staffan Söderberg en profil bland svin jägare här hade en ur dom första kullarna och sköt någonstans över 300grisar för den hunden och den var aldrig skadad..

Jag är inne på min fjärde kull med spetswachtelkorsning och har ingen köpare som är missnöjd ännu.... Vi får se Markus R hur det går för din :D

Som sagt robusta tåliga hundar med mycket jakt..

Självklart måste det ju vara bra föräldrar ..det är ju inte bara att korsa och tro att det ska bli bra .. men det behöver jag väl inte nämna....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att köpa hund är som att köpa en lott. Att köpa blandras är som att välja bland nitlotterna från två lotterier :D

visst kan det vara ett lotteri med hundval ,men varför skulle det vara så jäkla dåligt med blandras om den är avsiktligt gjort och planerad med två väljagande föräldrar?? känns som om du själv har haft otur med ditt val månne?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en hund som driver med skall och har goda egenskaper att ställa det vilt som låter sig ställas.

Ja !

Och vad jag läst , hört och vill ha så är det tyvärr bara denna "ras" som gör det jobbet med få undantag för andra raser typ tysk.

Ställande är öken om det står 4timmar en halv mil bort likaså en drivande så man aldrig kommer till skott själv vid ensam jakter.

Men att ha channs på båda lika så pass-skyttar känns som en fullträff.

Men tyvärr har jag aldrig jagat med en dylik "ras" så jag kan inte uttala mig.

Kan bara se till mina behov ! Och inte att förglömma det ev otrevliga eftersöket. Känns som den ställande genen kan va ett stort plus här.

Ingen som vill bli inbjuden till jakt på mina marker med dylik hund ? Skulle gärna se en sån jycke i acktion.

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låt inte denna tråden svalna !

Då jag vet att fler på detta forum jagar med dessa hundar.

Måste det vara en gråvaktel? Annars visar jag gärna upp min finnspets, en renrasig hund som både driver och ställer !/mvh Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen som vill bli inbjuden till jakt på mina marker med dylik hund ? Skulle gärna se en sån jycke i acktion.

Mvh.

Vi kan göra ett byte.

Jag och MKJ kommer med våra grå/wachtlar mot att vi får skjuta oss en varsin Kron i samma kaliber som du sköt i fjol :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är min erfarenhet om spets-wachtel tämligen begränsad, då jag just nu håller på att jaga in min ettårs vit älghund/wachtel.

Däremot har jag haft nöjet att jaga med flera GW förut! Samtliga spets/wachtlar jag har träffat har varit enormt trevliga hundar. Och så gillar jag att lyssna på skallet.

Detta är kanske inte de egenskaper man främst tänker på i anskaffande av just jakthund (resonemangen brukar ju oftast kretsa kring vilket vilt, vilka marker, vilken jaktform osv.)

Rent jaktmässigt med mitt lilla kräk så har den en klar förkärlek till älg. Vildsvinen verkar inte vara lika intressanta ännu så länge, men det kommer säkert med åldern. :mad:

Det är ju lätt hänt att man analyserar sönder en ung hund, när man egentligen bara behöver låta den växa, mogna och få mycket tid med husse/matte i skogen.

Spårträning började jag dock tidigt med, både vilt/blodspår, id-spår, näringspår och personspår. Ibland flera olika på en kväll.

Viltspår med blod i slutade jag ganska snabbt med då jycken blev så "het" att han inte kunde koncentrera sig. Nu skippar jag blodet.

Näringsspåret (tätt spår med liten "belöning" i varje nedtramp) visade sig vara en höjdare för att dra ner på tempot och minska "söket runt spårtunneln" eller vad man säger.

Och visst har han jaktlust! Drev med skall brukar gå väldigt snabbt dock, i den mån han inte lyckas få fast djuret.

Han har redan lyckats gångstånda en fjoling och stånda en, min lilla byracka :)

Så nu tar jag det väldigt lugnt och fokuserar på att öva kontakt och inkallning innan jakten drar igång här nere (bara ett litet tag till! :P )

Jag vet inte om detta svaret överhuvudtaget var till någon nytta, och du får som sagt ta det med en nypa salt, då mina erfarenheter är små. Lyssna hellre till vad Jensa å Co har att säga. Men dina order var att "ösa på".... :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag kommit fram till att jag behöver en till/ny hund ganska omgående.

Och ska ha den till klövvilt.

Älg , gris , kron och ev rådjur. Har för mkt marker och inga hundar.

Så jag har börjat intresera mig för gråwachtel.

För jag tror den kan ha de egenskaper jag söker. Både ställande och stötande.?

Va inne på en tyskterrier ett tag och den ligger nog stark tvåa än så länge.

Men tror GW´n ställer säkrare.

Så ni som har eller jagar med gråwachtlar ös på med posetiva OCH negativa saker om den rasen.

/mvh.

Nu är min erfarenhet om spets-wachtel tämligen begränsad, då jag just nu håller på att jaga in min ettårs vit älghund/wachtel.

Däremot har jag haft nöjet att jaga med flera GW förut! Samtliga spets/wachtlar jag har träffat har varit enormt trevliga hundar. Och så gillar jag att lyssna på skallet.

Detta är kanske inte de egenskaper man främst tänker på i anskaffande av just jakthund (resonemangen brukar ju oftast kretsa kring vilket vilt, vilka marker, vilken jaktform osv.)

Rent jaktmässigt med mitt lilla kräk så har den en klar förkärlek till älg. Vildsvinen verkar inte vara lika intressanta ännu så länge, men det kommer säkert med åldern. :P

Det är ju lätt hänt att man analyserar sönder en ung hund, när man egentligen bara behöver låta den växa, mogna och få mycket tid med husse/matte i skogen.

Spårträning började jag dock tidigt med, både vilt/blodspår, id-spår, näringspår och personspår. Ibland flera olika på en kväll.

Viltspår med blod i slutade jag ganska snabbt med då jycken blev så "het" att han inte kunde koncentrera sig. Nu skippar jag blodet.

Näringsspåret (tätt spår med liten "belöning" i varje nedtramp) visade sig vara en höjdare för att dra ner på tempot och minska "söket runt spårtunneln" eller vad man säger.

Och visst har han jaktlust! Drev med skall brukar gå väldigt snabbt dock, i den mån han inte lyckas få fast djuret.

Han har redan lyckats gångstånda en fjoling och stånda en, min lilla byracka :)

Så nu tar jag det väldigt lugnt och fokuserar på att öva kontakt och inkallning innan jakten drar igång här nere (bara ett litet tag till! :mad: )

Jag vet inte om detta svaret överhuvudtaget var till någon nytta, och du får som sagt ta det med en nypa salt, då mina erfarenheter är små. Lyssna hellre till vad Jensa å Co har att säga. Men dina order var att "ösa på".... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

visst kan det vara ett lotteri med hundval ,men varför skulle det vara så jäkla dåligt med blandras om den är avsiktligt gjort och planerad med två väljagande föräldrar?? känns som om du själv har haft otur med ditt val månne?

Nej sticker mest ut hakan :lol:

En av de saker som jag har imot blandraser är att jag tror, rätta mig om jag har fel, att det är inte de två bästa individerna av varje ras. Det är det jag menar med nitlott från två lotterier. Skulle själv inte använda en bra tik av renras till en blandras kull. Blir lite annorlunda med en hane.

En sak till är att en blandras ställer man inte samma krav på. Finns inga prov att meritera hundarna på. Blir alltså att lita på uppfödarens skrävel. Vilket inte fungerar om man köper renrasigt.

Nästa argumet mot blandras är att det finns tillräckligt med hundraser. Det är här mitt resonemang rasar ganska rejält. Hittar nämligen ingen ras som ersätter grå wachtel helt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl som med alla raser, kolla att föräldrarna jagar bra oavsett meriter på ett papper.

Sedan måste man kunna läsa av hunden och gå på magkänsla när det gäller vad, när, hur,

be sedan till fru fortuna och hoppas -_-

Nu har dom ju vaknat så att man får ta vildsvinstestet även på blandisar :)

Varför? kanske för att det finns väldig många bra grishundar av blandtyp

Bra grishundar är ju värdfulla oavsett ras eller korsning.

Har själv en GW tik på 16 månader som funkar som en GW är tänkt.

Driver allt än så länge, ställer gris. Har kört en hel del i hägn i vår / sommar med bra resultat.

Inget skjutet för henne ännu men några dödsök har hon fått. Tar alla chanser jag får att släppa på gris nu innan 1 Oktober.

Hennes syskon (8 st) skäller alla gris, några mer ställande o några mer stötande.

Lotteri är det med alla valpar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min Hund är ca 8månader nu och jag undrar när en Wachtel/Gråhund inte växer mer?

För skulle skaffa en väst till henne så man kan träna och ha på henne.

Man hör massa svar sen vet man inte vad man ska tro på.

Tack på förhand:)

När jag var ut med min jämt/stövare för första gången så vart de jakt och de höll på ett tag, höll på och vissla och ropa men ingen hund, då jag har tränat mycket inkallning med hunden(ända sen han var tre månader)! men sen andra gången jag var ut så kom han efter ett tag! För mig verkar det logosikt att dem inte lyssnar så mycket första gångerna då det är helt nytt för dem och jaga ett levande djur! Vissa hundar jagar ju i flera dagar! :P så kommer hunden tillbaka i början så är det ju bra :D och bättre blir de nog de är som med alla jakthundar bara nöta på och träna locka gärna med godis.

MVH URJ

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min Hund är ca 8månader nu och jag undrar när en Wachtel/Gråhund inte växer mer?

För skulle skaffa en väst till henne så man kan träna och ha på henne.

Man hör massa svar sen vet man inte vad man ska tro på.

Tack på förhand:)

Min är ju som sagt 16 mån, Hon sltade växa på höjden vid ca 1 år.

men nu när hon får jobba lite ordendteligt så blir hon betydligt grövre runt bröstkorg och rumpa.

Kompisens blev lite grövre ända fram till 2 års åldern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag var ut med min jämt/stövare för första gången så vart de jakt och de höll på ett tag, höll på och vissla och ropa men ingen hund, då jag har tränat mycket inkallning med hunden(ända sen han var tre månader)! men sen andra gången jag var ut så kom han efter ett tag! För mig verkar det logosikt att dem inte lyssnar så mycket första gångerna då det är helt nytt för dem och jaga ett levande djur! Vissa hundar jagar ju i flera dagar! :( så kommer hunden tillbaka i början så är det ju bra :D och bättre blir de nog de är som med alla jakthundar bara nöta på och träna locka gärna med godis.

MVH URJ

oj skrev i fel tråd!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu när man grävt vidare i dessa korsningar så har jag kommit fram till att tyskgråhund kanske är det bästa allternativet.

För tyskterriern har ju intreserat mig en längre stund, men jag har varit lite orolig för dess rådjurs intresse att det ska ta överhand. Vilket jag inte vill!

Och gråhunden verkar va en lugn ställare.

Så att korsa dessa och få det bästa ifrån de båda borde ju va drömmen.

Vad vet ni om den här korsningen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu när man grävt vidare i dessa korsningar så har jag kommit fram till att tyskgråhund kanske är det bästa allternativet.

För tyskterriern har ju intreserat mig en längre stund, men jag har varit lite orolig för dess rådjurs intresse att det ska ta överhand. Vilket jag inte vill!

Och gråhunden verkar va en lugn ställare.

Så att korsa dessa och få det bästa ifrån de båda borde ju va drömmen.

Vad vet ni om den här korsningen ?

Har bara jagat med en sådan, funkade ok men var en riktig dängare och inte funkis på mindre marker.

Egentligen är en Wachtel en bra hund för dina önskemål, den har bättre ställande förmåga på gris än sitt rykte även om den inte håller i timvis. Ett pushigt jaktsätt ställer ofta grisen fortare. En ren spets återfinns ofta en bit från grisen vilket jag tycker är ganska kasst. En bra grishund är den som vågar utmana, då kommer skottlägena antingen för hundförarna eller passkyttarna.

En gråwachtel är en turbowachtel, dvs en Wachtel med lite större sök, lite längre drev och lite längre ståndtider. Typiskt jagar en GW 45 minuter-timme max. Upplever dom också ganska spårnoga varför dom inte blir asigt snabba heller. Gillar laikans jaktsätt, en bra GW är som en bra laika fast med skall i drevet.

Med Wachtelgenerna kommer också rådjursintresset. Har jagat älg renodlat (nåja) i norrland med min i en dryg vecka. Vi hade 9 upptag på älg varav flera sköts, såväl på drev som på stånd. Passkyttarna gillade det iaf även om ett par upptag även innehöll såväl räv, rådjur och t.o.m björn. Skenade älgen så höll han i 2-3 km innan återgång, tycker det är perfekt. Beträffande rådjuren är det en resa, men kortaste drevet han hade i norrland var på det enda rådjuret vi sprang på, skjuter man inte får dom heller ingen uppmuntran. Alla hundar förföljer rådjur när dom är unga, skillnaden är att spetsarna gör det mer diskret. :huh:

Att blanda två hundraser ger ofta mentalt stabila hundar, har haft två hyfsat erkända experter som uttalat sig om min unghund och bägge har förundrats över hur stabil den är trots sin ringa ålder. Beträffande lotteri har säkert lindberg rätt där, men faktum är att jag sett betydligt fler renrasiga stövelgnisslare än just blandningen grå/wachtel som faktiskt alltid jagar. En hund som inte jagar vad som var tänkt med intresse vid 2 års ålder blir sällan nåt senare heller, men bara för att den är renrasig får den harva vidare....och inte sällan deltaga i renrasig avel pga av blodslinjer och extriör.

minus+minus blir sällan plus. Att checka föräldrarnas egenskaper gäller såväl för blandras som för renrasigt innan köp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oxå sätter Magnus en käpp i hjulet direkt ! :rolleyes:

Många gånger har jag tänkt att en Wachtel skulle passa mitt jaktsätt då även fåglar finns på skottlistan ibland.

Men jag tycker inte om hunden i sig , den ser ful å klumpig ut, hårig som nån wannabe.

Fast jag vet att det är en mkt potent ras.

Jag kan sträcka mig till gråwachtel men inte längre.

Jag beundrar tyskars mod och tror det ger säkrare jakt. Därför började jag kolla lite på tysk-gråhund.

Man läser ju ofta att Wachtlar kan va lite klena, desstu mer sällan är en tysk det.

Om en GråWachtel ser mer ut som en Gråhund kan man anta att den beter sig mer som en Gråhund då eller spelar utseendet ingen roll där ?

Ni som har dem och vet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...