Hoppa till innehåll

Lite tankar kring kaliberval!


Henrik

Recommended Posts

Hej,

För tillfället funderar jag som vanligt på hur jag skall vidareutveckla min vapengarderob och sådana diskussioner leder alltid till en massa spännande frågeställningar.

Vad är det egentligen för fakta som ligger till grund för vilka kalibrar vi väljer?

Skälen kan vara många, ofta handlar det om att man hittar en bössa som man gillar och då får man ju som regel kalibern på köpet så att säga.

Sedan kan man ju ha nån särskild inriktning på sina bössor till exempel ”afrika romantik” och då kanske bössorna kamras i 7x57, 300 H&H, 375 H&H eller 404 jeffrey, eller kontinentala kalibrar i gamla mauser 98 system till exempel 8x57 och 10.75x68.

Ytterligare ett alternativ är att man väljer kaliber baserat på ekonomi d v s ”farsan har en 30/06 och jag kan sno hans ammunition” eller ”det skall finnas kronammunition”.

Men det jag vill ta upp i den här tråden är hur vi väljer kaliber när vi utgår från ett vitt papper. Själv har jag genom årens lopp på grund av en sjuklig nyfikenhet provat en massa olika kalibrar och sett en del olikheter men ännu oftare upplevt att det inte spelar så där jättestor roll vad man matar bössan med bara skottet sitter där det skall. Min egen uppfattning är att för att någon riktig skillnad i skottverkan skall kunna upplevas mellan olika kalibrar måste både kulvikt och kuldiameter öka (eller minska) rejält. Jag tycker till exempel att det är skillnad mellan 7mm-.308 kalibrar och 9.3x62 men ingen större skillnad mellan 308 win och 300 mag.

Ofta dras utgångshastigheten fram som något som skulle ha stor betydelse både på skottverkan och på kulbanan, och det är givetvis korrekt till viss del. Skillnaden mellan en 308 win och en 30-06:a är i rund slängar 30-40 meter i praktisk skottvidd om detta är mycket eller lite är väl den resandes ensak men i min bok är denna skillnaden för liten för att kunna märkas i verkligheten.

De två .308 kalibrar jag har störst egen erfarenhet av är 308 win och 300 wsm. I dessa bössor har jag i huvudsak laddat 150 grains kulor i 308 win och 200 grains kulor i 300wsm, båda kalibrarna har laddats till max hastigheter med respektive kula. Efter att ha skjutit ett antal vilt med båda kalibrarna tycker jag mig inte kunna se nån större skillnad i skottverkan mellan de båda kalibrarna även om 300 wsm kanske givet något större effekt. Först när jag kommit upp till kalibrar i 9.3x62 klassen har jag upplevt att skotteffekten blivit märkbart annorlunda.

Ofta diskuteras flackskjutning som något viktigt, skall du kunna träffa på långa håll är det viktigaste att du och din bössa tillsammans är kapabla att sätta träffarna där de skall och det är ofta enklare med en 308 win en med en 300 mag… Tränings sessionerna har en tendens att bli fler och längre med en 308 win.

Ur ett rent tekniskt ballistiskt perspektiv är det kanske viktigare vilken kula du väljer än ur vilken patron denna levereras, jag har försökt mig på att göra en liten sammanställning nedan som kanske kan ge upphov till lite funderingar ;-)

Kaliber       Kula           V(5m)       V(300m) Kulbana 100m  Kulbana 300m    E(100m)       E(300m)

308 win Scirrocco 150    890 m/s        703 m/s    +5 cm       -22 cm        3330 j            2399 j

308 win TSX 180        800 m/s         652 m/s    +6 cm       -27 cm        3266 j              2476 j

300 mag Oryx 180       900 m/s         602 m/s    +6 cm       -26 cm        3610 j              2113 j

300 mag Oryx 200       865 m/s         610 m/s    +6 cm       -27 cm        3884 j              2409 j

9.3x62 Ball Tip 250       800 m/s         635 m/s    +7 cm       -27 cm       4468 j             3269 j

300wsm Accub 200       870 m/s        718 m/s    +5 cm      -22 cm        4298 j              3345 j

Ballistisk koefficienterna är i princip hämtade från tillverkarnas uppgifter och inte verifierade i verkligheten ännu, men jag har räknat med;

.308 Scirrocco 150 grain  .450

.308 TSX 180 grain        .552

.308 Oryx 180 grain       .288

.308 Oryx 200 grain       .323

.308 Accubond 200 gr   .588

.366 Ball Tip 250 gr       .494

Samtliga laddningar är provskjutna av mig utan tecken på för höga tryck. Här och var går det att skrämma upp hastigheterna en del men i slutändan påverkar det inte särskilt mycket. Alla laddningarna är inskjutna mitt i på 200m.

Min poäng här är bara att visa på att det är till stora delar den ballistiska koefficienten som avgör vad som är en lämplig långhållsladdning.  Nu förespråkar jag inte att du skall välja kaliber bara baserat på b.c utan detta skall snarast ses som ett inlägg till de som hävdar att ”300 win mag är den bästa långhållskalibern!” för att i nästa stund rekommendera ”Oryx 200 grain är den bästa kulan till en 300 mag”.

Ingen vet bättre än jag att det här bara är en liten del av verkligheten och att det finns en del hål i min argumentation och jag ser fram emot att få massa mothugg!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Henrik

    12

  • Mr Fiberclass

    7

  • HPDA Janne

    5

  • frazze

    3

Inget mothugg från mig iaf, det har gått troll i hastigheter hit och dit, kulbanor,mm.....det sitter mest i skytten att hantera den prestanda som respektive patron har, glöm inte bort att det har trillat ohyggligt mkt vilt för gamla remington plommon, mynningsladdare, mfl. Då handlade det mer om jägarens prestation, inte vapnets, lite tänkvärt tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del så har och är valen genom åren fullständigt orationella ;D

Jag är kraftigt allergisk mot kalibrar som 30-06 och 6,5x55 på grund av "snart i var mans hand" men har ägt tre stycken .308.or genom åren.......varför?

standardkalibrar tilltalar mig mest dels på grund av tillgängligheten i butik då jag inte handladdar och då även prisskillnaden mellan standard/magnumammo.

Men sammtidigt så har jag ett sug efter lite ovanligare standardkalibrar som 7x64,280rem,6,5x57,7x57M mfl. som i regel inte är lagervara på butikerna(åtminstone inte de mindre).

Jag har ännu inte hammnat i den situationen att mina standardkalibrar har tvingat mig att avstå en skottchans pga avståndet.

Det är bara att inse att gräset förmodligare är grönare på andra sidan ;D och man måste prova för att få veta.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla har vi våra aversioner, själv har jag tre kalibrar som utav olika anledningar är uteslutna, dessa är 243 win, 7mm Rem mag och 30-06.

Min poäng (i den mån det finns nån sån) är att skillnaderna mellan våra vanliga kalibrar är mindre än vad många gör gällande. Däremot är det ofta en mycket större skillnad när man jämför de bössor som patronerna härbergeras i. Dessutom tycker jag att val av kula spelar en större roll en valet av plattformen som den laddas i.

Dessutom ville jag visa att det går att få rimliga kulbanor i de flesta kalibrar, i vart fall om vi håller oss till skotthåll inom 300m.

MEN detta skall givetvis inte tas till intäkt för att sluta exprimentera, jag kommer själv att fortsätta prova nya kalibrar så länge jag lever :P

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan bara använt mig av ökenkalibrar som 6,5X55 och .308. Inte så speciellt upphetsande kanske, men dom funkar till det mesta och så visar dom var skåpet ska stå när det gäller precision.

Allt mitt banskjutande genom åren har givetvis också påverkat kalibervalet samt att dom flesta av mina studsare har tjocka pipor.

Det blev en avstickare när jag köpte en varmintstudsare i .243W. Tvärtemot dig Henrik så gillar jag den kalibern och jag använder den bl.a till sportskyttets viltmål på 80m.

Och .243:an är utmärkt till att bekämpa vattenfyllda PET-flaskor med på 300m vallen  :)

När bössan dessutom får en till pipa i .308 så blir den ännu mer flexibel.

Men visst - en till 6,5:a hade väl funkat lika bra.

Men det finns också kalibrar som jag antagligen aldrig kommer att lägga pengar på.

Alla diverse 7mm och .30 magnum kalibrar från t.ex Lazzeroni och Remington med termoshylsor tycker jag personligen är helt meningslösa.

Däremot är jag inte omöjlig för en .300 WSM eller 270 WSM i rätt bössa.

Man ska inte vara rädd för att experimentera med olika kalibrar och vi vapenintresserade har ju olika smak och önskemål.

Tänk om alla jagade och sköt med en Husqvarna .30-06 och en italiensk hagelbock i 12/70! Hur kul blev det då?  ;D

//Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog ha andra kalibrar än just 6,5x55, .308 och .30-06 i varje fall, just för att alla har dem, inte för att det är ngt fel på dem (jag har haft samtliga och de har funkat bra). Numera blir det nog mer av fenomenet att det blir den kaliber som bössan man hittar har, men det är klart, är det .270W el 7x57 då blir jag extra sugen... Dessa tror jag är de optimala mellankalibrarna. Sedan måste man naturligtvis ha täckning från .22-.458 men det är ju en självklarhet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest apocalypse

Intressant som alltid att diskutera kalibrar/patroner! Det finns så många infallsvinklar, så ett ratinellt och uttömmande inlägg är omöjligt inom rimligt utrymme. Så låt mig därför leverera följande konsensus: Att fundera på/prova olika kalibrar/patroner är roligt! Efter att ha börjat handladda som smått känns det härligt att det inte finns minsta anledning att välja ex. 30-06 framför 338 A-square. Eller 6,5 x 55  framför 7-08. Osvenskt? Behagliga funderingar som ger ytterligare en dimension till vapen och jaktintresset.

Är viltarten och vald kaliber/patron i någorlunda balans kommer djuret att dö för en välriktad kula.

Jag vill dock inte balansera mig in på tråkiga patronstigen igen!

Vad det gäller hagelkaliber har jag dock svårt att frångå det naturliga och självklara valet kaliber 20...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul ämne! :D

Jag har tämligen liten erfarenhet med de flesta kalibrar, tjaa, jag har faktiskt bara skjutit med (i storleksordning) 22lr, 22mag, 222rem, .243win, 6,5x55, 308win, 30-06, 338 magnum, 358 norma magnum...kanske helt ointressant för er, men ni fattar iallafall att min erfarenhet är begränsad. För tillfället har jag 2 kulgevär, en .243win och en .308win...en för älg och en för allt övrigt. Känner mig ganska nöjd med den kombinationen, fast jag kan mer än villigt erkänna att jag vill ha nån riktig "långhålls-älgklubbar-racer", t,ex en .338 Lapua eller en .308 Norma Magnum, inte för att jag behöver nån av dom, men för att jag vill ha en.

Men ska man se på saken ur en praktisk synpunkt så klarar jag allt vilt i sverige med dom kalibrar jag redan har,

Där jag bor är det faktiskt helt onödigt med en "långhålls-älgklubbar-racer", pga att vi varken har vildsvin eller stora öppna ytor där fjällälgarna spatserar. men ändå...man vill ju ha nått som dom flesta andra inte har, det blir ju liksom intressantare då.

sen skulle kanske en 17HMR vara ganska intressant för mig, eftersom att det finns gott om Bisam här uppe, och det kan oftast bli håll som är aningen långa för 22lr, och man äter ju inte "råttan", så en snabb varmintkula i en 17HMR (finns väll iofs inget annat än varmint till den) som inte sticker iväg allt för långt efter en träff vore ju helt ypperligt till den typen av jakt.

I övrigt så klarar jag mig ganska bra med .243 och .308...behöver liksom inget där imellan...som sagt skulle va kul att ha något grovt snabbt eller pyttelitet och snabbt ;)

Mvh Fredde

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haft en följeslagare två följeslagare genom livet .22 long och en 8x57....sen har 222,308 6,5 passerat...revy.

8:an gör jag nog mig aldrig av med...på tur står däremot en hornet och en drilling i klass ett....

Hornet kommer nog att hamna under mitt tak som ett arv,,,den blir kul att testa, både för mig och sonen...11 år.

Kanske det blir en formel 2 nån gång också i mitt liv...typ 22-250 eller nån 6 mm aliber.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson
.243 och .308...behöver liksom inget där imellan...som sagt skulle va kul att ha något grovt snabbt eller pyttelitet och snabbt ;)

Mvh Fredde

Samma kalibrar som jag  ;D jag är mycket nöjd

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

klart att man skall fortsätta att leta efter den optimala lösningen på ett problem oavsett vad det är. Det kallas för utveckling och det är det som för mänskligheten framåt! Samtidigt gäller det att leta på rätt ställen och göra förbättringarna där de gör mest nytta, vad jag försökte visa i mitt exempel var bland annat att det många gånger kan vara effektivare att byta kula än att byta kaliber...

Om du har en någorlunda normal klass 1 kaliber kan du utan problem få den till räckligt flackskjutande för att regelmässigt kunna skjuta ut till 300m. Eftersom precisionen är summan av vad du och bössan presterar på ett givet avstånd vill jag påstå att för att förlänga det längsta avstånd som du kan skjuta ett vilt på handla det i minst 95% av fallen inte om att byta kaliber utan om att optimera den kaliber du använder och sedaqn vidtar det stora arbetet att optimera din egen förmåga, det är garanterat där du kommer att ha den största potentialen.

Att man sedan av olika anledningar vill prova olika lösningar är jag den första att applådera, det är ju så vi lär oss saker och utvecklas som jägare och skyttar. Om man känner att man vill ha en studsare i 318 Westley Richards är det i mina ögon alla skäl som behövs. Om du efter att ha läst Karamojo Bel tycker att livet inte är fullständigt utan en liten mannlicher i 6.5x54 så har du all min sympati. Känner du att du är sugen på en 338 Lapua Magnum så skall du givetvis skaffa dig en, om inte annat kommer du att lära dig en massa (och upptäcka att det ka vara en fördel med en fet plånbok).Att jag inte kan tänka mig att jaga med 30-06 beror inte på att det är något fel på den kalibern utan snarare på att jag har en massa människor i min omgivning som lovordar kalibern i absurdum så jag är själv en människa som väljer bort vissa kalibrar för att de är för "svensson aktiga". Det vi håller på med är hobbyverksamhet och något vi pysslar med för att förgylla livet.

Jag anser därför att det är mycket viktigare hur studsaren är utformad och passar dig än vad valet av kaliber är. Enligt min egen erfarenhet skall det till ett ganska rejält kliv uppåt eller neråt i kaliberfloran innan du kommer att kunna se nån skillnad i effekt på djuren du skjuter...

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man har en bössa i standardkaliber som passar bra med bra kikare och som sätter skotten på samma ställe varje gång. Så är det otroligt sällan enligt min mening som en specialbössa/kaliber för en viss jaktform verkligen avgör om man lyckas eller inte. Jag tycker det är bättre att lägga pengar på övningsskott, bensin och jaktkort. Så man verkligen kommer ut och jagar istället för att ha en massa bössor som kanske kommer ut några få dagar per år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle,

att alla mina bössor kommer ut en hel del både i skogen och på bana kan du vara helt säker på!

Och att en bra standardstudsare funkar till det mesta hller jag med om, men vår jaktliga verklighet skiljer sig åt. Vissa använder bara hagelbössa andra äger bara studsare, en del har bestämt sig för att jag allt med drilling andra åker frekvent till afrika eller skall skida många kilometer med bössan på ryggen osv...

Men att grunden till allt lyckat skytte är att du är vän med din bössa är för mig alldeles självklart och att ju fler bössor du har desto mer tid måste du lägga på att komma överens med dem. Sedan kan man ju ta en genväg och skaffa sig ett bösspar med i stort sett identiska bössor eller också skaffar du dig ett pipbytessystem för att alltid använda samma system.

Jag vet inte vad du kallar för "en massa bössor" men med tanke på vapengarderoben ser jag ingen möjlighet till att skaffa en massa bössor, i vart fall inte med samma användningsområde. När du räknat bort hagelbrakare, 22:or och kombivapen så är det inte så där otroligt mycket plats kvar  >:(

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kanske lät onödigt tvär. Jag tycker inte det är orimligt med 3 studsare. Jag har själv fler än så. Fast det är egentligen bara en som används. Jag tycker det du skrivit är bland det vettigare jag läst på internet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle,

jag vill bara passa på att klargöra att den sura gubben i slutet av mitt förra inlägg inte var en reaktion på ditt inlägg utan på den snålt tilltagna vapengarderoben.

I dagsläget använder jag min dubbelstudsare i 8x57 IRS när det står blandjakt på schemat, sedan använder jag min Blaser r-93:a med 308 win pipa för pürsch och när jag vet att jag kommer att sitta i torn, när det sedan står eftersök på schemat är det 9.3x62 pipan som sitter i bössan.

I en annan tråd "funktion eller passion, den optimala studsaren" diskuterar vi bland annat bösspar elternativt tripplar. Min uppfattning är att jag skulle klara all jakt i sverige med två kalibrar (observera att detta inte på något sätt innebär att jag är nöjd med bara två studsare och att jag dessutom inte räknar in den 22:a som jag förutsätter står i alla vapenskåp  ;)). Dessa två studsare bör då (enligt mig) vara dels en klen klass 1 till exempel 6.5x55, 7-08 eller 270 win och dels en grövre kaliber till exempel 9.3x62, 358 Norma eller 375H&H. Sedan vill jag nog komplettera med antingen en småviltstudsare i till exempel 223rem eller 6x45 eller en riktigt grov kaliber med lite afrikakänsla till exempel 404 jeffrey.

Sedan har vi som sagt alla lite olika vapengarderober ofta baserat på att det "bara blev så" man kanske ärver nån bössa eller också hittar man en riktig kanonbössa och då får man kalibern på köpet.

Henrik

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jimbo - 7x61 super ja - det är ju en trevlig kaliber som gör 7mmRM överflödig. DET är en trevlig kaliber. Jag vet var det står en hög med Norma fabriksammo 7x61 super...

Henrik - mitt hundförarpar (7x57+9,3x62) har fått hantera den mesta jakten denna säsong, så visst kan man klara en stor del av jakten med två klass 1:or som klarar det mesta. Jag kan/vill dock inte leva utan min passkytts/vakjaktstrippel heller (.270Win/.338Win/.458Win) framförallt för att optiken är anpassad därefter. .270:an tar min 6,5:as plats och .458:an är på ingång. Den senare behöver jag väl egentligen inte för svensk jakt, men vill ha för att kunna åka utomlands ngn gång - sedan är det en växelsats... Inte heller min 6PPC specialare kan jag leva utan - den klarar all småviltjakt med kula jag vill bedriva med något undantag (som en Hornet är bäst för - men en sådan har min fru).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mr Fiberclass,

Jag måste erkänna att när jag hävdar att man klarar sig med två studsare för klass 1 jakt så förutsätter jag att varje bössa har möjlighet att byta optik efter jaktsituationen. Jag har förstått av dina tidigare inlägg att du oftast "bara" använder en laddning och en kikare för dina bössor och att du istället väljer att ha flera stycken liknande bössor (d v s Sako ;D). Har man bara plats i sin vapengarderob är det säkert en mycket bra lösning.

Jag har valt en annan lösning, till min 308 win använder jag tre olika kikare som jag kan sätta på allt efter behov, dessa är en "lågförstorande" variopoint 1.5-6x42, en "allround" Swarovski PV 2.5-10x42 och en "vakjaktsglugg" som för tillfället är en belyst Victory 3-12x56. Sedan använder jag tre olika laddningar också beroende på situationen, en övningsladdning som är Sako 106 gr hålspets med stanskant till löpande älg och kulstigar, Barnes TSX 150 gr som allroundkula och en 150 gr Scirrocco för bl a pürschjakt på rå och hjort. Alla laddningarna har samma träffläge (övningskulan träffar 2 cm lägre på 100m) och alla siktena är inskjutna med träffläge 5cm högt på 100m.

Sedan har jag ett likadant upplägg med min 9.3x62... och detta kryddar jag med min lilla dubbelstudsare i 8x57 IRS och pipor i 6.5x55 (som jag nästan aldrig använder numera) och 300 wsm till min r-93:a.

Som jag ser det finns det fördelar med båda din och min lösning men alla är vi väl saliga i vår egen tro och mitt koncept funkar bra för mig, vilket inte innebär att jag rekommenderar det till alla andra. Jag har full förståelse för din lösning som för det första innebär färre kompromisser och dessutom innebär den en minskad risk för att man står där utan bössa om något skulle hända. Dessutom klarar du dig med färre kikarsikten än vad jag anser att jag behöver när jag skall ha ett par tre stycken till varje pipa...hmmm....

När du sedan skriver att 458:an är en växelsats undrar jag om du menar att Leif gjort en switchbarrell till din 338:a eller om du löst det på något annat sätt? *nyfiken*

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så börjar jag mer och mer tappa tron på en klass 2 i vapenskåpet.

Känns tungt att skriva detta eftersom jag verkligen gillar min Sako Varmint i .243W.

Och .243:an är en vass liten rackare som "biter" bra på råbockar, tjädertuppar mm. Men som det verkar nu så kommer Sakon att få en ny pipa i .308. Detta för att bössan ska bli mer flexibel både i skogen och framför allt på banan. Sakon är en L591 med Mcmillan kolv så jag vill inte byta in den för allt i världen - bara få ett annat hål i mynningen.

Sen har jag ju också min gamla trogna och sanslöst välskjutande Tikka i 6,5x55 som klarar allt "klass 2" arbete med glans samtidigt som den är klass 1. Än så länge i varje fall.

Detta är alltså mitt eget resonemang angående klass 2. Samtidigt har jag fått höra av några handlare att efterfrågan på klass 2 studsare ökar, speciellt .222 Rem. och .22-250 verkar vara på tapeten för många.

mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant att höra allas funderingar. Jag tror dock att man faktiskt klarar sig utmärkt med en studsare med en kikare för en varierad jakt och att det också har flera fördelar. Visst är det kul att ha flera gevär och jag anser absolut att man behöver en reservstudsare hemma utifall den ordinarie kraschar.

För mig är tiden knapp och jag prioriterar hårt mellan jakt och mina övriga åtaganden.Jag anser mig ha tid och råd att skjuta ett antal hundra skott med studsare per år. Då tycker jag det är bättre att skjuta dom i en studsare och hinna med mer träningsskjutning i varierade skjutställningar och avstånd istället för att ägna tid åt inskjutning och träning med flera olika studsare/sikten. Då tycker jag man lär sig geväret och kikarsiktet ordentligt och blir van att hantera den. Avståndsbedömning blir enklare med samma siktbild. Det är enklare att lära sig avståndet mellan stolparna i siktet på olika avstånd och förstoringar.

Jag tycker att i de flesta fall så är inte problemet att jag har 9X förstoring istället för 16X när jag ska skjuta en tjäder utan problemet är istället att vara ute tillräckligt mycket och på rätt ställen. Jag tycker inte heller att det största problemet är att jag inte har 56 mm öppning på bockjakten utan att problemet är att komma ut tillräckligt ofta. Jag tycker inte heller jag lider av att inte ha en 9,3 osv på älgjakten utan problemet är ju att komma i skottläge och pricka. Kort sagt, jag kan inte komma ut 3-4 dagar i veckan under högssäsong om jag bränner de dagarna på att vara på skjutbanan med alla min gevär!!

Är man ofta iväg och jagar med bortaboende och resor är det i min mening besvärligt och ofta olämpligt att ha flera studsare med sig. Jag lämnar inte gärna gevär i bil eller jaktkoja med utländska bärplockare i skogarna. Det är då bättre att ha med sig både blyspets och helmantel för älg och fågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik - det är en växelsats, inte en pipa. Växelsats innebär att en vital del saknas, i detta fall slutstycket. Slutstycket tar jag från en annan av mina bössor med magnumstötbotten, som också är inpassad i .458:an. Eftersom det inte är ett komplett vapen tar det inte plats i vapengarderoben... Precis samma som för ett kombipipset till en hagelbössa!

Om du har en vixen .222 så kan du till den skaffa en vixen växelsats i .221 & en i 6mmTCU...

Om du har en forester .308 kan du skaffa en växelsats till den i 7mm-08 coh en i .358Win tex

Om du har en Finnbear .270Win kan du skaffa växelsatser till den i tex 9,3x62, 7x64 mm

Om du har en Finnbear .375 H&H, kan du skaffa växelsatser till den i tex 7mmRM, .338WinMag, .458 Win Mag osv

Med fyra kompletta vapen kan du då utöka kalibergarderoben lite... för att inte säga hur många kikarsikten mm du kan tänka dig...

Då kan du ändå ha kvar 2 platser i garderoben till andra vapen som hagelbrakare och dubbelstudsare.

Börja handla och sök licens nu innan det är försent... Sedan kan du sälja slutstyckena separat via vapensmeden, till de som tappar sina...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare Ola, du har precis förstört min nattsömn för en lång tid framåt!!!

Som varande jurist och någorlunda kunnig på vapen och vapenlagstiftningen trodde jag att jag hade tänkt på det mesta men om jag förstår dig rätt och du har kompletta vapen minus ett slutstycke och sedan har flera bössor till vilka detta slutstycke passar så har du öppnat ögonen på mig för nya möjligheter.  :o

Annars är jag väl förtrogen med både switchbarell lösningar och lösningar av typ Blaser r93 (där jag idag sitter på ett vapen i licenshänseende trots att jag har två kolvar, tre slutstycken och fyra pipor och en herrans massa kikare) jag känner också tll möjligheten att köpa på sig lite extra lösa lådor utan pipa för det fall att behovet skulle uppstå i framtiden..

Men jag har mest funderat i termerna av att skaffa nya pipor till befintliga system vilket kan vara ett problem när det gäller matningen etc... att gå från 221 Fire Ball till 6mmTCU kan vara lite kinkigt när det handlar om att få till matningen men med en växelsats är det ju en "piece of cake".

Men din lösning är ju helt lysande och dessutom innebär den att jag får en större förståelse för din vapengarderob. Men den innebär också att jag får mer förståelse för Claes Johanssons skrivelse i den senaste vapenrapporten, vi får väl se om och när hans förslag går igenom ???

Men som sagt nu har du satt myror i mitt huvud...hmm...

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är alltid trevligt att dela tankar med likasinnade - du skulle se mina dokumenterade vapengarderobsplaneringar i tabellform och i otaliga varianter...

Kul att ge dig lite fler valmöjligheter!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt Ola, du har inte bara  förstört min nattsömn för en tid framöver, du har dessutom gjort det uppsåtligen!!

Inte nog med att att antal bössor nu behöver inhandlas plus ett stort antal växelsatser, vi pratar dessutom om ett antal kikarsikten, laddverktyg i en till synes aldrig sinande ström dessutom inser jag att jag måste handla nytt vapenskåp ;)

Skämt åsido är det klart intressanta möjligheter som uppenbarar sig. Jag har tidigare varit inne på en switchbarrellösning med en 358win som komplementpipa till 7-08imp, men även om Leif är duktig är det inte helt enkelt att få en improvedpatron att mata ur samma magasin som en 358win. Därför har jag allt mer övervägt en 308win som klenare klass1 men med möjlighet till växelsats lutar det nog åt 7-08imp och en 358win. Nu gäller det därför att leta upp ytterligare en riktig forester d v s en L579...hmmm....

Ut att leta nyförvärv till vapenskåpet med andra ord, och jag vet vem jag skall skylla på  ;)

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ursäkta en novis undran, men vad menas med switchbarrellösning på en tex Forester? för så som jag vet ta tex Sako Quad där går det ju snabbt och enkelt att byta pipa, modifierar man en vanlig bössa såpass att pipan sitter på säg en insexskruv? eller måste man ha rejäla verktyg varje gång man ska byta pipa??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...