Hoppa till innehåll

Renovering av Husqvarna 1640


bratell

Recommended Posts

Tack ska du ha! Tur att jag är dålig fotograf så inte alla missar syns :wink:

Ska verkligen försöka ta tag i det ordentligt nu, när det inte är alltför mycket kvar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

klart intressant o läsa när man själv håller på o fixar bruksbössan.

vart dock sjukt sugen på samma riktmedel som du har man verkar inte gå o finna för vettiga pengar inte :sleep:

till vilket vapen beställde du trycke? vad jag vet så finns de inte mkt till 1640 men tycker mauser m98 borde funka eller är de någo annat?

Vänliga Hälsningar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo riktmedlet köpte jag på Torsbo bättre begagnat, monterat och inskutet för 1500 kr. Samma riktmedel som sitter på Sauer 303. Trycket beställde jag från Hans Englund i Klippan och det är tillverkat för 1640- bössorna. Som jag förstått kanske det enda som går att hitta idag, som är tillverkat för just de specifika bössorna. Har sökt och läst varenda tråd som behandlar just trycken till dessa bössor och det går väl att sätta dit Timney och Bold trycken men med en förlust av att de inte säkrar slutstycket utan enbart avtryckaren (Rätta mig om jag har fel).

Det var dyrt men var helt klart värt varenda peng. Kostnad 1850 kr. Lejde bort montaget eftersom jag har läst att man inte bör göra sådant själv p.g.a. säkerhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Jo kolven börjar bli full med modifieringar nu. Bara finjobbet kvar. Nej har inte tagit ut och provat skjuta även om tanken har slagit mig, vill få dit bakkappan först. Tänkte smita ifrån ett par kvällar i veckan nu och gå över den ordentligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hann ner till jobbet ett par timmar igår kväll och drog igång slipandet. Tunnade ut framstocken rätt mycket, nästan nere till hälften mot hur den var innan. för det estetiska skulle jag vilja ner lite ytterligare men den ska ju vara ok att hålla i också så, det kan hända att den får stanna där den är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slipa, slipa, fila och fila.

Har lagt ner ett par timmar till idag och mer och mer slipdamm ligger på golvet. Den blir rätt tunn känns det som i nuläget.

Men det känns bra i alla fall, får se om det blir en stund över imorgon också.

post-4469-0-82034700-1347116082_thumb.jp

post-4469-0-06186900-1347116099_thumb.jp

post-4469-0-05154700-1347116119_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slipa, slipa, slipa...

Några bilder till blev några timmar vid kolven igår. Nu ligger underslaget en halv mm under träet så jag ska kunna putsa till det med lite finare papper sedan.

Tycker det börjar bli svårt nu, hur f*n löser man pistolgreppet snyggt? Vill ha ner det 0,5- 1 cm i diameter. Blir till att klura lite nu, är inte lätt att sätta tillbaka det man tar bort. Någon som har ett vägvinnande tips?

post-4469-0-66970200-1347481102_thumb.jp

post-4469-0-51422300-1347481120_thumb.jp

post-4469-0-31241700-1347481140_thumb.jp

post-4469-0-47563000-1347481160_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har som tidigare inte hänt så mycket. Men fick ett ryck idag och fick en hel del gjort. Nu känns det som det mesta är framfilat och formen känns ok. Så nu blir det till att gå ner i kornstorlek ett par ggr.

Funderar så på om jag ska våga fräsa ner greppytorna, eller är det för stor risk att förstöra träbiten? Men samtdigt känns den halvfärdig om det inte görs. Förslag/ tankar?

Lägger upp et gäng dåliga bilder i alla fall.

post-4469-0-28867100-1357331847_thumb.jp

post-4469-0-72134800-1357331874_thumb.jp

post-4469-0-16348000-1357331892_thumb.jp

post-4469-0-62624300-1357331912_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det blev några timmar till idag med slip och sandpapper. Tog ner en del till runt pistolgreppet. Sedan har jag gått över den otaliga ggr från kornstorlek 80,120, 180, 240, 320. Fiberreste den 2 ggr och slipade av med 320 pappret. Försökte även våtslipa med 400 papper men tyckte det bara grötade ihop pappret.

Nu kommer ett nytt hemskt moment och det är att fräsa ner grepptejpen. Till min hjälp finns den kära Dremeln. Övade en stund på en plyfaskiva och visst reser det fibrerna lite men det går ju att slipa ner dem med ett fint sandpapper igen. Sauers grepp fick stå modell och jag tänkte det skulle bli som på sista bilden. Åsikter tas gärna emot! (se bild)

Grepptejpen är svart och stocken ska även den betsas grå/ svart så jag hoppas kontrasterna mellan trä och grepptejp inte kommer bli så stora.

post-4469-0-01628200-1357503513_thumb.jp

post-4469-0-80258600-1357503547_thumb.jp

post-4469-0-16478500-1357503583_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj då, tack! Vet inte hur denna blir riktigt än. Får se hur den skjuter och hur den ser ut efter min fräsning innan man kan ropa hej. Man är ju rädd för det värsta.

Men det är kul när man väl är igång och tiden finnes! Och framförallt man lär sig ju av misstagen. Så det är bara att hoppa igång, du är säkert färdig med din inna jag är det! =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska också ge mig på min 1640 så denna tråd följer jag med spänning och intresse...

Mvh // Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska också ge mig på min 1640 så denna tråd följer jag med spänning och intresse...

Mvh // Johannes

det gäller att jag skramlar fram de där weaverbaserna då! =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det gäller att jag skramlar fram de där weaverbaserna då! =)

Oh yes :)

Cheers // Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Go tråd!

Har själv stockat om en gammal 1640 till en boyds, dock inte så mycket mer.

Inte vågat mig på att fixa justerbart kindstöd, men helt klart något man skulle vilja ha.

Ska bli kul att se slutresultatet!

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan kanske tycka att man ska se skillnaden mellan grepp och trä, gillar kontraster :) men det är ju mitt tycke. Vad har hela resan kostat dig hittills? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undvik vatten då då slipar med 400 våtslip papper, fukta trät och fiberres och slipa om igen. Visst det kommer gå åt en del papper, men det ända och göra. Fortsätter du sen upp mot 1200 så blir det äckligt lent och blankt!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Go tråd!

Har själv stockat om en gammal 1640 till en boyds, dock inte så mycket mer.

Inte vågat mig på att fixa justerbart kindstöd, men helt klart något man skulle vilja ha.

Ska bli kul att se slutresultatet!

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

Ja just kolvkammen tycker jag är kanon! Man får en mycket bättre och snabbare anläggning. Har du någon tråde eller bil på din 1640?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan kanske tycka att man ska se skillnaden mellan grepp och trä, gillar kontraster :) men det är ju mitt tycke. Vad har hela resan kostat dig hittills? :)

Jo skillnad vill jag också att det ska vara. Ser ju inte så roligt ut med vitt papper och trävit stock. I mina ögon så skrek det. Som sagt fick en Sauer 202 stå modell med sin nätskärning, undantaget lite modifikation vid pistolgreppet.

Snabbt räknat och säkert något glömt, så har jag nog lagt 6000 kr, ett rådjur och snickrat en arbetsdag (bytt tjänster). Man får inte titta på kostnader då är det bättre att köpa något ordentligt, mest en kul grej helt enkelt. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undvik vatten då då slipar med 400 våtslip papper, fukta trät och fiberres och slipa om igen. Visst det kommer gå åt en del papper, men det ända och göra. Fortsätter du sen upp mot 1200 så blir det äckligt lent och blankt!!

Tänkte gå över det med våtslip mellan lacklagren senare. Vill helst ha den lite halvmatt, så nära oljad som möjligt. Är jag ute och cyklar då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...