Hoppa till innehåll

Byggmax asfaltboard i stället för tretex


npaulsson

Recommended Posts

Jag tänkte bara höra om någon provat att använda Byggmax asfaltsboard i en piltavla i stället för Tretex och hur det i så fall fungerade.

/Nils

Tror den är för porös, sen får du garanterat kladding pilar från tjäran i skivorna, friktionen från

pilen gör att det säket blir kladdigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte bara höra om någon provat att använda Byggmax asfaltsboard i en piltavla i stället för Tretex och hur det i så fall fungerade.

/Nils

köp denna istället .60cm Layered Foam Archery Target från merlinarcherycentre i england

http://www.merlinarcherycentre.co.uk/acatalog/60cm_Layered_Foam_Archery_Target.html

billig och funkar till 70 bågar

liten och smidig lätt att kasta in i bilen

fick min levererad med bud till dörren i sverge smidigt

/peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

köp denna istället .60cm Layered Foam Archery Target från merlinarcherycentre i england

http://www.merlinarcherycentre.co.uk/acatalog/60cm_Layered_Foam_Archery_Target.html

billig och funkar till 70 bågar

liten och smidig lätt att kasta in i bilen

fick min levererad med bud till dörren i sverge smidigt

/peter

Låter intressant, men vad kostade frakten?

/Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter intressant, men vad kostade frakten?

/Jocke

60cm Layered Foam Archery Target

1 st £32.50

Subtotal £32.50

Shipping (Parcel Courier) £18.00

VAT £10.10

Total £60.60

pund ligger i dag på ca 10.30kr

ca 624 kr beroende på dagskursen och går att betala med paypal

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

köp denna istället .60cm Layered Foam Archery Target från merlinarcherycentre i england

http://www.merlinarcherycentre.co.uk/acatalog/60cm_Layered_Foam_Archery_Target.html

billig och funkar till 70 bågar

liten och smidig lätt att kasta in i bilen

fick min levererad med bud till dörren i sverge smidigt

/peter

Jo jag har ju också sett den. Tyvärr hade Merlin redan skickat min innevarande beställning när jag hittade den och regeringen tillåter nog inte att jag handlar mycket mer utöver de 10 000:- jag redan gjort av med den här månaden. :(:unsure:

Sedan är det alltid kul att bygga något själv. ^_^

/Nils

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag har ju också sett den. Tyvärr hade Merlin redan skickat min innevarande beställning när jag hittade den och regeringen tillåter nog inte att jag handlar mycket mer utöver de 10 000:- jag redan gjort av med den här månaden. :(:unsure:

Sedan är det alltid kul att bygga något själv. ^_^

/Nils

Jag har i flera år använt frigolitblock (flytblock) 2 st monterat i en ram

de funkar bra och räcker länge.. nu mera har jag etafoam i stället men blocken funkar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har i flera år använt frigolitblock (flytblock) 2 st monterat i en ram

de funkar bra och räcker länge.. nu mera har jag etafoam i stället men blocken funkar

Roger. Hur tjock behöver frigoliten vara för att pilen inte ska dra igenom?

Jag har en hel del 50 mm skivor som jag skulle kunna lägga ihop.

Jag skjuter med Generalen i fullfart.

Mvh John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roger. Hur tjock behöver frigoliten vara för att pilen inte ska dra igenom?

Jag har en hel del 50 mm skivor som jag skulle kunna lägga ihop.

Jag skjuter med Generalen i fullfart.

Mvh John

Flytblocken är någonstans mella 60-80cm tjocka, det är det minsta du måste ha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Efter första testet blev resultatet att 6 skikt med asfaltskivor + 10 cm skumplast, allt från Byggmax, fungerar helt ok. Som lim användes byggsilikon. 60# Hoyt Rampage XT och Easton Platinum Plus i fullängd från 7 meter var inga problem. Kom i efterhand att tänka på att man skulle kunna ha målat skivorna med linolja för att härda de lite mer men det får bli till nästa vända.

/Nils

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten undran:

Varför skjuter du fullängdspilar??

Har du ingen som kan kapa pilarna i rätt längd?

Eller har du verkligen 31-32 tums draglängd?

Efter första testet blev resultatet att 6 skikt med asfaltskivor + 10 cm skumplast, allt från Byggmax, fungerar helt ok. Som lim användes byggsilikon. 60# Hoyt Rampage XT och Easton Platinum Plus i fullängd från 7 meter var inga problem. Kom i efterhand att tänka på att man skulle kunna ha målat skivorna med linolja för att härda de lite mer men det får bli till nästa vända.

/Nils

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten undran:

Varför skjuter du fullängdspilar??

Har du ingen som kan kapa pilarna i rätt längd?

Eller har du verkligen 31-32 tums draglängd?

Nja, riktigt så långa armar har jag inte. Det är snarare så att jag inte fått tillfälle att kapa pilarna ännu eftersom jag gav bort min Dremel till min systerson som bor 40 mil bort. Fördelen är att jag lyckades övertala honom att snickra ihop en

åt mig så nu till helgen ska jag dit och kapa pilar. :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Så du tror att det skulle funka att lägga ihop 15st 5cm-skivor?

Jag valde att kombinera 6 skivor asfaltsboard med 2*10 cm cellplast, också det från Byggmax. Fungerar helt ok. Dock är varken asfaltsboarden eller cellplasten läkande på något sätt så när det väl är ett hål så blir det kvar där. Pilarna visar bara en liten antydan att svärtas ner.

Ooops, dubbel respons men va ):-()

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

köp denna istället .60cm Layered Foam Archery Target från merlinarcherycentre i england

http://www.merlinarcherycentre.co.uk/acatalog/60cm_Layered_Foam_Archery_Target.html

billig och funkar till 70 bågar

liten och smidig lätt att kasta in i bilen

fick min levererad med bud till dörren i sverge smidigt

/peter

se till att det inte regnar på den annars är dem värdelös

det gick åt skogen med de på Trollhättans tävling på 70m i regn

den kunde inte stoppa pilar från 60#

se till att ha bra tak på den

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag valde att kombinera 6 skivor asfaltsboard med 2*10 cm cellplast, också det från Byggmax. Fungerar helt ok. Dock är varken asfaltsboarden eller cellplasten läkande på något sätt så när det väl är ett hål så blir det kvar där. Pilarna visar bara en liten antydan att svärtas ner.

Ooops, dubbel respons men va ):-()

hur klarar sig pilar i längden?????????

jag lovar Er

ingetin är så bra som ethafoam 400

jag har provat allt möjligt

det som kan funka för enkel trening är skummadrass från barnsäng ihop rullat och i en sop påse

funkar en månad i alla fall

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag plockar upp den här tråden med en liten vinkling.

Ibland händer det ju att man missar sina hemmagjorda tavla och då flyger ju pilen lite längre än vad man tänkt och dessutom liten djupare ner i marken än vad man hade tänkt. Just nu är jag uppe i 8 förlorade pilar som ligger vackert begravda i mark och gräs (skjuter compound och intuitiv långbåge). Jag letade lite på nätet efter tester av fångstnät och resultatet var att det fanns lite varierande erfarenheter. De flesta näten verkar ha problem med smala kolfiberpilar och en del nät verkade inte vara gjorda för bågvikter mycket över 40 pounds.

Merlin har ett nät för ca 700 kronor. Det har fått en review, vilken sågade nätet. Samtidigt kostar näten från etablerade svenska återförsäljare (och även utländska) ca 1500-2500 beroende på storlek. Dock verkar det snålt med några tester.

Mitt dilemma är att jag inte är speciellt pigg på att lägga 700 på ett tveksamt nät från Merlin och jag vill ej heller lägga mer än det dubbla på ett nät jag inte vet något som helst om - även om det är från en etablerad återförsäljare.

Så, är det någon/några här på forumet som har någon erfarenhet på området?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tips som kostar noll kronor är att skjuta på kortare avstånd så att du träffar butten/tavlan. :)

Jag plockar upp den här tråden med en liten vinkling.

Ibland händer det ju att man missar sina hemmagjorda tavla och då flyger ju pilen lite längre än vad man tänkt och dessutom liten djupare ner i marken än vad man hade tänkt. Just nu är jag uppe i 8 förlorade pilar som ligger vackert begravda i mark och gräs (skjuter compound och intuitiv långbåge). Jag letade lite på nätet efter tester av fångstnät och resultatet var att det fanns lite varierande erfarenheter. De flesta näten verkar ha problem med smala kolfiberpilar och en del nät verkade inte vara gjorda för bågvikter mycket över 40 pounds.

Merlin har ett nät för ca 700 kronor. Det har fått en review, vilken sågade nätet. Samtidigt kostar näten från etablerade svenska återförsäljare (och även utländska) ca 1500-2500 beroende på storlek. Dock verkar det snålt med några tester.

Mitt dilemma är att jag inte är speciellt pigg på att lägga 700 på ett tveksamt nät från Merlin och jag vill ej heller lägga mer än det dubbla på ett nät jag inte vet något som helst om - även om det är från en etablerad återförsäljare.

Så, är det någon/några här på forumet som har någon erfarenhet på området?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En variant kan vara en gammal gummi eller ja grov press, kan man säkert få köpa billigt hos en uthyrare

om man hänger den som en gardin bakom, den får altså inte sitta fast i marken utan ska svänga fritt så tror jag

den kan fånga/bromsa vilken pil som helst. Jag har inte testat men kan vara värt ett försök, går säkert att göra en enkel

ställning som du enkelt kan hissa den upp och ner på. Om man hänger den i en vinkel (35 grader eller så) så tror jag pilarna reflekteras

ner i backen. fast inte för jaktspetsar förstås utan bara tavelspetsar!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag köpte en "60cm Layered Foam Archery Target från merlinarcherycentre i england"

Fick den nu i veckan för 60 pund levererad till dörr, sköt ca 50 pilar "gamla xx75 superlite 2314" idag med min Oneida Aeroforce, verkar funka helt ok.

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...