Hoppa till innehåll

Hagelskytte, hur lär jag mig bäst?


nolfie

Recommended Posts

Ja, då ska jag lära mig hagelskytte. Har skjutit en del kula men aldrig hagel.

Hur bör jag börja, vet av erfarenhet att det är bra mycket bättre att göra rätt ifrån början istället för att lära mig fel och sedan rätta till felen.

Ska jag ta mig till bana och försöka hitta mig en instruktör eller vad tycker ni? Har möjlighet att kunna åka iväg på egen mark och träna om det är så, och vad bör jag ha för utrusting då? Kommer jag någon vart med en budget på 1000kr för att kunna träna hagelskytte själv?

Har en äldre side by side med fast borrning, vet ej vad det är dock men det kanske är nån standard? Ska jag rent av försöka sälja den och hitta nån begagnad som jag kan byta borrning till mer öppen i övningssyfte?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja.. en bock är alltid mer lättskjuten än en sida sida men den fungerar.

Börja med att lista ut om bössan passar dej eller ej. Gör en anläggning och då du är klar och har bössan uppe så ska ditt högra öga givet att du är högerskytt ligga centrerat över spången och du ska max kunna lägga en enkrona på pipans början utan att den skymmer kornet.

När du sett hur "facit" ser ut avseende spångbild så tar du ned bössan. Därefter nöter du på med anläggningar och du ska varje gång hamna på exakt samma ställe! Om och om igen.

Därefter kan du provskjuta på en rakt frångående duva. Gör du samma lugna och stabila anläggning som hemma och skjuter när du ser duvan över pipan så ska den gå sönder. Sen är det bara att nöta på..

När du känner dej hemma med frånskotten så testa att ställ upp kastarn i höjd och ställ dej 30 meter framför den. Kalla duvan, lyft och följ med och när du har duvan rätt över dej så skjuter du då du ligger precis i framkant på duvan. Gör du rätt så kommer du att få en rejäl dampelare rätt upp i luften :wub:

När du har satt anläggningen genom torrträning så har du en stabil grund att bygga på. Strassa inte, paniklyfter du bössan till axeln så blir det knas. Hellre en lugn och trygg rörelse, det finns oftast tid till det oavsett.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jocke smålänning sköt alldrig så mycket 50 skott i veckan bara han stod mest i sitt hus och annla bössan mot axlen och tränade in det perfekt så han hade en fin köttkudde mot kolven och allt sådant och när han kom ut på banan träffade han vartenda duva för han tänkte på hur han skulle göra och testade det och det funkade ju för honom kan man ju säga :o:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att tro att man kan torrträna hemma och sedan träffa lerduvorna till 100% kräver redan att man är en jävligt duktig skytt om jag säger så ;)

Hagelskytte är en hel vetenskap och kan endast läras ordentligt genom att skicka iväg tusentals efter tusentals smällar!

Mitt råd är följande:

Skippa den gamla SBS som du har tillgång till och åk till en skjutbana och leta upp en bock som passar dig bäst.

Be om hjälp! Det är skitsvårt att se vad man gör för fel i början och då är det kanonbra om någon står bredvid.

Känner du sen att hagelskyttet, oavsett om det gäller lerduvor eller jakt, är någonting som faller dig i smaken - så skall du givetvis satsa på detta.

Dina 1000 kr investerar du i ammunition och lerduvor på skjutbanan och du använder lånevapen.

Hagelgevär måste få kosta lite pengar och du får räkna med att lägga minst 5000 kr på en begagnad bössa men den kommer du att kunna sälja vidare en dag för 5000 kr igen när du vill uppgradera till din slutgiltiga bössa!

Begagnade (premium-)hagelvapen tappar extremt lite i värde och satsar du på en Miroku, Browning, Winchester, FN, Beretta eller liknande så får du alltid igen pengarna om du vårdar den.

Är man riktigt noga med vården och "städar" upp en bössa finns den även en liten vinst att göra men då skall man både veta vad man gör och ha lite tur ;)

Som jämförelse får man inte så mycket plugg för 1000 kr så satsa dem på smällarna för det finns inte en vettig bössa i världen som säljs för en tusenlapp!

Lycka till! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt mycket bra svar, blir till att torröva en hel del och sedan skjuta mycket!

Var otydlig i min post ser jag nu när jag läste igenom det igen, 1000kr var alltså till nån kastare eller vad det nu finns för prylar. Vapen var alltså inte alls med i den budgeten :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp plugg och eller ännu hellre tid tillsamans med en instruktör.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för plugg och sen ställa en vänlig fråga till någon som verkar dukig på lokala jaktskyttebanan. Sist jag var hos instruktör fick jag ohemult mycket skit.. Bättre att skjuta mycket i stället.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med ett helt annat skytte än hagelskytte men samma principer gäller förmodligen för att bli bra.

Torrträna är enormt bra men problemet är om man är ny så gör man förmodligen ganska många fel och vet inte hur det ska kännas m.m. Det som händer då är att man kanske nöter in en felaktig teknik som sedan inte fungerar i verkligheten.

Det bästa är att få hjälp från början och sedan öva på det man fått lära sig.

Jag har inte gjort så eftersom det finns inte någon som direkt kan hjälpa mig. Jag har använt böcker, filmer m.m och med tiden utvecklats men med en duktig tränare hade jag kunnat korta ner lärotiden enormt och dessutom kanske sluppit en massa fel i tekniken som jag måste få bort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du någorlunda nära till en jakt/sportskytteklubb?

Där blir det säkert skyttekvällar med början nu i april. Tisdagar och torsdagar, 17.30-20.30, brukar vara standard runt om i landet ;)

Där finns det nästan garanterat skyttar och funktionärer som gärna hjälper till.

Det kan finnas en liten varningsflagga med "hjälpsamma" skyttar, alla har ju sina idéer...

Men det finns säkert funktionärer och/eller erfarna skyttar som kastar sig över dig!

Jag är själv en rookie när det gäller hagelskytte, det ska erkännas.

Men bara efter någon timme med en instruktör så öppnas en ny värld!

Sen får man se upp! - Man åker nämligen hem och planerar ett medlemslån för att finansiera sin nya hagelbössa :-P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vill inte avbryta i din tråd nolfie :wub: bara undrade lite kort och lätt man måste väl vara 15 för att få övnings skjuta med hagel också? för man blir ju alltid lika avundsjuk när brorsan står och skjuter lerduvor :(<_<:D om han typ står och håller i bössan får man då kanske ? :D jag tror antaglien ni kommer svara nej men vore så roligt att veta ändå

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag började skjuta hagel så stod lerduvorna på marken, eller hängde i en wire.

Jag lärde mig på så sätt VAR kornet ska ligga i förhållade till duvan för att få en kärnträff..

Svårast är helt klar att avfyra i svingen. Hjärnan vet, men inte fingret... :blink:

Men, bössan måste passa skytten..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen får man se upp! - Man åker nämligen hem och planerar ett medlemslån för att finansiera sin nya hagelbössa :-P

Vadårå? En begagnad Browning 325 i gott skick behöver inte vara så dyr :lol:

bara undrade lite kort och lätt man måste väl vara 15 för att få övnings skjuta med hagel också? för man blir ju alltid lika avundsjuk när brorsan står och skjuter lerduvor :(<_<:D om han typ står och håller i bössan får man då kanske ? :D jag tror antaglien ni kommer svara nej men vore så roligt att veta ändå

Nu vet jag inte helt säkert men jag har jävligt svårt att tro att det skulle vara ngr problem. Du får ju tävla från 15 och ingen föds klar tävlingsskytt vid 15 så rimligen är det bara att tuta och köra. Klubbarna brukar subventionera serierna för just juniorer för att uppmuntra träning.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Under uppsikt finns det inga åldersgränser för hagelskytte om vi talar om träning!

I sådana fall får de arrestera mina barn och ingen av dem har fyllt tvåsiffrigt än :P (fast det var ju inte på skjutbana iofs... hehe...)

Jag har tränat skyttar så unga som 11 år under CPSA regler och de till och med tävlade i ungdomsklass så nog kan man skjuta hagel under 15 utan problem!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

yes yes yes !!!!!!!!!!! :D :D :D så ni menar att under hela den tiden har jag kunnat skjuta lerduvor detta var en bra början på påsklovet om man säger så tack Wizard och Hipshot för den informationen :D nu blev jag glad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hipshot, jo visst är det så... Man gör kanske de vettigaste köpen på beg. marknaden.

Men du vet att när jag hade fått blodad tand så var det bössor som t.ex Beretta SV10 och Browning Cynergy som flimrade framför ögonen.

Eller varför inte ännu dyrare... ? ; )

Nåväl, jag sansade mig. Men det är inte för sent än...

Jag funderar ju på att sälja en Toyota för att finansiera en hagelbössa eller en ny customstudsare :-P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm grejen är att du skjuter inte bättre för att du har en värstingbössa, det handlar mest om huruvida den passar dej eller ej. Skjutit med Cynergyn och något mer glappt rappel har jag inte sett ärligt talat. Helt obegripligt att den säljaren ställde dit en sån bössa på en mässa, otroligt usel reklam!

Skit samma, får du tag på en bra begagnad browning eller beretta så har du bössa för resten av ditt liv typ. Köper du ny så riskerar du en hemsk värdeminskning givet att du använder grejerna. Jag köpte en Beretta 687 modell V för många år sen, en snordyr tingest helt enkelt. Usch va stryk den fick och inte var jag så jättenöjd med den heller. Nu fick jag bra pris på den när jag tog ut den så jag gick väl inte back på den men det hade varit utpuckat om jag köpt den ny för nypris hos handlarna!

Samtidigt så använder jag just hagelbössorna rätt mycket och är väl inte överdrivet intresserad av vapenvård så.. nej inte någon ny bössa igen.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Något säger mej att Linus omgivning kommer att få det lite hett om öronen nu :lol:

jag bor ju på landet ;):P:D vi brukar skjuta ute på en åker som ligger mitt ute i ingen stans så det blir bra och min storebror har gått i genom lite vapen vätt med mig och så
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm grejen är att du skjuter inte bättre för att du har en värstingbössa, det handlar mest om huruvida den passar dej eller ej. Skjutit med Cynergyn och något mer glappt rappel har jag inte sett ärligt talat. Helt obegripligt att den säljaren ställde dit en sån bössa på en mässa, otroligt usel reklam!

Skit samma, får du tag på en bra begagnad browning eller beretta så har du bössa för resten av ditt liv typ. Köper du ny så riskerar du en hemsk värdeminskning givet att du använder grejerna. Jag köpte en Beretta 687 modell V för många år sen, en snordyr tingest helt enkelt. Usch va stryk den fick och inte var jag så jättenöjd med den heller. Nu fick jag bra pris på den när jag tog ut den så jag gick väl inte back på den men det hade varit utpuckat om jag köpt den ny för nypris hos handlarna!

Samtidigt så använder jag just hagelbössorna rätt mycket och är väl inte överdrivet intresserad av vapenvård så.. nej inte någon ny bössa igen.

Mvh!

Beretta är guld precis som min beretta är guld det till och med står guld i dens namn! ;) Och vad jag ha förstått lönar det sig inte att fråga en instruktör för du kan pricka varenda lerduva du ser utan att göra rätt enligt dom. Säger inte att jag gör det för det var 2 år sen jag var till en skyttebana.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att det blivit myclet snack som vår frågeställare kanske inte alls har nytta av. Jag tycker att du som inte skjutit hagel förut har ett guldläge att ta kontakt med en instruktör, och då menar jag inte glad hjälpsam gubbe på skjutbanan, utan en person som instruerar skytte professionellt. Då kommer du att lära dig anläggning och grundtänkade rätt från början. Sedan kan du sakffa en enklare lerduvekastare o träna själv, eller besöka en skjutbana. En bra instruktion kostar en bra slant, men det är det värt på sikt.

Sen håller jag med om det som andra skrivit om att köpa en begagnad bössa av ett bättre märke alltid är mest ekonomiskt. Men kanse är den bössa du redan har helt rätt för dig och din jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och vad jag ha förstått lönar det sig inte att fråga en instruktör för du kan pricka varenda lerduva du ser utan att göra rätt enligt dom. Säger inte att jag gör det för det var 2 år sen jag var till en skyttebana.

Träffar man 100% av alla lerduvor har man nog inget behov av en instruktör ;)

En instruktör skall jobba på flera nivåer, dvs med totala nybörjare, med hobbyskyttar som vill ta ett steg till och med proffs som behöver den där sista promillen.

Själv har jag aldrig haft en sekund med instruktör men jag hade dels talang samt väldigt tidigt började skjuta med elitskyttar som var de enda jag kunde jämföra mig med och tävla mot och således utvecklade mitt skytte med rasande hastighet.

Som instruktör har jag tränat allt från barn till proffs och inte alla behöver instruktör men eftersom man inte kan se sig själv när man skjuter kan det eliminera en hel del huvudbry när man tror att man gör "rätt" när man i själva verket gör någonting galet.

Dock är det nog bra om man har 2-3000 lerduvor under bältet innan man bokar instruktör. Då kan man nog tillgodogöra sig det hela bättre eftersom det oftast handlar om en del pengar...

Jag har coachat ett flertal skyttar under längre perioder gratis för att jag tyckte att de hade naturlig talang och det utvecklades alltid som nya skyttekompisar så det var bara roligt.

Så, ut och krossa lerduvor och se varje lerduva som ett unikt mål! Det handlar aldrig om 9 av 10. Det handlar om 1 av 1, 10 gånger!

När man missar så tar man en paus, går igenom händelseförloppet i huvudet och analyserar vad som gick fel. Sen testar man igen och gör annorlunda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en start på skjutbanan där man har lärt sig grunderna är simulatorskytte en trevlig upplevelse. Jag har varit och skjutit flera gånger och lärt mig något nytt varje gång! Att se riktpunkten/händelseförloppet i slow motion har gett mig många bra ingångar till förbättringar.

Att stå och nöta helt själv kan i längden bli lite tråkigt och risken att man nöter in fel är ganska stor. Ut på en skjutbana och skjut av dig, ta hjälp av en instruktör/reflektera/titta på andra/apa efter, skjut lite mer och ta hjälp av simulatorskytte osv.

Gäller nog även för mig, jag tränar min förmåga på samma sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, ut och krossa lerduvor och se varje lerduva som ett unikt mål! Det handlar aldrig om 9 av 10. Det handlar om 1 av 1, 10 gånger!

När man missar så tar man en paus, går igenom händelseförloppet i huvudet och analyserar vad som gick fel. Sen testar man igen och gör annorlunda.

De ska jag börja med :D Berettan passar bra till det. Men en instruktör kan vara hur bra som helst när man börjat komma in i de. Men de kostar ofta och de jag menar är att om jag skjuter bättre än instruktören och han säger att jag gör fel? Visst det är enklare att se när någon gör fel men alla kan ju inte ha samma teknik när dom skjuter? Hur som helst är det alltid bra att skjuta lerduvor! Kommer nog ta lite träning innan man blir ''bättre'' än en instruktör... Finns alltid en bättre instruktör för just din skjutteknik också. Men skjut 5000 lerduvor använd sedan en instruktör skjut 5000 till använd instruktör igen och se om det hjälper. Sånt här är alltid kul att diskutera. Alltid kul att se att någon verkligen försöker lära sig också och inte bara skjuter vilt de första den gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte enbart om att träffa lerduvan, det handlar om att träffa lerduvan exakt där man ville träffa den och att man läste situationen rätt innan man sköt.

När jag hade kvalat in i klass A och tävlat där ett tag så kom jag inte längre. Det spelade ingen roll hur mycket jag tränade utan det var tvärstopp!

Då fick jag börja om från början och lära om hela min stil... Det tog nästan 6 månader men jag höjde mitt årssnitt med 3% och det var tillräckligt för att kliva upp i klass AA.

Att skjuta lite skeet eller compak på 15 meter är inte effektiv träning och får en inte att pressa sig till max, man måste testa de omöjliga lerduvorna och lära sig att läsa situationen för att sedan träffa på första skottet.

När långhållsskyttarna snackar om cold-bore shot så finns motsvarigheten även i lerduveskyttet.

När man känner att man börjar behärska skyttet på den lokala banan så rattar man i xfull choker och försöker att skjuta skeet på halva avståndet och alltid träff klockan 12. Det blir fort lite svårare då ;)

Säger en instruktör att du gör fel om du träffar så är han ingen riktig instruktör! Den saken är klar!

En instruktör kan säga "testa att göra så här i stället så har du en bättre position för ett andra skott", då har han koll.

Allt beror på vad man är ute efter men instruktörerna på klubbarna brukar kunna instruera rent tekniskt hur man skall skjuta men för att finpolera en elitskytt så krävs det lite mer om jag säger så och det brukar även märkas på prislappen - om de inte gör det för att de vill hjälpa till, då kan det lika gärna bli gratis!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...