Hoppa till innehåll

första videokamera till jakt ? :)


linus22magnum

Recommended Posts

Inget jag känner till på rak arm men jag vet att klipp på nätet orsakat ett j-la rabalder.. och det känns så otroligt onödigt. Lite omdöme i samband med filmandet och framför allt redigering så är det förjävla kul och helt okey! Det är en icke-fråga som jag ser det, sunt förnuft ska gälla.

Vi själva är rätt duktiga på att vara kritiska med när något händer som dokumenteras på film så ja, kör på men med en rejäl skopa självkritik eller vad jag ska säga.

Mvh!

Vet att de bruka bli livat! Läser ibland kommentarerna på youtube och de kan vara allt från "varför sköt du de fina djuret"? till jag skulle vilja rikta geväret mot dej få se vad du skulle säga osv.... Man kan ju tänka på detta men man kan inte alltid tänka på va anti jakt människorna tycker! Så känner jag...

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en klase antifolk som man inte kommer undan och dessa behöver man inte bry sig om som jag ser det. Men lägger man ut olyckliga filmer så lär man öka den klasen och DET vill vi inte eller hur? :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en klase antifolk som man inte kommer undan och dessa behöver man inte bry sig om som jag ser det. Men lägger man ut olyckliga filmer så lär man öka den klasen och DET vill vi inte eller hur? :yes:

De har du rätt i! :D Näe de räcker gott och väl med antifolket som redan är där!

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en klase antifolk som man inte kommer undan och dessa behöver man inte bry sig om som jag ser det. Men lägger man ut olyckliga filmer så lär man öka den klasen och DET vill vi inte eller hur? :yes:

men du hipshot du får ju nästan aldrig en dålig kommentar :ohmy::smile: på dina filmer tycker jag om man söker på kråkjakt på Youtube så kommer din längst upp ju för den videon är så bra gjord en sak jag såg också jag sökte på kråkjakt på google så stod det om kråkjakt så hade dom länkat ditt klipp dit och typ skrivit så ska kråkjakt gå till då tycker jag man är duktig inom jakten och filmandet :ohmy::thumbsup:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av dom alternativ som kommit upp så skulle jag köpa den Wallinarn länkade till ( http://www.cyberphot...p?article=GZE10 ).. Och försök passa på när det är erbjudande (värdepaket - 2250kr)! snäppet över budget men så värt det.. 16gb minne och väska är ju saker du kommer vilja ha hursom...

Och som hippen säger... Digital zoom ska du inte bry dig om alls! Optisk zoom är vad du vill ha... Digital zoom är precis samma sak som att sitta och zooma en bild på datorn tills det bara är 5 pixlar kvar (= värdelöst)... Vid optisk zoom är det objektivet som jobbar... Vill du komma närmare än Optiska zoomen så är det lika bra (bättre) att göra det i redigeringen sen...

Och vad gäller skymmningsegenskaper... Det är nog tufft där tyvärr.. Det har att göra med objektivets ljusinsläpp (sensorstorlek?), och bättre grejer blir FORT dyrare + att vid mera ljusinsläpp blir det grynigare.. Vet inte om man kan ställa in ISO på videokameror, men det har att göra med just ljusinsläppet... Högre ISO = ljusare men grynigare.. Och där får man välja själv var gränsen går... I kamerans beskrivning står det något om bakgrundsbelysning som gör skymmningsegenskaperna bättre, men vet tyvärr inte hur det funkar destomer...

Och jag vet att man gärna vill zooma i jaktsituationer... tycker 40x optisk zoom låter bra... Men håller du den i handen och börjar zooma så blir det skakigare och det finns risk att det blir bara skit av dethela.. så rekommenderar starkt att du även skaffar ett stativtiv!.. Köp kameran först, men sen tycker jag du ska prioritera att spara ihop till ett stativ..

Där skulle jag själv köpa en gorillapod ( http://www.cyberphot...gorillapodvideo ).. Den klarar 325gram och JVCn väger 185gram.. Och jag är nästan 100 på att gängorna passar ihop...

Så skulle jag göra ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av dom alternativ som kommit upp så skulle jag köpa den Wallinarn länkade till ( http://www.cyberphot...p?article=GZE10 ).. Och försök passa på när det är erbjudande (värdepaket - 2250kr)! snäppet över budget men så värt det.. 16gb minne och väska är ju saker du kommer vilja ha hursom...

Och som hippen säger... Digital zoom ska du inte bry dig om alls! Optisk zoom är vad du vill ha... Digital zoom är precis samma sak som att sitta och zooma en bild på datorn tills det bara är 5 pixlar kvar (= värdelöst)... Vid optisk zoom är det objektivet som jobbar... Vill du komma närmare än Optiska zoomen så är det lika bra (bättre) att göra det i redigeringen sen...

Och vad gäller skymmningsegenskaper... Det är nog tufft där tyvärr.. Det har att göra med objektivets ljusinsläpp (sensorstorlek?), och bättre grejer blir FORT dyrare + att vid mera ljusinsläpp blir det grynigare.. Vet inte om man kan ställa in ISO på videokameror, men det har att göra med just ljusinsläppet... Högre ISO = ljusare men grynigare.. Och där får man välja själv var gränsen går... I kamerans beskrivning står det något om bakgrundsbelysning som gör skymmningsegenskaperna bättre, men vet tyvärr inte hur det funkar destomer...

Och jag vet att man gärna vill zooma i jaktsituationer... tycker 40x optisk zoom låter bra... Men håller du den i handen och börjar zooma så blir det skakigare och det finns risk att det blir bara skit av dethela.. så rekommenderar starkt att du även skaffar ett stativtiv!.. Köp kameran först, men sen tycker jag du ska prioritera att spara ihop till ett stativ..

Där skulle jag själv köpa en gorillapod ( http://www.cyberphot...gorillapodvideo ).. Den klarar 325gram och JVCn väger 185gram.. Och jag är nästan 100 på att gängorna passar ihop...

Så skulle jag göra ^_^

riktigt bra tips Himo det där med stativet tycker jag verkligen verkar vara en bra sak
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har kollat på denna med verkar riktigt bra sök på Youtube finns tester där och då är den riktigt bra i alla fall :thumbsup: (Sony HDR-CX190) vad tror ni om den ? :smile: står att den ska funka bra i mörkret ska inte bli korniga bilder i alla fall och 25 optisk zoom räcker väl bra till dom flesta jakter (eller ?)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

blev lite konstig där skulle länka faktan om den men gick inte 100% som jag hade tänkt mig men ni kan ju försöka se tryck på foto i Meny,n :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men du hipshot du får ju nästan aldrig en dålig kommentar :ohmy::smile: på dina filmer tycker jag om man söker på kråkjakt på Youtube så kommer din längst upp ju för den videon är så bra gjord en sak jag såg också jag sökte på kråkjakt på google så stod det om kråkjakt så hade dom länkat ditt klipp dit och typ skrivit så ska kråkjakt gå till då tycker jag man är duktig inom jakten och filmandet :ohmy::thumbsup:

Men jag klipper rätt hårt, skar bort typ hälften i sista köret som jag la ut publikt. Sista kråkracet är väl inte optimalt men det funkar, kollade faktiskt igenom det igår med lite kritiska ögon och det var som sagt inte helt okey men acceptablet.

Vart hittade du mitt klipp förövrigt? Hoppas det var på vår egen hemsida annars blir jag lite nyfiken.. har inga problem med att det länkas i ok sammanhang men är det i fel sammanhang så kan man ju alltid ta ned klippet.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

denna verkar vara riktigt fin med :thumbsup: (JVC GZ-HM655) vad tror ni om den ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har blivit medlem i Youtube nu :smile::thumbsup: så det enda som fattas är en videokamera tror det blir den som jag la ut en bild på innan i tråden Sony 190 någonting :wub: men kunde inte hålla mig så jag testade att lägga ut en video som jag filmade när vi åkte bil. kom fram en jätte nyfiken och gullig rävunge (rävvalp) :smile: dom är ju nästan lite dumma nu i början :biggrin: det var ju mitt första video klipp så det var ju inte extremt bra filmat men men :smile: och inte den bästa kameran heller för den delen :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur får man upp själva video klippet så det bara är att klicka på det? har inte fattat det än :wub::tongue::smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har en Canon legria hf r16 och filmar när jag går med hund och till annat.

Kan varmt rekommendera denna kamera som är lätt att använda och jag tror allt du räknade upp finns på den.

Kolla min kanal på y-tube för att se lite hur kvaliteten är!

Jag heter rallynisse95 där så det är bara att söka på namnet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har en Canon legria hf r16 och filmar när jag går med hund och till annat.

Kan varmt rekommendera denna kamera som är lätt att använda och jag tror allt du räknade upp finns på den.

Kolla min kanal på y-tube för att se lite hur kvaliteten är!

Jag heter rallynisse95 där så det är bara att söka på namnet!

tack! det ska jag göra :smile:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare Grabben! Här är den kamera jag ska beställa nu till att filma jakt, den har det mesta för att klara av att filma jakt :wink: Enda du behöver köpa till är minneskort .Om du vill redigera filmerna så kan du följa denna video för att kunna ladda ner ett bra redigeringsprogram det är på engelska men det går är pyssla på att lära sig det :wink:

http://www.netonnet....ck/170203.4567/

"Hare" Bra :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare Grabben! Här är den kamera jag ska beställa nu till att filma jakt, den har det mesta för att klara av att filma jakt :wink: Enda du behöver köpa till är minneskort .Om du vill redigera filmerna så kan du följa denna video för att kunna ladda ner ett bra redigeringsprogram det är på engelska men det går är pyssla på att lära sig det :wink:

http://www.netonnet....ck/170203.4567/

"Hare" Bra :thumbsup:

Hade själv tänkt o slå till på en sådan här..när smöret rullar igång igen :happy:http://www.netonnet.se/art/foto/videokamera/videokamera-hd/canon-xf100/151869.4567/
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kritisk som man är så ställer jag frågan. gör verkligen en så pass billig kamera en nöjd? filmar fågeljakt o jakt med kula på "små"djur ut till 250m.

Testat lite smått med en kamera men zoomen va för låg. typ 18. vill gärna ha över 30. gärna runt 40 för dom extremare närbilderna även på håll. Stativ används självfallet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

nu står det mellan domma nr : 1 sony HDR cx190 nr :2 panasonic v100 någon som har erfarenhet om såna här viedo kameror i denna prisklasen. för det blir troligt vis att jag köper någon av domma nästa helg. :biggrin::thumbsup:

post-10838-0-49009700-1355066108_thumb.j

post-10838-0-35002900-1355066117_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade köpt en kamera beggad då du får mest för pengarna..Du kan köpa kameror som ej är använda för halva pengen..canon hf200 är bra kamera och i jakt ska man nog passa sig för zooma över huvudtaget om man inte har stativ eller proffs utrustning..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helooo nej men han driver åteljagt og skal ikke købe JULSKINGE snap knald fald hilsen til dig Linus, kalle. :thumbsup:

precis carl :tongue:
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag var inne och köpte mig en videokamera till sist. :smile: vi åkte in till siba i söndags och skulle köpa. och jag hade ju kollat väldigt mycket på sony HDR-cx190 och hört gott om den. men givet vis fanns den inte i lager så det var bara att välja : låta han beställa hem en från centrala lagret eller köpa storebrorsan (sony HDR-cx210) och till slut sa vi att vi köper storebrorsan ändå. och för 500 kr extra en lite bättre kamera (HDR-cx210) fick jag: touch-skärm, hdmi-sladd, 8gb inbbygt minne och brus borttagare. den har alltså en helt egen inbyggd brus sencor som du kan slå av och på. så om du är ute och filmar när det blåser så ska det nästan försvinna helt !! :thumbsup: har inte hunnit testa den ute än. men tänkte göra ett test och lägga ut det på youtube så kan ni se själva :thumbsup::biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...