Hoppa till innehåll

Älghundar från söder eller från norr?


mikki

Recommended Posts

Visste att pertan skulle skriva in detta haha.

Nå vilken kanon sm det var då.

Pertan var söder det bättre hälft????

Som sagt det var turen som slog in här!!

Smet gick på ett älgtätt område.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

fortfarande en "söder"hund som vann ??
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visste att pertan skulle skriva in detta haha.

Nå vilken kanon sm det var då.

Pertan var söder det bättre hälft????

Som sagt det var turen som slog in här!!

Smet gick på ett älgtätt område.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Hehehe!

Tur? det var ju nu det skulle avgöras :wink:

sör hundar på plats 1-5 o 9-10

norr hundar på plats 6-8!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser nog Västernorrland - Jämtland/Härjedalen och norr ut som norr! Hälsingland - Dalarna är gränsområdet. Resten är söder.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser nog Västernorrland - Jämtland/Härjedalen och norr ut som norr! Hälsingland - Dalarna är gränsområdet. Resten är söder.....

Allt norr om Dalälven är ju Norrland. :thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så sant isjonsson.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Det är ju vad alla säger som bor söder om Dalälven. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar om det snackats om tur och otur om norrbottenhunden vunnit? :wink:

Det hade det väl säkert gjorts.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Musköt: jodå det hade man sagt tur å otur.

Detta är en seriös verksamhet det här med älgjakt inget svammel.

En mer rättvis sak hade vart en tvådagars jakt då hade man fått se skillnaden..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Musköt: jodå det hade man sagt tur å otur.

Detta är en seriös verksamhet det här med älgjakt inget svammel.

En mer rättvis sak hade vart en tvådagars jakt då hade man fått se skillnaden..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

"Men, nu blir det intressant och se hur det egentligen är när det kommer upp hundar till sm:et i gällivare om min teori stämmer."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mikki du måste vara ett troll eller är du så trångsökt så att du inte inser att en hund som är bra i vissa förhållande kan vara dåliga i andra.

Något tråkigare än att jaga med en vidsökt hund med dålig kontakt med föraren får man ju leta efter då de gärna drar iväg över någon rågång och hittar älg där sen står den där och skäller hela dagen utan att det blir någon jakt. Skulle säkert på dina stora marker funka utmärkt men här är en sådan hund totalt värdelös.

Sanningen är mao att dina hundar skulle kunna vara totalt värdelösa i mina ögon om de skulle jaga här i Småland...

Var sen gränsen norr/söder går kan ju diskuteras men om man som mikki går ut stenhårt och säger att alla hundar söder om Jämtland är värdelösa och sen får man nog leva med att bli kallad trångsökt jägare med vidsökta hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mikki du måste vara ett troll eller är du så trångsökt så att du inte inser att en hund som är bra i vissa förhållande kan vara dåliga i andra.

Något tråkigare än att jaga med en vidsökt hund med dålig kontakt med föraren får man ju leta efter då de gärna drar iväg över någon rågång och hittar älg där sen står den där och skäller hela dagen utan att det blir någon jakt. Skulle säkert på dina stora marker funka utmärkt men här är en sådan hund totalt värdelös.

Sanningen är mao att dina hundar skulle kunna vara totalt värdelösa i mina ögon om de skulle jaga här i Småland...

Var sen gränsen norr/söder går kan ju diskuteras men om man som mikki går ut stenhårt och säger att alla hundar söder om Jämtland är värdelösa och sen får man nog leva med att bli kallad trångsökt jägare med vidsökta hundar.

Inte behöver en hund vara vidsökt bara för att den kommer från norr.

Ibland kan det dra över grannmarken el. från norr till söder el. virse versa på våran mark.

Så här ser våran mark ut och samtliga hundförare kan kalla in sina hundar från ståndskall.

post-144-0-95651200-1350656688_thumb.jpg

VVO är på ca. 5100 ha och delas av Kalix älv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Martin; om du vill köra den linjen så gör det med dig själv!!!!

I norr kallar vi det för älgjakt i söder jaga tamboskap???

:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt vissa är norrbotten norr om landsvägen mellan Ystad och Trelleborg :smile:

:down:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Martin; om du vill köra den linjen så gör det med dig själv!!!!

I norr kallar vi det för älgjakt i söder jaga tamboskap???

Det är du som kör linjen att det söder om Jämtland inte finns några vettiga hundar och vad jag sett har du inte backat från den linjen än ditt troll. Jag tror att man hittar bra som dåliga hundar över hela landet och det har inget med i vilken landsände man jagar! Med det skiter jag i den här diskussionen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hehehe, ja känslig ämne.

Har under mååånga år jagat Älg i NV Jämtland och till ur-invånarnas försvar kan sägas.

Dom ger inte upp trots värdelösa hunnar. Trots det är för våra SörHundar som vi kommer till avslut med.

Så till de namnlösas heder någerlunda skulle få schans att räddas. Så bjöds byns omtalade storjägare och son att komma till småland för Harjakt. Med enligt dom Sverige ledande Finnstövare som var i deras ägo.

Jo det kan sägas att det var en djävel på att driva,,,,,,,,,,,,,Rådjur. Enda rödgardisten som kom på bena vart det dö-tappt på.

Så det var ganska svårt att inte le elakt när Norrlänningen sade efter en stunds tysnad.......nu tog höken Haren.

Vet inte vad min nuvarande Jämttik skall betecknas eftersom hon helt på båda sidor härstammar från Soumi.

Och det kan erkännas, det är mycket sisu i denn hunn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

harar är ju dom som blir vita på vintern,,inte utlänningarna ni har,,som det sägs,har man en gång provat det mest underbara wiskyn (vanliga skogsharar)så går man aldrig tillbaka till nyköpings,,,typ

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

harar är ju dom som blir vita på vintern,,inte utlänningarna ni har,,som det sägs,har man en gång provat det mest underbara wiskyn (vanliga skogsharar)så går man aldrig tillbaka till nyköpings,,,typ

Svenskharar är på väg tillbaka tack o lov. Så dom skjuter vi inte gärna på. Att hålla en rödgardister(tyskhare) på fötterna, det kräver betydligt mer innanför pannbenet på vovven. Men o andra sidan har vi så gott om dom, så för erfarna hundar skjuter vi undan dom, till förmån till den mer lättdrivne Svenskharen.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket urbota korkat resonemang, det har ingen som helst betydelse var i landet en hund är född, uppfödare av idag reser hundramilaresor för att få tag på rätt blod till sin tik, är bara föräldradjuren av rätt kvalitet så är det nog bara för valpägaren att utveckla anlagen, sedan har det nog ingen betydelse om valpen är född norr eller söder om dalälven. Vad gäller SMvinnaren så bor han i samma by som jag, här finns ingen tamboskap, nej skygga älgar som inte vill ha med varken folk eller hundar att göra. Att ta en stark etta och bli SMvinnare på en ensam älgkalv anser då jag vara en STOR prestation.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilket urbota korkat resonemang, det har ingen som helst betydelse var i landet en hund är född, uppfödare av idag reser hundramilaresor för att få tag på rätt blod till sin tik, är bara föräldradjuren av rätt kvalitet så är det nog bara för valpägaren att utveckla anlagen, sedan har det nog ingen betydelse om valpen är född norr eller söder om dalälven. Vad gäller SMvinnaren så bor han i samma by som jag, här finns ingen tamboskap, nej skygga älgar som inte vill ha med varken folk eller hundar att göra. Att ta en stark etta och bli SMvinnare på en ensam älgkalv anser då jag vara en STOR prestation.

Tror inte han menar var hunden är född utan var den är injagad . Håller med Mikki till viss del många söderhundar som är provmeriterade håller inte tillräcklig klass för att hitta och utföra bra arbeten i Norrland men i söder funkar de tillräckligt bra för att bli champion hundar . Nu har jag bara underlag att jämföra hundar som funkar i söder men inte i norr vet ej hur det är tvärt om.? Kanske någon annan har testat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...