Hoppa till innehåll

Befästa ståndet hos vorsteh 1 år


zaklem

Recommended Posts

Jag håller på att få hunden att stå. Han är 1 år och hittils har han stått ett par gånger under kontrollerade former. Tränade på fasan och då fick han springa runt och resa fågeln utan restriktioner för att lära sig att fågeln flyger när han kommer för nära. Han måste ha rest fågel en 50 gånger. Jag ska till Amir och "träna" stånd under kontrollerade former i veckan. Jag vet inte om jag är för otålig men jag blev lite orolig att han inte stod för fasanerna en enda gång. Hur jävla många gånger måste han resa fågel innan han fattar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Han kanske HAR fattat och tycker det är livets höjdpunkt att få jaga och stöta fågel? Låter som en bra ide att ha lite kontrollerade fågeltagningar, fast jag hade visat missnöje om han fortsätter stöta gång på gång och om det inte ger resultat tagit en paus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte oroa mig riktigt ännu. Det kan mycket väl ta ytterligare ett år innan hunden står. Du ska nog vara försiktig med att gå in och korrigera hunden för att han kör upp fåglar. Vet inte hunden vad den ska göra så går det inte heller att banna den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

...och hur många fåglar tycker ni en unghund ska få köra upp innan man bör agera? Här pratar vi om en hund som fått resa ett 50-tal fåglar. Lobo, jag ska uttrycka mig klarare, jag är tveksam till din pedagogik, visst ska unghunden få lära av sina misstag, men så mycket fågel tror jag kan försvåra utvecklingen av ståndsanlagen.

Det skulle vara kul att få rapport om hur det gått!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läste detta någonstans ; "Det är precis som för tonårspojkarna, plötsligt så står den bara!" ;)

Annars kanske en löptik och att hanen nått "tonåren" så brukar det lösa sig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Helt ny på forumet,men en klart intressant lina,just lina skulle jag föreslå lobo,haft hundar som bara reser o skiter i mig,problemet kan bli en hundjävel som bara jagar för sin egen skull.

Tonårsgrejen,det är sånt man snart bara kan drömma om!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet som uppfödaren påpekade är att jag utsatt hunden för fågel i situationer jag inte haft uppsikt över hunden. Tex så var det en väldigt snårig skogsdunge som jag lät honom driva upp fågeln. Jag hade ingen riktig koll på vad han hade för sig därinne. Jag åkte tillbaks till Amir (Långtora) och vi utsatte honom för fågel under kontrollerade former och lugnade honom och berömde honom när han stod.

Jag har jagat skogsfågel tre gånger. Första två gångerna lätt jag honom springa ur mitt synfält. Sista gången gav jag mig fan på att alltid se honom och kallade in honom så fort han sprang bortom synhåll. Det var då han stod för en tjäder och min polare sköt (som vi pratade om i en annan tråd). Han stod en gång till - han reste på kommando med beröm och omdelbart fick han stannakommando och stannade. Eftersom det var skog och jag fokuserade på hunden hörde jag fågeln men såg inte den när den lyfte. Det viktigaste var alltså att han skötte sig bra under de svåra förhållanden som skogsjakt i regn innebär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...