Hoppa till innehåll

Allroundbössa i 358 win?


Henrik

Recommended Posts

Kompletterar med en bild på skjutdatan som den ser ut för närvarande

 

Laddata%20358%20win_zpszgw3u5gm.png

 

Jag slutade köra QL simuleringar när jag såg hur illa de lirar med en friflykt på 4-5 mm. Det känns som en "Weatherbyfriflykt" och som sådan borde den egentligen hjälpa till att höja farten med bibehållet tryck  :wink:

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekyl är av ondo det är ett som är säkert.

För egen del har den tesen gjort att jag bara äger fjuttkalibrar. Mitt max rekylmässigt ligger under 30-06

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar ha löst sig :) Min smed brukar ju alltid mässa att "-En bra matchpipa är aldrig bättre än sitt patronläge!" ;)

Jag har märkt att det är flera som fått LW pipor som inte skjuter som man förväntat sig, och där man har löst det problemet via att man skurit om throaten! En tillfällighet? Eller är det faktum att LW ämne är hårdare än dom flesta andra tillverkare, en bidragande orsak? En tanke bara ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är såklart svårt att uttala sig om varför bössan inte sköt tidigare samtidigt som 358win pipan numera skjuter OK men inte i nivå med mina tikka originalpipor i 6.5x55 respektive 7mm RM. Jag har inte hunnit testa 6.5x47 pipan sedan den kom från smeden så där får jag lugna mig lite innan jag kommenterar den.

När det sedan gäller rekylen så tvekar jag inte en sekund på rekylens kraftigt negativa effekt på allt precisionsskytte, med kraftigare rekyl följer också att du absolut inte har något utrymme för att slarva med skyttetekniken eller rekylupptagningen. Om man använder lite klenare kalibrar eller tar genvägen med hög vapenvikt och/eller dämpare/broms så kan man komma undan med en mindre konsekvent teknik men i takt med att rekylen ökar så vill det till att man är fokuserad på sitt skytte.

Ingen gång har det varit så uppenbart som när jag sköt k95 i 8x57 men även med 358 win pipan blir det uppenbart att det gäller att hålla i grejerna på ett konsekvent sätt.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Vill du göra en enkel höjning så funkar ju Kydex med kardborre så att den går att ta bort. Enkelt och billigt om än inte lika proffsigt som en permanent kolvkamshöjning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet finns det ingen som vill/kan montera en sedvanlig kolvkamsförhöjning/insats i en edge stock, det är på grund av deras fyllnadsmaterial som är sanslöst poröst och den omständighet att den ökade vikten en sådan insats/arbete medför skulle en sådan ökad vikt att det helt förtar fördelen med egde--lösningen.

 

Det enklaste jag kan tänka mig är ett kydexark som anpassas med tillformning och så vidare för att sedan monteras med bred självhäftande kardborre, låter man hondelen sitta på stocken kan man även använda den utan kindstödet och utan eget blodvite.

 

Jag har sett lösningen på ett flertal vapen där det synes ha fungerat, mer än tillfredsställande.

 

Det närmsta följande alternativet går ut på att man efter att ha borrat genomgående hål i kolven, monterar inpassade rör, såsom när man gör en pelarbäddning för att sedan följa upp med en kydexlösning och samma lösning som McMillan själva tillämpar.

 

Detta är dock enbart allt igenom teknisk och något tråkigt, vad som är sanslöst kul och glädjande är att få läsa dina rader om jaktlycka Henrik och om dina upplevelser./Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu har jag en temporär höjning med strumpa på vilket funkar OK men när jag väl fått ned montaget maximalt så skall jag försöka bygga upp kolvkammen permanent.

Jag har för mig att jag sett lösningar där man passar till en liten kolvkamskil i balsaträ och sedan fixerar denna med glasfiberväv som slipas ned och lackas, vad har ni för tankar kring det?

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt så brukar det vara en mer än fullgod lösning med den påföljande effekten att kolven ser ut som en paddel,

det är något i formspråket som förloras på kolven,

 

men om man kan anpassa en sådan förhöjning så att den matchar och fullföljer kolvens linjer, framför allt då från sidorna och upp så blir det snyggare/snyggt.

 

http://www.eabco.net/assets/images/products/114-cr6000.jpg

 

Typiskt belysande för en dålig lösning

 

CHKRlayup.jpg

En halvvägs anpassad lösning som efter slutbehandling kan bli bra

 

http://m14forum.com/m14/20624-bondo-stock-mods-my-way.html

 

Slutligen en tråd där det faktiskt företas ett rätt så vettigt arbete om än med lite andra metoder och former än vad jag tror att du strävar efter Henrik, länken ger dock utgångspunkterna för en hållbar och funktionell insats.

 

/Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christian,

När det gäller formen så tänker jag mig nog en kolvkam ungefär som den som sitter på min gamla PSE kolv.

Lösningen i den sista länken du skickade är nog tekniskt rätt nära det jag eftersträvar, kanske skall man satsa på en baldakin och sedan komplettera med någon form av "filler" och skippa glasfibern.

Frågan är bara vad som funkar ur ett hållbarhetsperspektiv utan att väga alltförr mycket....

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För form och vikt skulle jag trots allt rekommendera en bit balsaträ, därefter en väldigt lätt filler som även nyttjas som spackel, ett lager med väv eller två lager om man använder en väldigt tunn väv,

 

Det kommer självklart inte att bli lika slagfast som kolven men lätt och tillräckligt starkt, Markus R här inne vet vad det medför att köra med många lager väv och mycket expoxi, visst blir det starkt men vikten, den sticker oerhört snabbt iväg.

 

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller själv på med att färdigställa en stock av kolfiber som jag fått tillverkad. Har inte bestämt mig för om jag ska ha nån höjning av kolvkammen och vikten blir ju intressant även för mig då den liksom Edgestockarna har syftet att vara lätt. Hursomhelst så har jag införskaffat en fast T3-kolvkam utifall jag väljer att höja kolven, den är rätt lätt och tillsammans med epoxy med microballonger borde det gå att få till en höjning med låg vikt och smidigt format då denna kolvkam inte bygger så mycket i sidled.

Min stock är nu i princip färdigbäddad, det som återstår är ytbehandling och montering av bakkappa och rembyglar. Om det inte drar ut alltför långt på tiden så uppdaterar jag med min lösning när/om den finns färdig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja lägga på kolvkams en lite grann enligt ovan, dessutom skulle jag vilja kunna fästa en versapod spigot i framstocken. Som det är nu är framstocken för tunn för att jag skall våga göra hål för en stigit i den, jag behöver följaktligen modifiera även denna del.

Känns som jag skall rådfråga Markus ;)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag skulle vilja lägga på kolvkams en lite grann enligt ovan, dessutom skulle jag vilja kunna fästa en versapod spigot i framstocken. Som det är nu är framstocken för tunn för att jag skall våga göra hål för en stigit i den, jag behöver följaktligen modifiera även denna del.

Känns som jag skall rådfråga Markus ;)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Limma fast divinycell på kolvkammen med epoxi, slipa till önskad form. Använd valfri väv och epoxi att laminera ihop stocken och höjningen. Det har fungerat för mig :)

 

// Andreas 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag inte alls följt med på effekten av ttsx o liknande kulor diskutionen i den grad som säkerligen du mf har gjort, så undrar jag hur effekten av kulan är i djur? Väntar själv in en rem 700 i 358win och en till kaliber. Ska beställa alla laddprylar inom snar framtid och funderar på kulvalet. 180gr ttsx eller någon tyngre kula typ oryx är väl tanken.

Återkom gärna när tid och lust finns med utförligare beskrivning av kulan :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller TTSX så tycker jag mig se en tydlig trend.

Resultatet med dessa kulor blir bättre med grövre och lättare kulor.

 

Jag har provat dem i klenare kalibrar som 223, 243 och 6.5x47 där jag kört upp hastigheten så mycket jag kunnat. Kulorna har hållit ihop bra men rådjuren har sett rätt slaskiga ut och flyktsträckorna har varit längre än vad jag räknat med.

 

Den kombinationen som jag skjutit allra mest vilt med är nog 150 grains TSX/TTSX i 870-880 m/s ur diverse 308:or. Denna kombination funkar alldeles utmärkt, djuren ser fina ut oavsett om det är rå, gris, älg eller hjort. En del rådjur har gått 30-40m men överlag har flyktsträckorna varit helt OK.

 

Av de lite grövre varianterna så har jag provat en del 250 grainare ur 9.3x62 i 800 m/s med alldeles utmärkt resultat, bra effekt med lite köttförstöring. På köpet får du en betydligt rakare kulbana och lindrigare rekyl än vad som är fallet med de tunga kulorna. 

 

Det var med den bakgrunden som jag beslutade mig för att skaffa mig en 358 win, jag ville kunna skjuta en för kalibern lätt kula (180 grain) i rätt hög hastighet (840 m/s) eftersom tidigare erfarenheter pekat på att det kan vara den rätta vägen.

 

En kort sammanfattning av erfarenheterna än så länge (räknar också med det vilt som vännen Felix skjutit med samma kombination):

  • Mycket god effekt i viltet, inget vilt har hittills gått mer än 10 m, givetvis kommer det förr eller senare att bli något vilt som travar iväg men det blir tydlga skottecken och viltet lägger sig rätt snabbt även med rena lungsmällar.
  • Viltet ser väldigt trevligt ut när du tar ut det, det har blivit snusdosstora hål genom lungorna men väldigt lite blodsprängning eller sönderskjutet.
  • Kulbanan med denna kula gör helt plötsligt 358 win till en allroundkaliber, faktum är att Felix nog pensionerar sin 358 Norma efter att ha använt 358 win en säsong.
  • Rekylen blir av naturliga skäl betydligt mycket mindre, jag är ingen vän av rekyl över huvud taget men jag upplever min 358 win som helt OK att skjuta med.

//Henrik

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Godmorgon och tack för ett utförligt svar!

Det låter som en kula att satsa på till 358an och 308an som bägge är påväg in i skåpet!

Intressant utveckling med kopparkulorna dom senaste 10 åren i landet. Förut var det naturalis. Och den kulan har lämnat mkt att önska efter att ha läst om den. Samtidigt prislappen varit sjukt hög oxå!

Ska följa ert exempel och testa kulan några år framöver så får vi se om jag skjuter något klass 1 djur under tiden :)

Mvh Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla Henriks punkter som gäller effekten i viltet skulle jag säga gäller även min bullet of choice dvs Sierra GK 225gr, ett tillägg jag skulle vilja göra är att allt går väldigt lugnt till med 358win.

Först rekylen, en slö knuff som låter en se viltets reaktion. Reaktionen blir i min erfarenhet inte många klenare kalibrars "springa utta helvete och sen tvärdö" utan man ser verkligen att jodå, den där satt i maskinrummet, varpå djuret lunkar iväg några steg, blir segare och segare, knäar och tippar över. Om det inte bara rasar på stället dvs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det mesta funkar bra i 358 win (bortsett möjligen från Hornady 250 RN som Felix varit grymt besviken på).

 

Just nu är den stora våndan om jag skall satsa på en 6.5x55 eller en 6.5x284 till nästa pipa. Pipan och smeden har jag koll på men jag kan fasen inte bestämma mig för 6.5x55 eller 6.5x284.

 

Egentligen behöver jag inte mer än 850 m/s med 140 grains kulor vilket jag får ur en 6.5x55 samtidigt som det vore kul att testa en 6.5x284 :confused:

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike, tack för hjälpen med QL körningen! Nu börjar dimmorna Klarna och jag tror jag vet vilken väg jag skall gå ;)

Maddog, smeden har uppenbarligen en förkärlek för 55 hylsan även om han förordar improvedvarianten. Han jagar upp 140 grains kulorna i barock hastigheter ur denna hylsa :-o

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike, tack för hjälpen med QL körningen! Nu börjar dimmorna Klarna och jag tror jag vet vilken väg jag skall gå ;)

Maddog, smeden har uppenbarligen en förkärlek för 55 hylsan även om han förordar improvedvarianten. Han jagar upp 140 grains kulorna i barock hastigheter ur denna hylsa :-o

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Jo han har iaf byggt en sanslöst bra 6,5x55 som en kompis har (samt en 6,5x284 ;))

Jo herr Jakobsson är rätt vass på att ladda för långhållen, bättre bestämt topp tio i Europa. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någonstans skrev jag ett svar på detta men kan inte för mitt liv hitta det :blush:

 

Det jag skrev var att jag numera (nästan) bestämt mig för att det blir en 6.5x55 med en 65 cm pipa för att på det viset kunna skjuta 140 grains BT i en bit över 850 m/s utan att få jobbiga tryck.

 

Jag är rimligt säker på att detta blir en utmärkt medicin till dovhjortarna men också till annat vilt som råkar hamna framför pipan.

 

Några av er har säkert sett att jag håller på att fundera på lämpligt sikte, vi får väl se var vi hamnar i slutändan.

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...