Hoppa till innehåll

Kramp!? Förgiftning...


Kias Husse

Recommended Posts

Jag har en Jämthund och en Stövare som plötslig uppfört sig konstigt.

För någon dag(sön kväll) sedan fick Jämthunden kramp i benen(Såg mest ut att vara frambenen men tyckte att hon gick rätt stelt även bak) och hade svårt att röra sig på ett normalt smidigt sätt under kanske en minut. Hon hade legat i "hundsoffan" och när hon gick ner från den rörde hon sig inte riktigt normalt. Hon såg lite besvärad ut... Då tänkte jag att hon kanske var stel efter helgens jakt, kanske sendrag eller något.....

(Kan iof varit någon form av magknip eller liknande som gjorde att och uppträdde stelt?!?)

Hon hade ätit dåligt över lördags dygnet, endast lite kassler gick att truga i henne på lördag kväll och söndag morgon.(Bodde över i jaktkojan och det var det som fanns tillhands, för något måste hon få i sig.) Så jag misstänkte att det också kunde vara lite stök med salt eller/och vätskebalans som gjorde att hon blev stel.

Idag fick stövaren kramp i frambenen(mage, hals?) och skrek och stod med bakbenen och låg med framkroppen samtidigt som hon sträckte ut frambenen. Tog väl kanske 1 minut innan hon slutade sträcka på sig och skrika. Hon "log" också, vilket brukar betyda att hon mår illa.) För en liten stund sedan gnydde hon och sträckte ut på samma sätt igen. Hon har varit vilande i veckor....

Jag har nyligen fått en ny sändning av ett foder som jag brukar ha. Dom har ätit av det i drygt en vecka.

Kan man tro att fodret är toxiskt pga mögel(inget synligt) eller bekämpningsmedel eller liknande?

I övrigt har ingen av dom haft tillgång till något skadligt.

Jag reagerar på att dom uppträtt på ett liknande sätt båda två inom en kort tid och strax efter en ny batch foder.....

Vad ska man tro? Vet och blodprov?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Byt foder och skicka iväg lite käk till .. ja dels leverantören men det kanske kan vara bra att få någon utomstående koll på det även?

Låter knepigt..

Mvh!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns ju bäst före datumstämpel på fodersäckar också.

Dom är helt nytillverkade. Brukar tom göras efter att beställningen gjorts. Fast ibland har dom lite färdigt på lager också. Köper direkt från tillverkaren. Har mailat dom och frågat om dom känner till något problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Byt foder och skicka iväg lite käk till .. ja dels leverantören men det kanske kan vara bra att få någon utomstående koll på det även?

Låter knepigt..

Mvh!

Japp, knepigt är det. Ingen av tikarna har uppvisat något liknande tidigare. I övrigt så verkar dom pigga och alerta!

Vart kan man skicka prover för att få undersökta och vad kan man tro det kostar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du ett foder som innehåller mycket vegetabilier kan det visst vara mykotoxiner. Toleransen på "fodervara" är ju avgjort högre än vete för humankonsumtion.

Att det skulle vara bekämpningsmedel håller jag för otroligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du ett foder som innehåller mycket vegetabilier kan det visst vara mykotoxiner. Toleransen på "fodervara" är ju avgjort högre än vete för humankonsumtion.

Att det skulle vara bekämpningsmedel håller jag för otroligt.

Det är ju inte säkert att det är fodret, men det känns inte som jag har något annat att misstänka....

Info om fodret:

Torkat animaliskt protein från kyckling och fläsk, majs, animaliskt fett, ris, fiskmjöl, linfrömjöl, blodmjöl, torkade äggprodukter, algmjöl, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), glucosamin, rosmarin och mineralämnen.

VETEFRI

KÖTTBASERAD – Innehåller 86% animaliska proteiner

• Omega 3 & Omega 6

• Fructo-oligosakkarider (FOS) – För en god tarmflora

• Glucosamin

• Rosmarin – Naturlig antioxidant

• Berikad med 350 mg Vitamin-C

• Extra vitamin och mineralrikt foder

• Rekommenderas mycket aktiva hundar

• Rekommenderas till större hundraser

• Utmärkt foder till kräsna hundar

• Rekommenderas som återhämtningsfoder för hundar som behöver gå upp i vikt

• Rekommenderas inte till hundar under 1 års ålder

Råprotein 32.0 % Råfett & Råolja 24.0 % N.F.E. (kolhydrater) 27.5 % Växttråd 1.0 % Vatten 8.0 % Råaska (mineralämnen) 7.5 % Varav: Kalcium 1.4 % Fosfor 1.0 % Natrium 0.45 % Omega 3 0.4 % Omega 6 3.0 % FOS 0.4 % Rosmarin 0.01 % Glucosamin 0.025 % (= 250 mg/kg)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu han jag inte med medan hon fortfarande gnällde. Men så här gör hon och i början gnäller hon, första gången skrek hon.

Hon sträcker en stund tills det släpper.

video-2012-11-08-21-53-51.wmv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratat med vet. Jämten led mest troligt av hårt arbete tillsammans med undermålig kost och ev obalans av vätska. Troligtvis "sendrag".

Stövaren hade troligtvis någon form av magknip. Då brukar hundar kunna inta "böneställning".

Båda hundarna pigga och glada. Fast och regelbunden avföring och inga fler lustiga beteenden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

..... Fortsättning följer.

Jämten fick ett anfall igen idag i älgskogen, vi hade jagat en såt och postade om till nästa.

När jag släpper henne så gör hon en lite sökrunda och kommer in. När hon kommer in så börjar hon vingla och ställer sig som en träbock med stela ben.

Har inte full kroppskontroll när hon rör sig. Ser lite ömklig och besvärad ut över situationen. Men hon ser lite "lättad" ut när jag kommer fram och rör vid henne.

Jag sätter ner henne bredvid mig en liten stund, innan jag bär ut henne till vägen(Typ bara 50-100m) Där släpper jag ner henne och hon verkar normal, men det syns att hon inte är helt bekväm med det hon varit med om..

Jag bryter för dagen och åker hem.

Misstänker epilepsi. Ringer vet som är inne på samma spår. Det blir kontroll med provtagning mm till veckan för att utesluta andra orsaker som kan orsaka anfallen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svägerskans terrier fick några liknande anfall. Det uppkom bla efter en vaccination men även helt plötsligt utan förvarning. Epilepsi blev diagnosen. Hunden fick stesolid som hon gav vid behov men nu har han varit besvärsfri länge.

Hoppas du får ordning på det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enl min vet,,, Det är inte aktuellt med behandling.

Med så få och lindriga anfall så ger biverkningarna av ev medicinering mer bekymmer än vad anfallen gör....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...