Hoppa till innehåll

vad är det som är bra med hundar med mycket förföljande?


jameson116

Recommended Posts

jag har en jämthund som är 4a år och hon följer efter älg som skenar ( ingen kontakt efter upptag) ca 2-3 km. om hon har kontakt (gångstånd) så håller hon på hela dagen. och en dag så gick jag jaktprov med en domare som pratade på om sina gråhundar och nämnde flera gånger med ett leende på läpparna hur han ofta hade upptagen på 7 km och hur han brukade få fara med bilen och hämta hunden mil bort när älgen skenar... vad är det som är bra med det här? jag hade grävt ner min hund om den gick och trampade i ett älg tramp 7 km innan upptag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodu det där är en gåta!

Kan iof förstå dom som har 10-15000 ha älgfattiga marker att jaga på. Då kan det vara bra om hunden håller i det som faktiskt finns.

Rent praktiskt så är det rätt värdelöst om du inte kan gå in och skjuta nästföljande dag. För samma dag är det i princip omöjligt att komma in på ett sådant stånd lagligt, dvs utan att åka fordon.

Skulle själv sluta att jaga med en sådan hund. Jaktdagen är förstörd, förmodligen nästföljande också. För att ta bilen för att hämta en hund gör jag bara om hunden riskerar att gå ut på vägar eller skapa oreda i kohagar.

 

Det mest förvånande är att älgproven premierar den typen av jaktodugliga hundar.....

Helst när vi ser att jaktmarkerna minskar i yta och att folk har inte veckor att tillbringa i skogen. Nu vill ju dom flesta släppa på morgonen, koppla hunden innan det är beckmörk så dom hinner hem och ta ett glas med grannen på kvällen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men vars är det älgfattigt? jag har åkt runt lite grann och jagat i år och inte fan är det dåligt med älg någonstans i norrbotten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som inte är så insatt i älgproven, eller snarare bedömningarna på proven, måste få fråga en sak när ni pratar om detta. Ni säger att detta ofta premieras men är det så bara i delar av landet där det är vanligare med mycket stora marker, eller bedöms detta lika överallt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt premieras en hund som tar upp 7km bort?

7 km är kanske i överkant. men de hundar som har ett "sök" på ett antal km brukar det stå i berättelsen att söket är mycket bra. Samma när dom håller i km efter km fast det gått i sken, helst när hunden lyckas ställa som avslutning 5-10 km bort. Det brukar stå i provberättelserna att hunden har ett mycket bra förföljande, jaktlust osv. Det tolkar jag som att dom också får bra poäng för det.

 

En hund som har ett upptag säg 300-500 m bort och ställer i upptaget. Brukar få sämre omdöme. Särskilt om hunden bara förföljer runt 1-2 km max när dom är inne och stöter. Har dom inte ställt innan dom släpper så tidigt blir det inte bli pris.

 

Nu har jag inte läst så överdrivet många provberättelser, men några 1:a pris och ner tom 0:ad. Så det är möjligt att jag läst för få för att helt kunna säga att det är så alltid, men intrycket av det jag har läst är att hunden är "duktigare" ju längre bort den är från föraren.

 

Nu är jaktförutsättingarna väldigt olika. Men min ideal hund har ett sök på mellan 500-800m. Ett förföljande på max 2 km om hunden inte har kontakt.

Hundar som ställer i upptaget är bättre än dom som måste springa någon km innan det blir stopp. Sen vill jag naturligtvis att hunden håller i så länge den har stånd/gångstånd. Då oavsett om det har gått iväg en bra bit. Helst ser jag också att hunden släpper även ett stånd senast det skymmer. Jag vill inte åka runt miltals med bil och leta hund, ej heller ha den ut över natten bla för riskerna med tex rovdjur eller att den försvinner ur pejlavstånd medan jag är hemma och sover. Samt att jag inte alltid har möjlighet att åka och leta hunden dagen efter. Då skulle jaktsäsongen inte innehålla många dagar om jag måste räkna med att varje släpp kan ta 2 dagar eller mer....

 

Därför tycker jag att trängre eller mer vidlyftga hundar inte är så mycket att ha. Men ska jag ha en "dålig" hund så tar jag den som är lite för trång än för vidlyftig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För max poäng i avstånd till upptagsplats räcker det med +800m och koefficienten är 0,5 så du kan max få 5poäng i det momentet.

Viltet går inte att styra. Vet att reglerna är en form av kompromiss som ger alla samma förutsättningar. Men...

Om älgen står 200m bort, då är det omöjligt att få bra poäng särskilt om det står i upptaget. En klok hund som känner in och väljer sin väg mot älgen stöter inte iväg älgen innan det blir upptag.

En hund som utan eftertanke rusar fram genom vegetationen och röjer sig tidigt så kan den älgen röra sig bort och hunden har ett upptag 1 km bort, för att sedan gå i sken i 2-3 km innan det blir stånd. Den hunden har betydligt bättre förutsättningar för hög poäng på ett prov. Men i mina ögon är den första hunden eg en bättre jakthund.

Tycker att den "kloka" hunden ska kunna få minst samma poäng som den burdusa även om upptaget är nära och det står stött direkt. 

 

Men det är väl så att på något vis så måste vi värdera hundarna och någon form av regler ska vi ha. Även om några bra hundar som funkar perfekt i jakten sållas bort på proven och några hundar som är odugliga till praktiskjakt, blir champions.

 

Läste också en provberättelse, kommer inte ihåg vilken hund osv satt och slöläste på måfå i jyckedata bara. Men där lyckades dom inte stötta loss älgen från ståndet inom tidsramen så den hunden kunde inte få ett första pris(osäker om det ens vart något pris...) för det gick inte att bedöma förföljandet. Eg där så är det kanske så duktig som en hund någonsin kan bli. Hålla kvar älgen i stånd oavsett vad som händer. Där är ju inte förföljandet ens något att ta hänsyn till.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Viltet går inte att styra. Vet att reglerna är en form av kompromiss som ger alla samma förutsättningar. Men...

Om älgen står 200m bort, då är det omöjligt att få bra poäng särskilt om det står i upptaget. En klok hund som känner in och väljer sin väg mot älgen stöter inte iväg älgen innan det blir upptag.

En hund som utan eftertanke rusar fram genom vegetationen och röjer sig tidigt så kan den älgen röra sig bort och hunden har ett upptag 1 km bort, för att sedan gå i sken i 2-3 km innan det blir stånd. Den hunden har betydligt bättre förutsättningar för hög poäng på ett prov. Men i mina ögon är den första hunden eg en bättre jakthund.

Tycker att den "kloka" hunden ska kunna få minst samma poäng som den burdusa även om upptaget är nära och det står stött direkt.

Men det är väl så att på något vis så måste vi värdera hundarna och någon form av regler ska vi ha. Även om några bra hundar som funkar perfekt i jakten sållas bort på proven och några hundar som är odugliga till praktiskjakt, blir champions.

Läste också en provberättelse, kommer inte ihåg vilken hund osv satt och slöläste på måfå i jyckedata bara. Men där lyckades dom inte stötta loss älgen från ståndet inom tidsramen så den hunden kunde inte få ett första pris(osäker om det ens vart något pris...) för det gick inte att bedöma förföljandet. Eg där så är det kanske så duktig som en hund någonsin kan bli. Hålla kvar älgen i stånd oavsett vad som händer. Där är ju inte förföljandet ens något att ta hänsyn till.....

Viltet går inte att styra. Vet att reglerna är en form av kompromiss som ger alla samma förutsättningar. Men...

Om älgen står 200m bort, då är det omöjligt att få bra poäng särskilt om det står i upptaget. En klok hund som känner in och väljer sin väg mot älgen stöter inte iväg älgen innan det blir upptag.

En hund som utan eftertanke rusar fram genom vegetationen och röjer sig tidigt så kan den älgen röra sig bort och hunden har ett upptag 1 km bort, för att sedan gå i sken i 2-3 km innan det blir stånd. Den hunden har betydligt bättre förutsättningar för hög poäng på ett prov. Men i mina ögon är den första hunden eg en bättre jakthund.

Tycker att den "kloka" hunden ska kunna få minst samma poäng som den burdusa även om upptaget är nära och det står stött direkt.

Men det är väl så att på något vis så måste vi värdera hundarna och någon form av regler ska vi ha. Även om några bra hundar som funkar perfekt i jakten sållas bort på proven och några hundar som är odugliga till praktiskjakt, blir champions.

Läste också en provberättelse, kommer inte ihåg vilken hund osv satt och slöläste på måfå i jyckedata bara. Men där lyckades dom inte stötta loss älgen från ståndet inom tidsramen så den hunden kunde inte få ett första pris(osäker om det ens vart något pris...) för det gick inte att bedöma förföljandet. Eg där så är det kanske så duktig som en hund någonsin kan bli. Hålla kvar älgen i stånd oavsett vad som händer. Där är ju inte förföljandet ens något att ta hänsyn till.....

Som jag skrev tidigare så är momentet med avstånd till upptag ett av de med låg koeff. däremot finns det mer poäng att hämta vid fast ståndskall på upptagsplatsen.

Tycker du ska läsa igenom reglerna och försöka förstå dem först, innan du klagar på dem. För efter vad jag uppfattat av vad du skriver så verkar din uppfattning om hur en bra hund ska va inte skilja sig så mycket från hur regeltolkningen är.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så är momentet med avstånd till upptag ett av de med låg koeff. däremot finns det mer poäng att hämta vid fast ståndskall på upptagsplatsen.

Tycker du ska läsa igenom reglerna och försöka förstå dem först, innan du klagar på dem. För efter vad jag uppfattat av vad du skriver så verkar din uppfattning om hur en bra hund ska va inte skilja sig så mycket från hur regeltolkningen är.

 

så här tror jag det hänger ihop en hund som ska avlas på ska ha jaktlust det har inte en hund tillräckligt som förföljer 1-2 km därav bäst hund med långa sök långa förföljande ger höga poäng .

En älghund ska ligga på ett sök upp mot km även mer om den ska bli effektiv enligt mig.

avstånd till upptagsplatsen är ju ett lotteri var älgarna står men även om du har en hund med 300 meters sök så bör den kunna ta upp på över km när den väl känner älgarna .

Där ni skriver om upptagen på 7 km tror jag inte är riktigt hela sanningen ståndet kan ha startat där men upptaget lär nog ha hänt ett par km tidigare och en sådan hund får inte bra poäng på stånd på upptagsplatsen

Även om hunden följer ett nattgammalt slag på 7 km och sen stånd så är det ett bra jobb av hunden antar att en sådan hund skulle vara guld värd för musköt som sysslar med eftersök.

Detta är ju framtaget för jaktprov och avel inte en så effektiv jaktdag som möjligt men har man inte tid att vänta på en hund med lite jaktlust så ska man nog skaffa en kortdrivare eller nåt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har en hund son har ett sök på kanske 500-600m och då menar jag att hon är 600 m bort från mig när hon är som längst bort då är hon borta i ca 15 minuter om. skulle min hund fara längre än 2-3 km bakom en älg som hon inte har kontakt med så skulle jag bli galen. jag tycker nästan att det är i längsta taget. min hund har nog jaktlust tycker då jag.. om du frågar mig så har förföljande och sök mer att göra med individ än jaktlust. en kompis har en laika helt utan sök om du frågar mig men hunden har ändå väldigt stor jaktlust. men frågan var inte vad som var bra på prov för prov skiter jag i. vad är bra vid jakt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har en hund son har ett sök på kanske 500-600m och då menar jag att hon är 600 m bort från mig när hon är som längst bort då är hon borta i ca 15 minuter om. skulle min hund fara längre än 2-3 km bakom en älg som hon inte har kontakt med så skulle jag bli galen. jag tycker nästan att det är i längsta taget. min hund har nog jaktlust tycker då jag.. om du frågar mig så har förföljande och sök mer att göra med individ än jaktlust. en kompis har en laika helt utan sök om du frågar mig men hunden har ändå väldigt stor jaktlust. men frågan var inte vad som var bra på prov för prov skiter jag i. vad är bra vid jakt?

Jaktlust har hon säkert men kanske inte tillräckligt för att vara en bra provhund och avelshund men det brydde du dig inte om

Jo i nästan alla fall hör jaktlust ihop med sök och förföljande enligt mig

Bra vid jakt är väldigt olika fungerande inkallning är ju en sak då kvittar det ju hur länge än hunden jagar

Prov blandade jag in för det var med ovanför .

Varför är det så farligt att ha en hund som håller i?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag känner en kille som anser att hudarna ska ha flera mils förföljande. Detta pga att älgarna vill tillbaka till hemområdet när dom gått långt.

Han har skjutit många sådana älgar som kommit på retur.

/Lars.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vid eftersök är det ju bra med en hund som aldrig släpper men jag gillar det inte vid vanlig jakt. det blir ju inte effektivt om du jagar och hunden sticker med första älg flera km ut ur marken och kommer tillbaka halvtrött efter 3-4 timmar. har den kontakt så ska den hålla på hela dagen! jag har också varit med om att älgarna kommer tillbaka men det är inte så jag vill jaga det är inte heller effektivt anser jag. varför vill man ha en hund som följer efter älgar flera mil?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte ? Är ju så hundarna ska funka .

Förstår mig inte på era syn på ställande hundar ?!

Som någon nämnt i början av tråden om man haft en hund som hade jaktlust och förföljande så hade man grävt ner hunden ?

Varför köper man en spets då ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så är momentet med avstånd till upptag ett av de med låg koeff. däremot finns det mer poäng att hämta vid fast ståndskall på upptagsplatsen.

Tycker du ska läsa igenom reglerna och försöka förstå dem först, innan du klagar på dem. För efter vad jag uppfattat av vad du skriver så verkar din uppfattning om hur en bra hund ska va inte skilja sig så mycket från hur regeltolkningen är.

Får väl kika på det igen.... Kan ha tolkat provberättelser och regler osv fel när jag satt och läste sist. Läste inte så nog så att jag memorerade reglerna eller för den delen vilka hundar som hade vilken berättelse.

Då fick jag iaf uppfattningen att hundarna skulle vara relativt vidlyftiga för att få bra poäng. Men som sagt, det kanske finns anledning att läsa på igen och kanske revidera uppfattningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag känner en kille som anser att hudarna ska ha flera mils förföljande. Detta pga att älgarna vill tillbaka till hemområdet när dom gått långt.

Han har skjutit många sådana älgar som kommit på retur.

/Lars.

Vi har och har haft sådana hundar i mitt lag. En hund var en riktig "bra" jakthund. Det sköt nog närmare 100 älgar för den hunden. Men jag tror det bara var 6 älgar ägaren fick skjuta för den hunden under hela hundens livstid. Resten sköts på jaktlag en bra bit utanför vårat område. En bra hund, ja kanske i vissa ögon. Men jag skulle bli tokig, för anledningen till att jag har hund är att få smyga in på stånd själv och kanske få möjlighet att skjuta. Inte hålla andra lag med hund....

 

Det har hänt att någon av de vidlyftiga hundarna faktiskt kommit tillbaks med en älg. Men då brukar det inte ske samma dygn, efter att hundföraren misslyckats med att få tillbaks hunden under kvällen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vid eftersök är det ju bra med en hund som aldrig släpper men jag gillar det inte vid vanlig jakt. det blir ju inte effektivt om du jagar och hunden sticker med första älg flera km ut ur marken och kommer tillbaka halvtrött efter 3-4 timmar. har den kontakt så ska den hålla på hela dagen! jag har också varit med om att älgarna kommer tillbaka men det är inte så jag vill jaga det är inte heller effektivt anser jag. varför vill man ha en hund som följer efter älgar flera mil?

Nu har jag bara haft 2 Jämtar. Men båda dom tränade jag för eftersök. Första Jämten var för dålig på att ställa. Bra sök men urusel på att få fast och ett mediokert förföljande. Men fanns det blod med så släppte han inte och han lyckades alltid ställa dessa älgar. Det blir en annan sak om det är blod med. Då brukar även den tämligen värdelösa hunden kunna göra ett bra jobb. Tiken jag har nu har jag inte lyckats få gå ett "riktigt" eftersök med än. Bara något dödsök och några spårningar där vi kunnat friskförklara efter ett antal km utan blod eller andra tecken vare sig på skottplats eller i löpan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

när jag går ut så går jag ut för att skjuta älgen på ståndskall på min egen mark och då måste hunden ställa älgen inom 2 km annrs är det väldigt ointressant. hur bra ståndhund man än har så kommer det alltid en älg som inte står utan skenar. och då är det väldigt ointressant med en hund som förföljer mer än 3 km på skenande älg. men vad har du för marker om du tycker att man ska ha en hund med mycket förföljande? (4-15 km)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför inte ? Är ju så hundarna ska funka .

Förstår mig inte på era syn på ställande hundar ?!

Som någon nämnt i början av tråden om man haft en hund som hade jaktlust och förföljande så hade man grävt ner hunden ?

Varför köper man en spets då ?

Lagomt ät bäst!

Har hunden väldigt långt förföljande så ökar risken att den blir tagen av tex rovdjur eller kommer ut på en väg. Kan vara svårt att hinna genskjuta om det är långt bort för att förhindra olycka. Sen är ju den jaktdagen förbrukad. Står hunden 1,5 mil bort på en annans jaktlag så är det så lagomt skoj att sitta på gränsen och vänta resten av dagen. Håller den i någon km så kan man ta omtag och få till ett stånd inne på marken istället för att vänta. Sen är det långt ifrån alla jaktlag som uppskattar att man går in för att hämta sin hund under pågående jakt. Oftast får man vackert vänta tills det laget gjort kväll innan man släpps in och gå på deras mark.

 

Även om du skulle ha marker där hunden kan stå och gaffla 1-1½ mil bort, hur ofta hinner man gå in på ett sådant stånd innan det blir mörkt? Står det 10km fågelvägen bort så kan man räkna med att behöva gå runt 1,5 mil i terrängen innan man är framme. Vill man skjuta och måste ta hänsyn till vind och terräng för att komma in rätt, så kan den promenaden bli ännu längre upp mot 2 mil. Det kan vara svårt att hinna på en jaktdag där det ljusnar runt 8:30-09:00 och skymmer kring 14:30. Nu vet jag att vissa som har den typen av hund tullar på lagen och tar bilen till en punkt i närheten av ståndet för att gå in. Jag är inte helt förtjust i det. Men vi har olika rymliga samveten. Men jag är i princip emot att man har hundar som i stort sett kräver att man bryter mot lagen för att jakten ska bli effektiv. Sen om det är hundarna som är för vidlyftiga eller om det är lagen om att förflytta sig under jakt som är för snäv och behöver ändras på.... Ja det går att diskutera. Jag vet iaf att här omkring är faktiskt väldigt få som går hela vägen in på ett stånd 1-2 mil bort. Vissa gör det men långt ifrån alla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nog fan går jag en mil om jag får skjuta en älg men jag har inte så stora jaktmarken inte ens nära. om min hund far bakom älgen 3 km utan kontakt så är jag mer än nöjd nästan till och med irriterad! skulle jag skaffa en älghund nu så skulle jag nog nästan titta på laikan då dem har mer moderata förföljanden av dem raser jag har jagat med (gråhund jämthund karelare).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så här tror jag det hänger ihop en hund som ska avlas på ska ha jaktlust det har inte en hund tillräckligt som förföljer 1-2 km därav bäst hund med långa sök långa förföljande ger höga poäng .

En älghund ska ligga på ett sök upp mot km även mer om den ska bli effektiv enligt mig.

avstånd till upptagsplatsen är ju ett lotteri var älgarna står men även om du har en hund med 300 meters sök så bör den kunna ta upp på över km när den väl känner älgarna .

Där ni skriver om upptagen på 7 km tror jag inte är riktigt hela sanningen ståndet kan ha startat där men upptaget lär nog ha hänt ett par km tidigare och en sådan hund får inte bra poäng på stånd på upptagsplatsen

Även om hunden följer ett nattgammalt slag på 7 km och sen stånd så är det ett bra jobb av hunden antar att en sådan hund skulle vara guld värd för musköt som sysslar med eftersök.

Detta är ju framtaget för jaktprov och avel inte en så effektiv jaktdag som möjligt men har man inte tid att vänta på en hund med lite jaktlust så ska man nog skaffa en kortdrivare eller nåt

Nu har jag eg mina rötter i retriver. Sen över gick jag till drever och sedan stövare. Men har fastnat för älghund nu.

Jag älskar när man jobbar tillsammans med hunden i skogen. Där man har ett samarbete med hunden. Det ger mig störst glädje. Därför vill jag se hunden lite nu och då under en jaktdag.

 

Jämttiken min hade en period i höstas som jag bara älskade. Hon stack iväg 200-300m ibland lite längre, ställde i upptaget. Skallade i 10-15 någon gång upp mot 25 min, och drog sedan älgen/älgarna in till mig där jag stod ca 35-55m ifrån mig. Indragningarna varade i all mellan 10 och 30 min. Ståndtiderna inne hos mig gvar allt mellan 10 och 30 min innan jag blev röjd. Jag kände att det var höjden av samarbete i skogen. Jag skulle gärna vidarutveckla det arbetsättet. Dock med den skillnaden att hon skäller i minst 40-45 min innan hon börjar dra in älgen i knäet. För med den korta ståndtiden så var älgarna väldigt på tå när dom kom in och det var mycket svårt att röra sig utan att det då gick lös. Sen när hon "bara" drar in på 40-50m så var det väldigt svårt att hitta luckort i terrängen för att komma åt att skjuta. Så jag skulle också helst se att hon drar in älgarna till 20-25m. Av 7 sådana stånd blev det bara en kalv. Men med längre ståndtid i upptaget så tror jag att jag skulle kunna skjuta alla lovliga djur som hon kommer in med.

 

Vi får se om det bara var tillfälligheter hon hade dessa 7 stånd nästa i rad. Eller om jag kan fortsätta att bygga vidare på det arbetssättet.

Sen vet jag inte om det skulle premieras på prov, men i min praktiska jakt så är det guld!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte har jag så stora marker heller men jag anser att hittar hunden en älg så ska den jaga den älgen tills den skjuts eller blir avropad .

Ska vi ha en fungerande hunduppsättning i framtiden måste hundar som håller i primeras inte de som är halvljumna .

Jag har en som är som era hundar håller inte i så länge den nya jag köpt har jag större förhoppningar på då hon redan som åtta månader gammal har förföljt älgar över 1,5 km .

Förhoppningsvis blir hon jaktidiot och en bra avelshund .

Avla på jaktidioter få medelmåttor

Avla på medelmåttor få skithundar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har och har haft sådana hundar i mitt lag. En hund var en riktig "bra" jakthund. Det sköt nog närmare 100 älgar för den hunden. Men jag tror det bara var 6 älgar ägaren fick skjuta för den hunden under hela hundens livstid. Resten sköts på jaktlag en bra bit utanför vårat område. En bra hund, ja kanske i vissa ögon. Men jag skulle bli tokig, för anledningen till att jag har hund är att få smyga in på stånd själv och kanske få möjlighet att skjuta. Inte hålla andra lag med hund....

 

Det har hänt att någon av de vidlyftiga hundarna faktiskt kommit tillbaks med en älg. Men då brukar det inte ske samma dygn, efter att hundföraren misslyckats med att få tillbaks hunden under kvällen.

Är det en bra hund så står det i upptaget detta ska kombineras med ca km långa sökrundor och skjuts det så mycket älg för en bra hund som du skriver har ni för små marker eller så har den svårt att ställa i upptaget. Har man ett långt förföljande innebär det inte att hunden är bra . Stånd på upptagsplatsen ca en km i sök och långt förföljande där är en bra hund

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...