Hoppa till innehåll

Att köpa hund med "fel" syfte


Almenson

Recommended Posts

Jag håller med dig till 100%,så många grr som man redan när de köpt valpen vet att detta kommer att gå rakt åt helvete,men ingen lyssnar och vem får betala priset,jo hundstackarn!Samma sak med hästar och sommarkatter,det är då fan att folk är så förbannat dumma i huvet!

Så almenson,blir du trampad på tån,så vad då,du har gjort vad du kan.En lösning kan vara att börja sälja vargvalpar,dom är jävligt gulliga dom också när dom är små,men tids nog upptäcker folk vad dom fått i huset(ta det som ett dåligt skämt så här sent på fredageftermiddan) :woot:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller oxå med dig, har 4 st finska spetsar, ingen av dom skulle ha fått uppleva sin ettårsdag om dom skulle ha varit rena sällskapshundar. En ojagad finsk spets är en pest utan like, antar att de andra jaktraserna är ganska lik dem.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej Mirva!

Alla jakt raser är inte lika illa som en Finne! Att inte jaga med en sån är dels slöseri dels tortyr för både hunden och omgivningen. De har absolut inte samma psyke som tex en jämte. Men grundprincipen ställer jag upp på till 100 procent!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan i mig det bästa jag läst här på lääääänge...

 

Är det okej att citera ditt inlägg; givetvis med källhänvisning; på Fisbuken? Eller ännu bättre, kan du lägga upp det på din sida så man kan länka till det?

 

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klock rent skrivet..

 

Köpte min tax av en nisse som inte tänkte jaga med henne utan bara ha som sällskap i lastbilen. 

Men märkte ganska snart att de inte skulle funka då hon bara ville jaga fåglar och katter.

Hon var avlad för jakt båda föräldrarna var jakt champion.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i att detta var en klockrent inlägg till stöd för att bevara jakthundarnas typiska egenskaper som "brukshundar".

 

Att sedan "Vorsteh"  har klarat sig rätt bra kan ju beror på att de är så gräsligt fula :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg en föreläsning på SVT Play, någon instruktör från Statens Hundskola i Sollefteå. Fritt från minnet så jag kan missa detaljer.

En dam ringde upp honom och undrade om han kunde hjälpa henne med hennes hund, den ville bara jaga något förskräckligt.

Han tyckte visst, ok, ta med dig hunden och kom hit så ska vi se vad vi kan göra.

Dagen efter svänger det in en kombi på hans gård och när hon presenterat sig och öppnar bagagelucken så hoppar det ut en stövare.....

Lite bakgrundskontroll av rasen kanske inte hade skadat innan köp?

/Markus

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj vilken respons! Jag blir ju glad ända in i själen! :)

 

Fan i mig det bästa jag läst här på lääääänge...

 

Är det okej att citera ditt inlägg; givetvis med källhänvisning; på Fisbuken? Eller ännu bättre, kan du lägga upp det på din sida så man kan länka till det?

 

-- Mats

Varsågod att citera. Lägger ut det på bloggen också. http://jaktmedvorsteh.blogspot.se/

 

Kan bara instämma i att detta var en klockrent inlägg till stöd för att bevara jakthundarnas typiska egenskaper som "brukshundar".

 

Att sedan "Vorsteh"  har klarat sig rätt bra kan ju beror på att de är så gräsligt fula :thumbsup:

 

Fula?? Det var det jäkligaste...:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med och skulle vilja sträcka ut ditt resonemang till att gälla hundar generellt. Många beter sig som att de skaffat antingen ett barn eller en leksak och båda är lika jävla fel även om det nu skulle vara en fluffus soffpruttus som dom skaffat så är det ett djur och inget annat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen borde det finnas en vettig bok som tar upp grundläggande hundhantering i samhället; vad man ska göra och inte... För ett par månader sen fick jag hugga taxen för att han inte skulle flyga på en liten lurvtuss efter att husse - förmodligen i tron att han skyddade sin hund - ställt sig framför/dolt vovven precis när vi passerade. Jag försökte förklara det olämpliga i det och trodde att jag nått fram, men icke: i förrgår träffade jag dem igen och då var lurvtussen rakad och sydd efter att ha blivit påflugen av en annan jycke. Lik förbannat står karln och försöker gömma lillskiten bakom benen när vi pratar.

 

Ett kapitel om bajspåsar skulle inte heller skada.

 

-- Mats

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja min Vorsterh kommer från en som tyckte att hon ville ha en aktiv sällskapshund och Vorsterh har ju energi.... Hon stod ut i två år.

 

En kamrat berättade glatt för mig nu förra våren att hon skulle skaffa valp, jasså vadå frågar jag och får svaret att hon kom inte ihåg exakt vad det var för ras, dom var grå och jättefina med spetsiga öron. Jaha tänkte jag bådar ju gott. Nästa dag berättar hon att det är en korsning mellan kelpie och jämthund, jag ryser och gråter än idag över den korsningen. Personen i fråga har ledproblem och kan inte gå mera än en kilometer i taget så jag förklarade att hon bör avboka valpen och så hjälper jag henne hitta en som passar bättre för den där kommer behöva arbeta mycket och kommer behöva mängder med motion annars kommer den bli jättejobbig och hon kommer inte orka ge den det med sina knän, men nejdå, "uppfödaren" hade sagt att hunden blir vad man gör den till och hon skulle göra soffpotatis av sin.

 

Kan avslöja att "uppfödaren" hade fel, det går inte å göra en soffpotatis av en kelpie/jämthund, tror ärligt talat inte det går att göra någonting annat än en marodör av en kelpie/jämthund.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken klock ren tråd startad av Almenson. Tycker det är lika illa att skaffa sig en schäfer eller annan brukshund och inte använda den till sånt. Det är viktigt att ta reda på vad en hund är till för vad den ska "jobba" med. Så tack för denna tråd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Bra skrivet och formulerat Almenson!!

Har länkat din blogg redan till andra media för din klockrena syn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja Almenson,här har du allt träffat huvet på spiken och för att fortsätta på den inslagna vägen,har varit tvingad att hålla min V.tik i tukt o förmaning de senaste veckorna(löptik,å ta mig fan,har jag otur så ser det ut som det inträffar just den veckan Dr.Krall inte vill se oss utbölingar på fjället) :tongue:

Idag var första dan jag släppte lös henne i skogen,jävlar vilken duracell kanin,då tänkte jag på vad du tog upp om "fel syfte"med att skaffa hund,stackars jävlar som skaffar typ V.eller nån annan ras som är ämnad att användas i fysisk aktivitet,dom kan förmodligen inte ha nåra möbler eller tapeter kvar! :yes:

Vidare,det Mats tog upp i samma tråd,om "bajspåsar",ja bara ordet förskräcker(mina hundar bajsar inte,dom skiter)men Mats utvecklade inte ämnet vidare så jag famlar lite i mörkret,i vilket fall så kan man undra över det här med just"bajspåsar".Vi bor på landsbygden med vägar utan trottoarer,strax utanför ett samhälle där det bor en hel drös med hundar,stora å små,svarta å vita,osv.Dom här stackars liven får  största delen av sitt liv fortleva i koppel med husse eller matte,skiter gör dom och då plockar vedebörande koppelförare enl.god sed upp skiten medels en liten därför avsedd påse,så långt väl!MEN,VARFÖR I HELVETE lämnas påsen vid vägkanten??Är folk så jävla dumma i huvet i dagens It baserade värld att dom inte fattar att i detta fallet är det väl bättre att skiten ligger kvar i vägkanten och på ett naturligt vis försvinner med väder o vind??? :wallbash:

 

Till sist,Ulf S.du borde skickas på omskolning! :tongue:

 

Min mening är absolut inte att kapa din tråd,Almenson,men bra är den! :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag tas det fram, tyvärr, på tok för mycket "jakthundar" vilket även detta innebär problem. Har sett så mycket "jaktlabbar", "wachtlar" och "spetsar" som duger enbart till sällskap. Vilka tror ni senare har gått till avel...??

Dessa pengasugna jägare finns i princip i samtliga jaktlag och sällan vågar vi säga dom några sanningens ord. Hundarna hamnar oftast hos okunniga jägare alt familjer och oavsett tänkt användningssätt så kommer ingen att visa hunden uppskattning. Väldigt tråkigt!

Mvh

RG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet Almensson!

Minns själv när vi hade Weimaraner. Vet inte hur många gånger det kom fram folk och sa saker i stil med. -Å vilken fin hund, precis en sån ska jag ha. Vad är det för ras?(!) Vi hade en kull också och det var alla typer som hörde av sig. De flesta bra men en del ville ha en ren sällskapshund, dem försökte man tala om för det olämpliga i det. Ringde även en som funderade hur mycket vaktinstinkt det var i dom då han tyckte att hans Spanska Mastiff var för mesig... eller han som jagade mest älg och hade tänkt använda den som stöthund. Förklarade för honom att även om du kanske lyckas få den intresserad av älg (vilket inte är helt hundra säkert) så kan det hända att den är tyst då den stöter. Själv skulle jag inte vilja jaga älg med en snabbsprungen stöthund som kanske dessutom är tyst. Våran tik var tyst när hon sprang på nåt rådjur och drev även hare tyst förstod jag först när hon blev gammal. Behöver väl inte säga att de här personerna köpte ingen valp av oss.

Nekade även en ”hundinstruktör, problemhundslösare, hundpsykolog” (hans egna ord). Han kändes inte alls så kunnig eller rätt för hunden. Började med att han parkerade bilen i gassande sol (han hade sin Vattenspaniel i) jag tyckte han skulle parkera i skuggan istället vilket han också gjorde efter ett tag. Har sällan eller aldrig hört en hund som levt om så mycket i en bil. Problemhundslösare -my ass!

Var mest intresserad av att pruta på priset dessutom. Han var minsann en väldigt hundvan och en passionerad jägare men hade aldrig någonsin ägt en jakthund hur nu det gick ihop? Han blev ordentligt upprörd när han inte fick köpa valpen av oss.

Vi hade hundvakt till våra två Weimaraner när vi gifte oss. Ett par som inte jagade men som funderat på att skaffa en Weimaraner. De var ut på promenad då hundarna kände doften av nåt Road Kill och kastade sig hejdlöst ner i diket. .-D Det blev en annan hundtyp för dem istället.

Att det blev Weimaraner för oss var ren och skär slump. Vi hade egentligen tänkt ha en drivande hund då min bror hade Vorsteh, blandning av Vorsteh/Pointer samt en Pointer på den tiden. Då gick blandrasen och dog (hunden jag kunde låna mest) vorstehn var gammal och Pointern under injagning. Fick då nys om en Weimaraner tik som skulle omplaceras. Nu har vi dock övergått till Pointer ett val som jag inte ångrar. Skulle kunna tänka mig Vorsteh också men man vet aldrig. Men tiden vill inte räcka till för fler hundar annars skulle jag gärna ha en drivande hund, lättare jaga hare tillsammans med barnen. De är för små än att följa med på fågeljakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När fel folk frågar brukar "Ingen aning, mamma var iaf blandning mellan schäfer och nåt annat" vara ett bra svar, eller min personliga favorit:

 

"Men GUUUUH vilken söt liten valp (= min fyraåriga tax), en sån ska vi ha! Vad är det för ras?"

"Han är en Supenol de Bregois, vi importerade direkt från Brasilien."

 

-- Mats

 

 

Haha :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När fel folk frågar brukar "Ingen aning, mamma var iaf blandning mellan schäfer och nåt annat" vara ett bra svar, eller min personliga favorit:

 

"Men GUUUUH vilken söt liten valp (= min fyraåriga tax), en sån ska vi ha! Vad är det för ras?"

"Han är en Supenol de Bregois, vi importerade direkt från Brasilien."

 

-- Mats

 

HAr själv råkat ut för detta när det gäller minn finne. Träffade en granne för några år sen då sa han och de som var där o grillade, men ohhh så söt liten valp hon kan ju inte vaaara så gammal. Jag sa nja hon är 6 år, nähä du skämtar. Jag sa dom blir inte större en så här sen är det en tik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en tyskterrier som jag ställde ut som unghund. Domaren beskrev hunden muntligt för domareleven som var där för att lära. Det var idel positivt i bedömningen och jag lade till att han är rätt söt också.

Då fick jag en bister min från domaren som sa att det skall dom inte vara. Det resulterade ändå i ett 1:a pris med Hp.

Men domaren var nog på rätt spår, jakthunder bör kanske inte vara för söta. Vilket kan leda att fel personer köper en jakthund utan att förstå vad som finns i huvudet på dom.

 

En annan episod då jag lyssnade på radio där en hundexpert svarade på lyssnarnas hundfrågor.

En man ringer in och säger att han har en blandning mellan Leonberger och Hamiltonstövare. Problemet är att hunden drar till skogs och är borta flera timmar. Varför gör hunden detta undrar mannen :woot: ?

Hur tänkte han när han köpte hunden men framförallt uppfödaren tänkte nog inte alls.

 

Mvh Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När fel folk frågar brukar "Ingen aning, mamma var iaf blandning mellan schäfer och nåt annat" vara ett bra svar, eller min personliga favorit:

 

"Men GUUUUH vilken söt liten valp (= min fyraåriga tax), en sån ska vi ha! Vad är det för ras?"

"Han är en Supenol de Bregois, vi importerade direkt från Brasilien."

 

-- Mats

min treåriga jaktlabb blev kallad valp i dag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan intressant grej ang folk och jakthundar...

Hur många ryggar inte tillbaka och håller händerna bakom ryggen när man säger att det man har i kopplet är en jakhund.

Lägger jag till typ grishund så vågar folk knappt titta på´na...

 

Flera har jag fått övertyga, jodå hon är snäll... men de verkar inte tro på´t...

 

Förstår mig inte på folk...

Lyckas nån bli biten av nått av mina kräk har de garanterat gjort sig förtjät av det brukar jag säga, men de verkar bara höra "biten"..

 

Tragiskt är det när jakhundar hamnar i fel familj.

Tror vi har en del jägare som köper fel jakthundstyp oxå.

Eller vet inte ens att bara för att det står en viss ras i stamtavlan så innebär det inte att jycken per atomatik jagar enl rasbeskrivningen utan träning eller injagning..

Vet de som köpt ställande älg/grishund (spets dårå) och har 30ha att jaga på....

Köper sweisshundar till eftersök och har uppdrag typ en gång vart tredje år om ens det...

Köper stående fågelhund för 4 dagars fjälljakt...

osv...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...