Hoppa till innehåll

Bygga egen viltkyl för hemmabruk


NyUppsalahunter

Recommended Posts

Är också på gång att bygga en viltkyl och efter att ha läst en del så tor jag att man ska ha ganska lite ventilation och på sommaren ev stänga till ventilationen mer eller helt för att inte suga in fuktig luft. Har hängt i kylar helt utan ventilation på sommaren och det har blivit bra. Det får blir lite trial n error. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är också på gång att bygga en viltkyl och efter att ha läst en del så tor jag att man ska ha ganska lite ventilation och på sommaren ev stänga till ventilationen mer eller helt för att inte suga in fuktig luft. Har hängt i kylar helt utan ventilation på sommaren och det har blivit bra. Det får blir lite trial n error. 

 

Jag har hängt i viltkyl som stått i kallgarage och då är iaf fläkt ett måste för att hålla ner luftfuktigheten. Iaf med det kylskåpet jag har. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju större temperaturskillnad är mellan utsidan och insidan på kylen desto mindre behöver ventilationen behövs för att få luften att självcirkulera.

har man fläkt i skåpet så behövs i stort nästan ingenting beroende på konstruktion.

 

Jag har satt en vanlig talriksventil för 87mm? rör i mitt skåp, en uppe till vänster och en ner till höger som jag kan justera genom att skruva in/ut tallriken

med flugnät i kanalen.

 

Den inloppet skall ha större flöde (va öppen mer) än evakueringsventilen.

Inloppet kan variera mellan övre eller nedre beroende på temperaturen i och utanför kylskåpet.

Hoppas detta är begripligt att läsa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hängt i viltkyl som stått i kallgarage och då är iaf fläkt ett måste för att hålla ner luftfuktigheten. Iaf med det kylskåpet jag har.

Jag var lite otydlig. Fläkt ska man gärna ha men inte så stor ventilationsöppning så att man suger in mkt fuktig luft som kondenserar i skåpet, om det står varmt / sommar tid.

Men som sagt min praktiska erfarenhet är begränsad, har mest läst andras erfarenheter och tänkt lite kring det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kyl med fläkt tycker jag är helt klart att föredra. Nackdelen är väl att det kan bli lite väl hårt ytkött. Kan dock undvikas genom att hänga med pälsen kvar. Bäckenhängning är nog bra om djuret hänger varmt så att man måste stycka efter kort tid men ju längre djuret hänger desto mindre blir skillnaden mot att hänga i hälsenorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fläkt är bra för luftcirkulationen, utan god tillgång till frisk luft kan det surna och se eländigt ut där skottet tagit och man får kasta bort delar. När man sotar skall det öppnas upp ordentligt baktill.

Hur kan man flå och sedan hänga 40-60 dygnsgrader? Flår man och hänger får man nästan flå en gang till, det blir ett torrt skal och det är dessutom mindre hygieniskt sett till alla öppna köttytor.

6-8 grader en vecka = 42-56 dygnsgrader tills det blir lite vitt småprickigt på bålens insida, då är köttet som finast. Först då flår jag och styckar i ett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att flå direkt är väl att det går ganska mkt lättare om fettet fortfarande är mjukt och varmt. Jag flår alltid direkt. Sen hänger jag in det i kylrummet och ställer en luftavfuktare i rummet. På ett dygn har det blivit hårt i ytan, då tar jag bort avfuktaren och köttet kan då hänga länge utan att bli ännu hårdare. Luftcirkulation och framförallt luftfuktighet är mer avgörande än antal grader för hur länge köttet ska hänga utan att bli äckligt. Många stirrar sej blinda på mörningstimer vilket inte ger så mkt info om hur fräscht köttet är. Det kan se förjävligt ut efter 20 dygnsgrader eller var hyfsat fräscht efter 400 dygnsgrader vid optimalt förhållande.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en "ölkyl" där fläkten är igång konstant. Antagligen för att den är tillverkad för att öppnas och stängas varje minut.

Räcker den fläkten för att hålla luftfuktigheten i schack.

 

Funkar det bra att stoppa in typ en "torrboll" viltkylen annars?

 

Med vänlig hälsning John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Så fixade jag min viltkyl förra veckan och blev nöjd. Det var faktiskt enkelt med grejerna från tenderum.

 

Hur gör ni för att ha en temperatur på ca 10-12 grader som det krävs under de första 12 timmarna? Min kyl har 6 nivåer och om jag har den på första nivån och fläkten på så blir det en temperatur mellan 7-9 grader..mest runt 8 grader så at säga exakt. Kanske ha dörren öppen typ 20cm?

post-15497-0-56873900-1417533090_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du 8 grader i kylen tom så kommer du få varmare när du hänger in en varm slaktkropp. Jag skulle inte oroa mej. 8 grader är ganska varmt och det kommer säkert ta ett dygn innan ditt offer kommer ner i 8 grader kärntemp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Högsta läget på min kyl är 9°C och då hänger jag in och stänger dörren. Efter ett dygn sänker jag till lagom temp, 3-6°C. Har fungerat perfekt på både gris, rå och dov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 3 years later...

Har förstått behov av en dyl. och jag är nu på jakt efter ett lämpligt kylskåp för ändamålet. Min fråga är, krävs det fläktar och hur placeras dom samt hur driver man dom !? Det bör i sammanhanget nämnas att avsikten är att ha en sådan viltkyl i lägenhet (tills vidare), om det har någon betydelse. Låt mig avsluta med att jag har inte haft tid att genomföra någon omfattande trådarkeologi, så tips tas tacksamt emot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, MrT. said:

Har förstått behov av en dyl. och jag är nu på jakt efter ett lämpligt kylskåp för ändamålet. Min fråga är, krävs det fläktar och hur placeras dom samt hur driver man dom !? Det bör i sammanhanget nämnas att avsikten är att ha en sådan viltkyl i lägenhet (tills vidare), om det har någon betydelse. Låt mig avsluta med att jag har inte haft tid att genomföra någon omfattande trådarkeologi, så tips tas tacksamt emot.

Jag har själv behovet och håller på att försöker fixa..

Ställde mig samma frågor som du. Har dock läst på flera ställen att det kan vara rent utav dåligt att göra hål och placera fläkt osv. Läste flera personer skriva att det inte gör fuktsituationen bättre, att relativt moderna kylskåp oavsett har fläkt och gör sig av med en del fukt och att luftfuktigheten utanför är såpass att det liksom inte blir bättre.. 

Såvitt att man har hängt djuret ett dygn först i lagom temp så det värsta har gått ur det då. 

Vet iaf flera som använder vanligt kylskåp som de bara öppnar dörren på och släpper ut överskottsfukt en gång om dagen eller så.


Men är INGEN expert, så måste själv läsa på mer först.. Tills vidare har jag "en vän med ett kylrum", men vill sluta vara beroende av det..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På sommaren när det är mkt fukt i luften kan det vara sämre att ta luft. Luftombytet behöver inte vara stort, självdrag kommer man långt med.

Har provat att hänga in en gris med blöt päls en gång. Det gick utan att det blev dåligt men var jävligt fuktigt utan fläkt. Man ska nog undvika det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då jag spolar av mina grisar innan. Så blir dem väldigt fuktiga, så får hänga ute ett dygn i viltsäck, sen in i kyl. Om det inte ska bli grillgris, då spolar jag av, flår och ta ur. Sen sätter jag kylen på 12grader sen får den hänga i det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hm, ja jag har två alternativ; En kyl modifierad för ändamålet och i en viltsäck på balkongen. Jag tänker (utifrån vad som nämts ovan) att vid behov låta den hänga ute (över natten, men det kanske är olämpligt på sommaren  !?) och torka (om behov finns, som sagt) och sedan in i kylen. Urtag/passning (?) tänkte jag sköta i skogen och flådd på balkongen 😁.

Fan vilket meck det är när man inte har tillgång till riktig vilthanteringsanläggning ☹.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, MrT. said:

Hm, ja jag har två alternativ; En kyl modifierad för ändamålet och i en viltsäck på balkongen. Jag tänker (utifrån vad som nämts ovan) att vid behov låta den hänga ute (över natten, men det kanske är olämpligt på sommaren  !?) och torka (om behov finns, som sagt) och sedan in i kylen. Urtag/passning (?) tänkte jag sköta i skogen och flådd på balkongen 😁.

Fan vilket meck det är när man inte har tillgång till riktig vilthanteringsanläggning ☹.

Har du läst om att vakuummöra istället? Dvs hänga till likstelheten går ur, stycka, vakuumpacka och lägga in i kylskåp ett par veckor eller så så det möras i bitar ist för hela djuret.

Jag funderar faktiskt på att köra den modellen tills vidare så jag i lugn och ro kan fixa hängningsmöjligheterna sen.

Av allt jag läser så ska det bli bra kött på så vis å, många skriver att det är lika bra som om det hänger, eller inte just nån märkbar skillnad iaf. Lättare i lägenhet helt klart..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sexfemåtta sa:

Dvs hänga till likstelheten går ur (...).

Hänga var då någonstans ? I garderoben 😂 !?

Hur har du tänkt dig lösa styckningen (i lägenhet) !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago, MrT. said:

Hänga var då någonstans ? I garderoben 😂 !?

Hur har du tänkt dig lösa styckningen (i lägenhet) !?

Sant, nånstans måste djuret hänga där först, tänkte mest att det då inte måste vara just exakt kylskåpskyla. I lägenhetshus hade jag kanske använt förråd med viltpåse då. Beroende på tid på året kanske balkong funkat, sett folk som gjort det :P

Styckning i lägenhet hade jag nog löst genom att stycka hängandes. Nån slags ställning med en krok (taket är nog ingen bra idé att fästa i.) För rådjur funkar det säkert fint, för gris får den ju inte vara alltför tung.. Men detta problem har du ju oavsett, nångång ska du ju stycka djuret !:)

En rejäl plåtbänksyta funkar nog å.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago sexfemåtta sa:

I lägenhetshus hade jag kanske använt förråd med viltpåse

Glöm det, alldeles för varmt. Är det över tio grader, härsknar köttet (som jag förstått det).

33 minutes ago sexfemåtta sa:

Beroende på tid på året kanske balkong funkat, sett folk som gjort det.

Jag har tänkt använda balkongen fram på hösten, men då inte för att mörhänga utan för att ta hand om djuret, kanske framförallt för att flå. Men det kan man väl göra på sommaren också, skulle jag tro, bara man hänger in kroppen i kyl efteråt. 

Dessutom, om man har kylskåp finns det ingen anledning att hänga på balkongen, kan jag tycka, förutom för att flå och ev. stycka.

33 minutes ago sexfemåtta sa:

taket är nog ingen bra idé att fästa i

Jag tänker precis tvärtom, jag skall borra ett hål i balkongtaket s a s, och hänga därifrån. Att stycka hängandes inne i lägenheten blir nog allt för kladdigt, skulle jag tro. Bättre med en bänk då. 

Skulle vara intressant att ta del av hur andra löst det med liknande boendesituation som vår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, MrT. said:

Glöm det, alldeles för varmt. Är det över tio grader, härsknar köttet (som jag förstått det).

Jag har tänkt använda balkongen fram på hösten, men då inte för att mörhänga utan för att ta hand om djuret, kanske framförallt för att flå. Men det kan man väl göra på sommaren också, skulle jag tro, bara man hänger in kroppen i kyl efteråt. 

Dessutom, om man har kylskåp finns det ingen anledning att hänga på balkongen, kan jag tycka, förutom för att flå och ev. stycka.

Jag tänker precis tvärtom, jag skall borra ett hål i balkongtaket s a s, och hänga därifrån. Att stycka hängandes inne i lägenheten blir nog allt för kladdigt, skulle jag tro. Bättre med en bänk då. 

Skulle vara intressant att ta del av hur andra löst det med liknande boendesituation som vår.

Nu bor jag inte i lägenhet längre, men tänkt på detta då förr.

Jag har bara styckat djur hängandes. Gris och rådjur. När det väl hängt så droppar det inte mycket blod vid styckningen, så det blir snarare inte alls kladdigt, i jämförelse med att försöka lägga upp hela djuret på nån bänk.. Tycker det är lättare att vrida och vända och se också, personligen! Men det är väl tycke och smak. Det är ju bara att lägga ut en presenning eller så på golvet under tiden.

Men det lättaste du gör helt klart är ju att ha ett kylskåp att hänga djuret i :) Men kan ju fortfarande stycka efter en dag eller två och paketera + möra i paketen om du vill. Då slipper du tänka på detta med hur fuktigt det är i kylen hela veckan, osv. 

Kan nog vara värt att fråga vicevärd eller så innan du borrar i grannens balkong iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sexfemåtta sa:

När det väl hängt så droppar det inte mycket blod vid styckningen, så det blir snarare inte alls kladdigt, i jämförelse med att försöka lägga upp hela djuret på nån bänk.. Tycker det är lättare att vrida och vända och se också,

Aha, bra, då har jag lärt något nytt.

1 hour ago sexfemåtta sa:

Det är ju bara att lägga ut en presenning eller så på golvet under tiden.

Bra idé. Själv tänkte jag mig en balja eller dyl, men en pressening är nog ännu bättre. 

1 hour ago sexfemåtta sa:

Men det lättaste du gör helt klart är ju att ha ett kylskåp att hänga djuret i

Absolut, det står högst upp på inköpslistan; Ett begagnat kylskåp i storlek (och pris) lämpligt för ändamålet.

1 hour ago sexfemåtta sa:

Då slipper du tänka på detta med hur fuktigt det är i kylen hela veckan, osv. 

Inget större problem som jag förstått det.  Frågade jaktledaren (som har ett kylskåp för detta ändamålet, och han brukar öppna dörren en gång om dagen ett kort ögonblick,  och det fungerar (för honom).

1 hour ago sexfemåtta sa:

Kan nog vara värt att fråga vicevärd eller så innan du borrar i grannens balkong iaf.

Nja, lika lite som att jag frågar mina grannar om lov att borra inne i lägenheten, tänker jag inte fråga om lov att borra i mitt balkontak/min grannes balkonggolv.

Dessutom tänker jag bara göra ett hål, så det lär inte vara någon fara på taket med den saken, skulle jag tro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...