Hoppa till innehåll

Man kan ju undra hur folk tänker ibland...


Spettan

Recommended Posts

Min tolkning är att författaren precis fått sin fälla underkänd och försöker skylla på allt och alla utom på sin egen konstruktion...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är generellt sett positiv till fångst som jaktmetod. Förutom att bortsett från Ripsnarningen så är den lite tråkig.

Men när man skriver

"Naturvårdsverket söla eller moralfilosofera alltför länge när det gäller att pröva nya typer av fällor"

så blir jag negativ.

Just för att fällor ibland anses som något katten släpat in anser jag det vara extra viktigt att vi kan visa jaktmotståndare att de fällor som godkänns inte orsakar onödigt lidande. Inte för att det lär övertyga dem. Men "Svensson" som står och tittar på och bara tar till sig en liten del av infon har då lättare för att ta vårt parti än jaktmotståndarnas.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är fällor en del av artikelns sammanhang, och kanske den minst intressanta biten i argumentationen. Oavsett, fällor är ingen saliggörande lösning, men det är ett komplement som behövs för även till vildsvinen.

Sen förstår jag inte riktigt resonemanget om att Svenson skulle ha mindre förståelse för ett vildsvin i fälla än t ex en grävling? Finns idag ingen fällfångst som är hårdare reglerad än fångs av vildsvin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Max: inte som det är idag. Problemet är om NVV skulle släppa på moral och etik vilket jag uppfattar det som att artikelförfattaren önskar.

Vad gäller problematiken i övrigt har jag inga större invändningar. Han har ju tex rätt i att bl.a. Jag själv absolut inte vill betala dyra pengar för att lösa böndernas problem. Och att jag om det skulle behövas kommer att fodra på egen mark för att kunna skjuta gris där. Fodra kanske fel ord då jag kommer ge dem så lite som möjligt på åteln.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm...

 

"Eftersom intresset för vildsvinsjakt inte verkar vara så stort som det påstås måste jakten effektiviseras. Vilket i klartext innebär omfattande fällfångst.

Varför inte försöka att fånga in hela flockar?" det verkar som om utrotning är artikelförfattarens avsikt.

 

Vad blir nästa steg?

Älgjakt från helikopter där betesskadorna på tallplantor förekommer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ingen lätt fråga med många olika infallsvinklar. Ser man det ur bondens perspektiv så vill han ju givetvis ha så mycket som möjligt i arrende/år och så små skador som möjligt på grödorna.

Ser man det ut jägarens perspektiv så vill han betala så lite som möjligt i arrende o fälla så mycket villt som möjligt (inom etiska gränser). Han har det dessutom som fritidsusselsättning o rekreation så han jagar när han känner för det.

 

När då bonden upplever att han har problem med grisarna så få han fundera på hur han ska minska skadorna. Ska han öka arrendet så det täcker skadorna, ska han hota med uppsägning av jaktarrendet om inte jägaren minskar på skadorna eller ska han odla en annan gröda som inte drar gris till sig. Att miska arrendet mot att jägaren tar på sig att hålla efter grisarna kan också vara ett sätt.

 

Jägaren får i det läget fundera på hur han ska förhålla sig, är han rik kan ett höjt arrende kanske kvitta. Har han tid kan han masa sig ut på pass några ggr eller driva av marken med hund några ggr eller ska han lämna marken. Att ta in fler jägare på arrendet så att "bördan" delas av fler kan också fungera.

 

Nåt givet svar finns inte utan det kan variera från mark till mark och från jägare o bonde.

För egen del har jag en mark på g där jag får jaga gratis mot att hålla efter grisarna. Samtidigt försöker jag ragga jägare som kan hjälpa mig med jakten så att det inte blir en för tung börda. Det är mitt sätt att lösa ekvationen....

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att fånga lite fler grisar på en gång borde väl vara bra? Om inte annat innebär det större fällor, som blir mer humana.

 

Att lyckas utrota gris, det är nog i det närmaste omöjligt utan gift och liknande metoder.

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sist men inte minst så tycker jag att man ska poängtera att "jägare" inte är något som vissa privilegierade föds till, utan vem som hellst kan bli det. Så den markägare/bonde som inte är nöjd med hur jakten sköts kan ta saken i egna händer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...