Hoppa till innehåll

Behöver ny familjebil.


N S

Recommended Posts

Asså nu är det j-vligt nära ett bilköp..

Men man är ju bara för okunnig i bileriet..

 

Någon som vet nått om partikelfilter i diselbilarna ?

Läste om att en del hade filter som inte behövdes bytas ?

Verkar som toyota har det ?

Från vilken årsmodell då?

 

Kan bli sjukt dyrt att byta filter har jag förstått...

Nu är jag ung och oerfaren..

har hittills bara ägt en Honda civic klockren liten bil men rostskyddet är illa, litet utrymme m.m.

 

jaa..

nu till själva partikelfiltret du nämner i Diesel bilarna.

 

Det jag och även min far då vi letar bil tillsammans idag för egen räkning.  Som ska vara rymlig och ta sig fram i skog och mark, bensinsnål, säker m.m

   så har vi kommit fram till

----->

När vi har kikat på just diesel bilarna med partikelfilter, dessa ska bytas ut efter X-antal vid intervall då kan det bli dyrt allt från 10-20tusen beroende på märke och verkstad

 

Tillägg..

Om du åker kortare sträckor som 1-5mil/dag så lönar det sig inte med diesel med partikelfilter. Korta resor med en sådan bil gör att filtret inte fungerar optimalt och det "dammar igen" och får kortare livslängd ..köp då hellre en Toyota bensinare.

 

 Därefter kontaktade vi flera andra handlare och deras syn på dieselbilarna i olika märken ..

 

Mycket riktigt bensinsnåla bilar men med en baksida filtret återigen måste bytas för en hög kostnad..och dessa fordon passar mer för den egna företagaren som åker långa sträckor och som är supporter för något volleyboll lag. då resorna därmed är långa och filtret då fungerar mer optimalt annars dammas det igen :thumbsup:

 

 Gjorde slag i saken och köpte hem en bensinare Toyota rav4 istället. 

 

där har man en driftsäker bil som likt en Volvo bar går och går. Bensinsnål är den direkt inte. men lite skoj ska det vara att äga en bil :thumbsup:

 

nedan en text ur vi bilägare om just filtret ..http://www.vibilagare.se/reportage/partikelfiltret-kan-bli-en-prisbomb-34306?page=2

 

 

till sist..

 

Noterbart är att detta är inte mina egna ord utan alla dem olika bilmodellernas service  mekanikers erfarenhter.

 

Lycka till i bildjungeln!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan jag är väl dum och räknar fel antar jag..

Men enl fösäljaren idag så bör man köra en bra bit över 2000 mil om året för att det ska löna sig men dieselbil.

 

Räknat ut att nuvarande familjebil gått 1250 mil om året i 8 år eller nått.

 

En snabb räkning på tex en toyota avensis diesel som kostar 3109 i skatt, drar 0,59l/m blandad körning och diesel för 14,08/l 

ger en årskostnad på 13493:- om jag kör samma mil per år, alltså 1250 mil.

 

Tar samma bil, samma årsmodell,samma körsträcka men bensin och kostar 1880 i skatt, 8,1 l/mil, bensin 14,28/l så blir kostnaden 16338,50 per år.

Skillnad på 2845:- fördel diesel.

 

Även räknat på mondeo Diesel och flexifuel.

Då blev det 13540:-/år för dielsel och 15181:-/år om jag kör på enbart bensin i flexifuel Mondeon.

Skillnad på 1641:- fördel diesel.

 

Har dock inte räknat på servickostnader, hur skiljer det sig mellan en bensinbil och en diesel ?

 

Man vill ju gärna att bilfärsäljaren ska ge rätt info men fan vet...

Försäljare är försäljare och vill inget annat än sälja...

 

Eller som en granne sa när han köpte ny bil..

Han va övertygad om att det va den bästa bilen han köpt, för det sa försäljaren :cool:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan jag är väl dum och räknar fel antar jag..

Men enl fösäljaren idag så bör man köra en bra bit över 2000 mil om året för att det ska löna sig men dieselbil.

 

Räknat ut att nuvarande familjebil gått 1250 mil om året i 8 år eller nått.

 

En snabb räkning på tex en toyota avensis diesel som kostar 3109 i skatt, drar 0,59l/m blandad körning och diesel för 14,08/l 

ger en årskostnad på 13493:- om jag kör samma mil per år, alltså 1250 mil.

 

Tar samma bil, samma årsmodell,samma körsträcka men bensin och kostar 1880 i skatt, 8,1 l/mil, bensin 14,28/l så blir kostnaden 16338,50 per år.

Skillnad på 2845:- fördel diesel.

 

Även räknat på mondeo Diesel och flexifuel.

Då blev det 13540:-/år för dielsel och 15181:-/år om jag kör på enbart bensin i flexifuel Mondeon.

Skillnad på 1641:- fördel diesel.

 

Har dock inte räknat på servickostnader, hur skiljer det sig mellan en bensinbil och en diesel ?

 

Man vill ju gärna att bilfärsäljaren ska ge rätt info men fan vet...

Försäljare är försäljare och vill inget annat än sälja...

 

Eller som en granne sa när han köpte ny bil..

Han va övertygad om att det va den bästa bilen han köpt, för det sa försäljaren :cool:  

Räkna här: http://www.dieselskatt.se/

Jag behövde köra 580 mil/år innan diesel började löna sig jämfört med den gamla bilen.

Service skiljer inte mycket men efter 50-60 000 mil bör du renovera en diesel, iof så är bensinaren helt död då men........

Sen får man alltid lägga på ca 1 dl/mil än vad som uppges i fabriksdata. Oavsett diesel, bensin eller hybrid..

Fast hybriderna måste servas oftare och har ett lägre andrahandsvärde......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo partikel filter måste bytas när de blir fullsatta och inte kan bränna sig rena. man brukar säga att kostnaden är 1kr milen ungefär. Brukar hända runt 20 000mil på de flesta bilar ge och ta, och kostar i runda slängar lika mycket med ett byte kr som i mil. När jag läste på om diesel bilar så var ford de som var billigast och byta. Dock har min kompis a k a ÅsaNisse Engineering en lösning på bekymret som kostar gratis men lite arbete... *s*

 

Om man kliver upp på nya bilar ska ju Mazdas skyactive motorer vara jätte snåla både i Mazda6an och CX5an. Sen att Mazda i år bjuder på 10års nybilsgaranti på prov och försök är ju bara plus i kanten. Och du behöver bara serva den enligt intervallen på en auktoriserad bil verkstad som följer service planen, inte en Mazda verkstad...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo partikel filter måste bytas när de blir fullsatta och inte kan bränna sig rena. man brukar säga att kostnaden är 1kr milen ungefär. Brukar hända runt 20 000mil på de flesta bilar ge och ta, och kostar i runda slängar lika mycket med ett byte kr som i mil. När jag läste på om diesel bilar så var ford de som var billigast och byta. Dock har min kompis a k a ÅsaNisse Engineering en lösning på bekymret som kostar gratis men lite arbete... *s*

 

Om man kliver upp på nya bilar ska ju Mazdas skyactive motorer vara jätte snåla både i Mazda6an och CX5an. Sen att Mazda i år bjuder på 10års nybilsgaranti på prov och försök är ju bara plus i kanten. Och du behöver bara serva den enligt intervallen på en auktoriserad bil verkstad som följer service planen, inte en Mazda verkstad...

Nu är jag inte helt insatt... Men räcker det eg inte med att glödga en järnbit och föra in i partikelfiltret för att bränna det rent och fungerande igen?

Hör lite om det hos bysmeder!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räkna här: http://www.dieselskatt.se/

Jag behövde köra 580 mil/år innan diesel började löna sig jämfört med den gamla bilen.

Service skiljer inte mycket men efter 50-60 000 mil bör du renovera en diesel, iof så är bensinaren helt död då men........

Sen får man alltid lägga på ca 1 dl/mil än vad som uppges i fabriksdata. Oavsett diesel, bensin eller hybrid..

Fast hybriderna måste servas oftare och har ett lägre andrahandsvärde......

Nja. uppgifterna om skatten ser jag ju via reg. nr. och fordonsregistret såväl som förbrukning även om förbrukningssiffrorna är glädje siffror så spelar det mindre roll antar jag eftersom jag jämför från samma uppgiftslämnare.

 

Partikelfilter i Avensis ska vara självrenande och sällsynt att de byts men även försäljaren sa att det hänt att de fått byta någon när de gått typ bra bit över 20000 mil.

Filtren finns även att få tag på begagnade renoverade/renade va jag sett på nätet.

Dock skitas de ner mer om man ofta kör korta sträckor där det inte hinner bli riktigt varmt enl försäljaren.

Diesel bil slits hårdare på korta sträckor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte helt insatt... Men räcker det eg inte med att glödga en järnbit och föra in i partikelfiltret för att bränna det rent och fungerande igen?

Hör lite om det hos bysmeder!?

Det handlar om och elda upp sotet som sitter i "katalysatorn" alltså ett tät finmaskigt långhåligt filter typ. De eldade en brasa på backen så burken blev gloans och sen blåste med tryckluften och sen tvätta med bra tvättmedel.. självklart bortmonterad från bilen då...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att en dieselmotor är trevligare att köra än en bensinmotor.

Vridmoment och gången är något jag tittar på, likaså körglädjen.

Något som glöms bort denna årstid är ju diesel/tillsatsvärmare i en bil :)

I Volvo sitter dom standard och det är grymt skönt att komma till en varm och isfri bil på vintern, oavsett om man står i skogen eller på parkeringen på jobbet.

Ska modifiera min bil för ca 1000:- så kan jag fjärrstarta den via SMS :)

På våra dieslar är det 3000mil/2 år i serviceintervall och dom har självrengörande partikelfilter som inte behöver bytas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självrengöring och underhållsfritt låter som marknadsavdelningens omskrivningar av förbättrad regenerering och längre förväntad livslängd.

 

I partikelfiltret fastnar sot och aska (sot och aska är inte samma sak). Sotet förbränns genom regeneringsprocessen (hög avgastemperatur eller tillsatt katalysatorvätska) till ånga och gas som kan passera ut genom filtret. Askan blir dock kvar efter som den inte kan förbrännas. Askan är till stor del metall och kommer av orenheter och tillsatser i dieseln, slitage på motorn samt tillsatser i motoroljan (som följer med den motorolja som hittar in i förbränningsrummet). Eftersom askan inte förbränns får man till slut ta ur filtret och rengöra det eller byta beroende på vad som är möjligt eller tillämpligt (vad som är fysiskt möjligt och vad verkstaden gör behöver inte vara samma sak). Filter kan även förlora sitt flöde och/eller sin katalysförmåga med tiden p g a åldring av materialet och då hjälper inget annat än att byta ut filtret.

 

Här var bra fråga och svar för VW.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-maste-partikelfiltret-bytas

 

Tillägg:

Bilmodeller som har haft problem med att få till en regenerering vid korta körcykler kan även sota igen. I vissa fall kan verkstaden lösa detta genom en framtvingad regenerering m h a ett diagnosverktyg. Eller så är det byte, hemma-förbränning eller rengöring som gäller beroende på vad som är möjligt eller tillämpligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörde igår av en kompis om BMWs regeneringsprocess, du måste ha kört bilen i full motor temp i 20 min sen startar det 45 min ånga regeneringeprogrammet.. Dvs, varje gång man kör bilen i över en timme konstant kan man få till det.. Inte undra på att det är bekymmer med små stads dieslar som knappt hinner komma upp i arbetstemp och får fulla filter in en 6-7 tusen mil...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skillnaden kan vara att du behöver byta filtret runt 10-12000 mil eller om det tar slut vid +25000 mil.

Vid dessa mil har iaf jag bytt bil några gånger :)

Så man ska inte förringa självrengörande partikelfilter tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som alla verkar vara överens om så sätter kortkörningar igen partikelfiltren. Fick själv erfara det för 2v sedan.

Kan meddela att ett nytt partikelfilter till en Ford Focus kostar 9000:- och bör bytas efter 12000mil...

När vi beställde bilen sa säljaren att filtret var självrenande och behövde aldrig att bytas...

Kan även säga att det var inte det enda som säljaren hade fel om...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att Ford Focus ska byta sina filter är ingen nyhet, så där måste bilnasaren blåljugit för dig.

Nääää....kan de vara så djävliga!? :lol:;)

Skickat från surfplatta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är lite konfunderad... eller det är jag väl för jämnan iofs...

 

Partikelfilter ska ju va skitdyrt att byta.

Hittat partikelfilter till Mondeo för 3200:- på skruvat.se

Till en Avensis ligger de på 5200:- nånting.

Sitter de så jävligt till att de ska kosta så in i h-vete att byta dessa ?

Kan inget om bilar men nog ser partikelfilter ut att sitta någonstans på avgasröret? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Partikelfiltret är lite som en katalysator för en bensinare enkelt jämfört, så jo det sitter på avgasröret.

 

Det var billigt, för ett partikelfilter brukar kostanden för bytet vara 80% delar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skruvat.se kan vara väldigt billiga ibland. Behövde ett motorfäste förra året. Orginal på märkesverkstad 1900:-, skickat från en skrot 450:- + frakt, på skruvat.se kostade det 190:-. Dock var yttre styrled dyrare på Skruvat än på Mekonomen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...