Hoppa till innehåll

Min mårdhundsåtel


David_

Recommended Posts

Ja nu har man d kommit hem till Åland igen efter studier och kan börja jaga på riktigt.

 

Satte ut fiskrens och några skräpfiskar från näten på en öppen plats i skogsbrynet. I går morse var allt borta även ur fällan som jag har p invänjning.

 

Nå jag var och metade lite och satte ny fisk i gläntan och i fällan och satte mig för att spana i går kväll, och några minuter i 12 kom det ut en storer durak. 

 

Skall bli roligt att se hur det fortsätter och om man ser fler mårdhundar på platsen. Jag skall investera i en åtelkamera också när jag får lite pengar.

 

Borde jag bygga någon låda vid åteln så dom inte drar iväg med så mycket varje gång eller är det bra att bara vänja dom vid platsen först?

 

Glad midsommar i efterskott allihop

 

David

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gräv en grop å lägg i fiskrenset och lägg en lastpall med tyngd på så dom få arbeta en stund innan dom kommer åt det. Sen matar du där hela tiden så kommer du att ha besök hela hösten och vintern. Frukt går också bra att åtal med. Och vill du jaga dom med hund så hör du bara av dig, jag kommer gärna med min bastard!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det har ni jakttid på det där, eller är det året om? /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom där asen kommer på allt! Åtlade med gammalt kaffe en gång. När du skjutit en tar du svansen av den och kastar resten ner i gropen också! Så länge den inte har skabb eller dylikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är året om man får jaga dom men jag har väntat lite att dom skulle få valparna upplärda först. dom är ju as men man måste vara etisk också. Blir väl att börja skjuta i augusti skulle jag tro, och sätta igång fällan då också. 

 

Skall definitivt prova lastpallen Tolle  :thumbsup:

 

Jo dom äter allt utom rökta räkskal har jag sett i komposten  :biggrin: kaffe gillar dom att dra runt hela gården.

 

Kan tyvärr inte erbjuda hundjakt även om jag skulle vilja prova på det själv  :sad: Verkar jäkligt roligt.

 

David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det har ni jakttid på det där, eller är det året om? /Christian

Året om men från 1:a september med hund.

Jag kommer gärna och jagar med hund:-) bara att hojta till mvh

PM:a!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är året om man får jaga dom men jag har väntat lite att dom skulle få valparna upplärda först. dom är ju as men man måste vara etisk också. Blir väl att börja skjuta i augusti skulle jag tro, och sätta igång fällan då också. 

 

Skall definitivt prova lastpallen Tolle  :thumbsup:

 

Jo dom äter allt utom rökta räkskal har jag sett i komposten  :biggrin: kaffe gillar dom att dra runt hela gården.

 

Kan tyvärr inte erbjuda hundjakt även om jag skulle vilja prova på det själv  :sad: Verkar jäkligt roligt.

 

David

Klart roligaste sättet att jaga mårdhund är med ställande hund tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fyllde på med fisk i går kväll, måste fortfarande hitta en lastpall att ställa på. 

 

Det vankas abborfiléer till lunch idag :tongue: dom slängde jag inte i gropen.

 

Hur djup skall jag gräva gropen? Hur långt ner från pallen skall maten vara för dom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har åtlat en del räv på det sättet, jag brukar inte gräva alls bara kasta ett par pallar över då har dom att göra.......

Väl mött

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Effektivast borde väl vara att ha en grop så djupt att dom bara lyckas få med sig en liten bit varje gång... Alltså borde du endast gräva hålet så djup att maten ligger i samma nivå som botten på pallen :) annars kommer dom en gång och ser det som lönlöst! Fisksump i trä funkar annars riktigt bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har åtlat en del räv på det sättet, jag brukar inte gräva alls bara kasta ett par pallar över då har dom att göra.......

Väl mött

Låter bra, är nog så jäkla mycket rötter i skogsbrynet  :verymad:

 

Effektivast borde väl vara att ha en grop så djupt att dom bara lyckas få med sig en liten bit varje gång... Alltså borde du endast gräva hålet så djup att maten ligger i samma nivå som botten på pallen :) annars kommer dom en gång och ser det som lönlöst! Fisksump i trä funkar annars riktigt bra!

Slår du ur nå spjälor i sumpen då? Eller får ni så stora fiskar på den sidan holmen att Ni kan ha glest mellan brädorna  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha hålen är väl nästan 3cm men det går nog bra med ännu mindre ;) kanske du hört hur svenskarna gör med sina vildsvin! Man skulle kunna göra en lite rundare version så dom får lite lättare att flytta på den! Finns hundleksaker med samma princip i miniformat! Allt är större bättre och vackrare här! Åtminstone i Eckerö Hammarland ;) Geta börjar likna på något annat :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gropen behöver int va djup. Bara hinder så att dom har å göra en stund så man hinner skjuta. Frukt i alla sorter går riktigt bra att åtla med också. Mindre flugor när det är varmt med det. Och så är inte fåglarna lika ivriga på att tömma åteln åt dig. Jag använder mina åtalar mest för släppa hund vid så då är det bra om man får den lite gömd så int fåglarna stjäl den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha hålen är väl nästan 3cm men det går nog bra med ännu mindre ;) kanske du hört hur svenskarna gör med sina vildsvin! Man skulle kunna göra en lite rundare version så dom får lite lättare att flytta på den! Finns hundleksaker med samma princip i miniformat! Allt är större bättre och vackrare här! Åtminstone i Eckerö Hammarland ;) Geta börjar likna på något annat :/

HAHAHAHAHAHAHAHAHA :devil:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gropen behöver int va djup. Bara hinder så att dom har å göra en stund så man hinner skjuta. Frukt i alla sorter går riktigt bra att åtla med också. Mindre flugor när det är varmt med det. Och så är inte fåglarna lika ivriga på att tömma åteln åt dig. Jag använder mina åtalar mest för släppa hund vid så då är det bra om man får den lite gömd så int fåglarna stjäl den.

Tack för tipsen, skall försöka få bort lite jord runt rötterna och åstadkomma en liten grop. Jo jag kommer att skjuta dom så om dom visar sig en liten stund är det bra.

Frukt skall definitivt provas, och det har jag god tillgång på också  :thumbsup:

 

Har bara åtlat med fisk änsålänge och dom har ätit allt första natten (ca 6 stora röfenor åt gången) Måste få dit en pall så dom får jobba lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://dangate.se/produkt/5394/fodertunna-till-vildsvin---nya-modell.-

Sådan princip! :) allt som du vanligtvis lägger i komposten ska dit! Så gör jag. I höst kan man ta vara på rester från rådjur... Skinn och allt bara så slipper man kasta det i skogen bredvid huset så hunden rullar sig i det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu är du nog väl optimistisk...

 

Kanske det men man kan ju alltid hoppas Henke. :thumbsup:  :wink:

 

Nu ska vi se hur det går mot råttorna Henke. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har inte riktigt haft tid att hålla en åtel vid liv men hoppas kunna få till det inkommande år, skall då även ha mera fällor ute.

 

Tänkte göra en luktåtel vid min mormor och morfar och kanske även en fisk/frukt åtel på jaktmarken. Fler fällor blir det i alla fall :) 

 

Gott nytt år på er alla 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag kommer gärna över och jagar med hund, ena hun har jagat mårdhund tidigare,

Han är erfaren grävlings hund och den andra är ung men intresset för rovdjur finns :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...