Hoppa till innehåll

Markering vid viltolycka?


EmilL

Recommended Posts

Som "vanlig" trafikant, vart vill ni att jag markerar om olyckan skulle vara framme? Och med vad? 

Den här pappersremsan från polisen/bilprovningen har jag alltid med mig men det känns som att den är borta rätt fort i hällregn och blåst.

Ska man lägga remsan i gräset exakt där djuret gått(om man nu hunnit lägga märke till detta) Eller ska man ha upp den i något träd i närheten så den syns tydligt? 

Man kanske ska ha två, en på marken så nära spåret som möjligt och en i nått träd så platsen syns på lite längre håll? Eller rör man bara till det då?

 

När jag kör bil i "viltolyckstiden" på dygnet så är det oftast på väg till eller från jakt, om jag då krockar med säg ett rådjur som hamnar i diket med bruten rygg, bör jag nämna för polisen i telefon att jag har vapen med mig? Kan dom utfärda tillstånd att jag avlivar djuret på plats, om situationen är sådan som tillåter detta?

 

Vad säger ni som är proffs? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 Markeringsremsa eller plaspåse sätts där viltolyckan skedde har du gps i bil så lämmna kordinater till polis om det är r90 system på gps

 Kan du avliva på ett säkert sätt med ditt vapen så har du rätt att avliva viltet för att förkorta lidandet för det skadadet viltet,,

 

 

 

 Du behöver inte tillstånd om det inte är i Tättbebygt område där behövs skotttillstånd av polis  sen du har avlivat  så kontaktar du polis på 11414!

 

                                                    P.s är inget proffs på eftersök  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :sad:  :yes:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna ha en markering så nära olycksplatsen som möjligt. Hängande i gren/stolpe väl synligt från vägen, absolut inte liggande i gräset då det kan räcka med att en lastbil passerar för att den markeringen ska vara borta.

Märk ut med vad du har i bilen. Viltremsa eller plastpåse är det vanligaste.

Det finns en app som heter nått i stil med "Viltolycka.se" som talar om vad och hur du ska göra vid viltolycka, den visar dina koordinater och har en "snabbknapp" som ringer 112 om du trycker på den. För det är ju faktiskt så, man kan/ska anmäla viltolyckor till 112 även om ingen människa är skadad.

 

När du anmäler viltolyckan så ska du lämna namn och telefonnummer. Lämna då för och efternamn samt ett telefonnummer som går till dig och inte nån kusins frus huskatts vänsterprassels husses dotter.

Det händer rätt så ofta att man bara får ett förnamn när vi blir utringda, är då en siffra i telefonnumret fel så blir det inte kul om man vill ha kontakt med bilisten mitt i natten (Det är inte alltid polisen skriver rätt vägnummer)

 

//Mekus, inget proffs men besöker rätt så ofta vägkant med mina hundar

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan även detta med markering gå till överdrift.

Ett exempel. Min fru kör på ett rå på 100 väg tät trafik kl 11. Den dog i smällen, ligger synligt om man stannar till vid angiven skylt.

Hon ringer polisen och de vill att hon skall gå ut och markera.

Frun är gravid och dottern är med i bilen.

Hon ringer mig - jag idiotförklarar polisen ifråga som dessutom enligt min mening skapar en onödig situation där en människa kan komma till skada. (Det är ju inte så att folk saktar in för varningsblinkers nuförtiden).

Frun ringer upp polisen och påtalar att hon ej går ut med referens till mig.

 

Pratade med eftersöksjägaren sedan och han hade inga problem med att hitta viltet som låg precis vid angiven skylt.

 

Således, allt är en fråga om omdöme och aldrig kan/skall ett människoliv eller dess hälsa äventyras pga en viltolycka.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak till ta gärna ett avstånd med trippmätaren till närmaste vägskylt.eller liknande. Så man vet var man ska börja leta.

 

Fick en sådan för en tid sedan från en Tysk och även markerat med viltremsa och platsbesöket och avlivning var fixat på tio minuter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan även detta med markering gå till överdrift.

Ett exempel. Min fru kör på ett rå på 100 väg tät trafik kl 11. Den dog i smällen, ligger synligt om man stannar till vid angiven skylt.

Hon ringer polisen och de vill att hon skall gå ut och markera.

Frun är gravid och dottern är med i bilen.

Hon ringer mig - jag idiotförklarar polisen ifråga som dessutom enligt min mening skapar en onödig situation där en människa kan komma till skada. (Det är ju inte så att folk saktar in för varningsblinkers nuförtiden).

Frun ringer upp polisen och påtalar att hon ej går ut med referens till mig.

 

Pratade med eftersöksjägaren sedan och han hade inga problem med att hitta viltet som låg precis vid angiven skylt.

 

Således, allt är en fråga om omdöme och aldrig kan/skall ett människoliv eller dess hälsa äventyras pga en viltolycka.

Att folk inte saktar ner för varningsbinkers är vi som håller på med esök mycket medvetna om . På mina sträckor finns det alltid ett bra ställe att stanna på inom 3-400 m det är där vi får stanna för att kunna ta oss tillbaka till fots. Med barn i bilen är det givetvis inte rimligt att man ska lämna i bilen eller släppa med sig till olycksplatsen. Sunt förnuft brukar räcka långt .  Hur många timmar/mil man har lagt på att hitta olycksplatser vågar jag inte äns tänka på .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...