Hoppa till innehåll

Idé: ett märke jag skulle kunna bära med stolthet.


HerrBerg

Recommended Posts

Låter kanon! Jag har några personer som skulle vara värd ett blåbär :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah, jag ser att jag missade själva poängen med detta. Jag ser detta som en del av ett långsiktigt arbete med att göra det "kreddigt" att hjälpa nya jägare in på banan. Har man blåbäret med guldkant, typ, blir man föremål för allas respekt och aktning. 

 

I min tänkta drömvärld ;-) är man inte en jaktlig storfräsare om man inte har blåbäret på jaktrockens krage. Det signalerar att detta är någon en nybörjare kan fråga om råd och få ett vänligt svar tillbaka, någon som bygger jakten för framtiden, någon som tar jakten på allvar till den nivå att de osjälviskt hjälper andra. Framför allt - att nomineringen kommer underifrån så att säga och inte uppifrån -  där småpåvar delar ut dem till varandra för lång och trogen tjänst... Ett öde som annars drabbar de flesta förtjänsttecken. 

 

Jag hoppas själv kunna få ett blåbärsnål någon gång, om den finns  :wink:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah, jag ser att jag missade själva poängen med detta. Jag ser detta som en del av ett långsiktigt arbete med att göra det "kreddigt" att hjälpa nya jägare in på banan. Har man blåbäret med guldkant, typ, blir man föremål för allas respekt och aktning. 

 

I min tänkta drömvärld ;-) är man inte en jaktlig storfräsare om man inte har blåbäret på jaktrockens krage. Det signalerar att detta är någon en nybörjare kan fråga om råd och få ett vänligt svar tillbaka, någon som bygger jakten för framtiden, någon som tar jakten på allvar till den nivå att de osjälviskt hjälper andra. Framför allt - att nomineringen kommer underifrån så att säga och inte uppifrån -  där småpåvar delar ut dem till varandra för lång och trogen tjänst... Ett öde som annars drabbar de flesta förtjänsttecken. 

 

Jag hoppas själv kunna få ett blåbärsnål någon gång, om den finns  :wink:

Bra ide och det behövs människor som hjälper nyblivna jägare i hur man bedriver jakt på ett bra, roligt, säkert och givande sätt då det inte är något som går att läsa sig till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah, jag ser att jag missade själva poängen med detta. Jag ser detta som en del av ett långsiktigt arbete med att göra det "kreddigt" att hjälpa nya jägare in på banan. Har man blåbäret med guldkant, typ, blir man föremål för allas respekt och aktning. 

 

I min tänkta drömvärld ;-) är man inte en jaktlig storfräsare om man inte har blåbäret på jaktrockens krage. Det signalerar att detta är någon en nybörjare kan fråga om råd och få ett vänligt svar tillbaka, någon som bygger jakten för framtiden, någon som tar jakten på allvar till den nivå att de osjälviskt hjälper andra. Framför allt - att nomineringen kommer underifrån så att säga och inte uppifrån -  där småpåvar delar ut dem till varandra för lång och trogen tjänst... Ett öde som annars drabbar de flesta förtjänsttecken. 

 

Jag hoppas själv kunna få ett blåbärsnål någon gång, om den finns  :wink:

är en nål som jag gärna vilja förtjäna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra förslag! :)

Kan man nominera de som alltid tar bästa passat själv o ger nybörjarna passet som ingen annan vill ha? O isf vad ska den nålen ha för symbol? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla har rätt till semester, (det står i kollektivavtal/ lag om semester osv) särskilt från sådana krävande typer som oss, men visst en viss bevakning hade inte skadat. För min del ger jag gärna förbundet gott om tid att fundera över denna fråga,

helt klart en så kallad "gamechanger" eller på svenska en möjlighet till paradigmskifte som jag trots min sedvanliga kritik stödjer fullt ut. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bengt, du är en klippa. Det här är en riktigt bra idé.

 

Jag skickar den till Oscar, vår nye medlemschef. 

 

Spontant känner jag att det här blir mer ett koncept än en "blåbärsnål". Det krävs en smula omtanke och klurande för att hitta "modellen". Som håller i några år.

 

Tack! 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra, mycket bra tips! :)

Dock lär det finnas någon begränsning så inte Kalle med 20 kompisar i SJF röstar på honom mot en öl på den lokala puben :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bengt, du är en klippa. Det här är en riktigt bra idé.

 

Jag skickar den till Oscar, vår nye medlemschef. 

 

Spontant känner jag att det här blir mer ett koncept än en "blåbärsnål". Det krävs en smula omtanke och klurande för att hitta "modellen". Som håller i några år.

 

Tack! 

 

Oscar kan ringa och snacka med mig, tanken har växt en del och den idé jag har nu är lite smartare, lite enklare och tja... den kommer att fungera bättre. Om man marknadsför den tungt i SJF-situationer (SvJakt mm) så är det ju bara att köra... Särskilt som om man lägger in den i propagandan till nya jägare: "Man ber aldrig om ett blåbär. Man får det utan att fråga." Typ.... Att samtidigt göra det socialt oacceptabelt att fråga folk som de vill ge en ett blåbär. 

 

Men det är bara en liten twist av flera. Jag snackar gärna med Oscar så att idén får ett bra hem hos SJF. 

 

MVH!

/Bengt Berg 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra idé, det måste på något vis gynnas att inneha ett blåbär med guldkant.

Det räcker ju knappast att Nisse går runt med det i sitt jaktlag där de alla har nominerat honom o ingen annan ser.

Går ju heller inte att lägga på ekonomisk vinning för då lär det bli fel. Eller??

//

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker snacket om blåbäret är mycket intressant.

Helt klart måste det läggas in någon tyngd i att vara ett av de utvalda bären.

Till att börja med kanske vinnaren skall bjudas in till årstämman (med betald övernattning och middag på ex. Öster Malma)där blåbäret, diplom m.m delas ut under trumpetfanfar och applådorgier.

Varför inte ha kungen som prisutdelare?! :-)

Samtidigt en artikel i Svensk jakt med bild på vinnaren och kompisarnas motivering som resulterade i blåbäret.

Om man sen begränsar antalet vinnare per år ökar ju värdet ytterligare.

Är man bäst i världen och lyckas vinna flera år kan man ju tillämpa någon form av påbyggnad på blåbäret - eklöv, stjärnor etc.

Bara några tankar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror inte att tanken var att det skulle vara ett pris i nån tävling utan mer en utmärkelse som visar att man ställer upp för blivande/nya jägare

 

en tanke är ju att man får skicka in kopia på jägarexamensbeviset tillsammans med motiveringen varför N.N ska få den  så gör man en tidsbestämmelse på säg 5 år efter man tog beviset som man får ge blåbäret till nån sen att man bara får ge ett per år och endast en gång till nån  borde inte ge oberättigade nålar till nån om det sköts snyggt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser det inte som en tävling och det bör det ej heller vara.

Skulle dock se mig som en vinnare om jag hade betytt så mycket för någon att jag blev nominerad till bäret.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra idé Bengt och kul med stöd för idén från övriga!

 

Och jodå, vi håller koll även när vi alla har semester  :cool:... men ibland kan det förstås ta litet längre tid, om ingen av oss har annat än mobil tillhands. Och kanske inte ens det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Fick ett par "like" idag på den här tråden. Men jag har ännu inte sett något från SJF och jag har inte blivit kontaktad av någon medlemsansvarig heller. Två år har gått. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har framfört det hela till medlemsavdelningen igen, men det har inte lett till något beslut. De anser att det skulle behöva knytas till någon form av lansering för att funka bra, vilket de inte har resurser till nu.

 

Personligen känns det som ett klockrent förslag på en motion, som borde segla igenom nivåerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...