Hoppa till innehåll

Far och son på drevjakt i Europa, men var?


Buster

Recommended Posts

Jag och min far har länge talat om hur fantastiskt det vore att åka tillsammans på en jaktresa till Europa. Min far har varit i Polen en gång och den resan gav minst sagt mersmak, 4 grisar på 3 dagar! Vi har kikat runt men inte bestämt oss var vi vill åka. Jag undrar därför om det är någon som har något tips på var man kan åka och få uppleva en riktig drevjakt på främst vildsvin? Vår budget ligger väl på kring 18-20 papp var. Planen är att drömmen ska bli verklighet någon gång under höst/vinter 2014.

Tacksam för alla tankar, tips och berättelser! 

/Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polen eller Tyskland skulle jag satsa på- Ungern blir nog lite för dyrt.

Skillnaden är att tyskarna oftast kör större såtar med mer skyttar, drevfolk och hundar. 2-3 såtar verkar vara vanligt där. I Polen hinns det oftast med 7-10 drev/dag vilket kan vara en fördel, hamnar man på ett idiotpass är det inte lång tid till nästa.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Polen eller Tyskland skulle jag satsa på- Ungern blir nog lite för dyrt.

Skillnaden är att tyskarna oftast kör större såtar med mer skyttar, drevfolk och hundar. 2-3 såtar verkar vara vanligt där. I Polen hinns det oftast med 7-10 drev/dag vilket kan vara en fördel, hamnar man på ett idiotpass är det inte lång tid till nästa.

Har du varit någonstans i Polen? I Polen har jag ju även kollat på statsrevir och privatägda marker. Har fått uppfattningen att statsrevir är att föredra, vad tror du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar också tacksamt emot tips på dylika resor av folk som varit där....

iPad Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i Polen på drevjakt 3 år i rad, åker på den 4:e resan nästa vecka:)

Första resan var vi utanför Gryfice med Wiliam Safaris, 2a resan norr om Szcecin på 2 olika ställen & 3:e på samma som ett av reviren som 2:a samt på ett annat revir ungefär vid Slupsk. 2:a, 3:e & årets resa med Lynx Adventures. Om det är stads- eller privat vet i fasen.

Kolla om du har någon du känner litegrann som ni kan åka tillsammans med som har varit på stället tidigare, det kan löna sig.

Fällavgifterna har gått upp endel då momsen gått från 5 till 23% men som det verkar ligger kronhind & kalv fortfarande förhållandevis lågt (ca 150Euro) så det kan vara läge att spana på revir som även håller kron.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är just nu nere i polen för femte året i rad. Har jagat både privat och statligt och det skiljer inget alls. Har vid det här laget betat av runt 10-talet olika revir och det är ungefär samma överallt. Mängder med rådjur, hyfsat med gris (har varit på bättre grisjakt i Sverige) men rejäla mängder kron. Man kan räkna med runt 50 klöv på tre dagar fördelat jämnt över kron, gris och rå. Varför skjuts det inte mer? Över lag mycket svårare skott än i Sverige. Skulle säga att polen är extremt bra Jakt till väldigt bra pengar.

Jag har även varit i turkiet och jagat gris. Räcker att jag säger att det är inget ni behöver fundera över.

Ska till spanien i december - kan bjuda på rapport då.

Orjant ska till Ungern senare i år - den rapporten ser jag väldigt mycket fram emot.

Toppen, har du länkarna till "rätt" arrangörer eller kör du ett eget race?

iPad Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i Polen på drevjakt 3 år i rad, åker på den 4:e resan nästa vecka:)

Första resan var vi utanför Gryfice med Wiliam Safaris, 2a resan norr om Szcecin på 2 olika ställen & 3:e på samma som ett av reviren som 2:a samt på ett annat revir ungefär vid Slupsk. 2:a, 3:e & årets resa med Lynx Adventures. Om det är stads- eller privat vet i fasen.

Kolla om du har någon du känner litegrann som ni kan åka tillsammans med som har varit på stället tidigare, det kan löna sig.

Fällavgifterna har gått upp endel då momsen gått från 5 till 23% men som det verkar ligger kronhind & kalv fortfarande förhållandevis lågt (ca 150Euro) så det kan vara läge att spana på revir som även håller kron.

Låter hur bra som helst! Hur mycket brukar en resa likt dom du gjort gå på? Hur ser avskjutningssiffrorna ut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När vi jagade 4 dagar blev det ca 28-30' har jag för mig annars har det varit omkring 23-24' vid 3-dagars jakt vill jag minnas. Detta då med båtar, bensin, hyra av minibuss etc. Återkommer om avskjutning samt årets totalkostnad.

3 dagar 14 skyttar 24 gris & 1 kron

4 dagar 14 skyttar 37 gris, 4 kron, 4 räv & 1 mårdhund. Urusel skottstatistik på denna resa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När vi jagade 4 dagar blev det ca 28-30' har jag för mig annars har det varit omkring 23-24' vid 3-dagars jakt vill jag minnas. Detta då med båtar, bensin, hyra av minibuss etc. Återkommer om avskjutning samt årets totalkostnad.

3 dagar 14 skyttar 24 gris & 1 kron

4 dagar 14 skyttar 37 gris, 4 kron, 4 räv & 1 mårdhund. Urusel skottstatistik på denna resa.

Kostar det alltså ca 7500 per skytt o dag?

är det ink. trofeer, boende,mat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Magasin "Min Jakt" (googla för adress) brukar ha annonser för en polsk arrangör. Fanns en artikel i något nummer som beskrev arrangemanget i positiva ordalag.

Bedömningen av vad redaktionell text + reklam för nämnda leverantör innebär får var och göra själv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kostar det alltså ca 7500 per skytt o dag?

är det ink. trofeer, boende,mat?

 

Iår är det ca 13' inkl allt utom troféer & resa, hyra av minibuss, bränsle & färjebiljetter.

 

Vi har valt att skjuta efter prislista. Det finns fastprisarrangemang där det ingår ex 30 klöv men vi tror att polackerna lägger manken till mer när de får jobba lite för att vi ska skjuta istället för att casha in direkt.

 

Min första 3-dagarsjakt sköts 14 gris, 10 kron, 2 rå & 1 räv på 12 skyttar med 1,83 skott/vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi ger 13k inkl resa och fri avskjutning kronhind, kronkalv, alla grisar, råget, kid och räv/mårdhund/grävling. I detta är all inclusive med boende på herrgård. 3 dagars jakt, fyra nätter på herrgård och en natt på båt. Ca 50 klöv på 13-15 skyttar

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppen, har du länkarna till "rätt" arrangörer eller kör du ett eget race?

iPad Tapatalk HD

Vi åker privat så tyvärr släpper jag inte min kontakt. Dock vet jag vad det ska kosta och hur mycket ni ska skjuta, det hjälper jag gärna till med

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter hur bra som helst! Hur mycket brukar en resa likt dom du gjort gå på? Hur ser avskjutningssiffrorna ut?

Se pris ovan - ca 50 klöv på 15 bössor på tre dagar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi ger 13k inkl resa och fri avskjutning kronhind, kronkalv, alla grisar, råget, kid och räv/mårdhund/grävling. I detta är all inclusive med boende på herrgård. 3 dagars jakt, fyra nätter på herrgård och en natt på båt. Ca 50 klöv på 13-15 skyttar

ursäkta min okunskap, men när du säger 13k menar du att det kostar 13000 SEK per jägare/dag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi åker privat så tyvärr släpper jag inte min kontakt. Dock vet jag vad det ska kosta och hur mycket ni ska skjuta, det hjälper jag gärna till med

var någonstans i Polen jagar du? Har du åkt i grupper ordnade sedan tidigare eller hur ser ert upplägg ut? Ursäkta om jag frågar om saker du inte får lov att svara på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Per jägare totalt inkl allt.

så du menar att hela kalaset går på 13000 SEK? Låter nästan för bra för att va sant ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I och med att vi kapar ett led så åker vi nog exceptionellt billigt så du ska nog inte räkna med den kostnaden. Däremot bör ni inte ge mer än 16000 pp inkl allt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I och med att vi kapar ett led så åker vi nog exceptionellt billigt så du ska nog inte räkna med den kostnaden. Däremot bör ni inte ge mer än 16000 pp inkl allt

antar att ni inte anordnar resor där det finns plats för sådana som mig och pappa. men skulle det mot förmodan dyka upp något så släng iväg ett pm vettja!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi åker privat så tyvärr släpper jag inte min kontakt. Dock vet jag vad det ska kosta och hur mycket ni ska skjuta, det hjälper jag gärna till med

Ok om vi säger så här då....vill du ha med en ursympatisk kille nästa år så är det bara att höra av sig ;-)

iPad Tapatalk HD

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag lovade ju att uppdatera slutkostnaden in alles.

 

Resa inkl. helpension,mat på vägen ner etc. 11100:-

Hyra av minibussar, färjebiljetter T&R med hytt samt bränsle 3000:-

Fällavgifter 10000:-

 

Totalt 24000:-

 

Anledningen att det blev relativ dyrt iår var att det fälldes mycket stora grisar (11 st grisar över 70 kg urtagen)

Övriga grisar var ->30 kg 4st

31-50 kg 2 st

51-70 kg 7 st

galt snittlängd betar 18,6 cm kostade oxå $

3 hindar

samt 1 skadskjuten hind & 1 skadskjuten gris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i Polen på drevjakt 3 år i rad, åker på den 4:e resan nästa vecka:)

Första resan var vi utanför Gryfice med Wiliam Safaris, 2a resan norr om Szcecin på 2 olika ställen & 3:e på samma som ett av reviren som 2:a samt på ett annat revir ungefär vid Slupsk. 2:a, 3:e & årets resa med Lynx Adventures. Om det är stads- eller privat vet i fasen.

Kolla om du har någon du känner litegrann som ni kan åka tillsammans med som har varit på stället tidigare, det kan löna sig.

Fällavgifterna har gått upp endel då momsen gått från 5 till 23% men som det verkar ligger kronhind & kalv fortfarande förhållandevis lågt (ca 150Euro) så det kan vara läge att spana på revir som även håller kron.

Hej!

Kan du ge lite mer info om szcecin? Jobbar 8mil därifrån och skulle vilja hitta något i närheten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...