Hoppa till innehåll

V-max i 223 50 grain vs 53 eller 55 grain


Nils l

Recommended Posts

Fick slut på 50 grains V-max kulor och har köpt på mig 53 grainare istället. Har laddat dem till samma fart och gjort en snabb provskjutning i billyset under kvällen. De skjuter inte riktigt lika tätt som femtio grainarna  vad jag kan se men ändå inom en krona på hundra. På åtel är det skit samma men på lock så gör den bättre ballistiken lite skillnad inskjuten på 200m under förutsättning att den inte sprider för mycket på 200m. Med några skjutna rävar med 223 rem vill jag påstå att en 50 grains kula fragmenteras bättre och mer sällan ger genomslag än en 40 grains från en 222 rem. Är det någon här som skjuter med de tyngre kulorna på räv? Vad har ni för erfarenheter av de tyngre kulorna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har skjutit både med 50 och 55grs (en hel del räv & grävling)

 

Har stigning 1:9 och vill påstå att även den har inverkan på uppsvampningen.

väldigt sällan genomskott, nästan aldrig. avst.3m - 298m

 

Laddar till ca970m/s

Kört med 222 i samma farter och där fick jag genomskott betydligt oftare med stigningen 1:14 och det med kulor tagna ur samma ask

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är vi inne på samma spår. Har 1:12 på 223 och 1:14 på 222. Ska testa 53 grainarna och se hur de skjuter på 200m. Går det bra så kommer jag att fortsätta med dem och om inte så går det alltid att tillverka hål i papper med dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har letat och väntat på en sådan här tråd.

 

Så ni upplever att det blir minst genomskott med en tyngre kula ur en 223 rem med snabbare räffelstigning än med de lätta kulorna en 222 rem klarar av?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grovt sett ja!

Högre fart ger inte heller automatiskt snabbare expansion.

har märkt att mellan 950-980m/s brukar funka bra.

 

223:an med 1:9 har jag i stort sett aldrig genomskott, sitter träffen lågt kan det öppna sej neråt men inte om träffen sitter nått sådär i mitten i höjdled.

222:an med 1:14 var det genomskott på var 3e-4e räv ungefär.

 

Men klart det är mina erfarenheter och det finns säkert andra som tycker annat MEN detta är utfall på ca 75-80 rävar + 30-40 grävlingar så det finns lite underlag för denna antydan i alla fall.

 

Som kuriosa hade jag liknande erfarenhet i 6,5x284. ena hade 1:8 3/4 funkade kanon med hornady sst i v/0 870 medans 1:8 1/4 i samma hastighet blev kulan söndertrasad.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick skjuta två rävar ikväll med 53 grains V-max och de betedde sig som vanliga blyspetskulor vid anslag. Första räven var en fullvuxen hane som träffades centralt i bogen och där kulan gick ut långt bak. Tyckte att jag hörde en rikoschett men är inte säker. Den andra var en liten fjolårstik som fick en kula rakt framifrån och som lämnade kroppen ungefär vid mitten på ländryggen. Kommer att återgå till 50 grainare när jag skjutit slut på den här asken för att ta bort risken för rikoschetter. Har en ask av noslers blyfria 40 grains ballistic tip som också ska provas. De är ganska långa för sin vikt men jag tror inte att det ska bli några problem.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad har du för v/0? vuxna rävar har jag aldrig genomslag på om det är sådana träffar som du beskriver.

lar har inte provat 53grs själv utan bara 50 och 55grs men den borde vara lika?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...