Hoppa till innehåll

frågor kring vapen på annans mark och hund frågor.


stoffe_90

Recommended Posts

hejsan 

 

har 2 frågor, som jag googlat som en tok utan att hitta svar på.

 

1: vad jag förstått är de en del som skott tränar sina hundar med dummy kastare. dom använder 22 lr blankskott i dom.

dom handlar dessa blanks utan licens. vad händer om man istället tar ett gevär och laddar dessa blanka skott och kliver ut i skogen och tränar där man ej har jakträtt? 

 

2: mellan vilka tider får man ej släppa hund i skogen(ej rådjurs ren)

 

jag vill gärna ha källa på de ni bygger svaret på.

 

// Ljungberg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt 35 § jaktlagen får man inte ta väg över annans jaktområde med "vapen som kan användas för jakt". Vilken ammunition du har är irrelevant, det är vapnet som avgör. Du måste ha samtycke alltså.

 

16 § jaktförordningen reglerar hundanvändningen. Enligt den gäller att du får släppa hund som förföljer rådjur endast 1/10 - 31/1 (eller den tidigare tidpunkt jakten ska vara avslutad). I län med jakttid som slutar innan sista januari så gäller alltså den slutpunkten oavsett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Är inte det där lite felformulerat. Du får t ex släppa en hund som driver rådjur där det inte normalt finns rådjur i t ex september i syfte att jaga hare. Skulle det uppdagas att den driver rådjur av misstag, trots att det inte finns några rådjur..., så ska den snarast möjligt kopplas. Så har jag fått för mig att det är. Eller?

 

Detsamma gäller älghunden som jagar grävling i augusti. Ok på grävlingjakt men ajabaja på älg. Då ska den skyndsamt kopplas. Eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och hur vet du att det inte normalt finns rådjur... Jag hade ett rådjur som hoppade över vägen framför mig när jag åkte förbi utanför Jokkmokk för ett tag sedan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Men det var väl inte riktigt ett svar på frågan men jag tolkar som det förhåller som jag skrev då men du kanske har en avvikande personlig uppfattning vilket är helt ok. Men den är väldigt konstig då t ex en stövare som även förföljer Lo då bara ska få användas under februari-mars. Blir lite svårt det där.

 

Jag har jagar ibland i delar av Jämtlands obygd där det aldrig har funnits ett rådjur någonsin och kommer sannolikt heller aldrig att göra så. Att då jaga med en hund i syfte att jaga hare och räv trots att den även drivit rådjur 50 mil därifrån tidigare är såklart helt ok. Läs i Notisum: 18 § En hund som vid jakt eller jaktträning under tiden den 21 augusti–30 september driver eller förföljer hjort eller rådjur eller annars jagar på ett olämpligt sätt ska snarast kopplas.

 

Varför skulle man då skriva så? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det - en hund som förföljer lo får bara användas 1 feb till den sista mars eller den tidigare tidpunkten jakten ska vara avslutad. Detta handlar inte om när man får jaga vissa viltarter - dessa regler reglerar när hundar får förfölja vilt. Och de gäller! Och ja det blir svårt för vissa hundägare men lagen gäller ändå. 18 § i JF gäller utöver huvudregeln så man vet vad man ska göra i de fallen som då lagen skrevs var vanliga. Den förtar inte kravet enligt huvudregeln när hundar får förfölja vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"18 § i JF gäller utöver huvudregeln så man vet vad man ska göra i de fallen som då lagen skrevs var vanliga. Den förtar inte kravet enligt huvudregeln när hundar får förfölja vilt."

 

Kan du förklara vad du menar med detta?

 

Så t ex om du har en stövare, eller annan hundras vilket nog gäller de flesta, som kan driva Lo. Får du då inte jag med den under annat än feb-mars. Inte ens i Lofritt område. Nej jag kan inte tro på detta. 

 

Grunden måste ju vara vad syftet/ändamålet med jakten är. Annars kan ju stora delar av hela jägarkåren lägga ned hundjakten. Finns även gott om älghundar som driver rådjur, nästan alltid som unghundar. Frågan känns faktiskt mycket viktig och berör väldigt många jägare över hela Sverige så det vore nog bra att bottna den på ett begripligt sätt. 

 

Jag har läst den där paragraf 16 nu ett antal gånger och får för mitt liv inte fram att det ska vara så att du inte får jaga med en hund som kan driva Lo på annan tid än under nämnd Lojaktstid. Tvärtom står det ju att du får jaga med en hund som är lämpad för det ändamål etc som listas upp. Dessutom, återigen står det förtydligat i 18 paragrafen vad som gäller om hunden driver rå eller hjort. Eller är det en fel paragraf 18 jag hittat:

 

Trots 16 § första stycket lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, får jakthundar som är lämpade för respektive jaktändamål användas av jakträttshavaren eller av annan person med jakträttshavarens medgivande vid tillåten jakt och vid jaktträning enligt följande:

 

Jag kan förstå tolkningen att det då är begränsat till det "strängaste" enligt listan men ser inte i texten ovan att det på något sätt skulle förhålla sig så, tvärtom faktiskt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menar det jag skriver. 16 § JF gäller såklart och jag tycker den är supertydlig i detta avseende. Tyvärr är lagar och förordningar inte alltid bra skrivna och det är fler än du som haft denna fundering angående 18 §. Men man valde bara att göra ett förtydligande av de situationer som var vanliga när man skrev regeln. Då jagade vi knappt lo osv och då tyckte man att grundregeln i 16 § räckte för alla andra arter. Jag har svarat vad vi tycker gäller - om du har en annan åsikt och vill du få det prövat om du har rätt kan du alltid anmäla dig själv eller någon annan så kan du få det prövat av domstol. Börja med att jaga lo med din hund i september tex - det brukar miljöåklagarna prioritera och då är chansen stor att det går till åtal.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är rädd för att att jag inte får fram min fråga på rätt sätt, eller är det något annat. Ett tips är att titta vad som står i det nyskrivna utbildningsmaterialet för jägarexamen. Lagen heter nog boken. Bra bok. Där är det rätt tydligt kring att det är jakten och avsikten med jakten samt även nämnda paragraf 18 påtalas. Då får ni (vilka nu det är. Jag är själv medlem och aktiv inom SJF). Du skriver tipset:

 

"Börja med att jaga lo med din hund i september tex - det brukar miljöåklagarna prioritera och då är chansen stor att det går till åtal."

 

Tack det känns som ett bra tips eller hur. Jag tror jag ska prova Lojakten på Gotland då :)

 

Det är såklart så att om jag går ut med avsikt att jaga Lo så är det i många hänseenden ett jaktbrott. Nu är det inte det som är fallet och det som jag försökte förklara, just avsikten med jakten eller jaktträningen. Fallet är när man som jägare är ute efter att jaga t ex hare med  t ex sin stövare och hunden råkar av okänd anledning ta upp ett för årstiden otillåtet vilt att jaga med hund. Det skulle lika gärna kunna vara en Stövare som då av okänd anledning hänfaller åt rådjur. Eller varför inte en tysk jaktterrier, Vachtel, Spaniel etc som oftast går på allt och används även vid fågel och vildsvinsjakt går på fel viltslag. Eller septemberälgjakten i Norrland vad ska man göra med den. De allra flesta älghundar driver hjort, kanske inte bra men de gör det. Definitivt Kron, kanske lite mer sällan Dov. Nu finns det inte hjort där (iofs Kron i delar av Norrland) men det ska inte spela någon roll, där var det tydligt besked. Ska vi lägga ned septemberjakten med älghund? Eller för den delen oktoberjakten i hela Sverige med de hundar som skäller björn? Inser inte vi (SJF) vad det här leder till beträffande löshundsjakten?

 

Jag måste slutligen säga att jag blir rejält förvånad över att frågan är såpass svårbesvarad på ett någorlunda tydligt sätt. Om nu SJF ska svara upp för oss jägare och medlemmar i jaktlagsutredningen känner jag oro i frågan. Nu är det här ett frågor och svar forum och jag känner väl att jag har fått ett jaså svar snarare än klara besked om vad som gäller. Jag kan förstå hållningen att vara helt säker på sin sak och inte alls ta några som helst risker i tolkningen av en lag. Men man kan verkligen fråga sig om det är uppdraget för SJF. Punkt från mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har gett ett solklart svar, som du inte gillar. Jaktförordmingens 16 § gäller. Jag svarar från ett juridiskt perspektiv på ett objektivt och sakligt sätt och inte från huruvida det passar vissa jägare eller inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följdfråga.

Har någon någonsin blivit straffad för att ha släppt tex en icke rådjursren hund i Februari utan att den har drivit rådjur vid det nämnda släppet?

Anser du Ola det troligt att någon skulle bli straffad för att ha släppt en hund som riskerar att driva fel art om dylikt "fel drev" inte uppstår?

Beror svaret i någon mån på om det finns gott eller ont om gällande "felaktiga" arter i området. Icke Lodjurs ren hund på Gotland var ju ett bra exempel...

 

Att du inte kan rekommendera någon att chansa förstår jag. Men jag hoppas att du ändå kan svara på min fråga.

MVH // Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Teori och praktik är som sagt skilda saker. I teorin så är det så att du bryter mot regeln den gång din hund skulle driva ett rådjur i februari, även om du trodde den var rådjursren eller att det inte fanns rådjur på din mark. Det är ditt ansvar och då kan du bli lagförd. Och visst har flera åkt dit på detta - ofta sällskapshundsägare vars hundar rivit rådjur på våren tex.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag är krånglig och lägger orden i mun på dig. Men om hunden inte driver rådjur i Februari för att jag t.ex. hade turen att där inte var några rådjur så är det ok?

Även om man har gott om exempel på att hunden drivit rådjur månaden innan. (Troligtvis då på annan ort)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...