Hoppa till innehåll

För ni statistik?


Beretta

Recommended Posts

Jag försöker att föra statistik över fällda vilt säsong för säsong.

Ibland glömmmer man ju någon liten fågel, men man får en liten blick över hur jakten varit.

Hur gör ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jepp...har ett kollegieblock som jag fyller i vilken art jag har skjutit och hur många från respektive art...mest för att komma ihåg vad man har skjutit sen när viltrapporterna skall lämnas in, men även för att se hur det skiljer från år till år med vilttillgången.

typ såhär har jag gjort:

                          år 05-06

Jaktmark 1                           Jaktmark 2

Gräsand: IIII                                   Gräsand:II

kråka:III                                         Kråka:IIIIII

osv osv.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag gör precis som fredde gör, jag skriver ner allt nogrannt, allt från rådjur till nötskrika...likadant med fiske, art och sjö gäller då, eventuellt vikten också..kul att se år till år....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har skrivit upp rådjuren, några rävar, alla älgar och...tror jag.. alla grisar. Fågeln har jag dessvärre ingen koll på, hade varit kul!

Skrev dagbok för många år sedan, tror jag skrev i nästan 10 år och där hade jag alla siffror vilket var grymt kul. Dock slutat med det nu dessvärre..

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

KOLLAR I FRYSBOXEN  ;D ;D ;D

E de slut tidigt på säsongen har de varit skitjakt.  :'(

Har däremot en årsalmenacka som såsmåningom ska invigas. Kul att kunna kolla tillbaka!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För bok på allt och har så gjort i 8 år. Djur, kön/vikt, plats/ datum/tid, kaliber etc. Men gör det inte i tabellform utan i en liten jaktdagbok.

Håller också samlad statistik åt jaktlaget sedan 5 år.

Önskar att jag startade tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns en jaktdagbok för dator om nån är intreserad och den är gratis vet tyvär inte hur den funkar men kan kanske vara värt ett test.

Här är länken :

http://home.swipnet.se/~w-50536/jaktdagbokindex.html

Och här är ett för er fågeljägare

http://hem.passagen.se/fjalluggla/

Håll till godo  ; :) :)

Mvh Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Klabbarparn

Eftersom jag är ganska ny i jaktskrået så har det inte blivit så många tillfällen att föra statistik ännu...

...men eftersom jag använder OziExplorer & GPS ganska mycket så har jag lagt in uppgifter för alla fällda djur i en karta över mina jaktmarker med uppgift om dag, tid, vapen, skottplats, varifrån djuret kom, var djuret sköts och var det till sist föll. Jag har en del anteckningar om väder & vind som jag har tänkt att koppla till detta när jag får tid & ork.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skriver upp allt fällt vilt  :) plats, tidpunkt, art, mängd och kanske lite extra beskrivningar. T.ex. väder och liknande.

Det är roligt sen att läsa vid vilka tidpunkter man fick vilt föregående år. Så ser man också variationer i viltmängd och så har jag ju då allt nerskrivet tills det ska inlämnas statistiken till jaktföreningen.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skriver upp alla fåglar som jag skjuter för hundarna i exell har gjort det sedan jag var 18år 1988.

Skrev även jaktdagbok år 2004 det är roligt att titta i men tyvvär blev det bara ett år :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En vän till mig och erkänd fiskare har skivit dagbok sedan 45 år tillbaka!

Vilket informationskälla att kunna luta tillbaka på!

Kunna jämföra hur många älgar man sköt för 30 år sedan, hur många rävar som sköts på åteln, samtidigt kunna kolla hur fågeltillgången blev åren efter. Många här kommer ju säkert ihåg. Men att ha kvar detaljerad statistik och berättelser slår nog det mesta :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vad skall man ha statistik till kan man undra ibland? Hade lite tråkigt nu på kvällen och bestämde mig för att samanställa lite statistik från mina 17år som älgjägare. Se det som statistik och inte som nåt jäkla skryt för det är det inte :)

Det visade sig att jag jagat älg 238 dagar (bara älg) sedan jag första gången satte mig i skogen för den sysslan. Det gör i snitt 14 renodlade dagar per år. Under dessa 238 dagar har jag lyckats fälla 36 älgar, dvs det tar hitills 6,61 jaktdagar för mig att skjuta en älg. Det är bra med tanke på att jag aldrig ägt en älghund utan alltid varit passkytt.

Det finns dock ett mörkertal i detta då vissa älgar blivit skjutna på kombijakter. Statistiken har förbättras dramatiskt dom senaste 3 åren då jag haft riktig röta med älgskyttet. Inte heller har jag räknat älgar där jag bara spelat andra eller tredje fiol på älgarna.

Mer statistik:

Skottmånad Sep. 6 stycken 17%, Okt, 22 st 61%, Nov 5 st 14%, Dec 2 st 5%, Jan 1 st 3%

SortTjur 11 stycken 31%, medelvikt 174 kg (106-301 kg) Ko/kviga 7 stycken 19%, medelvikt 156kg (119-192kg) Kalv 18 st 50%, K 11 T 7 medelvikt 66kg. (42-85 kg)

Antal skott exklusive ev. fångskott, 71 stycken = 1,97 per älg.

Kalibrar .308W 23 st (64%) 9,3x62 9 st (25%) 7x57R 2 st (6%) 30-06 1 st (3%) 9,3x74R 1 st (3%)

Flest per år, 2004&2006 5 st.

Minst per år 1994&1999 0 st

Snitt per år  2,1

Skottplats:Uppland 19st (52%) Ångermanland 7st (19%) Dalarna 7st (19%) Sörmland 2st (6%) Småland 1 st (3%)

Hur har dom skjutits: Pass/Purch 21 st, Folkdrev 8 st, Stånd/gångstånd 7 st.

Statistik kan pågå för evigt men nu tröttnar till och med jag på detta. En anekdot är att min farfar sköt 108 älgar under sitt liv (också statistik freak) och sköt sin sista som 75åring. Skall jag slå honom på de 42 år jag har kvar till 75 kan jag gå ner i tempo till 1,75 älgar om året. Då når jag 109 till min 75 års dag, man måste sätta mål ;D ;D

Har nästan lika ingående statistik på rådjur, gris, dov, kron och räv. Kul att ha när benen inte bär iskogen längre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fasen vad detaljerat MKJ, sammanställ och skriv ut din statistik på rådjur, gris, dov, kron och räven också, iallafall tycker jag det är kul att läsa dylikt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant MJK  :)

Jag har själv skrivit dagbok över varje jakttillfälle sedan 1984.

Antal fällda vilt, var jag jagat, väder, hur hundarna fungerat, fågelkullar mm mm mm mm

Jag är inne på min 10,e bok nu och det är otroligt roligt och lärorikt att läsa om sina tidigare jakter.

Att jag sedan alltid har haft kameran med mig gör det hela ännu roligare.

Tror jag har 4-5000 jaktbilder ( dia och digitalt ) hemma från mina jakter :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar försöka skriva upp allt jag skjuter men det blir att man glömmer ibland.

Gjorde det i några år tidigare men det blev ett uppehåll 2000-2004 men efter det så finns allt med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att det är andra som gillar statistik också.

Pappa ledig på fredag igen, skall försöka få i hop nåt viltslag till då. Kron och dov har jag bara skjutit en handfull men rådjur, gris och räv finns det lite mer att ösa ur. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Sparkar liv i en gammal tråd :rolleyes:

Har jagat i ett år nu och fört lite "dagbok" över min jakt, men bara när vilt nedlagts.

Har använt mig av jaktjournalens jaktdagbok men skulle vilja ha tag i något liknande men som är men användarvänligt och som samtidigt kan föra lite statistik. Har funderat på en blogg men där saknas ju statistik delen. Har även försökt mig på ett Excel ark men får inte till det som jag vill ha det. Kan ju bero på att jag aldrig lyckats lära mig hur Excel det fungerar.

Planerar nu inför kommande säsong att även notera de dagar jag "bara får frisk luft" och vill därför att det ska va enkelt att skriva in att man jagat, är det för krångligt så blir det inta av.

kör ni fortfarande på kolegieblocksmetoden eller hur gör ni??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag noterar fällt, obsat vilt och spårobs på en karta med art, kön, ålder (inte exakta år utan gammal, ung etc)och varje år påbörjar en ny karta och jag sitter och kikar igenom det hela då och då för att se vart avskjutningen sker på olika arter, vart djuren rör sig osv. Det är rätt användbart och man får snabbt bra koll på djuren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...