Hoppa till innehåll

Vilken jägare är du?


Ken1

Recommended Posts

Nej - bara att vi ofta i Skåne kör de danska benämningarna. Och som sagt - i Danmark kan man skjuta beckasinerna med.

 

/T

Vad vår vänner över sundet gör är deras sak men på den här sidan sundet är beckasinerna fridlysta såvitt jag känner till. Min poäng är att vi kanske inte behöver ge värnarsidan allt för stora köttben via ett öppet forum.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad vår vänner över sundet gör är deras sak men på den här sidan sundet är beckasinerna fridlysta såvitt jag känner till. Min poäng är att vi kanske inte behöver ge värnarsidan allt för stora köttben via ett öppet forum.

Nu jagar jag rätt mycket i Danmark, där skjuter vi arterna morkulla och dobbeltbeckasin (som båda är beckasiner, iallafall i Skåne :-) ) När vi jagar beckasin i Skåne skjuter vi ju såklart bara arten morkulla. Jaktsättet är dock det samma..

Det är olika arter i samma släkte, och man skjuter ju givetvis bara det som är lovligt.

Jämför gåsjakt.. Arter som är lovliga och andra som är fredade..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gillar all jakt jag prövat.

Det jag aldrig gjort är klövviltsjakt där det finn gott om dov och diverse fågeljakter, skulle vilja pröva på gäss.

Men med tanke på hur och var jag jagar så är en klövviltsjakt men en bra hund och studsaren i knät det som ligger mig varmast om hjärtat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar för kött, avkoppling och reglering av viltstammarna.

Har egna marker, så jag har inget bekymmer med jaktlag/köttdelning etc.

Sitter gärna stilla, och skjuter det som kommer. Händer att jag jagar med hund eller tillsammans med några vänner, men då faller punkt två, så det blir mer och mer sällan.

 

Köttet var första anledningen till att jag blev jägare - kan inte leva utan bra kött i frysen.

 

En anledning som med tiden blivit lika viktig är regleringen av viltstammarna. Anser att vi har alldeles för stora stammar av klövvilt för att klara den biologiska mångfalden. Tyvärr är det här ett område där jag inte kan påverka så mycket, eftersom avskjutningsreglerna bestäms av ÄFO alt. ÄSO. Men det som finns på tilldelningen ska skjutas, och så mycket hjort och rådjur som möjligt :-)

 

Avkopplingen kommer på köpet. Älskar att sitta timtal på en sten och bara vara. Alla djur man får se och alla ljud man får höra. Bättre blir inte livet!

 

Det jag är minst intresserad av är egentligen själva jakten - skottplacering, vapen, skottchanser mm . Hade varit nöjd om jag kunnat säga "Pang-du är död" när det kom något skjutbart :-) Inte för att skytte är ointresssant, brukar ha ett antal övningstimmar bakom mig inför varje säsong. Men det är lika med skyttet som med jakten - det är resultatet som är det roliga, inte tekniken, ammunitionen, vapen eller siktets montage eller fabrikat.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar med hund Ställande och drivande på rovdjur sätter ja högst.

Och då grävlingsjakten med Ställande hund ä ju bland de roligaste :)

Annats klövdjurs jakt där de kan bli action :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakten med de egna hundarna är som för de flesta odiskutabellt nr ett. I mitt fall innebär det främst jakt på klövvilt, men även någon räv och grävling...:rolleyes:

Annars är jag nog en jaktlig allätare. Uppvuxen med stående fågelhundar, växlat via trädskällarjakt till dagens hundinnehav/jakt.

Saknar en apportör, då fågeljakt i övrigt är riktigt kul... Blir det någon hund till, så är nog en rävstövare det som ligger närmast till hands.

Trivs både med ensamjakt, men även i mindre sällskap, då jag tycker den sociala biten är en viktig del av jakten.

Skulle verkligen vilja prova mer småviltsjakt, företrädes fälltvilt, då det är en stor lucka i min erfarenhetsbank. Tyvärr är höstarna alldeles för korta. När man börjar titta på planeringen inser man att det inte finns så mycket tid över annat än för dom egna hundarna....

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har i år för första gången fått chans att ensam smyga på ett ståndskall på björnjakten. När jag skymtade hunden genom ett par granar var det lite spännande. Visserligen lånad hund men ändå viss spänning. När hunden kommer mot mig ca 10m bort med något bakom sig blev det tom lite adrenalin. Bössan höjd....

och älgen kommer fram. Ja tyvärr ingen björn. Men nu vet jag vad jag vill vara för jägare om allt lyckas. Fast jag är inte där än! Den här veckan är jag köttjägare. (Älg jakt)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jagar allt.

Gillar alla typer av jakt.

Skulle vilja testa på "rabbisar" för mina hundar.

 

Livet är för kort far att diskriminera något vilt. 

Tur att sverige håller så många olika typer av mark!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har varit med på älgjakt med min pappa ända sen jag var liten. Tycker det är roligt att vara ute, men då ska det vara med hund, känns totalt meningslöst att sitta på pass. Men när hunden tar upp och börjar skälla och man får smyga på är det riktigt roligt. Den jakt jag brinner för är björnjakten, är ut så mycket jag bara kan. De senaste åren har både jag och sambon i det närmaste övergett älgjakten för att istället jaga björn. Nåja, sambon jagar nog älg nån månad iaf, men jag är väldigt sällan ut numer. Det är en helt annan känsla och spänning under björnjakten när man hör hur hundarna först väcker i spåren för att sedan ta upp en nalle och det bara är att hoppas på att det blir en lyckad jakt. Att smyga på ett ståndskall på björn ger en helt annan känsla än att smyga på ett ståndskall på älg, en helt annan spänning i det. Tyvärr har jag inte skjutit någon björn själv än, men den som väntar på något gott... :)  Fågel har jag aldrig jagat, men skulle vilja göra det. Det verkar vara rolig jakt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är hundförare och oppurtunist.

Jakt med hund slår allt. Jakt med ställare har seglat upp som favoriten. Har haft drevrar, labbar, stövare, men jämthundar slår allt. Jag har förmånen att kunna jaga när jag vill. Så jag är inte begränsad av gemensamhets jakter. När jag går själv och hunden är på sök eller skäller utom räckhåll, tvekar jag inte att beskatta beståndet av skogshöns eller vad som mer kan dyka upp.

Visst kan jag även uppskatta att vara ute och smyga lite själv utan hund också, tex passa på bäver på vårsidan. Men samarbetet med en hund där vi jagar som ett team, där vi båda tillit till varandra, samarbetar och har gemensamt mål. Det är den största behållningen av jakten.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga viltvårdare..eller skyddsjägare....jag jagar allt som vanliga jägare fnyser åt..kan sitta på pass i timmar för att skjuta en nötskrika ibland... Tålamod har jag hur mycket som helst vid jakt..5-6 h rävvak är inga problem.. Även fällfångst är ett roligt kapitel inom jakt, har nog närmare 50 fångstredskap för diverse arter.. Till 99% använder jag hagelbössan och till 99% jagar jag fågel...

I huvudsak jagar jag ensam men har nyligen börjat med älgjakt.. Rävjakter är de gemensamhetsjakter som lockar..då kan även grythunden få hänga med ut...korvgrillning är kul en gång om året eller två..när man jagar så jagar man..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gillar nog all jakt. Allt från kvällen innan älgjakten och dess förberedelser. Drömmer om septemberjakt på älg, vidderna till slitande med att få älgarna ur skogen till slakthuset. Gillar även drevjakter på vildsvin oavsett värderlek. Gillar fågeljakt oavsett form till att sitta och glo på en foderautomat på en vildsvinsåtel. Värderar inget av det som bättre än det andra och kan inte heller göra det då jag inte upplevt jakt i alla dess former ännu. Gillar tugget, och gamla jakthistorier från förr i världen där de äldre berättar om stortjuren på myren -75 eller andra händelser. Gillar även ensamjakten där jag kan sätta mig i kojan och sjunka in i mig själv och försöka nå insikt vid viktiga beslut. Tror faktiskt att jag de senaste åren tagit de viktigaste besluten stirrandes på en fodertunna.

Mitt nästa steg i jakten när jag frigör tiden är att skaffa en hund och få den att bli en riktigt bra på spår och eftersök.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakt med ställande hund på älg och gris är helt klart favoriten. Då som hundförare till de egna jämtarna. Jagade mkt rådjur förr när vi hade drever. Nu kommer Hagelbössan bara ut när man ska skjuta ngn vildkatt ellet vi ngn enstaka rävjakt.

/Reine

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

All jakt på klövvilt med en eller flera duktiga hundar är det jag gillar allra bäst. Visst kan jag sitta någon timme i griskojan men myrorna börjar krypa om det inte händer något. Det märkliga är att jag dock klarar av att vänta på räv i liknande situationer utan att dö av tristess.

Är med i två jaktlag bestående av nästan endast privatägd mark dvs *bonnmark* och trivs riktigt bra så.

 

Fågeljakt på kråkor och liknande är jag gärna utan. Föredrar hellre en älgstek i frysen... :sleep:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt mycket klövvilt i tråden!

Så jag balanserar upp lite är i princip klövren :P

 

Fågeljakt är det jag lägger nästan all tid på, jakt med finnspetsar så länge snön håller sig borta sedan toppjakt med skidor.

Att jaga själv passar mig det är underbart att ströva som man själv önskar i skogen och med hundarna är känslan då dem jobbar bra helt underbar :wub:

Bäst trivs man givetvis i något reservat med urskogar och utan vägar det brukar jag räkna som kvalitets jakt.

Toppjakten är lite som skattjakt att finna ställen som håller fågel vintertid, sedan ofta rätt fysiskt krävande något som jag också gillar känslan att pressa kroppen fysiskt är speciell och när man lyckas bra med något som varit jobbigt ger det mig en väldigt tillfredsställande känsla ungefär som målgången i ett Vasalopp :wub: 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyxjägare enligt goda vänner :-). Medlem i en jaktklubb så jag slipper arbetet, bara att dyka upp och ta för sig av andras arbete. Mest beroende på en arbetssituation som bitvis är extrem så tiden inte räcker till.

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klövvilt är vad jag tycker om. Smygjakt på kron och rå. Jag finner viss njutning av att sitta på älgpasset. Hundjakt på klövvilt är det roligaste jag provat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gåsjakt, duvjakt, de flesta fåglarna

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gåsjakt, duvjakt, de flesta fåglarna

du glömde rådjur och hjort med basset och älg med gråhund va....;)

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är Kul med Pelle och Dacke, men jag tycker ändå att fågeljakten lockar mer

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...